Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Vil bildestabilisator ha noe betydning med mindre du tar bilde med lav lukkertid håndholdt? Vil den ha noe funksjon fra 1/60 eller raskere? :-k

Det er mye tall og nummer for en relativt uerfaren kropp her. Men begynner å se sammenhengen i de større tingene. Som igjen spiller mindre rolle for meg nå i første omgang. Å finne seg et godt kamera (hvertfall så godt som mulig) som inspirerer til å lære mer og ta mere bilder må være det optimale.
Størrelse vil helt klart spille en avgjørende faktor her. Jo mindre, jo bedre... til en viss grad. Bare ikke det går på bekostning av ergonomi.

Var mye bra lesestoff på de to sidene tage refererte til :thumleft

Note4
Hvor lav lukkertid du kan bruke avhenger både av brennvidden på linsen og hvor skjelven du er på hånda :P :p
Med stabilisator kan du øke lukkertiden med en og kanskje til og med to stopp.

Om du googler finner du sikkert tabeller over dette. Det finnes noen tommelfingerregler på dette også uten at jeg husker dem. For min egen del holder jeg meg over 1/125 på 35mm brennvidde og på en 300mm linse må jeg over 1/500 for å være nogenlunde sikker. Om det finnes en stein, benk eller tre å støtte kameraet mot kan dette tøyes en god del. Av og til har man flaks også..

Edit: svarte ikke helt på "Vil den ha noe funksjon fra 1/60 eller raskere?" så jeg. Svaret er ja på større brennvidder, og nei på små brennvidder.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Tommas
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R

Legg inn av Tommas »

I mellomtiden, hva med et hendig 44-2415mm objektiv på deres kamera?

;-)

http://gizmodo.com/a-60k-broadcast-lens ... 1708430500

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Som en ihugga skytter av diverse knallpistoler og annet som sier pang og poff, så har størrelse og vekt positive og negative sider. Dette vil jo være helt likt i kamera verden også.
Det vil være langt vanskeligere å holde en RX100 stødig på 1/30, kontra et litt større og litt tyngre kamera.

Jeg vet ikke om dette kan måles :roll Men det er stor forskjell på pistoler som er lettere kontra litt tyngre i hvor godt du kan skyte med de :thumleft Uten sammenligning forøvrig.

Selv merker jeg at går jeg under 1/60 på Rx100, må jeg være langt mere forsiktig og stødig med bildestabilisator på, en ett eller to knepp opp.

Men som tage sier, noen er villig til å ofre en del for et mindre kamera. Jeg vet, for jeg har hatt speil refleks tidligere, at kamera blir liggende i en skuff om det ikke har "riktig" størrelse. Men det kan ikke være så lite at det kramper seg i nevene.

Brukeravatar
poulet_cavalier

tagesk skrev:<snip>
Det er klart at FF har dårlig kvalitet, sammenlignet med Phase One og Pentax 645 og tilsvarende.
<snip>
[TaSK]
Disse to er litt som Mercedes S-klasse. Men mye av teknikken kommer til vanlige biler om noen år..

Det er ikke mange år siden 8Mp var gromt. Nå er det for lite. Om noen år kommer 8K TVer og projektorer (eller hvem vet hva) og da er 34Mp minimum..
-Pythagoras

ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev:<snip>
Det er klart at FF har dårlig kvalitet, sammenlignet med Phase One og Pentax 645 og tilsvarende.
<snip>
[TaSK]
Disse to er litt som Mercedes S-klasse. Men mye av teknikken kommer til vanlige biler om noen år..

Det er ikke mange år siden 8Mp var gromt. Nå er det for lite. Om noen år kommer 8K TVer og projektorer (eller hvem vet hva) og da er 34Mp minimum..
Vet ikke helt om jeg er enig i det, mellomformat er ofte teknologisk sett i bakleksa, og er mer konservative med hva slags valg som gjøres.

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev: Kanskje kan jeg tillate meg å si: Det handler om å vekte argumentene. Kanskje er det slik at når man spør om råd så legger man til grunn at det viktigste kommer først og detaljene senere.
Om dét er rett--og det er i det minste slik for meg--da synes det underlig at "det er viktig å se på helheten, for bildet er komplisert" skal være en selvfølgelighet mens at "FF har dårligere kvalitet enn mellomformat fordi brikken er så liten" ikke er det.

Jeg stusser vel over hvorfor brikkestørrelse skal stå i slik særstilling. Bortsett fra at det finnes en analogi i New Public Management: Det som kan måles, det måles. Beslutningser tas på grunnlag av den informasjon man har. Beklageligvis er det utelukkende ting som kan måles. Effekten er at det som ikke har en pris, det har ingen verdi.
"mindre sensor gir dårligere kvalitet er (nesten) en selvfølgelighet, men det er ikke alt som har blitt sagt her, størrelsen på kvalitetsforskjellen har blitt forsøkt vurdert, og det er langt ifra noen selvfølgelighet.

