Foto ?
Re: Foto ?
Speilløse bruker ikke speil og fasefokus til fokusering, derfor bommer de heller ikke på fokus, slik som speilrefleks gjør, det er ikke hvor "AF-logikken" sitter (den sitter uansett dslr elelr speilløs i kameraet), det er bare det at man løser et problem som ikke finnes på speilløse.
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Du har selvsagt helt rett med at fasedetektoren sitter i kameraet men det er pingpong mellom hus og af linse likevel.ATWindsor skrev:Speilløse bruker ikke speil og fasefokus til fokusering, derfor bommer de heller ikke på fokus, slik som speilrefleks gjør, det er ikke hvor "AF-logikken" sitter (den sitter uansett dslr elelr speilløs i kameraet), det er bare det at man løser et problem som ikke finnes på speilløse.
For speilløse med adaptere sitter det speil og fase deteksjon i adapteret. Speilrefleks kameraer bruker kontrastbasert autofokus i "live view" modus på samme måte som speilløse kameraer. Det fungerer ikke spesielt bra på min 6d ihvertfall.
Kan du forklare hvorfor AF mikrojustering ikke behøves på speil-løse kameraer?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-Pythagoras
Det trengs ikke fordi det ikke er noen justering å gjøre, kontrast-AF treffer perfekt (eller en sjelden gang gir opp og bommer totalt), fase i DSLR har en egen fokussensor, som ikke nødvendigvis passer 100% med brikken, speilløse gjør det rett på brikken med kontrast, og treffer derfor 100%.poulet_cavalier skrev:Du har selvsagt helt rett med at fasedetektoren sitter i kameraet men det er pingpong mellom hus og af linse likevel.ATWindsor skrev:Speilløse bruker ikke speil og fasefokus til fokusering, derfor bommer de heller ikke på fokus, slik som speilrefleks gjør, det er ikke hvor "AF-logikken" sitter (den sitter uansett dslr elelr speilløs i kameraet), det er bare det at man løser et problem som ikke finnes på speilløse.
For speilløse med adaptere sitter det speil og fase deteksjon i adapteret. Speilrefleks kameraer bruker kontrastbasert autofokus i "live view" modus på samme måte som speilløse kameraer. Det fungerer ikke spesielt bra på min 6d ihvertfall.
Kjenner ikke 6D, men kameraer lagd for kontrast -AF er lynraske, microFT har blant de raskeste fokuserende kameraene i verden på S-AF.
- poulet_cavalier
6d gjør begge deler - kontrastbasert når det er i "live view" dvs. LCD skjermen er på. Sistnevnte fungerer ikke bra i dårlig lys på 6d ihvertfall. Alt annet enn lynrask. Jeg skjønner at det kan bli feil fokus om det er unøyaktihet mellom fokus sensor og bilde sensor (samme feil for alle linser). Det som også gir fokusefeil er når fokuskommandoer til AF logikken i selve linsen er "off" (kanskje ikke nøyaktig teknisk beskrevet). Det siste gjør at enkelte linser må kompenseres for med AF mikrojustering.ATWindsor skrev:Det trengs ikke fordi det ikke er noen justering å gjøre, kontrast-AF treffer perfekt (eller en sjelden gang gir opp og bommer totalt), fase i DSLR har en egen fokussensor, som ikke nødvendigvis passer 100% med brikken, speilløse gjør det rett på brikken med kontrast, og treffer derfor 100%.poulet_cavalier skrev:Du har selvsagt helt rett med at fasedetektoren sitter i kameraet men det er pingpong mellom hus og af linse likevel.ATWindsor skrev:Speilløse bruker ikke speil og fasefokus til fokusering, derfor bommer de heller ikke på fokus, slik som speilrefleks gjør, det er ikke hvor "AF-logikken" sitter (den sitter uansett dslr elelr speilløs i kameraet), det er bare det at man løser et problem som ikke finnes på speilløse.
Kjenner ikke 6D, men kameraer lagd for kontrast -AF er lynraske, microFT har blant de raskeste fokuserende kameraene i verden på S-AF.
Om jeg har skjønt det riktig bruker kontrastbasert af en algoritme (antatt integrator algoritme) for å kjøre fokusmotoren fram og tilbake til best fokus finnes. Det jeg ikke skjønner er hvorfor denne metoden alltid er feilfri (men så har jeg ikke lest så mye om det heller).
-Pythagoras
-Pythagoras
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Jeg føler jeg begynner å få relativt ålreit kontroll på aparture mode. Men det er en ting jeg ikke helt forstår.
Det er relativt lett å skjønne eller se forskjellen på 1.8f vs 8.0f
Men hvis en drar det tettere... som 2.8f vs 3.2f eller 5.6f vs 6.3f osv
Hvordan utgjør dette den store forskjellen i praksis? Tar dere flere bilder i de forskjellige settingene også velger dere ut det som ser best ut i etterkant?
Jeg har tatt ca 2000 bilder til nå med RX100 og føler jeg ikke merker så stor forskjell på en del av bildene
Klarer liksom ikke å se den helt store forskjellen om jeg tar et bilde i 2.8 eller 3.2 med det blotte øye.
Hvordan utgjør dette den store forskjellen i praksis? Tar dere flere bilder i de forskjellige settingene også velger dere ut det som ser best ut i etterkant?

Jeg har tatt ca 2000 bilder til nå med RX100 og føler jeg ikke merker så stor forskjell på en del av bildene

- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
Om du gjør en test (fotograferer en bokhylle "på langs") så vil du se at dybdeskarpheten endrer seg.LordShaft skrev:Klarer liksom ikke å se den helt store forskjellen om jeg tar et bilde i 2.8 eller 3.2 med det blotte øye.
Ta en titt på denne kalkulatoren.
RX100 har en 1" brikke.
Med litt øvelse så husker du de viktigste tallene (f/2.8, 50mm, 5m, 50cm -- f/5.6, 50mm, 5m 1.5m og så videre)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- poulet_cavalier
I tillegg til det som Tagesk sier vil blenderåpning også påvirke hvor uklar bakgrunnen er (bokeh) - jo større brennvidde og lavere f-tall og jo større avstanden mellom motiv og bakgrunn jo mer bokeh. Ellers er det jo det åpenbare at jo større blenderåpningen er jo mer lys samler kameraet.LordShaft skrev:Jeg føler jeg begynner å få relativt ålreit kontroll på aparture mode. Men det er en ting jeg ikke helt forstår.
Hvordan utgjør dette den store forskjellen i praksis? Tar dere flere bilder i de forskjellige settingene også velger dere ut det som ser best ut i etterkant?![]()
Jeg har tatt ca 2000 bilder til nå med RX100 og føler jeg ikke merker så stor forskjell på en del av bildeneKlarer liksom ikke å se den helt store forskjellen om jeg tar et bilde i 2.8 eller 3.2 med det blotte øye.
Når det gjelder det siste spørsmålet: ja det er lurt.
-Pythagoras
-Pythagoras
Det forusetter jo at kamera sender en kommando til linsen, og ikke måler resultatet etterpå, det gjølr den ikke med kontrastbasert fokus. Mulig 6D har dårlig kontrastfokus, speilløse har ikke det.poulet_cavalier skrev:6d gjør begge deler - kontrastbasert når det er i "live view" dvs. LCD skjermen er på. Sistnevnte fungerer ikke bra i dårlig lys på 6d ihvertfall. Alt annet enn lynrask. Jeg skjønner at det kan bli feil fokus om det er unøyaktihet mellom fokus sensor og bilde sensor (samme feil for alle linser). Det som også gir fokusefeil er når fokuskommandoer til AF logikken i selve linsen er "off" (kanskje ikke nøyaktig teknisk beskrevet). Det siste gjør at enkelte linser må kompenseres for med AF mikrojustering.ATWindsor skrev:Det trengs ikke fordi det ikke er noen justering å gjøre, kontrast-AF treffer perfekt (eller en sjelden gang gir opp og bommer totalt), fase i DSLR har en egen fokussensor, som ikke nødvendigvis passer 100% med brikken, speilløse gjør det rett på brikken med kontrast, og treffer derfor 100%.poulet_cavalier skrev:Du har selvsagt helt rett med at fasedetektoren sitter i kameraet men det er pingpong mellom hus og af linse likevel.ATWindsor skrev:Speilløse bruker ikke speil og fasefokus til fokusering, derfor bommer de heller ikke på fokus, slik som speilrefleks gjør, det er ikke hvor "AF-logikken" sitter (den sitter uansett dslr elelr speilløs i kameraet), det er bare det at man løser et problem som ikke finnes på speilløse.
Om jeg har skjønt det riktig bruker kontrastbasert af en algoritme (antatt integrator algoritme) for å kjøre fokusmotoren fram og tilbake til best fokus finnes. Det jeg ikke skjønner er hvorfor denne metoden alltid er feilfri (men så har jeg ikke lest så mye om det heller).
Se feks her for å få illustert omtrentlig hastighet https://www.youtube.com/watch?v=9gM43hxvT8o" onclick="window.open(this.href);return false;
Metoden er feilfri fordi det er lett å måle når kontrasten er høyest i nesten alle tilfeller, og i den grad det bommes om det er ekstremt dårlig lysforhold eller liknende, så er det ihvertfall ingen konsekvent feil på en viss størrelse, som på DSLR.
Bokeh er ikke hvor lite dybdeskarphet du har, bokeh er den subjektive "kvaliteten" på området som er utenfor fokus.poulet_cavalier skrev:I tillegg til det som Tagesk sier vil blenderåpning også påvirke hvor uklar bakgrunnen er (bokeh) - jo større brennvidde og lavere f-tall og jo større avstanden mellom motiv og bakgrunn jo mer bokeh. Ellers er det jo det åpenbare at jo større blenderåpningen er jo mer lys samler kameraet.LordShaft skrev:Jeg føler jeg begynner å få relativt ålreit kontroll på aparture mode. Men det er en ting jeg ikke helt forstår.
Hvordan utgjør dette den store forskjellen i praksis? Tar dere flere bilder i de forskjellige settingene også velger dere ut det som ser best ut i etterkant?![]()
Jeg har tatt ca 2000 bilder til nå med RX100 og føler jeg ikke merker så stor forskjell på en del av bildeneKlarer liksom ikke å se den helt store forskjellen om jeg tar et bilde i 2.8 eller 3.2 med det blotte øye.
- poulet_cavalier
Det påsto jeg heller ikke. Bokeh er japansk for uklar.ATWindsor skrev:Bokeh er ikke hvor lite dybdeskarphet du har, bokeh er den subjektive "kvaliteten" på området som er utenfor fokus.poulet_cavalier skrev:I tillegg til det som Tagesk sier vil blenderåpning også påvirke hvor uklar bakgrunnen er (bokeh) - jo større brennvidde og lavere f-tall og jo større avstanden mellom motiv og bakgrunn jo mer bokeh. Ellers er det jo det åpenbare at jo større blenderåpningen er jo mer lys samler kameraet.LordShaft skrev:Jeg føler jeg begynner å få relativt ålreit kontroll på aparture mode. Men det er en ting jeg ikke helt forstår.
-Pythagoras
-Pythagoras
Hvorfor skriver du da "påvirke hvor uklar bakgrunnen er (bokeh)" bokeh er ikke hvor uklar bakgrunnen er, det er dybdeskaprheten, og påstanden jo lavere f-tall jo mer bokeh er heller ikke riktig. Ingen av de to setningene gir noen mening i konteksten at bokeh er kvaliteten på områder som er utenfor fokus.
Bokeh betyr ikke uklar på vårt språk eller engelsk.
- poulet_cavalier
Canon 6d er like rask (ikke målbart) med fase af og med kontrast af i godt lys. I dårlig lys kan kameraet bruke flere sekunder på å finne fokus i live view (kontrast af), og av og til bommer det totalt. Med fase af er det ingen målbar forskjell på raskhet/presisjon selv om lysforholdene er gode eller nesten stappmørkt.ATWindsor skrev:Det forusetter jo at kamera sender en kommando til linsen, og ikke måler resultatet etterpå, det gjølr den ikke med kontrastbasert fokus. Mulig 6D har dårlig kontrastfokus, speilløse har ikke det.poulet_cavalier skrev:6d gjør begge deler - kontrastbasert når det er i "live view" dvs. LCD skjermen er på. Sistnevnte fungerer ikke bra i dårlig lys på 6d ihvertfall. Alt annet enn lynrask. Jeg skjønner at det kan bli feil fokus om det er unøyaktihet mellom fokus sensor og bilde sensor (samme feil for alle linser). Det som også gir fokusefeil er når fokuskommandoer til AF logikken i selve linsen er "off" (kanskje ikke nøyaktig teknisk beskrevet). Det siste gjør at enkelte linser må kompenseres for med AF mikrojustering.ATWindsor skrev:Det trengs ikke fordi det ikke er noen justering å gjøre, kontrast-AF treffer perfekt (eller en sjelden gang gir opp og bommer totalt), fase i DSLR har en egen fokussensor, som ikke nødvendigvis passer 100% med brikken, speilløse gjør det rett på brikken med kontrast, og treffer derfor 100%.poulet_cavalier skrev:Du har selvsagt helt rett med at fasedetektoren sitter i kameraet men det er pingpong mellom hus og af linse likevel.ATWindsor skrev:Speilløse bruker ikke speil og fasefokus til fokusering, derfor bommer de heller ikke på fokus, slik som speilrefleks gjør, det er ikke hvor "AF-logikken" sitter (den sitter uansett dslr elelr speilløs i kameraet), det er bare det at man løser et problem som ikke finnes på speilløse.
Se feks her for å få illustert omtrentlig hastighet https://www.youtube.com/watch?v=9gM43hxvT8o" onclick="window.open(this.href);return false;
Metoden er feilfri fordi det er lett å måle når kontrasten er høyest i nesten alle tilfeller, og i den grad det bommes om det er ekstremt dårlig lysforhold eller liknende, så er det ihvertfall ingen konsekvent feil på en viss størrelse, som på DSLR.
Det var nå ikke lett å se hvilke lysforhold det var i den videoen da.
-Pythagoras
-Pythagoras
- poulet_cavalier
Er du japansk?ATWindsor skrev:Hvorfor skriver du da "påvirke hvor uklar bakgrunnen er (bokeh)" bokeh er ikke hvor uklar bakgrunnen er, det er dybdeskaprheten, og påstanden jo lavere f-tall jo mer bokeh er heller ikke riktig. Ingen av de to setningene gir noen mening i konteksten at bokeh er kvaliteten på områder som er utenfor fokus.

Edit: min påstand er at ingen av oss tar feil. Men det er flisespikking.
Edit2: fra "photography":
Aperture and Bokeh – Bokeh is an adaptation from a Japanese word meaning blur. In photography this term is used to describe the quality of the areas in the picture which are not in focus. The thumb rule about aperture and bokeh is that the bigger apertures create smoother bokehs.
-Pythagoras
-Pythagoras
Man får jo et ganske godt inntrykk av å se at det er 1/30 og iso 1600 på f6.3 med 2.3 stops nedsatt eksponering. Men om du er veldig interessert finnes det sikkert andre videoer som tester i lite lys, var bare for å illustrere hastigheten.poulet_cavalier skrev:Canon 6d er like rask (ikke målbart) med fase af og med kontrast af i godt lys. I dårlig lys kan kameraet bruke flere sekunder på å finne fokus i live view (kontrast af), og av og til bommer det totalt. Med fase af er det ingen målbar forskjell på raskhet/presisjon selv om lysforholdene er gode eller nesten stappmørkt.ATWindsor skrev:Det forusetter jo at kamera sender en kommando til linsen, og ikke måler resultatet etterpå, det gjølr den ikke med kontrastbasert fokus. Mulig 6D har dårlig kontrastfokus, speilløse har ikke det.poulet_cavalier skrev:6d gjør begge deler - kontrastbasert når det er i "live view" dvs. LCD skjermen er på. Sistnevnte fungerer ikke bra i dårlig lys på 6d ihvertfall. Alt annet enn lynrask. Jeg skjønner at det kan bli feil fokus om det er unøyaktihet mellom fokus sensor og bilde sensor (samme feil for alle linser). Det som også gir fokusefeil er når fokuskommandoer til AF logikken i selve linsen er "off" (kanskje ikke nøyaktig teknisk beskrevet). Det siste gjør at enkelte linser må kompenseres for med AF mikrojustering.ATWindsor skrev:Det trengs ikke fordi det ikke er noen justering å gjøre, kontrast-AF treffer perfekt (eller en sjelden gang gir opp og bommer totalt), fase i DSLR har en egen fokussensor, som ikke nødvendigvis passer 100% med brikken, speilløse gjør det rett på brikken med kontrast, og treffer derfor 100%.poulet_cavalier skrev:Du har selvsagt helt rett med at fasedetektoren sitter i kameraet men det er pingpong mellom hus og af linse likevel.ATWindsor skrev:Speilløse bruker ikke speil og fasefokus til fokusering, derfor bommer de heller ikke på fokus, slik som speilrefleks gjør, det er ikke hvor "AF-logikken" sitter (den sitter uansett dslr elelr speilløs i kameraet), det er bare det at man løser et problem som ikke finnes på speilløse.
Det var nå ikke lett å se hvilke lysforhold det var i den videoen da.