Motivasjon for oppkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Tricky
Innlegg: 19
Registrert: 17 mai 2015, 23:52
Motorsykkelen din: BSA

Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Tricky »

Takk for alle svar ;-)
Sist redigert av Tricky den 01 jul 2015, 18:32, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Kawagutten »

Du kan jo ikke gi deg så lett når du er så nærme lappen.Prøv å øvelseskjøre så mye du kan,da går det sikkert enda lettere.Du er ikke den første som ikke har fått bestått på første forsøk så bare stå på så kommer du på veien snart :-)
Du kan jo lese Full kontroll http://nmcu.org/full-kontroll" onclick="window.open(this.href);return false; og mange fine turrapporter så kanskje det frister litt ekstra med å gjøre ferdig lappen :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Tricky
Innlegg: 19
Registrert: 17 mai 2015, 23:52
Motorsykkelen din: BSA

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Tricky »

Det meste stokker seg med kjøreskole mc'n.
Synes sittestilingen er ubehagelig,rekker ikke ned,kløsjen tar helt ute og jeg har ikke lange nok fingre..
Sist redigert av Tricky den 01 jul 2015, 18:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av KTM950SMR »

Du sier at du ikke turte å ta det samme sporet som når det var tørt. Det finnes bare et perfekt spor, samme om det er tørt eller vått. Enda viktige på vått føre å kjøre riktig spor. Starte ute på siden og ikke svinge inn for tidlig. Minst mulig nedlegg på sykkel.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av mortenolb »

Mulig hendlene er justerbare? Om du kan dytte litt ut og vri på en dings for å få de litt nærmere.

Angående regn er det få av oss som er helt fortrolig med våt vei. Jeg tar det mye penere enn på tørt!

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av KTM950SMR »

Viktig å også klemne rundt tanken med lårene, da blir overkroppen mer avlappet og du kan lene kroppen litt ut til siden som gjør at du praktisk talt holder sykkelen rett opp og ned i lovlige fartgrenser så lenge du kjører riktig spor.
Tror du bare trenger flere mil på sykkelen, ikke gi deg nå.nå!
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Du har KUN den siste oppkjøringen igjen?
Hva ja, så bit tenna sammen og bli ferdig med det. Øvekjør evt. en del før du kommer så langt så du blir sikrere på deg selv. Min mening er at kjøregården er det vanskeligste, så det verste er over.

Er nok mange her inne som kanskje kan øvekjøre litt med deg, men er litt avhengig av hvor du bor. Selv har jeg ikke hatt lappen lenge nok til at jeg kan dette, men det kan jo hende noen her melder seg kanskje?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av RuneMC »

I fartsgrense så skal ikke hjulet slippe på vått føre, medmindre det er noe glatt i vegbanen som du ikke ser (hvis det plaskregner skikkelig). Du tar selvfølgelig alt mykere i regn brems/nedlegg osv - men ekstra viktig å være løs og ledig i kroppen og ta samme sporvalg som ved tørt - ellers blir det feil. Faktisk enda viktigere at du beveger kroppen en god del til siden i regn, for da kan MC'n holdes litt mer oppreist (enn om overkroppen er rett opp og ned med "kuleledd" i hofta). Forutsetter at du leier oppkjøringssykkel fra kjøreskolen og da er vel gummien rimelig fersk og har minstemål på mønster. Har det vært tørt i lang tid, kan de første 10 min av regnvær være glatt før veien blir vasket ren.

Øvelseskjøre i regn er nok en anbefaling. Jeg hadde en av mine første kjøretimer i skikkelig "monsunregn" ut på Rv4 f.eks. - og kjøregården vår så ofte ut som en liten innsjø på morgenen. Etterhvert som man ble mer fortrolig var det gøy å kjøre igjennom dammene med litt fart og se vannspruten stå til hver side.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Tricky
Innlegg: 19
Registrert: 17 mai 2015, 23:52
Motorsykkelen din: BSA

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Tricky »

Takk for svar!

Tror at regnet gjorde meg såpass usikker og alt ble galt.
Ble nok for engstelig for å ting skulle skje :sorry
Himmelen åpnet seg og par timer etter kom sola.


Ang kløsjen så går den ikke å justere noe spesielt(har prøvd)

Bor i Østfold

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av ATWindsor »

Helt sikker på at hjulet slapp i regnet? Jeg skal ikke påberope meg å være en heftig sjåfør som driver å skraper kneet nedi som andre her, men jeg kjører i "all slags vær" og grepet på vått føre er mye bedre enn folk tror (spesielt nå som det ikke er veldig kaldt), å få hjulslipp innenfor fartsgrensa høres rart ut.

Hva med å prøve noen bremseøvelser på vått? Ikke brems helt maks, men bruk forbremsen litt, kjenn hvor godt det griper selv om det er glatt?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Tricky skrev:Takk for svar!

Tror at regnet gjorde meg såpass usikker og alt ble galt.
Ble nok for engstelig for å ting skulle skje :sorry
Himmelen åpnet seg og par timer etter kom sola.


Ang kløsjen så går den ikke å justere noe spesielt(har prøvd)

Bor i Østfold
Kan være at du traff en oljeflekk eller evt. litt grus/sand etc. Under oppkjøring (hvor jeg formoder at det går ganske pent for seg) så har jeg vanskelig for å tro at dekket glipper så sant det ikke er andre faktorer som olje/grus etc. befinner seg i veibanen.

Dog er det enkelte ting du bør være obs på når du kjører på våt vei. Ved bensinstasjoner og rundkjøringer nær bensinstasjoner kan det ofte ligge olje på veien. Man kan relativt lett se oljeflekker på våt vei. Grus/sand etc. er ikke like lett å senår veien er skikkelig våt, men denne grusen blir ofte vasket bort ved kraftig regnskyll. Vannplaning kan jeg ikke tenke meg er problemet her i moderate hastigheter. Jeg har ligger på E6 i 130km/t i plaskregn og det går helt fint. Dog med nye dekk.

Vær også veldig forsiktig når du stopper sykkelen ved bensinpumper etc. Her ligger det nesten alltid bensin/olje på bakken og en liten bråbrems der kan være nok til å velte sykkelen. man har jo ikke spesielt bra med fotfeste heller i slike tillfeller.

Men jeg er helt enig med deg, å kjøre opp på tørr asfalt fjerner en del bekymringer og setter fokus mer på selve kjøringen. Etter hvert som erfaringen øker så vil du nok oppleve våt vei som mindre risikofyllt. Personlig liker jeg ikke å kjøre på våt vei i det hele tatt. Ikke fordi jeg er redd etc. men fordi det ikke innbyr til noe aktiv kjøring for min del og aktiv kjøring er jo nettopp det jeg synes er hovedpoenget med motorsykkel. :thumleft

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av gbruaset »

Hei! Her er det bare å få kjørt mest mulig innom neste oppkjøring. Jeg strøk selv første gangen i 2007, etter det har jeg kjørt ca 80000 km på to hjul. Ikke gi deg når du nesten er i mål. Det vil du angre på!

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Hansien »

Tricky skrev: Det meste stokker seg med kjøreskole mc'n.
Synes sittestilingen er ubehagelig,rekker ikke ned,kløsjen tar helt ute og jeg har ikke lange nok fingre..
Forhørt deg om det er mulig å bruke privat sykkel på oppkjøring da? Eventuelt noen her inne som vet?
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Tricky
Innlegg: 19
Registrert: 17 mai 2015, 23:52
Motorsykkelen din: BSA

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Tricky »

Mest sannsynlig fikk jeg nok ikke slipp på bakdekket, jeg tror nok det var mer at det kjentes slik ut!
Så er enig med dere ang fart/asfalt/olje osv.

Brukeravatar
PiaP
Innlegg: 26
Registrert: 31 mai 2015, 12:13
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av PiaP »

Bjerknez skrev:
Tricky skrev:Takk for svar!

Tror at regnet gjorde meg såpass usikker og alt ble galt.
Ble nok for engstelig for å ting skulle skje :sorry
Himmelen åpnet seg og par timer etter kom sola.


Ang kløsjen så går den ikke å justere noe spesielt(har prøvd)

Bor i Østfold
Kan være at du traff en oljeflekk eller evt. litt grus/sand etc. Under oppkjøring (hvor jeg formoder at det går ganske pent for seg) så har jeg vanskelig for å tro at dekket glipper så sant det ikke er andre faktorer som olje/grus etc. befinner seg i veibanen.

Dog er det enkelte ting du bør være obs på når du kjører på våt vei. Ved bensinstasjoner og rundkjøringer nær bensinstasjoner kan det ofte ligge olje på veien. Man kan relativt lett se oljeflekker på våt vei. Grus/sand etc. er ikke like lett å senår veien er skikkelig våt, men denne grusen blir ofte vasket bort ved kraftig regnskyll. Vannplaning kan jeg ikke tenke meg er problemet her i moderate hastigheter. Jeg har ligger på E6 i 130km/t i plaskregn og det går helt fint. Dog med nye dekk.

Vær også veldig forsiktig når du stopper sykkelen ved bensinpumper etc. Her ligger det nesten alltid bensin/olje på bakken og en liten bråbrems der kan være nok til å velte sykkelen. man har jo ikke spesielt bra med fotfeste heller i slike tillfeller.

Men jeg er helt enig med deg, å kjøre opp på tørr asfalt fjerner en del bekymringer og setter fokus mer på selve kjøringen. Etter hvert som erfaringen øker så vil du nok oppleve våt vei som mindre risikofyllt. Personlig liker jeg ikke å kjøre på våt vei i det hele tatt. Ikke fordi jeg er redd etc. men fordi det ikke innbyr til noe aktiv kjøring for min del og aktiv kjøring er jo nettopp det jeg synes er hovedpoenget med motorsykkel. :thumleft

ik dumt å venne seg til regn, vaffal her jeg bor. Driver å tar kjøretimer og 5 av 6 timer har foregått i øsregn.....
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Svar