Prosjekt Honda VT500C

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Prosjekt Honda VT500C

Legg inn av bm »

Har nylig kjøpt en 86' modell VT500.

Bortsett fra en del ulyder fra register/ventiler lurer jeg på de fire 5 mm. hullene som er i eksosanlegget, den delen under sykkelen. Er disse hullene kun for å få en dypere lyd eller???

Er det noe problem forbundet med å tette disse, syntes lyden blir finere da..
Sist redigert av bm den 13 mai 2005, 22:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Nå aner ikke jeg hvordan sykkelen din ser ut, men jeg tviler på at det blir noen problemer hvis du gjør det..
Bilde

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Bosted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Eeeh... Skal det ikke være hull (under) for å få ut kondens da....? :roll:

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Delayla skrev:Eeeh... Skal det ikke være hull (under) for å få ut kondens da....? :roll:
Joda, små hull på det laveste punktet, dette har jeg gjort på bilene og anlegget er nesten evigvarende.
Men på sykkelen er det 4 hull med en ca. diameter på 5 mm ++. Disse er ikke på det laveste punktet heller....

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Ta et bilde da vel, så vi kan se hvordan det ser ut !
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Ronny skrev:Ta et bilde da vel, så vi kan se hvordan det ser ut !
Her er link til noen bilder, ikke komprimert så de kan være litt tunge å laste..

Sykkelen
http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20120.jpg

Potten med div. hull. Hullene har en diameter på 8-9 mm.

http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20003.jpg
http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20005.jpg
http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20004.jpg

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Disse hullene tror jeg bare er laget for å få litt gromlyd, og det bør ikke være noe problem å tette igjen disse.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Ser ut som om det er huller for litt gromlyd, ja.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Nå er hullene plugget igjen med fire treplugger, så nå skremmer jeg ikke vettet av andre trafikanter når jeg gir litt på i tunellene her vest (som det er mange av.........).

Et minus er jo at det har vært en viss sikkerhet med mye lyd, da trafikantene i metallbur hører deg lettere.... :? :?

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Har endret tittel på inlegget.
Årsaken er at jeg vil dele mine erfaringer med dere om en gammel sykkel.

Etter mange år kun på fir hjul ble det kjøpt sykkel "over natten".
Den ble kun besiktiget men ikke prøvekjørt :roll:

Hvorfor :?:

Hadde ikke kjørt sykkel siden begynnelsen på 80' tallet, hadde derfor liten kompetanse på å vurdere status.

Valgte denne sykkelen forde den har høy ytelse, billig forsikring, innbyr ikke til "jalla" kjøring, kjenner Honda teknologien (tror jeg). En sykkel som ho mor også kan kjøre dersom intressen vekkes igjen.

Etter å ha vekket gamle minner begynte jobben med å tilpasse sal og dempere, har i to uker nå hatt gangsperre i hele kroppen (2000 km. ++) Det begynner nå å gå seg til.
Lære seg kjøreteknikk igjen, svinging, bremsing, forholde seg til trafikken fra to hjul osv.. Dette begynner nå å sitte, selv om det alltid vil være noe å lære.

Det tekniske:
Er vant til kostnadene på bil og båt, sistnevte er kjent for å være en dyr fritidssyssel, men sykkel har jeg nå erfart overgår prisene på båtutstyr mange ganger
:cry:

Når jeg kjøpte sykkelen hadde den tydligvis ikke vært brukt på en tid, støtter osv. hadde rustet fast mm.

Etter å ha sjekket sykkelen fant jeg følgende feil, umuligt å få sykkeln opp på hovedstøtten, defekt choke vire, defekt termostat, fastrustet bakbrems, mye eksosstøy (tidligere inlegg), myke dempere, dårlig sadel, mm.

1. Sadelen ble demontert og foret med skumgummi som brukes til motorromsisolering i båten -Biltema, resultat - ok. Pris: hadde liggende.
Vurderer å bygge sadelen opp med Tempur innmat, dette vil nok komme senere.

2. Turtallsvire, kjøpt fra MC-1. Pris ca 250,- Orginal.

3. Termostat, oppgitt pris ca 500,- !!!!!!!!!. Løsning: Demontert gammel termostat, tatt mål, kjørte til Biltema med skjyvelærret, åpnet alle pakker i tur og orden, målte inholdet til resultat ble oppnådd. (pakket selfølgelig alt tilbake i rett eske) Biltema, Suzuki termostat: 69,-
Det skal i samme setning nevnes at etter 15 min. i telefon med merkeleverandør her vest ikke klarte å finne termostaten i dele skjema.

4. Defekt choke wire. Pris i norge 1400,- MC-1 ca 400,- Resultat Biltema 19,90. Kjøpte en ordinær bremsewire, kappet denne til og filte ned nippel i ene enden for å tilpasse denne til hendel. I andre enden ble det krympet på en nippel som i tillegg ble loddet. Fungerer ok. :cry:

Sykkelen har også litt ytelseproblemer med kald motor, dvs. ved høy fart og mye gasspådrag ved høyt gir virker det som om motoren kveles, resultat: Etter et søk på nettet fant jeg et råd om å drenere bunnen i luftfilteret, dette ble gjort og hjalp en god del men ikke helt. Feilretting pågår...

Blinklysreleet virker kun når det føler for det, løsningen blir nok Biltema igjen :D

En tyngre og dyrere jobb blir nok registeret, syntes at prisen som jeg har fått på kjede, strammere, føringer er noe dryg. Mangler ennu pris på tannhjulene- disse bør jo byttes samtidigt.

Men alt har en løsning, det er bare spørsmål om tid og pris...............

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Glemte en liten sak.

Har det meste av div. verktøy men ikke pluggnøkkel som passet her, 18 mm. tynnvegget sak. Etter å ha forespurt rundt om kring og sjekket de fleste butikker kunnde denne kun skaffes fra utlandet, ok pris men trengte en nøkkel NÅ.

Resultatet ble etter å ha rotet rundt i garasjen et par dager ble røret som er håndtak på kompressoren ofret, varmet med propan og banket til over en 18 mm. mutter/skrue. Fungerer helt topp, alle fire plugger nå sjekket og funnet ok. (denne motoren har to plugger pr. syl.)

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Noen motorkjyndige her..

Legg inn av bm »

Har en "skramlelyd" fra motoren, er ikke ventiler, kommer med litt varm motor. Registreres i nedre del av motor på begge sider. Har mistanke om at det er registekjedene.
Tok i dag og demonterte toppdekslet og ga strammeautomatikken et kakk da det virket som om denne hadde satt seg fast. Resultatet ble med det samme meget bra men etter en tur kom raklingen tilbake, ikke så mye som før. Mistenker at ulyden kommer fra nedre tannhjul.
Hvor lenge er normal levetid på kjeden, gått 60' +.
Kjeden er med tender av "V" typen med mange lagskjede, bør strammere, føringer og tannhjul byttes samtidigt :?:
Eller er det nok med å bytte kjeden.
Registrert slitasje på strammer er minimal...

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Trenger nytt bakdekk, noen anbefalinger....

Har kjørt meget forsiktigt når det regner/veien er våt, da med tanke på svinger og spesielt rundkjøringer. Fikk i dag en erfaring da bakdekket slapp i en lang sving, selv om jeg holdt meget moderat fart. Bakdekket er på grensen til "ikke" mønster i senter. Det er nok sikkert noen år gammelt også så gummeien er nok noe tørr..

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Har ikke god greie på dekk og hvilken type som passer for forskjellige mc'r. Men færske dekk har jeg fått en forståelse av er viktig. Man kan vel kalle det for færskvare. Dekk har den evnen at de blir harde etter noe tids bruk.
Har også lært at det er bedre kvalitet på dekket forran, tross alt er det det dekket som holder sykkelen på veien.
Her ville jeg anbefale deg å undersøke hos dekk forhandlere eller ta kontakt med hondaforhandleren.
Jeg kjører med Metzeler bak på min Honda Shadow VT750 c2 og det funker fint.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Metzeler Perfect M77 er nå montert. Er nu spent på egenskapene. Forløpigt føles det som om dekket gir litt etter i svingene, men regner med at det er bare i begynnelsen .....

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

bm skrev:Metzeler Perfect M77 er nå montert. Er nu spent på egenskapene. Forløpigt føles det som om dekket gir litt etter i svingene, men regner med at det er bare i begynnelsen .....
Håy..
Hvis dekket gir etter i svingene kan det være at du har for lite luft i dekkene. Jeg vet at enkelte dekkprodusenter sier at man skal øke lufttrykket litt mer en det som er oppgitt i håndboken til sykklene.
Jeg kjører med dekkrtykk som om den skulle være lastet.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Har vurdert dette også, men trykket er i overkant av normal. Snakket med selger og han sa at dekket har ett belegg som må slites vekk. Nytt dekk er ekstremy sleipt på våt vei. Har rullen noen km. nå og det ser ut til at det hjelper, tåler mye mere i svingene nå....

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

bm skrev:Har vurdert dette også, men trykket er i overkant av normal. Snakket med selger og han sa at dekket har ett belegg som må slites vekk. Nytt dekk er ekstremy sleipt på våt vei. Har rullen noen km. nå og det ser ut til at det hjelper, tåler mye mere i svingene nå....
Kan bare bekrefte det med belegget på nye dekk. Spør noen som driver på med roadracing, de har sannsynligvis nøyaktig det samme og si (og antakelig tryna på nye dekk oxo, he he).

GOD HELG FOLKENS!!!! :D
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Riktig det at det er et belegg på nye dekk. Det er silikon fra støpingen av dekkene. Dette er for at dekket skal slippe formene lettere.
Dette må slites bort, og det er ikke mange milene som skal til. Ta noen rolige svinger og øk nedleggingen etter hvert.

Skal grave opp rundt hust i helgen for å ordne med dreneringen. Får vann i kjelleren når det regner....ja ja god helg....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Etter noen mil sitter nå dekket meget godt, er en fryd å kjøre på...

Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Hei og hå.
Sjekk svingarmsforingene dine hvis sykkelen er kjørt noen tusen eller hvis den har stått en stund. Kan være meget ubehagelig å finne ut at de ikke er bra i en sving :shock:

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Joppe skrev:Hei og hå.
Sjekk svingarmsforingene dine hvis sykkelen er kjørt noen tusen eller hvis den har stått en stund. Kan være meget ubehagelig å finne ut at de ikke er bra i en sving :shock:
Skal sjekke disse, sykkelen er gått 60' på 19 år. Selv kjører jeg ofte 100 mil i uken. Det hat vert en del løse bolter som jeg har strammet og etter dette har følt at sykkelen er blitt litt "stivere" Har ennå ikke sjekke svingarmen grundigt, kun sjekket etter slark ved å ta spenntak og røske i tingene....

PondusVF1100C
Innlegg: 6
Registrert: 03 jun 2005, 21:32
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Toten

svar og spørsmål

Legg inn av PondusVF1100C »

Har selv en 1985 VF 1100 C, den satte jeg Pirelli touring dekk på, fungerer fint som f...
Ellers lurte jeg på, 2 plugger pr sylinder... har alle VT 500 C det? Jobber sammen med en som har kjøpt VT 500 C og han hadde byttet 2 plugger, ved egen-service.. Må han da se bedre etter??

Og det med at blinklyset ditt virker når det føler for det. Slik er /var min også. Ser ut som om det er strøm-feil. Når jeg har kjørt litt og fått på igjen strøm, så virker de hver gang, men når jeg tar/tok sykkelen før så virket de ikke ved oppstart f.eks. Tok da ut batteriet og ladet det skikkelig over natta, og sørget for å at pluss og minus pol ble dratt skikkelig til. WOILLLA nå virker de ALLTID. Lykke til. Og en VAKKER DAG kommer sola til østlandet også..... :D
You meet the nicest people on a HONDA.
øhhhh Suzuki mener jeg nå om dagen....

1986 Suzuki GSX 1100 EF, hvit/rød
1987 Suzuki GSX 1100 EF, sort/rød

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: svar og spørsmål

Legg inn av bm »

[quote="PondusVF1100C"]Har selv en 1985 VF 1100 C, den satte jeg Pirelli touring dekk på, fungerer fint som f...
Ellers lurte jeg på, 2 plugger pr sylinder... har alle VT 500 C det? Jobber sammen med en som har kjøpt VT 500 C og han hadde byttet 2 plugger, ved egen-service.. Må han da se bedre etter??

Følg pluggledningene, der er to pr. syl. To sitter åpen og synlige mens de to andre sitter nede i et hull i toppdekslet. V. side fremme og h. side bak.

bm

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Såvar det tid for bytte av registerkjeder. For å slippe å ta ut hele motoren ble sykkelen ribbet ovenfra.
Bilde

I tilegg til verktøy stod en six-pack klar i kroken....

Valgte å kutte kjedene slik at jeg bare kunne skjøte gammel/ny kjede og trekke disse rundt.
Bilde
Teoretisk skulle da timing av systemet være inntakt.....
Men slik gikk det ikke... :shock:

Først trinn var å dekke til slik at smådeler ikke skulle falle ned i motoren.
Her er første kjede snart splittet.
Bilde

Og her er delingen fullendt.
Bilde

Men den ibodde fanskap går ikke alt etter planen.
Her falt kjeden til bunns...
Bilde
Siden man er bare utstyrt med to hender ble det noe grubling på hvordan tre kjeden inn samtidig som man må trekke den gamle ut mens man også skal dreier motoren rundt. Løsningen ble elastiske lastestopper som kjeden ble holdt stram med.

Etter noen kalde og litt grubling for å få timingen på plass igjen kom den nye kjeden på tilslutt.
Bilde

På bakre sylinder falt selvfølgelig en av delene til sjøteleddet ned i motoren, ikke store delen. Men ut måtte den, trengte den for å gjøre jobben ferdig.
Først tappet jeg ut oljen for å se om den kom ut -nope...
Skyllet med bensin -- nope....
Måtte bite i det sure eplet og demontere sidedekslet på motoren.
Der lå den fint i bunnen og ventet bare på å bli hentet ut..
Bilde

Den gamle kjeden var strukket så mye at den var blitt minst ett "ledd" lengre.


Det første bildet er før bytte, her ligger strammeren helt i bunn.
På det siste bildet er kjeden byttet og strammeren er på topp.
Bilde
Bilde

Svar