Her er slik redigering jeg liker veldig godt.
Foto: Kjetil Madsen

Her må han ha isolert bilden, å gjort langt mere redigeringer til selve bilen i bildet enn resten

Og så har han tatt bildet med blenderen helt åpen for å få bakgrunnen myk og fin.LordShaft skrev: Her må han ha isolert bilden, å gjort langt mere redigeringer til selve bilen i bildet enn resten...
Ja her snakker vi nok lavt f tall, men det ser jo nesten ut som bilen er redigert inn i et ellers så "kjedelig" bilde. Måten bilen står fram her er helt strålende redigerttagesk skrev: Og så har han tatt bildet med blenderen helt åpen for å få bakgrunnen myk og fin.
[TaSK]
Det kommer an på hvordan du leser innlegget mittpoulet_cavalier skrev:Du mener vel 24-80mm f5.6 ?Bringisen skrev:[
Legger ved et snapshot fra min EM-1 og 12-40mm f2,8 Pro, tatt på ISO 12800 uten noen form for støyfjerning. RAW konvertert til JPG.
Jeg har vært rimelig klar på "forutsatt likeverdig teknologi", bytter du et gammelt FF inn i ett nytt kamera med mindre brikke merker du det ikke, og om FF-kamereat ligger bak selv om det er nytt er forskjellen mindre, men er det noe man kan regne med eller argumentere med? Ikke i mine øyne, om man ønsker å være objektiv, det er ingen selvfølge at FF alltid ligger bak teknologisk.Bringisen skrev:
Til slutt vil noen si at det også er to trinn forskjell på ISO verdien slik at du kan bruke dobbelt så "mye ISO" på fullformatet uten mer støy". Der kommer feilen i mine øyne, det kommer an på hvilket kamera man sammenligner, her er forskjellene store.
Husk at ISO tallet angir lysfølsomheten per tomme film/sensor. Jo større sensor jo mer lys totalt sett, og SNR = antall fotoner/sqrt(antall fotoner). f2.8 på mFT vil *ikke* gi samme lysmengde som på en større sensor.Bringisen skrev:Det kommer an på hvordan du leser innlegget mittpoulet_cavalier skrev:Du mener vel 24-80mm f5.6 ?Bringisen skrev:[
Legger ved et snapshot fra min EM-1 og 12-40mm f2,8 Pro, tatt på ISO 12800 uten noen form for støyfjerning. RAW konvertert til JPG.
![]()
"Utsnittet" du får sammenlignet med 12-40mm på MFT, vil være som de kjente 24-70(80)mm objektivene på FF. Altså "mer tele". Akkurat som mitt 40-150mm vil "bli et 80-300mm" objektiv.
Dybdeskarpheten du vil få med f2.8 på MFT vil tilsvare den samme som om du brukte f5,6 på et fullformatshus. Altså mer i bildet skarpt.
Lukkertiden du vil få med f2.8 på MFT vil være helt lik det du vil få med f2.8 på FF ved for eksempel ISO100 på begge. I forhold til brikkestørrelsen vil den slippe inn like mye lys på brikken ved f2.8, under samme ISO verdi. Ergo samme lukkertid.
Til slutt vil noen si at det også er to trinn forskjell på ISO verdien slik at du kan bruke dobbelt så "mye ISO" på fullformatet uten mer støy". Der kommer feilen i mine øyne, det kommer an på hvilket kamera man sammenligner, her er forskjellene store.
Jeg opererer med ISO standarden. Se videoen over igjen.ATWindsor skrev:Lysfølsomhet per tomme? Hva slags definisjon er det du operer med der?
Beklager, tenkte noe annet enn du skrev :) (som du kanskje skjønner, at man får samme eksponering som jeg skrev er jo helt i harmoni med at det er per areal).poulet_cavalier skrev:Jeg opererer med ISO standarden. Se videoen over igjen.ATWindsor skrev:Lysfølsomhet per tomme? Hva slags definisjon er det du operer med der?
"ISO – The ISO standards were created decades ago and were meant for film; they measure the amount of light captured per square inch, not total light captured by the sensor. To account for this, divide a given ISO by the square of your camera’s crop factor."
Regelen SNR=f/sqrt(f) gjelder uavhengig av teknologi. Den gjelder for det menneskelige øye også.
Ren fysikk og selv om markedsavdelingen til Fuji og Olympus sier noe annet blir det ikke mindre sant. Mindre sensorer er ikke dårligere enn fullformat (har aldri påstått det) - men *de får mindre lys*. For å kompensere trengs det raskere glass - som jo faktisk må være enda størren enn med større sensorer.
Små lette linser med fantastiske blenderåpninger for mindre sensorer er rett og slett juks. Det er fysisk umulig å få til.
Det betyr ikke at mFT eller APS-C eller CX for den del er dritt. Men det betyr at bildet av leoparden som løper eller fugelen som flyr inn i skumringen ikke går an å ta. Glasset er ikke raskt nok selv om det selges slik.
Det er juks fra Fuji og Olympus rund baut omtrent. De eneste som er ærlige på blender vs crop sensorer er Nikon og Canon.ATWindsor skrev:<snip>
Hva mener du er juks? Har du et et konkret objektiv du mener er juks?
Bildet av løpende leoparder har eksistert lenge, mFT tar bedre bilder i dårlig lys enn FF gjorde for bare 10 år siden, så nei, et er ikke umulig å ta disse bildene.
Fordi tallene oppgis i forhold til 35mm og ikke i forhold til mellomformat.ATWindsor skrev: Det er tøvete å kalle dette juks. Som om 35mm står i en særstilling, hvorfor er ikke det "Juks" i forhold til mellomformat??
Tallene som står i specsene til opptikk er ikke oppgitt "i forhold til 35mm", når man kjøper opptikk er ikke det justert for crop.poulet_cavalier skrev:Fordi tallene oppgis i forhold til 35mm og ikke i forhold til mellomformat.ATWindsor skrev: Det er tøvete å kalle dette juks. Som om 35mm står i en særstilling, hvorfor er ikke det "Juks" i forhold til mellomformat??
Igjen: se videoen over.
For brennvidden er det alment kjent at det må justeres for crop faktor. Det oppgis også for optikken. At blender også må justeres oppgis ikke. Mange tror de kjøper en liten og nett 200mm f/2.8. Det gjør de ikke. De kjøper en 200mm f/5.6. Sistnevnte er det fysisk mulig å gjøre liten og nett.
Kanskje mellomformat får en renessanse med speilløse kamerahus? Det hadde vært noe.