
Krypkjøring "garasjeøvelsen"
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Kjøregården på trafikkstasjonen i Fredrikstad er åpen døgnet rundt og kjeglene står så vidt jeg vet ute 

- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Her finner du en del innfo, ang øvelseskjøring. bla mål på div baner du skal igjenom.
http://klasse-a.no/kurs_i_presis_kjoreteknikk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://klasse-a.no/kurs_i_presis_kjoreteknikk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Hvis du øver med den sykkelen du har, legg styret helt over, hold på bakbrems og bruk clutch, så kan du krype rundt. Det er lurt å gjøre øvelsen litt vanskeligere enn den er, for da er det ikke noe problem når du kommer til sensor.
Selv om planken har gått ut, gjelder jo det samme enda, nemlig å beherske sykkelen i lav fart.
Det er jo greit å kunne snike seg mellom bilene i køkjøring uten å vingle borti.
Selv om planken har gått ut, gjelder jo det samme enda, nemlig å beherske sykkelen i lav fart.
Det er jo greit å kunne snike seg mellom bilene i køkjøring uten å vingle borti.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg "øver" fortsatt på det inn mot hvert kryss. Om mulig så skal beinet ikke settes i bakken 

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Der er vi to TommasTommas skrev:Jeg "øver" fortsatt på det inn mot hvert kryss. Om mulig så skal beinet ikke settes i bakken

Men skal man klare dette best mulig er man også NØDT til å løfte blikket og lese trafikkbildet lenger frem. Jeg er jo klar over at du vet dette. Ta det som generell informasjon i tråden.

Derfor så gjelder det å løfte blikket å se laaangt frem i krypkjøringsøvelsen. Se dit du skal og ikke rett ned på hindringene. Det føles unarutrlig i førsten, men prøv noen ganger så skal man se at det faktisk har noe for seg

- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
poulet_cavalier skrev:Ikke mål, men her er ihvertfall fasongen på løypa: http://www.vegvesen.no/_attachment/128663/binary/262064
Takk, fant oppsettene selv og prøvde og sette opp sånn noenlunde etter tegninga :-)
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
I følge den PDF'en over så stemmer ikke den beskrivelsen av brems i sving i forhold til den brems i sving jeg måtte gjøre på oppkjøringen og kjøreskolen. På kjøreskolen og oppkjøringen skulle jeg foreta en mer eller mindre optimal brems fra den midterste kjeglen og stoppe en plass midt i mellom den midterste og den siste kjeglen, for så og kjøre igang igjen mens jeg holdt en jamn bue hele veien.
Jeg lærte aldri at jeg skulle bremse fra den midterste kjeglen og helt til den siste og stoppe der...
Jeg lærte aldri at jeg skulle bremse fra den midterste kjeglen og helt til den siste og stoppe der...
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å bremse umiddelbart ved den midtre kjeglen, kunne fint kjøre et par meter forbi. Men uansett foreta optimal brems og kjøre videre.
Angående krypkjøring, lite tips er at du faktisk kan bruke bakbrems hvis det går litt for fort, det var noe jeg fikk bruk for. Bedre enn å ta foten i bakken
Angående krypkjøring, lite tips er at du faktisk kan bruke bakbrems hvis det går litt for fort, det var noe jeg fikk bruk for. Bedre enn å ta foten i bakken
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Som jeg sa tidligere i tråden, det er samkjøring bakbrems, clutch og balanse med kroppen, som får deg rundt "garasjen".
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård. Kjøreskolene leier en halv parkeringsplass av private (dyrt) Den er åpen kun i "arbeidstida", trang, liten og alltid full av andre kjøreelever. Vi kjører siksak rundt hverandre mellom de ulike øvelsene (ikke optimalt når man er helt fersk). Tror også at oppkjøring kjøregård foregår på samme sted, vil tro det kan være stressende for noen. Har også opplevd at store vogntog må bruke deler av plassen for å passere fra den ene enden til den andre. Det bør være i alles interesse (også kommunens) at motorsyklister blir gode og trygge i trafikken, men det er visstnok ingen snarlige planer om å lage/skaffe en kjøregård i bynærhet.
Stopp i sving: ja man kan stoppe hvorsom helst mellom kjegla på midten og sluttport.
Bakbrems: utrolig lettvint og viktig ved krypkjøring, de vil det skal gå saaaakte
Sette ned foten: De fleste jeg har snakket med, også kjørelærer, sier at du sjelden stryker om du må ned med foten en gang, men det sikreste er nok å unngå det
Se frem: Ja all min erfaring så langt ( er newbie da) sier at du MÅ se opp og frem. Det virker å være slik at det du ser på, treffer du hehe, dvs ser du på kjegla, treffer du kjegla
Stopp i sving: ja man kan stoppe hvorsom helst mellom kjegla på midten og sluttport.
Bakbrems: utrolig lettvint og viktig ved krypkjøring, de vil det skal gå saaaakte
Sette ned foten: De fleste jeg har snakket med, også kjørelærer, sier at du sjelden stryker om du må ned med foten en gang, men det sikreste er nok å unngå det

Se frem: Ja all min erfaring så langt ( er newbie da) sier at du MÅ se opp og frem. Det virker å være slik at det du ser på, treffer du hehe, dvs ser du på kjegla, treffer du kjegla

If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Forslag til kveldstur med kjøregårdsøvelser:PiaP skrev:I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård... [klipp]...
- gammelveien til Orkanger
- gratis lån av øvingsbane for MC (så lenge du ønsker)
- evt. is/kaffe
- retur via Svorkmo/Ånøya
Har kjørt denne runden flere ganger - bærre lækkert

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Må innrømme at jeg synes krypkjøringsløypa fortsatt er litt stress etter å ha kjørt noen år, men det av henger veldig av sykkelen er min erfaring, med en streetfighter-aktig sak er det lett, med en sportsykkel er det vanskelig (synes jeg)
- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
E-strom skrev:Forslag til kveldstur med kjøregårdsøvelser:PiaP skrev:I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård... [klipp]...
- gammelveien til Orkanger
- gratis lån av øvingsbane for MC (så lenge du ønsker)
- evt. is/kaffe
- retur via Svorkmo/Ånøya
Har kjørt denne runden flere ganger - bærre lækkert
Hvor er den øvingsbanen for MC på orkanger da?
Bruker å ta noen turer rundt Klæbu, Svean, Hyttfossen - kjekt om man vil kjøre svinger. Men gammelveien til Orkanger er kjekk ja :-)
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg fant to forskjellige målsatte tegninger, så det er muligens ikke så rart ikke alle kjenner igjen andres oppkjøring. Men i praksis har begge de samme momentene innen for samme mål. Men helt ulikt den garasje vendinga jeg hadde når jeg kjørte opp i 1900 og steinalder. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Er dette krypkjøringsøvelse som praktiseres ved oppkjøring?
If you gonna be dumb you gotta be tough