ND filteret gir deg mulighet til å få lengre lukkertid i dagslys/sollys. ND filteret skrur jeg på forran objektivet så de tstår på hele tiden. Da har jeg mulighet til å få lengre lukkertid, men er lyset sterkt så krever det en veldig liten blender (høy blenderverdi). for å få tilstrekkelig lukkertid til å feks. "viske" ut bølger etc. Hvor lang lukkertid man trenger avhenger av hastigheten på bølgene etc.LordShaft skrev:Her snakker vi ålreit bilde Ove :[-o< Satan søkke hehe. Men hvordan fungerer dette med ND filter? justerer du eksponering osv utifra nd filteret, eller stiller du inn kamera som normalt, også legger du til ND filter når kamera er stilt inn? (klønete forklart)![]()
Det er der vel bare for å hindre at bildet blir for lyst
Det ND filteret jeg brukte var så klart en svindyrt filter som blendet 10 stopp. Men du ser ikke en dritt i en optisk søker når man har dette på, så da må man ty til liveview. Man setter kameraet på stativ og fyrer så klart av med en trådløs sender. Alt dette for å unngå rystelser. Stativet var også relativt dyrt. Alt jeg hadde av fotoutstyr den gangen var dyrt.
MEN!... dette klarer du fint med X-T1 også. Men det krever en super vidvinkel for å gi dramtikk i bildet, samt et ND filter. Stativ må du også bruke, samt fjernutløser. Alternativt kan du bruke nedtellingen på kameraet i steden, men poenget med tidtakeren er at du kan starte AKKURAT i det det kommer en bølge etc. Hvir man feks. vil ha med konturene av en bølge. Slik jeg har gjort her: