
Motivasjon for oppkjøring
Motivasjon for oppkjøring
Takk for alle svar 

Sist redigert av Tricky den 01 jul 2015, 18:32, redigert 2 ganger totalt.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Motivasjon for oppkjøring
Du kan jo ikke gi deg så lett når du er så nærme lappen.Prøv å øvelseskjøre så mye du kan,da går det sikkert enda lettere.Du er ikke den første som ikke har fått bestått på første forsøk så bare stå på så kommer du på veien snart :-)
Du kan jo lese Full kontroll http://nmcu.org/full-kontroll" onclick="window.open(this.href);return false; og mange fine turrapporter så kanskje det frister litt ekstra med å gjøre ferdig lappen
Du kan jo lese Full kontroll http://nmcu.org/full-kontroll" onclick="window.open(this.href);return false; og mange fine turrapporter så kanskje det frister litt ekstra med å gjøre ferdig lappen

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Motivasjon for oppkjøring
Det meste stokker seg med kjøreskole mc'n.
Synes sittestilingen er ubehagelig,rekker ikke ned,kløsjen tar helt ute og jeg har ikke lange nok fingre..
Synes sittestilingen er ubehagelig,rekker ikke ned,kløsjen tar helt ute og jeg har ikke lange nok fingre..
Sist redigert av Tricky den 01 jul 2015, 18:33, redigert 1 gang totalt.
Re: Motivasjon for oppkjøring
Du sier at du ikke turte å ta det samme sporet som når det var tørt. Det finnes bare et perfekt spor, samme om det er tørt eller vått. Enda viktige på vått føre å kjøre riktig spor. Starte ute på siden og ikke svinge inn for tidlig. Minst mulig nedlegg på sykkel.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Motivasjon for oppkjøring
Mulig hendlene er justerbare? Om du kan dytte litt ut og vri på en dings for å få de litt nærmere.
Angående regn er det få av oss som er helt fortrolig med våt vei. Jeg tar det mye penere enn på tørt!
Angående regn er det få av oss som er helt fortrolig med våt vei. Jeg tar det mye penere enn på tørt!
Re: Motivasjon for oppkjøring
Viktig å også klemne rundt tanken med lårene, da blir overkroppen mer avlappet og du kan lene kroppen litt ut til siden som gjør at du praktisk talt holder sykkelen rett opp og ned i lovlige fartgrenser så lenge du kjører riktig spor.
Tror du bare trenger flere mil på sykkelen, ikke gi deg nå.nå!
Tror du bare trenger flere mil på sykkelen, ikke gi deg nå.nå!
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motivasjon for oppkjøring
Du har KUN den siste oppkjøringen igjen?
Hva ja, så bit tenna sammen og bli ferdig med det. Øvekjør evt. en del før du kommer så langt så du blir sikrere på deg selv. Min mening er at kjøregården er det vanskeligste, så det verste er over.
Er nok mange her inne som kanskje kan øvekjøre litt med deg, men er litt avhengig av hvor du bor. Selv har jeg ikke hatt lappen lenge nok til at jeg kan dette, men det kan jo hende noen her melder seg kanskje?
Hva ja, så bit tenna sammen og bli ferdig med det. Øvekjør evt. en del før du kommer så langt så du blir sikrere på deg selv. Min mening er at kjøregården er det vanskeligste, så det verste er over.
Er nok mange her inne som kanskje kan øvekjøre litt med deg, men er litt avhengig av hvor du bor. Selv har jeg ikke hatt lappen lenge nok til at jeg kan dette, men det kan jo hende noen her melder seg kanskje?