Hvem sier brikkestørrelse er i noen særstilling? Det er en viktig parameter, men ikke den eneste, andre kan være utvalg av forskjellige typer hus, utvalg av objektiv, fysisk størrelse osv. Alle fronter der mFT er i front :)

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

https://fstoppers.com/contests/17-outst ... lery-61493" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
poulet_cavalier

ATWindsor skrev:
tagesk skrev: Kanskje kan jeg tillate meg å si: Det handler om å vekte argumentene. Kanskje er det slik at når man spør om råd så legger man til grunn at det viktigste kommer først og detaljene senere.
Om dét er rett--og det er i det minste slik for meg--da synes det underlig at "det er viktig å se på helheten, for bildet er komplisert" skal være en selvfølgelighet mens at "FF har dårligere kvalitet enn mellomformat fordi brikken er så liten" ikke er det.

Jeg stusser vel over hvorfor brikkestørrelse skal stå i slik særstilling. Bortsett fra at det finnes en analogi i New Public Management: Det som kan måles, det måles. Beslutningser tas på grunnlag av den informasjon man har. Beklageligvis er det utelukkende ting som kan måles. Effekten er at det som ikke har en pris, det har ingen verdi.
"mindre sensor gir dårligere kvalitet er (nesten) en selvfølgelighet, men det er ikke alt som har blitt sagt her, størrelsen på kvalitetsforskjellen har blitt forsøkt vurdert, og det er langt ifra noen selvfølgelighet.

Hvem sier brikkestørrelse er i noen særstilling? Det er en viktig parameter, men ikke den eneste, andre kan være utvalg av forskjellige typer hus, utvalg av objektiv, fysisk størrelse osv. Alle fronter der mFT er i front :)
Mindre sensor samler mindre lys er vel den eneste konklusjonen - ikke at mindre sensorer er av dårligere kvalitet.
-Pythagoras

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

GLEM DET :lol :lol

Det der tror jeg faen ikke noe på :redface :redface Her snakker vi mye gode bilder :yeyeye

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:

Mindre sensor samler mindre lys er vel den eneste konklusjonen - ikke at mindre sensorer er av dårligere kvalitet.
Spørs vel hva du mener med "er av dårligere kvalitet", men å samle mindre lys er ensbetydene med dårligere kvalitet forutsatt samme tekniske kvalitet på utstyret og likeverdige forhold.

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

Ja, de viser at man kommer langt med å være god i the shop :)

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Her er det ikke bare snakk om å være god i the shop... Her snakker vi også veldig god komposisjon :thumleft

Hadde jeg ikke vist at det var telefon det var tatt med, hadde jeg aldri tippet at dette kunne være tatt av et iphone kamera :yeyeye

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Her er det ikke bare snakk om å være god i the shop... Her snakker vi også veldig god komposisjon :thumleft

Hadde jeg ikke vist at det var telefon det var tatt med, hadde jeg aldri tippet at dette kunne være tatt av et iphone kamera :yeyeye
Jada, selvfølgelig, dette er folk som er mye flinkere enn meg og det har masse å si, jeg synes bare det er litt morsomt at så mange "det er fotografen som teller"-bilder har ganske solid etterbehandling :) (som også i praksis er en teknisk forbedring)

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja, men selv med en liten teknisk dytt, så forandrer ikke det "kvaliteten" slik jeg definerer kvalitet i bildet.

Jeg tror flere av oss har sin egen måte å definere kvalitet på. Dette blir nok etter boken feil. Men jeg kvalifiserer nok bilder feil i forhold til noen av dere andre her inne.

Jeg som er såpass fersk i gamet. Har kanskje gleden av å se et bildet, eller gjennom et kamera på en helt annen måte, og kanskje langt mindre komplisert måte enn dere som er mer bevandret og farget av (i mine øyner) helt uvesentlige forskjeller.

Ellers så syns dere bare det er langt kjekkere å diskutere :prf :lol

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Bildestabilisering - veldig fint når lukkertidene er litt lange. Hjelper m.a.o. til å få skarpe bilder. Hjelper også om man er ustødig på hånden eller f.eks. tar foto i fart fra et kjøretøy som vibrerer.
Bildestabilistering skal dog skrus AV når man tar bilder med stativ og lang lukkertid. Elektronikken har det nemlig med å innbille seg at det er vibrasjoner som den må kompensere for ved lange lukkertider (flere sekunder) som nattbilder, stjernehimmel osv.

Selv liker jeg "pixelpeep" når jeg skal velge nytt kamera - dvs dpreview sin og velge litt ekstrem ISO (6400) for å sette forskjellene på spissen Det gir også en viss antydning på hvordan fargestikket er - her kan riktignok alt rettes/endres, men kjekt om det matcher ens egen smak.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar