Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Det er bare å innse at jeg MÅ eie en XXX1000R(R) før jeg evt. innser min egen alder og i løpet av høsten blir antagelig GSX650F byttet ut. Har fått bekreftet at MC er akkurat like gøy nå, som det var for over 20 år siden, da jeg siste hadde en sykkel (CBR600.) Dermed er det bare å gjøre klart for 3-fots syken...

Så er spørsmålet: Hvilken skal man velge. Jeg synes VFR 1200 osv. blir akkurat litt for gubbete og Ducati Panigale 1999 etc. blir alt for fosterstilling og nervøst i lav hastighet.

Og ja, jeg har Googlet istykker internett og prøvekjørt en del sykler i det siste :)

Per nå, står jeg med 3 favoritter:
a) GSX1000 (2015)
b) CBR1000RR (2012-2015)
c) S1000RR (2012-2015)
Og så lurer jeg på Yamaha R1, som jeg ikke har sett på enda...

Alle tre fantastiske å kjøre i de par timene jeg fikk testet, men hva med langtur, driftsøkonomi, vedlikehold, 2. håndsverdi osv. osv?

Hva er deres mening, ut fra følgende krav:
1) Må ha ABS (betyr at GSXR må være en 2015 modell, mens de andre kan være et par år gamle for min del, hvis kilometer er lav.
2) Må fungere til pendling og køkjøring (Ducati utgår, da det er noe av det mest stressende jeg har vært med på.
3) Må være bygget for noen timer på veien og sittestilling som ikke krever en 18-år gammel turnkropp (Kawa og Ducati utgår nok en gang).
4) Må være lett vedlikeholdt, ha utsikter til fornuftig veldikeholdskostnader og driftsikkert. Tuftet 100% på fordommer, vil jeg si at alt italiensk utgår glatt.
5) Må gi en følelse av å være helt konge på veien (hvilket samtlig 1000 kubikkere klarer med glans akkurat nå, da jeg er lett imponert over alt som har mer enn 85 HK :roll )
6) Under 1000 ccm er uaktuelt, da beholder jeg GSX650F, som faktisk er en overraskende deilig sykkel, etter litt justering av utstyr og sittestilling/styre.

Og så er det kanskje en helt annen sykkel der ute som jeg overhodet ikke har tenkt på, men burde...

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av TBI81 »

Mitt valg, om noen år, S1000RR. Gjerne HP4 Competition.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av thewiz »

Du går ikke feil ved å velge japansk ihvertfall. Enkel og grei i forhold til vedlikehold, lettkjørt og massivt delelager på ebay.

BMW og Ducati er vel sykler som "krever" litt mer vedlikehold og er ikke like holdbare vil jeg tro.

Angående komfort, siden du er i 1000cc RR, finner du ikke en sykkel som er megakomfortabel uansett. Men jeg vil anbefale å prøve Yamaha R1, hvis du MÅ ha ABS må du kjøpe 2015 modellen. Det er jo rene raketten.

Jeg hadde nok valgt en japansk 1000cc hadde jeg vært deg. Men hvis du velger bort disse hadde jeg valgt S1000RR uten tvil.

Bare kjøp den du liker mest, glem alt det andre. Alt mulig tjatt som bensinforbruk osv spiller ingen rolle. Kjøp den du virkelig har lyst på, ellers kommer du til å angre den dagen du møter drømmesykkelen på veien.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av LordShaft »

I 1000 segmentet er det bare en sykkel hvis en skal tenke komfort, sittestilling samt ha noe av det bedre en får tak i.... s1000rr :thumleft

Den er utrolig komfortabel i forhold til andre R sykler jeg har prøvd på lengre turer og den har alt av elektronikk som er et eventyr å ha på en slik sykkel. Enkelt valg i mine øyner

Note4

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av hakhap »

Siden jeg har Tuono å nyter den godt må jeg si jeg lest mye godt om RSV4 men innrømmer glatt at S1000RR har mere elektronikk men RSV4 er mer unik da og med nydelig V4 :)
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av ATWindsor »

Mitt inntrykk er at S1000RR er best på komfort, men japanerene er mer driftssikre og problemfrie. (mitt inntrykk, har ikke eid noen av de tre valgene dine)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av cannon »

Alle du nevner vil gi deg Superbike-følelsen så det holder til veibruk.
Den beste allround sittestillingen for lengre turer: CBR1000RR. Derfor ville jeg valgt den utifra din prioriteringsliste. Og hvis du hadde tilføyd noe om pris/value for money så styrker det Honda-alternativet(tror jeg). Jeg mener at Honda ligger hakket over alt annet Japansk i kvalitet/kvalitetsfølelse, spesielt for en sykkel som har rullet noen år.
Uansett; kjøp sykkel med hjertet, mer enn med hjernen, hvis du ikke er ute etter et kjedelig transportmiddel til og fra jobb....

For langkjøring/turkjøring (og all annen veibruk) så bør du være litt mer opptatt av mellomregister/bunndrag enn av toppytelse. Alle R-litersykler har mer enn nok toppytelse.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Bosted: Drammen

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av cosmogs »

Kanskje en sportstourer faller litt utenom hva du ønsker deg, men jeg synes iallefall at VFR1200F er en fantastisk sykkel. Ble ekstremt imponert over den, smidig, lekker lyd, ca 175HK, kardang, føles lett, synes den ser dødsbra ut. Supersykkel i min bok, og jeg liker jo ikke engang japanere spesielt godt. :P :p
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

ZZR-Erling

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av ZZR-Erling »

S1000RR!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev:Mitt inntrykk er at S1000RR er best på komfort, men japanerene er mer driftssikre og problemfrie. (mitt inntrykk, har ikke eid noen av de tre valgene dine)
Jasså :-k Det er definitivt ikke min erfaring. Nå er jeg på et større utenlandsk forum for nettopp bmw, Der blir problemer ofte tatt opp veldig kjapt om det skulle være noe. Det er ekstremt lite å finne av problemer på S1000RR.

Men hvis du sitter på noe info, vil jeg gjerne høre om det (siden jeg eier en slik sykkel selv) :thumleft

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av KydeX »

vim skrev: Jeg synes VFR 1200 osv. blir akkurat litt for gubbete
Hva?? Kaller du meg gubbe? ;) har du prøvd en VFR1200? Jeg tror muligens du kunne blitt positivt overrasket.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av Tommas »

En "R" for mye, test S1000R også ;-)

/fanboy mode off


Kult "problem" å ha, tror ikke du går feil med noen av de aktuelle kandidatene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av DrGreve »

Hvis trådstarter ikke er låst til 1000cc og ikke vet jeg hvilken prisnivå han ønsker å legge seg på, så kanskje han burde ta en titt på CBR1100XX av de siste utgavene..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av MrPitlane »

Hallo :mk

Vanskelig synes jeg. Veldig avhengig av kropp og sjel, så det noen liker og synes er komfy, er itte aktuellt for andre.

For min del ville jeg valgt en ZX10R om valget måtte være 1000ccm og R sykkel. Nestevalg ville vært BMW S1000RR. :mk

Dersom man ser utenfor 1000 ccm boksen, ville jeg nok valgt en Busa for pendling og langkjøring. Nok med krefter og moment og langt fra så stressende som 1000 ccm sykla. :thumleft

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm

Legg inn av vim »

KydeX skrev:
vim skrev: Jeg synes VFR 1200 osv. blir akkurat litt for gubbete
Hva?? Kaller du meg gubbe? ;) har du prøvd en VFR1200? Jeg tror muligens du kunne blitt positivt overrasket.
Hehe - jeg skal innrømme at både VFR800 og 1200 er veldig lekre sykler. Står på listen over sykler jeg skal ha når jeg blir voksen :)
CBR1100 også, blir bare det lille kneppet for "ordentlig" i denne omgang.
Tror bare jeg må ha R sykler ut av blodet en gang for alle først.

Masse god input - keep it comin´ :mk
Fantastisk å ha et forum med så mye erfaring og folk som vil dele av den!

Og så må jeg si at, etter å ha sett en Ducati Panigale 899 på nært hold i dag, så fikk jeg veldig lyst til å like den. Vet ikke om den er like "pitbull på stereoider" som 1098 og 1199, som de eneste Ducatiene jeg har sittet på.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Elolz skrev:Har du prøvesittet ZX10R i div årsmodeller? Den må ikke sammenlignes med ZX6R om du kun har prøvesatt den, stor forskjell i sittestilling! For min del er ZX10R og R1 mye bedre å sitte på enn GSXR og CBR.
Får kanskje ta en titt. Jeg har kun prøvesittet ZX6R og det ble fosterstilling for min del.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
ATWindsor skrev:Mitt inntrykk er at S1000RR er best på komfort, men japanerene er mer driftssikre og problemfrie. (mitt inntrykk, har ikke eid noen av de tre valgene dine)
Jasså :-k Det er definitivt ikke min erfaring. Nå er jeg på et større utenlandsk forum for nettopp bmw, Der blir problemer ofte tatt opp veldig kjapt om det skulle være noe. Det er ekstremt lite å finne av problemer på S1000RR.

Men hvis du sitter på noe info, vil jeg gjerne høre om det (siden jeg eier en slik sykkel selv) :thumleft
Har vært endel undersøkelser på det, og japanerene kommer "alltid" lengst opp på driftssikkerhet, mens feks BMW ofte er et stykke ned. Er ikke lenge siden det det ble lenket til tilsvarende her i forumet. (det er ikke ment som en frarådning fra BMW, vurderer selv å bytte min japaner inn i en BMW, men akkurat på den fronten er de nok ikke fremst i klassa)

Orker ikke å lete etter det nå, men min meg på det i morgen, så skal jeg se om jeg finner noen av disse undersøkelsene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av LordShaft »

Jeg blir ikke fornærmet av slikt i det hele tatt... likte ikke fronten på sykkelen min selv jeg når bmw først presenterte s1000rr i 2010. Men den vokste på meg.
jeg vet at bmw har hatt recall på sidestøtten. Men direkte feil og lav driftsikkerhet har jeg ikke hørt om på s1000rr. Når det er sagt, så har jeg hørt langt mere om andre modeller som bmw har.

Hadde vært ålreit å vært obs om det er noe som kan ramme min egen bike.

Note4

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Hadde ventet at det haglet med CBR1000RR forslag her, men det har jo vært forholdsvis rolig. Blant alle vloggerne på Youtube, ser det ut til at det er denne som råder, men har jeg gått glipp av noe i forhold til hvorfor den ikke virker fullt så dominerende på det norske markedet?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av Barbarozza »

Siden du spør om 1000 rr klassen så ville jeg valgt Hondaen

Nå har jeg kun kjørt en 2011, men hvis du ikke er altfor lang så er det den sykkelen jeg bare behøvde å hoppe på, så var alt der det skulle. Synes zx10 ble for ekstrem i forhold( 2011)

Hvis du går på nettet, og søker på tester av de 5 store, så havner ofte Hondaen i bunn, men alikevel får den bra score jevnt over på at den er mest komfortabel på lengre turer, har til en viss grad bunndrag (som ikke er tilstedeværende på zx10r i forhold) og er den de av oss vanlige dødelige kjører fortest med (ofte sammen med Sukien) og styrer best når det går fort. Litt typisk Honda, ikke best på noe, men i sum...så blir alt bra

Men, VFR1200 er absolutt IKKE en gubbesykkel, og har knallgod ergonomi hvis du liker ørlite sportspreg, Og en meget god motor. Faktisk en sykkel som er ganske undervurdert og også faller mellom 2 stoler. Honda kalte den Road Sport, og der ligger den og vaker. De fleste som er kritisk til denne har aldri prøvd en, så da blir det synsing. Og synsing er som kjent kun det...synsing

XX hadde jeg 7 sesonger...eller 6,5 da..det er god sykkel som er lettskrudd og driftsikker med vanlig vedlikehold. Men den er tregstyrt og topptung i forhold til ZZR1400 som jeg har nå, og ikke sammenlignbar mot en nyere RR som er noe helt annet. Og XX min hadde jeg gjort mye med for å få svingvillig.

Min rangering når det kommer ergonomi ( ikke hva jeg ville valgt ) er

Honda (kjørt)
Suzuki ( Kun hatt beina over)
BMW (kun beina over)
R1 Kjørt
ZX10 Kjørt

Forøvrig kan du heve styret på de aller fleste, hvilket knapt nok synes og gjør underverker på skuldre og rygg

PS

Stikk å prøv en 2012 ZZR1400 og en K1300 samt en nyere Busa, de holder følge med det aller meste på landeveien der du ferdes, og har turegenskapene du egentlig etterspør
Memento mori

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Akk - tunge problemer i den vestlige verden...

Så er jeg i gang med valgenes kvaler, ettersom jakten ble litt mer konkret i helgen. Heller mot en CBR, men helt ny blir for dyrt. Må klare å komme under 160 000,- eller en god innbytteavtale.
1) Har mulighet for en CBR1000RR overligger (ny, med 5 års garanti) fra 2008 til 160 000,- og OK innbyttedeal, men vil kanskje savne ABS og gearindikator?
Skal jeg ha en bruktsykkel uten ABS, så blir det nok denne. Kunne tenke meg noe annet enn sort, men plast kan byttes.
2) Kan få en OK innbyttedeal mot en 2015 GSXR750 ABS, men vil jeg angre på "bare" å gå for 750? Toppskyvet blåser jeg i, men hva med bunndraget?
3) Brukte CBR eller GSXR 1000 får man jo til 130-140 000, men det renner kanskje fort på med noe større servicekostnader rundt ventiljustering på 25' eller noe sånt?

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av Fjeldern »

vim skrev:Akk - tunge problemer i den vestlige verden...

Så er jeg i gang med valgenes kvaler, ettersom jakten ble litt mer konkret i helgen. Heller mot en CBR, men helt ny blir for dyrt. Må klare å komme under 160 000,- eller en god innbytteavtale.
1) Har mulighet for en CBR1000RR overligger (ny, med 5 års garanti) fra 2008 til 160 000,- og OK innbyttedeal, men vil kanskje savne ABS og gearindikator?
Skal jeg ha en bruktsykkel uten ABS, så blir det nok denne. Kunne tenke meg noe annet enn sort, men plast kan byttes.
2) Kan få en OK innbyttedeal mot en 2015 GSXR750 ABS, men vil jeg angre på "bare" å gå for 750? Toppskyvet blåser jeg i, men hva med bunndraget?
3) Brukte CBR eller GSXR 1000 får man jo til 130-140 000, men det renner kanskje fort på med noe større servicekostnader rundt ventiljustering på 25' eller noe sånt?
Nå har jeg kanskje litt bias meninger som heller ofte mot Honda, siden det er det jeg alltid har hatt, men må sies det er fine sykler som man får mye for pengene for. Nyere modeller, så er de andre R-syklene mer moderne, og mye mer teknologiske løsninger, mens CBR er en del billigere.

Men, fra de jeg har prøvesittet, så var BMW 1000 RR den som virket desidert best. Kan hende sitte stillingen den har ikke er så veldig bra i bykjøring, eller andre situasjoner man får mye start og stopp, men for lengre turer virket den overlegen.

Og som andre har nevnt her, så blir den ikke seende så spesiell ut da en får sett den mange nok ganger. Mener fortsatt CBRen er hakket penere men ;)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av Juicebox »

Lyden på en R1 med crossplane motor er jo ganske fin da :D

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Skulle ikke være lett å få prøvekjørt ting man skal betale et par hundre tusen +/- for gitt...
Fikk prøvekjørt s1000RR hos Oslo MC i går (takk til Thomas for hyggelig og god service), og venter på at Motorcenteret kanskje graver opp en GSXR demosykkel. CBR ser ut som er umulig å finne en demosykkel av i rimelig nærhet.

Jeg likte BMW'en fantastisk godt da. Ganske kort og ikke så voldsomt foroverlent. Virket mindre anstrengende på armene, men skarpere knevinkel enn japanerne jeg fikk prøvesittet.
Behagelig å kjøre i kø med og livsfarlig på åpen vei :yeyeye Så ingen grunn til

Vet ikke hvor mye jeg skal legge i at en forhandler som selger både Honda, Suzuki og BMW er klokkeklar i anbefalingen og hevder japanerne er veldig gammeldagse sykler i forhold...

Shortlist nå (endrer seg jo løpende :))er:
2011 mod. brukt S1000RR med innbytte
"Ny" 2008 overligger CBR1000RR med innbytte (men at det ikke er verken ABS eller girindikator trekker en del ned)
Ny GSX750 med innbytte (vil egentlig ha 1000ccm, men for en 2015 modell, er det kun 750 som er innen rekkevidde økonomisk og skal jeg ha brukt, blir det Honda eller BMW).

Og så er det en dark horse i Panigale 899 da, som jeg bare MÅ få sett nærmere på. Har mye utstyr og en grei nok pris i forhold til de andre jeg ser på.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av thewiz »

Jeg ville prøvd 899 før du bestemmer deg, hvis ikke høres S1000RR som det beste valget for deg.

Svar