Re: Motivasjon for oppkjøring
I fartsgrense så skal ikke hjulet slippe på vått føre, medmindre det er noe glatt i vegbanen som du ikke ser (hvis det plaskregner skikkelig). Du tar selvfølgelig alt mykere i regn brems/nedlegg osv - men ekstra viktig å være løs og ledig i kroppen og ta samme sporvalg som ved tørt - ellers blir det feil. Faktisk enda viktigere at du beveger kroppen en god del til siden i regn, for da kan MC'n holdes litt mer oppreist (enn om overkroppen er rett opp og ned med "kuleledd" i hofta). Forutsetter at du leier oppkjøringssykkel fra kjøreskolen og da er vel gummien rimelig fersk og har minstemål på mønster. Har det vært tørt i lang tid, kan de første 10 min av regnvær være glatt før veien blir vasket ren.
Øvelseskjøre i regn er nok en anbefaling. Jeg hadde en av mine første kjøretimer i skikkelig "monsunregn" ut på Rv4 f.eks. - og kjøregården vår så ofte ut som en liten innsjø på morgenen. Etterhvert som man ble mer fortrolig var det gøy å kjøre igjennom dammene med litt fart og se vannspruten stå til hver side.
Øvelseskjøre i regn er nok en anbefaling. Jeg hadde en av mine første kjøretimer i skikkelig "monsunregn" ut på Rv4 f.eks. - og kjøregården vår så ofte ut som en liten innsjø på morgenen. Etterhvert som man ble mer fortrolig var det gøy å kjøre igjennom dammene med litt fart og se vannspruten stå til hver side.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Motivasjon for oppkjøring
Takk for svar!
Tror at regnet gjorde meg såpass usikker og alt ble galt.
Ble nok for engstelig for å ting skulle skje
Himmelen åpnet seg og par timer etter kom sola.
Ang kløsjen så går den ikke å justere noe spesielt(har prøvd)
Bor i Østfold
Tror at regnet gjorde meg såpass usikker og alt ble galt.
Ble nok for engstelig for å ting skulle skje

Himmelen åpnet seg og par timer etter kom sola.
Ang kløsjen så går den ikke å justere noe spesielt(har prøvd)
Bor i Østfold
Re: Motivasjon for oppkjøring
Helt sikker på at hjulet slapp i regnet? Jeg skal ikke påberope meg å være en heftig sjåfør som driver å skraper kneet nedi som andre her, men jeg kjører i "all slags vær" og grepet på vått føre er mye bedre enn folk tror (spesielt nå som det ikke er veldig kaldt), å få hjulslipp innenfor fartsgrensa høres rart ut.
Hva med å prøve noen bremseøvelser på vått? Ikke brems helt maks, men bruk forbremsen litt, kjenn hvor godt det griper selv om det er glatt?
Hva med å prøve noen bremseøvelser på vått? Ikke brems helt maks, men bruk forbremsen litt, kjenn hvor godt det griper selv om det er glatt?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motivasjon for oppkjøring
Kan være at du traff en oljeflekk eller evt. litt grus/sand etc. Under oppkjøring (hvor jeg formoder at det går ganske pent for seg) så har jeg vanskelig for å tro at dekket glipper så sant det ikke er andre faktorer som olje/grus etc. befinner seg i veibanen.Tricky skrev:Takk for svar!
Tror at regnet gjorde meg såpass usikker og alt ble galt.
Ble nok for engstelig for å ting skulle skje
Himmelen åpnet seg og par timer etter kom sola.
Ang kløsjen så går den ikke å justere noe spesielt(har prøvd)
Bor i Østfold
Dog er det enkelte ting du bør være obs på når du kjører på våt vei. Ved bensinstasjoner og rundkjøringer nær bensinstasjoner kan det ofte ligge olje på veien. Man kan relativt lett se oljeflekker på våt vei. Grus/sand etc. er ikke like lett å senår veien er skikkelig våt, men denne grusen blir ofte vasket bort ved kraftig regnskyll. Vannplaning kan jeg ikke tenke meg er problemet her i moderate hastigheter. Jeg har ligger på E6 i 130km/t i plaskregn og det går helt fint. Dog med nye dekk.
Vær også veldig forsiktig når du stopper sykkelen ved bensinpumper etc. Her ligger det nesten alltid bensin/olje på bakken og en liten bråbrems der kan være nok til å velte sykkelen. man har jo ikke spesielt bra med fotfeste heller i slike tillfeller.
Men jeg er helt enig med deg, å kjøre opp på tørr asfalt fjerner en del bekymringer og setter fokus mer på selve kjøringen. Etter hvert som erfaringen øker så vil du nok oppleve våt vei som mindre risikofyllt. Personlig liker jeg ikke å kjøre på våt vei i det hele tatt. Ikke fordi jeg er redd etc. men fordi det ikke innbyr til noe aktiv kjøring for min del og aktiv kjøring er jo nettopp det jeg synes er hovedpoenget med motorsykkel.

-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: Motivasjon for oppkjøring
Hei! Her er det bare å få kjørt mest mulig innom neste oppkjøring. Jeg strøk selv første gangen i 2007, etter det har jeg kjørt ca 80000 km på to hjul. Ikke gi deg når du nesten er i mål. Det vil du angre på!
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Motivasjon for oppkjøring
Forhørt deg om det er mulig å bruke privat sykkel på oppkjøring da? Eventuelt noen her inne som vet?Tricky skrev: Det meste stokker seg med kjøreskole mc'n.
Synes sittestilingen er ubehagelig,rekker ikke ned,kløsjen tar helt ute og jeg har ikke lange nok fingre..
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
Re: Motivasjon for oppkjøring
Mest sannsynlig fikk jeg nok ikke slipp på bakdekket, jeg tror nok det var mer at det kjentes slik ut!
Så er enig med dere ang fart/asfalt/olje osv.
Så er enig med dere ang fart/asfalt/olje osv.
- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Motivasjon for oppkjøring
Bjerknez skrev:Kan være at du traff en oljeflekk eller evt. litt grus/sand etc. Under oppkjøring (hvor jeg formoder at det går ganske pent for seg) så har jeg vanskelig for å tro at dekket glipper så sant det ikke er andre faktorer som olje/grus etc. befinner seg i veibanen.Tricky skrev:Takk for svar!
Tror at regnet gjorde meg såpass usikker og alt ble galt.
Ble nok for engstelig for å ting skulle skje
Himmelen åpnet seg og par timer etter kom sola.
Ang kløsjen så går den ikke å justere noe spesielt(har prøvd)
Bor i Østfold
Dog er det enkelte ting du bør være obs på når du kjører på våt vei. Ved bensinstasjoner og rundkjøringer nær bensinstasjoner kan det ofte ligge olje på veien. Man kan relativt lett se oljeflekker på våt vei. Grus/sand etc. er ikke like lett å senår veien er skikkelig våt, men denne grusen blir ofte vasket bort ved kraftig regnskyll. Vannplaning kan jeg ikke tenke meg er problemet her i moderate hastigheter. Jeg har ligger på E6 i 130km/t i plaskregn og det går helt fint. Dog med nye dekk.
Vær også veldig forsiktig når du stopper sykkelen ved bensinpumper etc. Her ligger det nesten alltid bensin/olje på bakken og en liten bråbrems der kan være nok til å velte sykkelen. man har jo ikke spesielt bra med fotfeste heller i slike tillfeller.
Men jeg er helt enig med deg, å kjøre opp på tørr asfalt fjerner en del bekymringer og setter fokus mer på selve kjøringen. Etter hvert som erfaringen øker så vil du nok oppleve våt vei som mindre risikofyllt. Personlig liker jeg ikke å kjøre på våt vei i det hele tatt. Ikke fordi jeg er redd etc. men fordi det ikke innbyr til noe aktiv kjøring for min del og aktiv kjøring er jo nettopp det jeg synes er hovedpoenget med motorsykkel.
ik dumt å venne seg til regn, vaffal her jeg bor. Driver å tar kjøretimer og 5 av 6 timer har foregått i øsregn.....
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn