ATWindsor skrev:Forskjellen i bildekvalitet mellom kamera kan tydelig ses, det har vært postet flere eksempler her tidligere, eller er det jo bare å stikke innom dpreview og sjekke forskjellige kamera mot hverandre på deres testfoto, man kan lett se forskjellen. (det er ikke det samme som at kvalitetsforskjellene nødvendigvis er verd ulempene man påtar seg med god kvalitet dog).
Dette er jo helt riktig, men det viktige står i parantesen.
Problemet med ord som "bedre" og "dårligere" er at de forutsetter en retning. Bedre er motsatt av dårlig.
Det er klart at FF har dårlig kvalitet, sammenlignet med Phase One og Pentax 645 og tilsvarende.
Men vekten og størrelsen på en Nikon 610, for eksempel, er jo også mye lavere.
Så derfor blir billedkvaliteten én av mange variabler man må veie mot hverandre.
Man kan ikke kjøpe FF om man er utelukkende er opptatt av kvalitet på raw-filen som kommer ut av brikken.
Men et kamera-SYSTEM er jo så mye mer.
Noen er fornøyd med den dårlige kvaliteten som FF tilbyr, fordi den høye kvaliteten som mellomformat gir har så mange andre ulemper.
Nettsteder har en lei tendens til å måle det som kan måles, og det som ikke kan måles snakker man ikke om (fordi det ikke kan måles).
Da er det en lei tendens til at størrelsen på brikken får mye mer fokus enn andre elementer som kanskje er viktigere.
Så som størrelse og vekt på utstyret.
Et godt eksempel er Nikon D7100 og Nikon D3200. Brikken er den samme og bildene blir
identisk. Den ene kroppen er likevel 50% tyngere og mye større. Det er fordi den har flere knapper, passer bedre til proffer og så videre. Hvilket er best? Avhenger utelukkende (!) av bruksområdet. Eftersom brikken er identisk slipper vi snakk om ISO og greier i dette tilfellet.
Jeg vet bare om to nettetsder som ikke bruker energi på studiotester og pixel-peeping.
Det ene er den herostratisk berømte Ken Rockwell. Se, for eksempel hans
vurdering av Fuji X100T. For de med brikke-fetish: Den er på størrelse med Nikon D7200.
Den andre er Steve Huff; se hans
omtale av Olympus OM-D E-M5 (fetish: m4/3).
Jeg trekker frem disse to gutta fordi de skriver om hvordan kamera er å bruke, liser som er tilgjengelig, og de tar bilder og ser på dem. Ikke med lupe men med øyne, om dere forstår hva jeg mener.
På samme måte som noen tar til takke med FF fordi ulempene med mellomformat er så store, så tar mange (de fleste, vil jeg tro) til takke med DX eller mindre fordi ulempene med FF er så store. Prisen er bare første av mange ulemper.
På mange måter er sensorstørrelse et mål på lik linje med hestekrefter. Det er et objektivt mål men forteller bare en liten del av historien. Jeg husker en fin film her på forumet for noen måneder siden. BMW R1200GS og KTM 1180 Adv (?), begge i nest høyeste gir, 80 km/t, fullt pådrag. BMW drar lett fra KTM'en, men ved 130 tar KTM'en BMW igjen og forsvinner i horistonten. KTM har flere hester, men BMW er sterkere. Så om du kjører mest mellom 80 og 130 er BMW bedre, kjører du mest over 130 er KTM bedre. Men i tabellen står det at KTM har fler hester, det vil si større brikke.
[img]http://stabell-kulo.net/livet/wp-conten ... -Norge.jpg[/img]
Bidlet er tatt på ISO 6400 (ikke FF, for jeg hadde kamera med meg fordi jeg hadde det i lommen) i lyset fra to sterarinlys. Good enough for me!
Jeg vil råde potensielle kjøpere av kamerasystem til å se mindre på testresultater på DPreview og tilsvarende, lese litt mer Ken Rockwell og Steve Huff. Og gå innom en ekte forretning og holde greiene i hånden.
Oh well - på tide med en kjøretur, kanskje.
[TaSK]