Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Elolz skrev:Har du prøvesittet ZX10R i div årsmodeller? Den må ikke sammenlignes med ZX6R om du kun har prøvesatt den, stor forskjell i sittestilling! For min del er ZX10R og R1 mye bedre å sitte på enn GSXR og CBR.
Får kanskje ta en titt. Jeg har kun prøvesittet ZX6R og det ble fosterstilling for min del.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
ATWindsor skrev:Mitt inntrykk er at S1000RR er best på komfort, men japanerene er mer driftssikre og problemfrie. (mitt inntrykk, har ikke eid noen av de tre valgene dine)
Jasså :-k Det er definitivt ikke min erfaring. Nå er jeg på et større utenlandsk forum for nettopp bmw, Der blir problemer ofte tatt opp veldig kjapt om det skulle være noe. Det er ekstremt lite å finne av problemer på S1000RR.

Men hvis du sitter på noe info, vil jeg gjerne høre om det (siden jeg eier en slik sykkel selv) :thumleft
Har vært endel undersøkelser på det, og japanerene kommer "alltid" lengst opp på driftssikkerhet, mens feks BMW ofte er et stykke ned. Er ikke lenge siden det det ble lenket til tilsvarende her i forumet. (det er ikke ment som en frarådning fra BMW, vurderer selv å bytte min japaner inn i en BMW, men akkurat på den fronten er de nok ikke fremst i klassa)

Orker ikke å lete etter det nå, men min meg på det i morgen, så skal jeg se om jeg finner noen av disse undersøkelsene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av LordShaft »

Jeg blir ikke fornærmet av slikt i det hele tatt... likte ikke fronten på sykkelen min selv jeg når bmw først presenterte s1000rr i 2010. Men den vokste på meg.
jeg vet at bmw har hatt recall på sidestøtten. Men direkte feil og lav driftsikkerhet har jeg ikke hørt om på s1000rr. Når det er sagt, så har jeg hørt langt mere om andre modeller som bmw har.

Hadde vært ålreit å vært obs om det er noe som kan ramme min egen bike.

Note4

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Hadde ventet at det haglet med CBR1000RR forslag her, men det har jo vært forholdsvis rolig. Blant alle vloggerne på Youtube, ser det ut til at det er denne som råder, men har jeg gått glipp av noe i forhold til hvorfor den ikke virker fullt så dominerende på det norske markedet?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av Barbarozza »

Siden du spør om 1000 rr klassen så ville jeg valgt Hondaen

Nå har jeg kun kjørt en 2011, men hvis du ikke er altfor lang så er det den sykkelen jeg bare behøvde å hoppe på, så var alt der det skulle. Synes zx10 ble for ekstrem i forhold( 2011)

Hvis du går på nettet, og søker på tester av de 5 store, så havner ofte Hondaen i bunn, men alikevel får den bra score jevnt over på at den er mest komfortabel på lengre turer, har til en viss grad bunndrag (som ikke er tilstedeværende på zx10r i forhold) og er den de av oss vanlige dødelige kjører fortest med (ofte sammen med Sukien) og styrer best når det går fort. Litt typisk Honda, ikke best på noe, men i sum...så blir alt bra

Men, VFR1200 er absolutt IKKE en gubbesykkel, og har knallgod ergonomi hvis du liker ørlite sportspreg, Og en meget god motor. Faktisk en sykkel som er ganske undervurdert og også faller mellom 2 stoler. Honda kalte den Road Sport, og der ligger den og vaker. De fleste som er kritisk til denne har aldri prøvd en, så da blir det synsing. Og synsing er som kjent kun det...synsing

XX hadde jeg 7 sesonger...eller 6,5 da..det er god sykkel som er lettskrudd og driftsikker med vanlig vedlikehold. Men den er tregstyrt og topptung i forhold til ZZR1400 som jeg har nå, og ikke sammenlignbar mot en nyere RR som er noe helt annet. Og XX min hadde jeg gjort mye med for å få svingvillig.

Min rangering når det kommer ergonomi ( ikke hva jeg ville valgt ) er

Honda (kjørt)
Suzuki ( Kun hatt beina over)
BMW (kun beina over)
R1 Kjørt
ZX10 Kjørt

Forøvrig kan du heve styret på de aller fleste, hvilket knapt nok synes og gjør underverker på skuldre og rygg

PS

Stikk å prøv en 2012 ZZR1400 og en K1300 samt en nyere Busa, de holder følge med det aller meste på landeveien der du ferdes, og har turegenskapene du egentlig etterspør
Memento mori

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Akk - tunge problemer i den vestlige verden...

Så er jeg i gang med valgenes kvaler, ettersom jakten ble litt mer konkret i helgen. Heller mot en CBR, men helt ny blir for dyrt. Må klare å komme under 160 000,- eller en god innbytteavtale.
1) Har mulighet for en CBR1000RR overligger (ny, med 5 års garanti) fra 2008 til 160 000,- og OK innbyttedeal, men vil kanskje savne ABS og gearindikator?
Skal jeg ha en bruktsykkel uten ABS, så blir det nok denne. Kunne tenke meg noe annet enn sort, men plast kan byttes.
2) Kan få en OK innbyttedeal mot en 2015 GSXR750 ABS, men vil jeg angre på "bare" å gå for 750? Toppskyvet blåser jeg i, men hva med bunndraget?
3) Brukte CBR eller GSXR 1000 får man jo til 130-140 000, men det renner kanskje fort på med noe større servicekostnader rundt ventiljustering på 25' eller noe sånt?

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av Fjeldern »

vim skrev:Akk - tunge problemer i den vestlige verden...

Så er jeg i gang med valgenes kvaler, ettersom jakten ble litt mer konkret i helgen. Heller mot en CBR, men helt ny blir for dyrt. Må klare å komme under 160 000,- eller en god innbytteavtale.
1) Har mulighet for en CBR1000RR overligger (ny, med 5 års garanti) fra 2008 til 160 000,- og OK innbyttedeal, men vil kanskje savne ABS og gearindikator?
Skal jeg ha en bruktsykkel uten ABS, så blir det nok denne. Kunne tenke meg noe annet enn sort, men plast kan byttes.
2) Kan få en OK innbyttedeal mot en 2015 GSXR750 ABS, men vil jeg angre på "bare" å gå for 750? Toppskyvet blåser jeg i, men hva med bunndraget?
3) Brukte CBR eller GSXR 1000 får man jo til 130-140 000, men det renner kanskje fort på med noe større servicekostnader rundt ventiljustering på 25' eller noe sånt?
Nå har jeg kanskje litt bias meninger som heller ofte mot Honda, siden det er det jeg alltid har hatt, men må sies det er fine sykler som man får mye for pengene for. Nyere modeller, så er de andre R-syklene mer moderne, og mye mer teknologiske løsninger, mens CBR er en del billigere.

Men, fra de jeg har prøvesittet, så var BMW 1000 RR den som virket desidert best. Kan hende sitte stillingen den har ikke er så veldig bra i bykjøring, eller andre situasjoner man får mye start og stopp, men for lengre turer virket den overlegen.

Og som andre har nevnt her, så blir den ikke seende så spesiell ut da en får sett den mange nok ganger. Mener fortsatt CBRen er hakket penere men ;)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av Juicebox »

Lyden på en R1 med crossplane motor er jo ganske fin da :D

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av vim »

Skulle ikke være lett å få prøvekjørt ting man skal betale et par hundre tusen +/- for gitt...
Fikk prøvekjørt s1000RR hos Oslo MC i går (takk til Thomas for hyggelig og god service), og venter på at Motorcenteret kanskje graver opp en GSXR demosykkel. CBR ser ut som er umulig å finne en demosykkel av i rimelig nærhet.

Jeg likte BMW'en fantastisk godt da. Ganske kort og ikke så voldsomt foroverlent. Virket mindre anstrengende på armene, men skarpere knevinkel enn japanerne jeg fikk prøvesittet.
Behagelig å kjøre i kø med og livsfarlig på åpen vei :yeyeye Så ingen grunn til

Vet ikke hvor mye jeg skal legge i at en forhandler som selger både Honda, Suzuki og BMW er klokkeklar i anbefalingen og hevder japanerne er veldig gammeldagse sykler i forhold...

Shortlist nå (endrer seg jo løpende :))er:
2011 mod. brukt S1000RR med innbytte
"Ny" 2008 overligger CBR1000RR med innbytte (men at det ikke er verken ABS eller girindikator trekker en del ned)
Ny GSX750 med innbytte (vil egentlig ha 1000ccm, men for en 2015 modell, er det kun 750 som er innen rekkevidde økonomisk og skal jeg ha brukt, blir det Honda eller BMW).

Og så er det en dark horse i Panigale 899 da, som jeg bare MÅ få sett nærmere på. Har mye utstyr og en grei nok pris i forhold til de andre jeg ser på.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av thewiz »

Jeg ville prøvd 899 før du bestemmer deg, hvis ikke høres S1000RR som det beste valget for deg.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av MH434 »

Hvis en skal prøve å svare objektivt, så er nok s1000rr/HP4 den beste RR'n til gatebruk, sammen med forrige gen R1 og cbr 1000 rr.
Panigale er ikke en komfortabel gatesykkel, men er kanskje den fineste (min mening)

Når det gjelder banekjøring blir korta stokka om igjen, men det er vel ikke noe tema her :P :p
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av thewiz »

MH434 skrev:Hvis en skal prøve å svare objektivt, så er nok s1000rr/HP4 den beste RR'n til gatebruk, sammen med forrige gen R1 og cbr 1000 rr.
Panigale er ikke en komfortabel gatesykkel, men er kanskje den fineste (min mening)

Når det gjelder banekjøring blir korta stokka om igjen, men det er vel ikke noe tema her :P :p

Helt urelatert til tråden, men kjører du ofte i klasse 4 på rudskogen på torsdager? Mener jeg har sett en Grønn kawa zx10r der i klasse 4.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av MH434 »

thewiz skrev:
MH434 skrev:Hvis en skal prøve å svare objektivt, så er nok s1000rr/HP4 den beste RR'n til gatebruk, sammen med forrige gen R1 og cbr 1000 rr.
Panigale er ikke en komfortabel gatesykkel, men er kanskje den fineste (min mening)

Når det gjelder banekjøring blir korta stokka om igjen, men det er vel ikke noe tema her :P :p

Helt urelatert til tråden, men kjører du ofte i klasse 4 på rudskogen på torsdager? Mener jeg har sett en Grønn kawa zx10r der i klasse 4.
Hei,
Det er ikke meg som kjører den, men veit hvem det er ;)
Jeg savner kjøringa på rudskogen, hadde planer om å kjøpe en ny RR uten avgifter, og bygge banesykkel av den, men har blitt satt litt på vent.
Problemet med gatesykkelen var at det er begrenset med dager for gatesykler. Fritida mi er nokså begrenset, så med banesykkel åpner det for flere muligheter...
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av thewiz »

MH434 skrev: Hei,
Det er ikke meg som kjører den, men veit hvem det er ;)
Jeg savner kjøringa på rudskogen, hadde planer om å kjøpe en ny RR uten avgifter, og bygge banesykkel av den, men har blitt satt litt på vent.
Problemet med gatesykkelen var at det er begrenset med dager for gatesykler. Fritida mi er nokså begrenset, så med banesykkel åpner det for flere muligheter...
Hehe ok. Trodde kanskje det var deg siden du har lik sykkel. Det er vel hver torsdag på Rudskogen med Senior MC, er ikke det ganske ofte? Du mener man får kjørt mer RR trening enn 1 gang i uka hvis man har RR sykkel? Hvor ofte da f.eks? Har lyst å ordne en banesykkel selv etterhvert, greit med litt info rundt det.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?

Legg inn av mortenolb »

Jeg tolka det som at han ikke nødvendigvis har anledning til å kjøre der på torsdager, og at om han har en banesykkel og kjører sånn så er det flere muligheter i helger osv.

Anyway, godt mulig jeg har svart i denna tråden før, men for meg er GSXR den desidert mest behagelige av R-syklene. Dog er det først i år den har fått ABS, og såvidt jeg har skjønt er det kun GSXR1000 som har fått det, av en eller annen sær grunn(?). Jeg har prøvekjørt den, zx10r/zx6r(for meg var sittestilling og komfort identisk på de to) og cbr600rr. Har også prøvd å sitte på R1 og BMW S1000RR. Felles for samtlige utenom gixxer'n er at alle føles veldig plastikk, hvertfall sånn jeg følte det.

Svar