Helt enig med deg... boxere har ALDRI ødelagt noe design, de tilfører noe til ethvert designJompa skrev:Vet at dette kan ( og vill ?)bli brukt mot meg senere, men boksern er en tøff motor .
Hele BMWs sjel ligger i boksermotorene.

Helt enig med deg... boxere har ALDRI ødelagt noe design, de tilfører noe til ethvert designJompa skrev:Vet at dette kan ( og vill ?)bli brukt mot meg senere, men boksern er en tøff motor .
Hele BMWs sjel ligger i boksermotorene.
du merker ikke det i fartSnikkeren skrev:Merker ihvertfall ingenting til det på Exploreren, mens på SuperMorten sin BMW merket jeg godt at den dro mot venstre når man ga gass.
ja det er mange som ikke vil ha det... s1000r + rr har ikke dette systemet... det er vel en grunn til det... som du riktig påpekerATWindsor skrev:Er ikke også et vanlig ankepunkt at man kjenner underlaget dårligere når man kjører vanlig? Det virker som et større problem? Og jeg kan jo anke med at "ingen av verdens mest høytytende sykler har løsningen, ikke uten grunn" :)tagesk skrev:På andre vektskålen kan man da legge at svært, svært mange andre vil ha løsningen; jeg er åpenbart blant dem.ATWindsor skrev: Klarer meg fint uten denslags sære BMW-løsninger :)
Telelever gjør at fjering og demping fungerer fullt ut under nedbremsing (fjæren og demperen trykkes ikke sammen).
Det gir to viktige fordeler: Komfort og sikkerhet.
Det øker konforten betraktelig å ha full demping og fjæring også mens man bremser. Og man slipper den hjelm-klinkende "resiningen" når man stopper.
Men sikkerhet er kanskje enda viktigere. Fordi fjæren ikke er trykket sammmen har sykkelen samme geometri som "til vanlig", og oppfører seg derfor likedan somm du er vant til. Særlig: Svinggeometrien er den samme!
Dernest, at fjæring og demping er upåvirket av nedbremsingen gjør at ugjevnheter fjæres og dempes som før. Eller med andre ord: Dekke følger veien bedre. Det gir bedre bremseeffekt.
Et vanlig ankepunkt er "Jeg føler ikke at jeg kjenner bremsene". Det skyldes at man er vant til at man "kjenner" på bemsingen ved å kjenne på hvor mye sykkelen dykker. Det er altså resultatet av en (dårlig?) vane heller enn noe annet.
Ulempen--for det fifnnes ingenting uten ulemper--er økt vekt. Særlig den gamle 1150 hadde en mange kilos greie der fremme. I dag er det er lettmetall-dings om ikke kan veie noe særlig. Mne null, det er vektøkningen ikke. Videre driver alle kompliserte løsninger prisen oppover.
Men, altså, Europas desiderte mest solge sykkel har løsningen. Ikke uten grunn!
Forresten: Har BMW patent på løsningen slik at andre ikke akn bruke den?
[TaSK]
Stemmer det, vanskelig å integrere teleleveren på en rekkemotor. Boxeren er perfekt til det derimot...Zadnez skrev:
ja det er mange som ikke vil ha det... s1000r + rr har ikke dette systemet... det er vel en grunn til det... som du riktig påpeker
Hvorfor er det vanskelig ? Gaffelen er da ikke integrert eller i kontakt med motoren.chromecast skrev:Stemmer det, vanskelig å integrere teleleveren på en rekkemotor. Boxeren er perfekt til det derimot...Zadnez skrev:
ja det er mange som ikke vil ha det... s1000r + rr har ikke dette systemet... det er vel en grunn til det... som du riktig påpeker
Øh, måtte sjekke.chromecast skrev:På K-modellene sitter det ikke Telelever. Der er Duolever...
Det kan jeg ikke forstå.ATWindsor skrev: Er ikke også et vanlig ankepunkt at man kjenner underlaget dårligere når man kjører vanlig?
Det har med vekten å gjøre, ikke løsningen.ATWindsor skrev: Og jeg kan jo anke med at "ingen av verdens mest høytytende sykler har løsningen, ikke uten grunn" :)
Det er jo rett, rent teknisk sett, at BMW har rare og sære løsninger.Lasse Liten skrev:Ganske artig å lese at noen mener BMW har unormale og sære løsninger. BMW sine touringsykler er jo målestokken i det internasjonale markedet, alle produsenter har jo våte drømmer om å få til det samme. GS og R modellene har jo vært i salgstoppen siden jeg var liten guttevalp (noen vil hevde jeg er det ennå, men). At R1200r er en sykkel i det absolutte toppskjiktet for stortouring er det ingen tvil om, hvordan den passer til den respektive kropp og kjørestilling er det som avgjør. Boxermotor er helmaks!
Jo, men r1200r er ikke det jeg vil karakterisere som en touringsykkel.Lasse Liten skrev:Ganske artig å lese at noen mener BMW har unormale og sære løsninger. BMW sine touringsykler er jo målestokken i det internasjonale markedet, alle produsenter har jo våte drømmer om å få til det samme. GS og R modellene har jo vært i salgstoppen siden jeg var liten guttevalp (noen vil hevde jeg er det ennå, men). At R1200r er en sykkel i det absolutte toppskjiktet for stortouring er det ingen tvil om, hvordan den passer til den respektive kropp og kjørestilling er det som avgjør. Boxermotor er helmaks!
Jeg vet ikke hvorfor, men det er et ankepunkt jeg har lest mange ganger og mange steder.tagesk skrev:Det kan jeg ikke forstå.ATWindsor skrev: Er ikke også et vanlig ankepunkt at man kjenner underlaget dårligere når man kjører vanlig?
Når det ikke er en bremsekraft i sving så går kreftene ned gjennom fjæren (og demperen) og ned i bakken akkurat som på alle andre sykler.
Så hvordan dette kan henge sammen, det må du forklare.
Det har med vekten å gjøre, ikke løsningen.ATWindsor skrev: Og jeg kan jo anke med at "ingen av verdens mest høytytende sykler har løsningen, ikke uten grunn" :)
På en R-sykkel så teller hver eneste kilo, og bedre komfort og større sikkerhet ved bremsing er ikke grunn nok til å ta fem, ti kilo (vet ikke) i ekstra vekt. Førere av de fleste R-sykler forventes å greie seg uten ABS også. Ikke fordi ABS er en dårlig idé.
[TaSK]
I formiddag har jeg kjørt to generasjoner Transalp, samt min egen Telelever-utstyrte sykkel, og tenkte på det du refererer.ATWindsor skrev: Jeg vet ikke hvorfor, men det er et ankepunkt jeg har lest mange ganger og mange steder.