ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Re: ACR Senior MC-kurs 29juni - 1 juli
Jeg gjemmer nøkkelen en plass og gir dere beskjed om hvor den ligger. Dere legger nøkkelen på samme plass som dere fant den når dere drar.
Jeg drar på fredag eller lørdag og gjør alt klart ang. sengklær. Dere forlater huset slik dere fant det og hiver brukte sengklær i skittentøykurven på badet. Alles in ordning :)
Jeg drar på fredag eller lørdag og gjør alt klart ang. sengklær. Dere forlater huset slik dere fant det og hiver brukte sengklær i skittentøykurven på badet. Alles in ordning :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Det høres jo helt supert ut. Jeg tar nok med meg sovepose uansett, så blir i så fall ikke så mye klesvask etter meg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Motorsykkelen din: BMW S1000RR - 2011
Jeg var på banekurs på ACR i fjor og overnattet da i tårnet mot kr 100,-Ashland skrev:Skal vist være flere muligheter for hytteutleie i nærheten av ACR. En mulighet er å overnatte på selve banen, kosta 100kr/natt, litt usikker på hvordan denne er men tipper sovesal eller lignende. De fleste som hadde meldt seg på gikk for denne løsningenZadnez skrev:jeg trenger en overnatting oppover og en nedover.... vet ikke hvordan overnatting er på banen, men jeg ligger IKKE i teltSnikkeren skrev:Da har jeg sendt mail til forsikringsselskapet og spurt, så får vi se hva de sier. Går det i orden er det bare tillatelse fra "sjefen" som gjenstår.
Hvordan har du/dere eventuelt tenkt å gjøre med overnatting? Er det sånn at det er mulig å overnatte ved banen? Er det telt det er snakk om da?
Eller tenker dere hytte i nærheten?![]()
er sikkert hytteutleie i nærheten
Skulle egentlig på dette kurset, men har måttet melde avbud. Neste år bare SKAL jeg oppover igjen!

- Snikkeren
@HegeS1000RR: Du som har benyttet deg av overnatting i tårnet, hvordan er mulighetene for lading av diverse duppeditter?
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Motorsykkelen din: BMW S1000RR - 2011
Ikke noe problem - installerte meg på oppblåsbar madrass og lagde meg en egen krok med "egen" kontakt for lading :)
- Snikkeren
Da nærmer det seg. Bare en uke igjen no.
Noen som vet hvordan det er med regler i forhold til GoPro når man kjører på bane? Regner med at kameraet må sikres på en eller annen måte?
Er det godt nok å feste det til motorvernbøylen? Eller må det sikres med noe sikkerhetssnor i tillegg?

Noen som vet hvordan det er med regler i forhold til GoPro når man kjører på bane? Regner med at kameraet må sikres på en eller annen måte?
Er det godt nok å feste det til motorvernbøylen? Eller må det sikres med noe sikkerhetssnor i tillegg?
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- sankyo
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
På Vålerbanen ba de om ikke å bruke kamera. Så du bør høre med Senior MC først.
Live long and prosper 

kant1 la jo ut film fra rudskogen, så det går nok bra
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
SeniorMc tillater ikke filming med grunn I at de har støtte av forsikringsselskap og se skal holde seg til veitrafikk loven. Dette er på Rudskogen
- Snikkeren
Det var da som F...... Jeg som akkurat har bestilt meg nytt GoPro kamera i anledning ACR.....
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Ett referat fra ACR må til om ikke annet for å vise hva andre gikk glipp av
Eller hur Snikkeren
Tripptelleren stoppet etter en uke på tur på 3272km og en helt uforglemmelig uke på ACR
Med enormt mye morro og til tider litt mye spenning...
En stund var det litt usikkert om det i hele tatt ble noe av kurset pga dårlig oppsluttning, men heldigvis valgte
Senior MC å avholde det, selv om det ble ett taps prosjekt.
Som bakgrunn av få deltagere, var det flust av instruktører og de stillte opp og kjørte sporvalg forran deg, lå etter å så på feil eller andre ting som burde rettes på. Alle spørsmål ble veldig grundig forklart, både en og to ganger, holdt ikke det, var de ikke sene om og ta deg med som passasjer for å vise ting i praksis.
Første halvdel av mandagen gikk med til briefing, regel gjennomgang og obligatoriske øvelser; unnamanøver / "elgtest",
nødbremsing med to og en hånd på styret, kjeglekjøring samt kjøring av sporvalg
Etter det ble vi oppdelt i to grupper, sakte og rask. Med 20min pass hver time
For min del regnet jeg med jeg passet best i sakte, siden Fazer´n ikke kan matche div 1000ccm samt kjøreferdigheter
og erfaringsnivå. Men etter å ligget bak andre en en halv dag, byttet jeg gruppe og fikk en dertil mye brattere
læringskurve
Senior MC har alltid med seg en ambulanse når de avholder kurs - i tilfelle. Desverre kom denne i bruk temmelig fort
da en kjørte av banen og skadet seg, heldigvis ikke alvorlig og var tilbake på en ny sykkel dagen etter.
To andre deltagere fant det også for godt å hilse på grusen i svingene, men heldigvis holdt vi oss på hjulene. Noe jeg virkelig ikke vil oppleve en gang til, den erfaringen kunne jeg gjerne vært forruten
Etterhvert som deltagerene ble varme i trøya, gikk det dertil fortere og nye terminer som støvel, mittstøtte og
eksospotte - skraping må tillføres i ordlisten.
I mine øyne oppførte Fazeren seg helt eksemplarisk på bane, selv om jeg gjerne skulle hatt litt mer "juce" iblandt. Men det holdt i massevis for min del til å skrape nedi med både fothvilere, gir og bakbrens shalter, eksospotte og knepucker,
dog under kontrollerte former
Noe er i alle fall helt sikkert etter den siste uken - Dette blir det mer av, mye mer!
Enkelte ting må oppleves for å forstå og banekjøring er en av dem. En ting er det morsome og muligheten til å teste
hva sykkelen er god for, men mann blir også vanvittig godt kjent med både den og seg selv

Tripptelleren stoppet etter en uke på tur på 3272km og en helt uforglemmelig uke på ACR

En stund var det litt usikkert om det i hele tatt ble noe av kurset pga dårlig oppsluttning, men heldigvis valgte
Senior MC å avholde det, selv om det ble ett taps prosjekt.
Som bakgrunn av få deltagere, var det flust av instruktører og de stillte opp og kjørte sporvalg forran deg, lå etter å så på feil eller andre ting som burde rettes på. Alle spørsmål ble veldig grundig forklart, både en og to ganger, holdt ikke det, var de ikke sene om og ta deg med som passasjer for å vise ting i praksis.
Første halvdel av mandagen gikk med til briefing, regel gjennomgang og obligatoriske øvelser; unnamanøver / "elgtest",
nødbremsing med to og en hånd på styret, kjeglekjøring samt kjøring av sporvalg
Etter det ble vi oppdelt i to grupper, sakte og rask. Med 20min pass hver time
For min del regnet jeg med jeg passet best i sakte, siden Fazer´n ikke kan matche div 1000ccm samt kjøreferdigheter
og erfaringsnivå. Men etter å ligget bak andre en en halv dag, byttet jeg gruppe og fikk en dertil mye brattere
læringskurve

Senior MC har alltid med seg en ambulanse når de avholder kurs - i tilfelle. Desverre kom denne i bruk temmelig fort
da en kjørte av banen og skadet seg, heldigvis ikke alvorlig og var tilbake på en ny sykkel dagen etter.
To andre deltagere fant det også for godt å hilse på grusen i svingene, men heldigvis holdt vi oss på hjulene. Noe jeg virkelig ikke vil oppleve en gang til, den erfaringen kunne jeg gjerne vært forruten

Etterhvert som deltagerene ble varme i trøya, gikk det dertil fortere og nye terminer som støvel, mittstøtte og
eksospotte - skraping må tillføres i ordlisten.
I mine øyne oppførte Fazeren seg helt eksemplarisk på bane, selv om jeg gjerne skulle hatt litt mer "juce" iblandt. Men det holdt i massevis for min del til å skrape nedi med både fothvilere, gir og bakbrens shalter, eksospotte og knepucker,
dog under kontrollerte former

Noe er i alle fall helt sikkert etter den siste uken - Dette blir det mer av, mye mer!
Enkelte ting må oppleves for å forstå og banekjøring er en av dem. En ting er det morsome og muligheten til å teste
hva sykkelen er god for, men mann blir også vanvittig godt kjent med både den og seg selv
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Fine bilder, jeg er dessverre(?) ikke tøff nok til å drive å skrape knærne nedi, men banekjøring er moro uansett.
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Du som akkurat har lært det: Tips for å få knærne nedi? :-)å 

Det aller første jeg gjorde gæli var å "dra med meg" sykkelen når jeg lente meg over i svingene. Det var ikke sunt for mine 1/2meter brede og dertil lave fothvileremortenolb skrev:Du som akkurat har lært det: Tips for å få knærne nedi? :-)å

God forankning og "løse armer" er første regel, len deg litt ut av sykkel´n, gi pent gass i det du slipper bremsen. Når du når tangeringspunktet i svingen gir du enda mer gass, som gjør att sykkelen retter seg opp. For å motvirke det lener du deg dertil mer ut.
Fant en egen teknikk på Fazer´n, fungerte veldig godt på ACR, men skal nok ikke gjennta det ute på landeveien tror jeg...
EDIT: Justering av pysepinnene uten bruk av vinkelsliper, feil sitte og kjøreteknikk...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Ashland den 04 jul 2015, 01:01, redigert 1 gang totalt.
- mortenolb
Takker! Satt litt å tenkte på det istad, faktisk, om jeg "drar med meg sykkelen ned" når jeg henger av. Må nok være litt mer avslappa i kroppen!
Får bli med neste gang det er kurs på ACR, med tre dager har du goood tid til å korrigere kjøreteknikk
Det hjalp for min del

- mortenolb
Høres utsannsynlig gøy ut. Må definitivt på kurs på en av banene, men vanskelig å finne anledningAshland skrev:Får bli med neste gang det er kurs på ACR, med tre dager har du goood tid til å korrigere kjøreteknikkDet hjalp for min del

- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Hvis SeniorMc holder kurs der neste år så skal jeg få det med meg
Hørte at det var stor fare for at det ikke blir noe til neste år. Det var ca 25 stk der opp, da blir det ikke bærekraftig.....
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Helt riktig, dessverre
Arrangørene sa de ikke hadde somm mål å tjene penger på folk som hadde lyst å bli bedre mc førere. Men i løpet av en 10 års periode burdekursene på ACR, Gardemoen, Rudskogen og Vålerbanen gå i "0"
En ting er budsjettet, noe annet er jobben bak ett slik arrangement. Men de utelukket ikke att det kunne bli noe igjen til året

Arrangørene sa de ikke hadde somm mål å tjene penger på folk som hadde lyst å bli bedre mc førere. Men i løpet av en 10 års periode burdekursene på ACR, Gardemoen, Rudskogen og Vålerbanen gå i "0"
En ting er budsjettet, noe annet er jobben bak ett slik arrangement. Men de utelukket ikke att det kunne bli noe igjen til året