Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Hva med å forholde deg til virkeligheten, og ikke wikipedia, jeg har vist deg hvordan produsentenes nettside ser ut, den viser at objektivene oppgis med som stemmer med systemets brikke som spesifikasjon til kameraet, ikke 35mm ekvivalent (eventuelt kun som tillegsinfo i parantes, eller med en stjerne eller noe), kan du vise til en eneste speilløs produsent som oppgir objektivene sine relativt til 35mm som hovedspec til sine objektiv (utenom de som har FF-brikke)

På kompaktkamera har du kanskje en case, der er det mer vanlig, men det er ikke sånn objektiv oppgis på speilløse.
Capture.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Hva med å forholde deg til virkeligheten, og ikke wikipedia, jeg har vist deg hvordan produsentenes nettside ser ut, den viser at objektivene oppgis med som stemmer med systemets brikke som spesifikasjon til kameraet, ikke 35mm ekvivalent (eventuelt kun som tillegsinfo i parantes, eller med en stjerne eller noe), kan du vise til en eneste speilløs produsent som oppgir objektivene sine relativt til 35mm som hovedspec til sine objektiv (utenom de som har FF-brikke)

På kompaktkamera har du kanskje en case, der er det mer vanlig, men det er ikke sånn objektiv oppgis på speilløse.
Capture.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Hva med å forholde deg til virkeligheten, og ikke wikipedia, jeg har vist deg hvordan produsentenes nettside ser ut, den viser at objektivene oppgis med som stemmer med systemets brikke som spesifikasjon til kameraet, ikke 35mm ekvivalent (eventuelt kun som tillegsinfo i parantes, eller med en stjerne eller noe), kan du vise til en eneste speilløs produsent som oppgir objektivene sine relativt til 35mm som hovedspec til sine objektiv (utenom de som har FF-brikke)

På kompaktkamera har du kanskje en case, der er det mer vanlig, men det er ikke sånn objektiv oppgis på speilløse.
Capture.JPG
Denne er faktisk en skikkelig rask linse. Tilsvarer 35mm f1.8 på FF.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Ja, så lenge man tar bilder i samme forhold så vil det i praksis være like mange fotoner per areal (man kan lage grensetilfeller med lyskilder som er veldig nærme, der f-tall blir unøyaktig osv som endrer det noe, men for alle praktiske formål er svaret på spørsmålet ditt ja)
La oss se bort fra grensetilfellene, inntil videre.

Så i et X Mp kamera i DX påmontert en 35mm f/1.4, og med et X Mp FF påmontert en 35mm f/1.4, der vil hver eneste pixel i begge kameraene få like mye lys?
X vil typisk være 16 eller 24.

Men det må da bety at det utelukkende er teknologien i brikken som avgjør støyen?
Om pixlene i FF og i DX får like mye lys på seg, da er det ikke noe i fysikken som sier at implementasjonen i FF er bedre?
Yepp, pixlene i FF kan være større fordi det er bedre plass til de X pixlene, men om de faktisk er større vet vi jo ikke uten å ta frem mikroskopet!

Tankekors: Jeg vil tro at pixlene i mitt 16Mp DX er større enn på en 36Mp FF. Arealet tilgjengelig på FF er nemlig ikke dobbelt så stort.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

poulet_cavalier skrev:
Capture.JPG
Men, unnskyld meg, det står da vitterlig ikke "Blenderåpning tilsvarende 35mm".
Det står utelukkende om brennvidden.

Jeg forstår poenget, nemlig at du mener det også burde stått "Når du tenker på brennvidden til denne i 35mm tankebaner, da må du også tenke på at lysstyrken ikke er sammenlignbar med den brennvidden som gjelder".
Men det er da vitterlig lyset som faller på brikken på det kamera hvor linsen skal monteres som teller.
Eller hva?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

tagesk skrev:
poulet_cavalier skrev:
Capture.JPG
Men, unnskyld meg, det står da vitterlig ikke "Blenderåpning tilsvarende 35mm".
Det står utelukkende om brennvidden.

Jeg forstår poenget, nemlig at du mener det også burde stått "Når du tenker på brennvidden til denne i 35mm tankebaner, da må du også tenke på at lysstyrken ikke er sammenlignbar med den brennvidden som gjelder".
Men det er da vitterlig lyset som faller på brikken på det kamera hvor linsen skal monteres som teller.
Eller hva?

[TaSK]
f=brennvidde/lysåpning.

Nå gidder jeg ikke mer.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:Hva med å forholde deg til virkeligheten, og ikke wikipedia, jeg har vist deg hvordan produsentenes nettside ser ut, den viser at objektivene oppgis med som stemmer med systemets brikke som spesifikasjon til kameraet, ikke 35mm ekvivalent (eventuelt kun som tillegsinfo i parantes, eller med en stjerne eller noe), kan du vise til en eneste speilløs produsent som oppgir objektivene sine relativt til 35mm som hovedspec til sine objektiv (utenom de som har FF-brikke)

På kompaktkamera har du kanskje en case, der er det mer vanlig, men det er ikke sånn objektiv oppgis på speilløse.
Capture.JPG
Jeg fatter virkelig ikke problemet med at fabrikantene oppgir dette på denne måten.

Tenk deg et senario;

Du har vært vant med å fotografere med ditt gamle analoge OM-1 og 50mm "normalobjektiv"

Du kar tenkt deg over i den digitale verden og vil ha et kamera i samme analoge stilen, og vil ha Olympus i samme stilen.

Du kjøper et EM-5 MkII, men vil ha et "normalobjektiv" og liker bildeutsnittet som du har vært vant med på OM-1 og 50mm objektivet.

Om du er uviten og handler et 50mm MFT objektiv, kommer du til å bli skuffet når du kommer hjem. Da oppdager du at det er en tele du har handlet ;-) You see?

Kanskje man skulle begynt og oppgi objektivene i grader....

Bilde

Bilde
Sist redigert av Bringisen den 08 jun 2015, 17:54, redigert 3 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:Hva med å forholde deg til virkeligheten, og ikke wikipedia, jeg har vist deg hvordan produsentenes nettside ser ut, den viser at objektivene oppgis med som stemmer med systemets brikke som spesifikasjon til kameraet, ikke 35mm ekvivalent (eventuelt kun som tillegsinfo i parantes, eller med en stjerne eller noe), kan du vise til en eneste speilløs produsent som oppgir objektivene sine relativt til 35mm som hovedspec til sine objektiv (utenom de som har FF-brikke)

På kompaktkamera har du kanskje en case, der er det mer vanlig, men det er ikke sånn objektiv oppgis på speilløse.
Capture.JPG
Denne er faktisk en skikkelig rask linse. Tilsvarer 35mm f1.8 på FF.
Ja om du tenker dybdeskarphet :thumleft

Men fremdeles vil du oppnå raskere lukkertid med MFT objektivet på f 0.95 og ISO 200, enn du vil gjøre med FF objektivet på f1.8 og ISO 200.

Dessuten heter det ikke linse men objektiv. Dette objektivet inneholder mange linser :P :p :erte
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:Hva med å forholde deg til virkeligheten, og ikke wikipedia, jeg har vist deg hvordan produsentenes nettside ser ut, den viser at objektivene oppgis med som stemmer med systemets brikke som spesifikasjon til kameraet, ikke 35mm ekvivalent (eventuelt kun som tillegsinfo i parantes, eller med en stjerne eller noe), kan du vise til en eneste speilløs produsent som oppgir objektivene sine relativt til 35mm som hovedspec til sine objektiv (utenom de som har FF-brikke)

På kompaktkamera har du kanskje en case, der er det mer vanlig, men det er ikke sånn objektiv oppgis på speilløse.
Capture.JPG
Denne er faktisk en skikkelig rask linse. Tilsvarer 35mm f1.8 på FF.
Det er ikke en produsent, og det oppgis en brennvidde på 17,5mm. Ser du overskriften på bildet ditt?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
ATWindsor skrev: Ja, så lenge man tar bilder i samme forhold så vil det i praksis være like mange fotoner per areal (man kan lage grensetilfeller med lyskilder som er veldig nærme, der f-tall blir unøyaktig osv som endrer det noe, men for alle praktiske formål er svaret på spørsmålet ditt ja)
La oss se bort fra grensetilfellene, inntil videre.

Så i et X Mp kamera i DX påmontert en 35mm f/1.4, og med et X Mp FF påmontert en 35mm f/1.4, der vil hver eneste pixel i begge kameraene få like mye lys?
X vil typisk være 16 eller 24.

Men det må da bety at det utelukkende er teknologien i brikken som avgjør støyen?
Om pixlene i FF og i DX får like mye lys på seg, da er det ikke noe i fysikken som sier at implementasjonen i FF er bedre?
Yepp, pixlene i FF kan være større fordi det er bedre plass til de X pixlene, men om de faktisk er større vet vi jo ikke uten å ta frem mikroskopet!

Tankekors: Jeg vil tro at pixlene i mitt 16Mp DX er større enn på en 36Mp FF. Arealet tilgjengelig på FF er nemlig ikke dobbelt så stort.

[TaSK]
Jo, man får mindre støy, det er mere signal (lys) per støy. Om hver eneste pixel får like mye lys, så er det mye flere pixler (på fullframe), og det vil bli mindre støy fordi pixlenes størrelse relativt til bildets er mindre.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Jo, man får mindre støy, det er mere signal (lys) per støy. Om hver eneste pixel får like mye lys, så er det mye flere pixler (på fullframe), og det vil bli mindre støy fordi pixlenes størrelse relativt til bildets er mindre.
Beklager, det fikk jeg ikke med meg. Vær så snill å ta én ting om gangen; jeg er en gammel mann og oppfatter ikke så fort som jeg gjorde i gamle dager.

Spørsmålet var: Gitt en 16 Mp DX og en 16 Mp FF hvor begge har en 35mm f/1.4, får hver eneste pixel like mye lys?
Om svaret er ja, hvorfor skulle pixlene i DX gi mer støy enn i FF?
Forslag: Det er bedre plass på en FF enn på en DX, så de 16 millionene pixler kan lages større.

Er det noen annen grunn?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
ATWindsor skrev: Jo, man får mindre støy, det er mere signal (lys) per støy. Om hver eneste pixel får like mye lys, så er det mye flere pixler (på fullframe), og det vil bli mindre støy fordi pixlenes størrelse relativt til bildets er mindre.
Beklager, det fikk jeg ikke med meg. Vær så snill å ta én ting om gangen; jeg er en gammel mann og oppfatter ikke så fort som jeg gjorde i gamle dager.

Spørsmålet var: Gitt en 16 Mp DX og en 16 Mp FF hvor begge har en 35mm f/1.4, får hver eneste pixel like mye lys?
Om svaret er ja, hvorfor skulle pixlene i DX gi mer støy enn i FF?
Forslag: Det er bedre plass på en FF enn på en DX, så de 16 millionene pixler kan lages større.

Er det noen annen grunn?

[TaSK]
Ok, da har jeg oversett noe, nei, gitt 16MP på begge, så får IKKE hver eneste pixel like mye lys. Men man får like mye lys per areal.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Ok, da har jeg oversett noe, nei, gitt 16MP på begge, så får IKKE hver eneste pixel like mye lys. Men man får like mye lys per areal.
Fine greier -- takk skal du ha!

Så om vi tillater oss å regne litt overslag og med litt slingringsmonn: En 16Mp DX og 24Mp FF vil få omlag like mye lys per pixel?
Og tilsvarende: En 12Mp m4/3 og 24Mp FF vil få omlag like mye lys per pixel?
Stemmer det?

Hele tiden under antagelsen om linser med samme brennvidde og samme lysstyrke. Ikke relativt til noe som helst :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Ok, da har jeg oversett noe, nei, gitt 16MP på begge, så får IKKE hver eneste pixel like mye lys. Men man får like mye lys per areal.
La oss ta et sidespor (du greier mer enn én tanke om gangen, ikke sant!):
Gitt at vi har en 16Mp DX og 16Mp FF, da bør vi kunne anta (legg nøye merke til antagelsen!) at pixlene på FF er større.
Men vi vet det ikke!
Det kan godt tenkes at Nikon er slapp i fisken og har mye "luft" mellom pixlene på sine FF-brikker mens Fuji er stram i musklene og ikke har det.
Det kan faktisk tenkes at pixlene faktisk er like store?
Kan det ikke det?

Eneste måten å finne det ut på vil være å finne frem et mikroskop?
Jada, dette er hypotetisk, jeg bare undersøker at jeg har forstått.

[/END SIDESPOR]

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
ATWindsor skrev: Ok, da har jeg oversett noe, nei, gitt 16MP på begge, så får IKKE hver eneste pixel like mye lys. Men man får like mye lys per areal.
La oss ta et sidespor (du greier mer enn én tanke om gangen, ikke sant!):
Gitt at vi har en 16Mp DX og 16Mp FF, da bør vi kunne anta (legg nøye merke til antagelsen!) at pixlene på FF er større.
Men vi vet det ikke!
Det kan godt tenkes at Nikon er slapp i fisken og har mye "luft" mellom pixlene på sine FF-brikker mens Fuji er stram i musklene og ikke har det.
Det kan faktisk tenkes at pixlene faktisk er like store?
Kan det ikke det?

Eneste måten å finne det ut på vil være å finne frem et mikroskop?
Jada, dette er hypotetisk, jeg bare undersøker at jeg har forstått.

[/END SIDESPOR]

[TaSK]
Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar