Prosjekt Honda VT500C
Prosjekt Honda VT500C
Har nylig kjøpt en 86' modell VT500.
Bortsett fra en del ulyder fra register/ventiler lurer jeg på de fire 5 mm. hullene som er i eksosanlegget, den delen under sykkelen. Er disse hullene kun for å få en dypere lyd eller???
Er det noe problem forbundet med å tette disse, syntes lyden blir finere da..
Bortsett fra en del ulyder fra register/ventiler lurer jeg på de fire 5 mm. hullene som er i eksosanlegget, den delen under sykkelen. Er disse hullene kun for å få en dypere lyd eller???
Er det noe problem forbundet med å tette disse, syntes lyden blir finere da..
Sist redigert av bm den 13 mai 2005, 22:42, redigert 1 gang totalt.
Her er link til noen bilder, ikke komprimert så de kan være litt tunge å laste..Ronny skrev:Ta et bilde da vel, så vi kan se hvordan det ser ut !
Sykkelen
http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20120.jpg
Potten med div. hull. Hullene har en diameter på 8-9 mm.
http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20003.jpg
http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20005.jpg
http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20004.jpg
Har endret tittel på inlegget.
Årsaken er at jeg vil dele mine erfaringer med dere om en gammel sykkel.
Etter mange år kun på fir hjul ble det kjøpt sykkel "over natten".
Den ble kun besiktiget men ikke prøvekjørt
:
Hvorfor
:
Hadde ikke kjørt sykkel siden begynnelsen på 80' tallet, hadde derfor liten kompetanse på å vurdere status.
Valgte denne sykkelen forde den har høy ytelse, billig forsikring, innbyr ikke til "jalla" kjøring, kjenner Honda teknologien (tror jeg). En sykkel som ho mor også kan kjøre dersom intressen vekkes igjen.
Etter å ha vekket gamle minner begynte jobben med å tilpasse sal og dempere, har i to uker nå hatt gangsperre i hele kroppen (2000 km. ++) Det begynner nå å gå seg til.
Lære seg kjøreteknikk igjen, svinging, bremsing, forholde seg til trafikken fra to hjul osv.. Dette begynner nå å sitte, selv om det alltid vil være noe å lære.
Det tekniske:
Er vant til kostnadene på bil og båt, sistnevte er kjent for å være en dyr fritidssyssel, men sykkel har jeg nå erfart overgår prisene på båtutstyr mange ganger
Når jeg kjøpte sykkelen hadde den tydligvis ikke vært brukt på en tid, støtter osv. hadde rustet fast mm.
Etter å ha sjekket sykkelen fant jeg følgende feil, umuligt å få sykkeln opp på hovedstøtten, defekt choke vire, defekt termostat, fastrustet bakbrems, mye eksosstøy (tidligere inlegg), myke dempere, dårlig sadel, mm.
1. Sadelen ble demontert og foret med skumgummi som brukes til motorromsisolering i båten -Biltema, resultat - ok. Pris: hadde liggende.
Vurderer å bygge sadelen opp med Tempur innmat, dette vil nok komme senere.
2. Turtallsvire, kjøpt fra MC-1. Pris ca 250,- Orginal.
3. Termostat, oppgitt pris ca 500,- !!!!!!!!!. Løsning: Demontert gammel termostat, tatt mål, kjørte til Biltema med skjyvelærret, åpnet alle pakker i tur og orden, målte inholdet til resultat ble oppnådd. (pakket selfølgelig alt tilbake i rett eske) Biltema, Suzuki termostat: 69,-
Det skal i samme setning nevnes at etter 15 min. i telefon med merkeleverandør her vest ikke klarte å finne termostaten i dele skjema.
4. Defekt choke wire. Pris i norge 1400,- MC-1 ca 400,- Resultat Biltema 19,90. Kjøpte en ordinær bremsewire, kappet denne til og filte ned nippel i ene enden for å tilpasse denne til hendel. I andre enden ble det krympet på en nippel som i tillegg ble loddet. Fungerer ok.
Sykkelen har også litt ytelseproblemer med kald motor, dvs. ved høy fart og mye gasspådrag ved høyt gir virker det som om motoren kveles, resultat: Etter et søk på nettet fant jeg et råd om å drenere bunnen i luftfilteret, dette ble gjort og hjalp en god del men ikke helt. Feilretting pågår...
Blinklysreleet virker kun når det føler for det, løsningen blir nok Biltema igjen
En tyngre og dyrere jobb blir nok registeret, syntes at prisen som jeg har fått på kjede, strammere, føringer er noe dryg. Mangler ennu pris på tannhjulene- disse bør jo byttes samtidigt.
Men alt har en løsning, det er bare spørsmål om tid og pris...............
Årsaken er at jeg vil dele mine erfaringer med dere om en gammel sykkel.
Etter mange år kun på fir hjul ble det kjøpt sykkel "over natten".
Den ble kun besiktiget men ikke prøvekjørt

Hvorfor

Hadde ikke kjørt sykkel siden begynnelsen på 80' tallet, hadde derfor liten kompetanse på å vurdere status.
Valgte denne sykkelen forde den har høy ytelse, billig forsikring, innbyr ikke til "jalla" kjøring, kjenner Honda teknologien (tror jeg). En sykkel som ho mor også kan kjøre dersom intressen vekkes igjen.
Etter å ha vekket gamle minner begynte jobben med å tilpasse sal og dempere, har i to uker nå hatt gangsperre i hele kroppen (2000 km. ++) Det begynner nå å gå seg til.
Lære seg kjøreteknikk igjen, svinging, bremsing, forholde seg til trafikken fra to hjul osv.. Dette begynner nå å sitte, selv om det alltid vil være noe å lære.
Det tekniske:
Er vant til kostnadene på bil og båt, sistnevte er kjent for å være en dyr fritidssyssel, men sykkel har jeg nå erfart overgår prisene på båtutstyr mange ganger
Når jeg kjøpte sykkelen hadde den tydligvis ikke vært brukt på en tid, støtter osv. hadde rustet fast mm.
Etter å ha sjekket sykkelen fant jeg følgende feil, umuligt å få sykkeln opp på hovedstøtten, defekt choke vire, defekt termostat, fastrustet bakbrems, mye eksosstøy (tidligere inlegg), myke dempere, dårlig sadel, mm.
1. Sadelen ble demontert og foret med skumgummi som brukes til motorromsisolering i båten -Biltema, resultat - ok. Pris: hadde liggende.
Vurderer å bygge sadelen opp med Tempur innmat, dette vil nok komme senere.
2. Turtallsvire, kjøpt fra MC-1. Pris ca 250,- Orginal.
3. Termostat, oppgitt pris ca 500,- !!!!!!!!!. Løsning: Demontert gammel termostat, tatt mål, kjørte til Biltema med skjyvelærret, åpnet alle pakker i tur og orden, målte inholdet til resultat ble oppnådd. (pakket selfølgelig alt tilbake i rett eske) Biltema, Suzuki termostat: 69,-
Det skal i samme setning nevnes at etter 15 min. i telefon med merkeleverandør her vest ikke klarte å finne termostaten i dele skjema.
4. Defekt choke wire. Pris i norge 1400,- MC-1 ca 400,- Resultat Biltema 19,90. Kjøpte en ordinær bremsewire, kappet denne til og filte ned nippel i ene enden for å tilpasse denne til hendel. I andre enden ble det krympet på en nippel som i tillegg ble loddet. Fungerer ok.
Sykkelen har også litt ytelseproblemer med kald motor, dvs. ved høy fart og mye gasspådrag ved høyt gir virker det som om motoren kveles, resultat: Etter et søk på nettet fant jeg et råd om å drenere bunnen i luftfilteret, dette ble gjort og hjalp en god del men ikke helt. Feilretting pågår...
Blinklysreleet virker kun når det føler for det, løsningen blir nok Biltema igjen

En tyngre og dyrere jobb blir nok registeret, syntes at prisen som jeg har fått på kjede, strammere, føringer er noe dryg. Mangler ennu pris på tannhjulene- disse bør jo byttes samtidigt.
Men alt har en løsning, det er bare spørsmål om tid og pris...............
Glemte en liten sak.
Har det meste av div. verktøy men ikke pluggnøkkel som passet her, 18 mm. tynnvegget sak. Etter å ha forespurt rundt om kring og sjekket de fleste butikker kunnde denne kun skaffes fra utlandet, ok pris men trengte en nøkkel NÅ.
Resultatet ble etter å ha rotet rundt i garasjen et par dager ble røret som er håndtak på kompressoren ofret, varmet med propan og banket til over en 18 mm. mutter/skrue. Fungerer helt topp, alle fire plugger nå sjekket og funnet ok. (denne motoren har to plugger pr. syl.)
Har det meste av div. verktøy men ikke pluggnøkkel som passet her, 18 mm. tynnvegget sak. Etter å ha forespurt rundt om kring og sjekket de fleste butikker kunnde denne kun skaffes fra utlandet, ok pris men trengte en nøkkel NÅ.
Resultatet ble etter å ha rotet rundt i garasjen et par dager ble røret som er håndtak på kompressoren ofret, varmet med propan og banket til over en 18 mm. mutter/skrue. Fungerer helt topp, alle fire plugger nå sjekket og funnet ok. (denne motoren har to plugger pr. syl.)
Noen motorkjyndige her..
Har en "skramlelyd" fra motoren, er ikke ventiler, kommer med litt varm motor. Registreres i nedre del av motor på begge sider. Har mistanke om at det er registekjedene.
Tok i dag og demonterte toppdekslet og ga strammeautomatikken et kakk da det virket som om denne hadde satt seg fast. Resultatet ble med det samme meget bra men etter en tur kom raklingen tilbake, ikke så mye som før. Mistenker at ulyden kommer fra nedre tannhjul.
Hvor lenge er normal levetid på kjeden, gått 60' +.
Kjeden er med tender av "V" typen med mange lagskjede, bør strammere, føringer og tannhjul byttes samtidigt
:
Eller er det nok med å bytte kjeden.
Registrert slitasje på strammer er minimal...
Tok i dag og demonterte toppdekslet og ga strammeautomatikken et kakk da det virket som om denne hadde satt seg fast. Resultatet ble med det samme meget bra men etter en tur kom raklingen tilbake, ikke så mye som før. Mistenker at ulyden kommer fra nedre tannhjul.
Hvor lenge er normal levetid på kjeden, gått 60' +.
Kjeden er med tender av "V" typen med mange lagskjede, bør strammere, føringer og tannhjul byttes samtidigt

Eller er det nok med å bytte kjeden.
Registrert slitasje på strammer er minimal...
Trenger nytt bakdekk, noen anbefalinger....
Har kjørt meget forsiktigt når det regner/veien er våt, da med tanke på svinger og spesielt rundkjøringer. Fikk i dag en erfaring da bakdekket slapp i en lang sving, selv om jeg holdt meget moderat fart. Bakdekket er på grensen til "ikke" mønster i senter. Det er nok sikkert noen år gammelt også så gummeien er nok noe tørr..
Har kjørt meget forsiktigt når det regner/veien er våt, da med tanke på svinger og spesielt rundkjøringer. Fikk i dag en erfaring da bakdekket slapp i en lang sving, selv om jeg holdt meget moderat fart. Bakdekket er på grensen til "ikke" mønster i senter. Det er nok sikkert noen år gammelt også så gummeien er nok noe tørr..
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Har ikke god greie på dekk og hvilken type som passer for forskjellige mc'r. Men færske dekk har jeg fått en forståelse av er viktig. Man kan vel kalle det for færskvare. Dekk har den evnen at de blir harde etter noe tids bruk.
Har også lært at det er bedre kvalitet på dekket forran, tross alt er det det dekket som holder sykkelen på veien.
Her ville jeg anbefale deg å undersøke hos dekk forhandlere eller ta kontakt med hondaforhandleren.
Jeg kjører med Metzeler bak på min Honda Shadow VT750 c2 og det funker fint.
Har ikke god greie på dekk og hvilken type som passer for forskjellige mc'r. Men færske dekk har jeg fått en forståelse av er viktig. Man kan vel kalle det for færskvare. Dekk har den evnen at de blir harde etter noe tids bruk.
Har også lært at det er bedre kvalitet på dekket forran, tross alt er det det dekket som holder sykkelen på veien.
Her ville jeg anbefale deg å undersøke hos dekk forhandlere eller ta kontakt med hondaforhandleren.
Jeg kjører med Metzeler bak på min Honda Shadow VT750 c2 og det funker fint.