Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Her snakker vi ålreit bilde Ove :[-o< Satan søkke hehe. Men hvordan fungerer dette med ND filter? justerer du eksponering osv utifra nd filteret, eller stiller du inn kamera som normalt, også legger du til ND filter når kamera er stilt inn? (klønete forklart) :-k

Det er der vel bare for å hindre at bildet blir for lyst :eh
ND filteret gir deg mulighet til å få lengre lukkertid i dagslys/sollys. ND filteret skrur jeg på forran objektivet så de tstår på hele tiden. Da har jeg mulighet til å få lengre lukkertid, men er lyset sterkt så krever det en veldig liten blender (høy blenderverdi). for å få tilstrekkelig lukkertid til å feks. "viske" ut bølger etc. Hvor lang lukkertid man trenger avhenger av hastigheten på bølgene etc.

Det ND filteret jeg brukte var så klart en svindyrt filter som blendet 10 stopp. Men du ser ikke en dritt i en optisk søker når man har dette på, så da må man ty til liveview. Man setter kameraet på stativ og fyrer så klart av med en trådløs sender. Alt dette for å unngå rystelser. Stativet var også relativt dyrt. Alt jeg hadde av fotoutstyr den gangen var dyrt.

MEN!... dette klarer du fint med X-T1 også. Men det krever en super vidvinkel for å gi dramtikk i bildet, samt et ND filter. Stativ må du også bruke, samt fjernutløser. Alternativt kan du bruke nedtellingen på kameraet i steden, men poenget med tidtakeren er at du kan starte AKKURAT i det det kommer en bølge etc. Hvir man feks. vil ha med konturene av en bølge. Slik jeg har gjort her:

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Flotte bilder Bjerknez :thumleft

En annen fordel med speilløse kameraer, er at man ikke trenger å tenke på speillås for å sikre skarpe bilder på lang lukkertid :-)

Jeg bruker også "Big stopper" filter ND10 og pleier da å fokusere og låse den før jeg tar på filteret. Litt plunder, men det går fint :P :p

Ellers har jeg også ND4 og ND8 filter som går greit å se gjennom. Men med så mye lys som i dine bilder her , så måtte du vel ha ND10.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Flotte bilder Bjerknez. Jeg tipper dette er tatt med ditt Canon 5d Mk III? Har jeg rett?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Takk for det folkens :redface

Ja, tatt med 5D MKIII med 16-35mm f2.8L.
Men for ordens skyld kunne dette bildet like gjerne blitt tatt med andre gode kameraer i den speilløse klassen. :thumleft

Så sant man har mulighet for montere stativ og ND filter.

Hemmeligheten med å ta slike bilder er og faktisk være der når stemningen er der og har lite med hvilket kamera man har. Så lenge ovenstående kritterier oppfylles :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ND filter er et av de mest velbrukte filtre for digital fotografering, og kan selv på dagen lage mørke monotone bilder, og av mystisk vannfall.

Her er et bilde med mye liv som samtidig er dystert grunnet lyset og mangel på farger. Vurderer om ikke dette kunne egnet seg som sort/hvit bilde. Dette er tatt midt på dagen med lang lukkertid og ND10 filter. Olympus OM-D og Zuiko 17mm f1.8

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Meget flott bilde Bringisen :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

For min del så likte jeg bildet veldig godt med de høstlige fargene. Setter enda litt mere preg på bildet i mine øyner :thumleft

Artig å se hvordan andre vinkler sine bilder i forhold til hvordan jeg selv hadde villet tatt et bilde :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

Fujifilm X100T. Mer eller mindre rett ut av boksen, uten å lese eller gjøre noe som helst annet enn å fyre løs.

Rett fra kamera til ipad (via Fuji app) i liten størrelse, og delt via imgur. Mao ikke noe redigering, raw eller kule ting.

Synes det blir bra nok uten å gå veien om Lightroom etc til enkel bruk, og det var noe av hensikten ;-)


Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev: Bilde
Nå, efter et par dager og efter at vi alle har roet oss, utstyrt med ny kunnskap om at innenfor hvert system vil to linser med sammen
brennvidde og lysstyrke gi samme menge lys per areal på brikken, og sist men ikke minst: Det hele illustrert med den øverste
av de to alternativene som Hr. Bringisen her viser oss---med alt dette kan vi altså trekke én fin konklusjon: Det er rett og
slett ikke dekning for å si at en stor brikke gir bedre kvalitet enn en liten uten å ta en rekke forbehold om brennvidde, lysstyrke og antall pixler.

I særdeleshet: Det er ingen grunn til å si, uten å ta en rekke forbehold, at en 24Mp FF har bedre kvalitet enn en 12Mp m4/3,
eller at en 24Mp FF har bedre kvalitet enn en 16Mp DX.

Med andre ord: De som har 12Mp Olympus kan smile overbærende til de som bærer en tre ganger så tung 24 eller 36 Mp FF Nikon rundt halsen :-)

Den som går noen titalls sider tilbake i tråden vil finne svært bombastiske påstander om at FF er bedre enn DX og m4/3, uten at det er
mulig å få øye på forbeholdene som vi nå vet er nødvendige for å gjøre den påstanden riktig.

Da kan vi alle gå videre i livet, og gjøre enda bedre begrunnede valg når vi skal kjøpe utstyr.
Ingen ligger døde igjen på slagmarken, alle er klokere, og livet er fantastisk.
Kan man be om mer?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Tommas skrev: Synes det blir bra nok uten å gå veien om Lightroom etc til enkel bruk, og det var noe av hensikten ;-)
Øynene er sylskarpe mens håret er akkurat passe ute av fokus!
Når dette er bunnlinjen, altså ubehandlet jpeg, da er oppsiden og potensialet stort.

Jeg kjenner jeg ble bittelitt sugen på å oppgradere nå.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Fujifilm X100T. Mer eller mindre rett ut av boksen, uten å lese eller gjøre noe som helst annet enn å fyre løs.

Rett fra kamera til ipad (via Fuji app) i liten størrelse, og delt via imgur. Mao ikke noe redigering, raw eller kule ting.

Synes det blir bra nok uten å gå veien om Lightroom etc til enkel bruk, og det var noe av hensikten ;-)


Bilde
flott bilde av blid jenteTommas :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

Og så fikk jeg slått på ansiktsgjenkjenning også. Da får jeg vel gi meg med å poste familiebilder for i kveld ;-)

Minimal bildestørrelse, overføring rett fra kamera via ipad eller android og rett på nett. Lover godt for tur-oppdateringer fremover.

Får vel lese litt om innstillinger og slikt nå.

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

I følge titalls antal sider og reviews på nettet, så er det enstemmig over hele linjen at Fujifilm leverer noe av de aller beste Jpeg filene rett fra kamera. Det som overrasker meg i første omgang er de utrolig fine fargene.

Bare så det er sagt, potensialet i RAW filene skal være helt på høyde med de beste speil refleks kameraene :thumleft
Skal du innom lightrom, kan det være greit å vite at bildene med x sensoren til fuji er litt annerledes enn andre kamera (har jeg lest)
http://petebridgwood.com/wp/2014/10/x-trans-sharpening/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan være en fordel, om du har stort nok minnekort å ta bilder både i raw og jpeg. Så har du hvertfall muligheten til å redigere raw i etterkant om du ønsker det på diverse blinkskudd.
Når det er sagt.... Det jeg anser som beste med å skyte i RAW med fuji, er at du får alle de herlige film effektene tilgjengelig i lightroom,
Screen Shot 2015-06-09 at 20.24.22.png
Blir meget spennende å se turreferat framover fra det holde der. Blir spennende å høre hva du syns om "fixed" lense også. :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av ojda »

Tommas skrev:Og så fikk jeg slått på ansiktsgjenkjenning også. Da får jeg vel gi meg med å poste familiebilder for i kveld ;-)

Minimal bildestørrelse, overføring rett fra kamera via ipad eller android og rett på nett. Lover godt for tur-oppdateringer fremover.

Får vel lese litt om innstillinger og slikt nå.

Bilde
Rett og slett nydelige hudtoner Tommas.
Det er nesten så jeg blir redd for å få snørr på gensern min :P :p

Å bildene var jammen veldig bra de å :thumleft

Grattis med nytt kamera :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

Takk for linken lordshaft, skumlest og lagret for senere bruk. Jeg har satt på jpg + raw lagring, så kan alltids leke litt med potensielle blinkskudd. Har lenge tenkt å lese meg opp på Lightroom, men som regle har jeg mest lyst til å bruke minst mulig tid på redigeringen.

Feks en generell preset og kjøre alt som en batchjobb ville appellert til meg ;-)

Blir vel muligheter til å la Bjerknez plukke litt på kameraet i helgen, så kanskje jeg får med meg noen gode tips.


Takker så mye Ojda, håper det blir mange fine bilder fremover.

Svar