Når jeg likevel sitter her å venter på at ting skal skje på jobb midt på natten så kan jeg prøve å skrive litt om mine erfaringer med Sena SMH10R.
Bakgrunnen for at jeg valgte akkurat denne intercommen er:
Slank variant på usiden av hjelmen, ser ikke en stor klump på siden som med enkelte andre.
God lyd.
Mulighet for å koble til flere telefoner.
Universal intercom (kan koble til andre typer intercom en Sena)
Bilde av hovudenheten montert på hjelmen (med ladekabel tilkoblet)
Batteriet montert bak på hjelmen
Mikrofon i front på hjelmen, det fulgte med to typer mikrofon
Samtlige deler som er montert på både utside og innside av hjelmen er levert med borrelås og kan lett fjernes og evt settes på annen hjelm.
Med utgangspunkt i grunnlaget over så er jeg veldig fornøyd. Jeg bruker den mest ved kjøring til/fra jobb som tar ca en time hver vei, og da til å spille av musikk fra telefon, samt handsfree for telefon. Når jeg kjører til/fra jobb så har jeg alltid tilkoblet både privat telefon, og jobb telefon, den ene er koblet til som telefon, og den andre som en device. Selv om den ene er koblet til som device kan jeg fremdeles svare på telefoner som kommer inn, men jeg kan ikke spille av musikk fra den telefonen. Ved telefonsamtaler føler jeg at det er litt dårlig lyd til tider, om jeg er noe i nærheten av 80 km/t så hører jeg nesten ikke hva som blir sagt, de som er i andre enden hører derimot ikke at jeg kjører MC, men synest at det er bedre enn ved normal samtale. Ved musikk avspilling så er det ingen problem med lyd selv i 100+ km/t og ørepropper som demper ca 20db. Har ikke prøvd å koble til andre Sena intercommer, men har koble til en scala rider. Dette ble gjort ved at jeg satt intercom i universal intercom mode, og scalaen ble satt i telefon parrings modus. Minuset med dette er at den andre som kobler seg til ikke kan ha tilkoblet telefonen samtidig, men derimot kan Senaen ha både intercom og to telefoner. Når det gjelder betjening så er der tre knapper på hovedenheten som styrer alt, alle er lette å trykke på med store hansker. Alle menyvalg blir opplyst med en klar og god stemme, kan ikke si at jeg savner noe display.
Må vel konkludere med at jeg er fornøyd med Sena så langt til mitt bruk, og vil vurdere det neste gang også. Så netttopp en test av siste nye fra Sena som kommer i løpet av sommeren, der har de integrert et kamera i hovedenheten, og den er fremdeles ikke noe større enn andre intercommer, absolutt et alternativ å vurdere neste gang.