Som alltid er det mange rare meningen og velmente råd fra flere hold.
Men her kommer fasit:
Glem de dyreste og råeste 1200+ ccm syklene uansett sjanger.
Det er masse å velge mellom i mellomskiktet, og jeg vil anbefale noe i 650-800klassen. SÅ kan du lære deg å kjøre MC før du skaffer deg det råeste av det råe.
Mine anbefalinger befatter seg på "mye for penga" og ikke på hva som er råest. En nybegynner vil aldri være den råeste MCfører uansett, og det er mannen oppå som setter begrensningene i vanlig kjøring på offenlig vei i Norge:
"Mye for penga":
Triumph Tiger 800- kommer i to utgaver der XCx er mer offroadorientert med 21/18 eikehjul, MEGET gode dempere, cruisecontroll og diverse "rider modes"
Så har du XRx som er mer gateorientert med 19/17 hjul, støpte felger, litt enklere demping og samme elektronikk. Nydelig motor og gearkasse har begge to, gode bagasjemuligheter og grei å ha passasjer på. Den "river ikke skinnet av pølsa" med passasjer, men det vil neppe passasjeren at du skal prøve på heller

I mine øyne gir XRx litt av begge deler fra street/adventuresegmentet
Triumph Street Triple R: en nydelig liten lykkepille, selv er jeg 180cm og storkoste meg på min Street 3. Den er vel ennå "beseiret" i sammenligningstester i mellomklassen. Utrolig trivelig motor med et jevnt register, lettkjørt og fin.
Suzuki Vstrom 1000 (siste utgaven) er også en fin sykkel, en bekjent har en slik, og han er storfornøyd, lettkjørt og sterk nok, samt muligheter for bagasje og passasjerkomforten er godkjent.
Prioriter "krefter i bunn" på sykkelen, å ha hundreognils hk i 9000rpm er meningsløst langs veien.
Lykke til med valget