Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Hei,
Har siste oppkjøring 10.8 og forsøker å orientere meg i vrimmelen av sykler der ute. Jeg har ikke sittet på en sykkel siden jeg solgte min Honda PX-R moped på slutten av 80-tallet. Bruk er hovedsaklig Asker - Oslo (20km.) og dagsturer. Bruker er 46 år og 186cm. Jeg er opptatt av hvordan sykkelen ser ut og liker streetfighter looken men lurer på om jeg er for gammel? Liker også adventure looken - litt mer ansvarlig i min alder?
Vet ikke helt hva jeg skal basere beslutningen på. Kul sykkel (streetfighter look) eller adventure looken? Det jeg har fått som innspill fra kjøreskole instruktøren er å ha en sykkel med "nok" krefter i, som er morsom å kjøre. (800ccm++). På denne tiden av året er det mindre utvalg i butikkene, men ønsker å ha en sykkel jeg kan kjøre til frosten kommer. HD, KTM, Ducati er uaktuelle.
Listen er så langt:
Suzuki V-Strom 1000 eller 650
Kawasaki Versys 1000 eller 650
BMW F800 GS
Kawasaki Z1000/Z800
Liker også VFR800X og CB1000R fra Honda, men de er utsolgt for i år
Alt dette er nye sykler. Er det noe jeg har oversett der ute?
Det jeg grubler på er om jeg lei av streetfighter sykkelen raskt? Blir det kjedelig å kjøre en adventure sykkel over tid? Dere som har gjort dette valget tidligere - hva mener dere at er viktigst å legge vekt på?
Har siste oppkjøring 10.8 og forsøker å orientere meg i vrimmelen av sykler der ute. Jeg har ikke sittet på en sykkel siden jeg solgte min Honda PX-R moped på slutten av 80-tallet. Bruk er hovedsaklig Asker - Oslo (20km.) og dagsturer. Bruker er 46 år og 186cm. Jeg er opptatt av hvordan sykkelen ser ut og liker streetfighter looken men lurer på om jeg er for gammel? Liker også adventure looken - litt mer ansvarlig i min alder?
Vet ikke helt hva jeg skal basere beslutningen på. Kul sykkel (streetfighter look) eller adventure looken? Det jeg har fått som innspill fra kjøreskole instruktøren er å ha en sykkel med "nok" krefter i, som er morsom å kjøre. (800ccm++). På denne tiden av året er det mindre utvalg i butikkene, men ønsker å ha en sykkel jeg kan kjøre til frosten kommer. HD, KTM, Ducati er uaktuelle.
Listen er så langt:
Suzuki V-Strom 1000 eller 650
Kawasaki Versys 1000 eller 650
BMW F800 GS
Kawasaki Z1000/Z800
Liker også VFR800X og CB1000R fra Honda, men de er utsolgt for i år
Alt dette er nye sykler. Er det noe jeg har oversett der ute?
Det jeg grubler på er om jeg lei av streetfighter sykkelen raskt? Blir det kjedelig å kjøre en adventure sykkel over tid? Dere som har gjort dette valget tidligere - hva mener dere at er viktigst å legge vekt på?
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Ikke noe galt med streetfigter og voksen mann. Drit i hva andre syns og kjøp det du har lyst til.
Må du ha flunka ny sykkel da. Mye penger og spare på og kjøpe sykkel som er et par år gammel. Prisene på finn er ofte ganske prutbare.
Må du ha flunka ny sykkel da. Mye penger og spare på og kjøpe sykkel som er et par år gammel. Prisene på finn er ofte ganske prutbare.
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
V-Strom'en funker bra til pendling og tur. Driftssikker. Bra sittekomfort. Genialt med original 48L toppboks til laptop/kontorklær eller stor treningsbag eller kunne låse hjelmen(e) i når du er på butikken osv. Greit med krefter, men kunne selvfølgelig vært mer (70hk 650'n)
En anelse bred for de smaleste lane-splittene (87cm bredde på styret), så der er nok Duke/streetfightere bedre.
Når det er sagt, en sykkel for de som ikke har 3-fots syken. Da er det bedre å gå rett på R1200GS, Triumph Explorer osv, så sparer du pengene i det lange løp.
Selv tror jeg evt en GS blir neste for egen del, men vi får se. GS'en plusser på enda ca 10cm i styrebredde, så da blir det straks mer kilent med lanesplitting... selv om noe fra Billingstad til Asker er såpass bredt at det fortsatt vil gå OK.
I samme klasse ville jeg også vurdert F800GS og Versys - prøvekjør alle om du kan og se hvilken du liker best.
Streetfightere vs alder : det er ingen som ser hvem som er inni hjelmen likevel
En anelse bred for de smaleste lane-splittene (87cm bredde på styret), så der er nok Duke/streetfightere bedre.
Når det er sagt, en sykkel for de som ikke har 3-fots syken. Da er det bedre å gå rett på R1200GS, Triumph Explorer osv, så sparer du pengene i det lange løp.
Selv tror jeg evt en GS blir neste for egen del, men vi får se. GS'en plusser på enda ca 10cm i styrebredde, så da blir det straks mer kilent med lanesplitting... selv om noe fra Billingstad til Asker er såpass bredt at det fortsatt vil gå OK.
I samme klasse ville jeg også vurdert F800GS og Versys - prøvekjør alle om du kan og se hvilken du liker best.
Streetfightere vs alder : det er ingen som ser hvem som er inni hjelmen likevel

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Akkurat som deg så satt jeg meg for første gang på en tohjuling for litt over ett år siden, men den gangen hadde jeg bestemt meg for en cruiser vel og merke. Jeg vokste dog fort bort fra denen da jeg ville ha noe som var litt mer aktivt. Jeg vil tro du har krefter nok til at du driter i buksa uansett valg av første sykkel. Sammenligningsgrunnlaget ditt er bil og moped og alle motorsykler vil gruse det du er vant til der, så sant du ikke kjørte noe rimelig heftig i millionklassen.Palfur skrev:Hei,
Har siste oppkjøring 10.8 og forsøker å orientere meg i vrimmelen av sykler der ute. Jeg har ikke sittet på en sykkel siden jeg solgte min Honda PX-R moped på slutten av 80-tallet. Bruk er hovedsaklig Asker - Oslo (20km.) og dagsturer. Bruker er 46 år og 186cm. Jeg er opptatt av hvordan sykkelen ser ut og liker streetfighter looken men lurer på om jeg er for gammel? Liker også adventure looken - litt mer ansvarlig i min alder?
Vet ikke helt hva jeg skal basere beslutningen på. Kul sykkel (streetfighter look) eller adventure looken? Det jeg har fått som innspill fra kjøreskole instruktøren er å ha en sykkel med "nok" krefter i, som er morsom å kjøre. (800ccm++). På denne tiden av året er det mindre utvalg i butikkene, men ønsker å ha en sykkel jeg kan kjøre til frosten kommer. HD, KTM, Ducati er uaktuelle.
Listen er så langt:
Suzuki V-Strom 1000 eller 650
Kawasaki Versys 1000 eller 650
BMW F800 GS
Kawasaki Z1000/Z800
Liker også VFR800X og CB1000R fra Honda, men de er utsolgt for i år
Alt dette er nye sykler. Er det noe jeg har oversett der ute?
Det jeg grubler på er om jeg lei av streetfighter sykkelen raskt? Blir det kjedelig å kjøre en adventure sykkel over tid? Dere som har gjort dette valget tidligere - hva mener dere at er viktigst å legge vekt på?
Litt farget av eget valg, så har du krefter nok til å skremme vannet av deg i snilleste motormodus og en 1/4 omgang på rulla med en BMW S1000R. Her har du adaptive dempere (som justerer seg etter underlaget) og forskjellige motormoduser etc. Tror nok kanskje S1000R og Aprillia Tuono er det råeste man får i den klassen for tiden. Men her har du uansett laaaaangt mer krefter enn du behøver. Jeg har kjørt snart 35.000km siden jeg kjøpte min første sykkel og selv om ikke erfaringen min er på noe profft nivå så liker jeg å kjøre aktivt.
Men skal jeg stikke fingeren litt ned i jorden, så tror jeg dette blir overkill som førstesykkel. Du bør nesten bestemme deg om du vil ha Adventure sykkel eller StreetFighter. Du blir uansett vant til det meste, men du har plass til mer baggasje på en adventure sykkel i tillegg til at du kanskje har med deg en passasjer.
En sykkel mange enten liker eller hater er Triumph Street Triple R. Den har krefter nok til å skremme vannet av en førstegangskjøper og kreftene er der hvor man faktisk trenger dem. Eide selv en Street Triple R som jeg nettopp byttet ut og den var jeg særs godt fornøyd med, selv om BMW'en har langt mer power og feitere elektronikk.
Så det hele koker egentlig ned til at du først bør bestemme deg for hvilken kategori sykkel du skal velge, for så og finne en sykkel du liker utseendet på. Deretter er det prøvekjøring som gjelder. Kan være ganske så uvant i starten og kjøre lengre turer på motorsykkel så kroppen må vende seg litt til det. Blir du stiv i armer/skuldre etc. så er ofte forde du er anstrengt da du er fersk som mc fører.
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
de fleste sykler i samme segment er omtrent like gode sykler, gå etter hjertet først, så leser du deg litt opp og ser om det fremdeles er noe for deg, så bare kjøper du
du er ikke for gammel for noen som helst type sykkel, jeg er 57 og kjører s1000r, føler meg aldri for gammel

du er ikke for gammel for noen som helst type sykkel, jeg er 57 og kjører s1000r, føler meg aldri for gammel

Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Kos deg mens du kan Zadnes. Om noen år så er det gåstol som gjelderZadnez skrev:de fleste sykler i samme segment er omtrent like gode sykler, gå etter hjertet først, så leser du deg litt opp og ser om det fremdeles er noe for deg, så bare kjøper du![]()
du er ikke for gammel for noen som helst type sykkel, jeg er 57 og kjører s1000r, føler meg aldri for gammel


Jada jada... må vel ta 1 stk. buksevann for den der

-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Om jeg tør spørre: Hvorfor ikke KTM?
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Jeg tror at man med bare noen ytterst få unntak kan like seg på de fleste motorsykler, så jeg synes man bør handle litt med hjertet. Hvis du synes en spesiell sykkel er skikkelig tøff og du tror den vil passe deg (eller evt. ta frem hooligan i deg) så kjøp den sykkelen og lag deg erfaringer derfra. Jeg har hatt både cruiser og streetfighter og jeg har trivdes på dem alle, på hver sin måte.
Hvor mye penger er du villig å legge i en sykkel da?
Skal du ha noe som er sporty, er god å kjøre samt har plass til baggasje og passasjer (og driter penger) så ta en titt på Ducati Multistrada 1200S. Evt. en BMW S1000XR. Samme motoren som sitter i S1000R, men sykkelen er annerledes
Hvor mye penger er du villig å legge i en sykkel da?
Skal du ha noe som er sporty, er god å kjøre samt har plass til baggasje og passasjer (og driter penger) så ta en titt på Ducati Multistrada 1200S. Evt. en BMW S1000XR. Samme motoren som sitter i S1000R, men sykkelen er annerledes

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Hei, det er bare min personlige preferanse. Kjenner ikke spesielt til KTM modellene.Fidel skrev:Om jeg tør spørre: Hvorfor ikke KTM?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
@Bjerknez: Ser du ved flere anledninger trekker frem Ducati Multistrada som et sportslig alternativ i Adv. klassen. Da vil jeg nevne at KTM 1290 SA'en er vel så sterk som Ducatien. Og tro meg, etter 3 dager på ACR kan jeg skrive under på at den er temmelig sportslig av seg den og. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Det duger, så klart. Liker man dem ikke, så liker man dem ikke.Palfur skrev:Hei, det er bare min personlige preferanse. Kjenner ikke spesielt til KTM modellene.Fidel skrev:Om jeg tør spørre: Hvorfor ikke KTM?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Dette kan jeg underskrive på selv om jeg ikke har hatt SA'en på bane.Snikkeren skrev:@Bjerknez: Ser du ved flere anledninger trekker frem Ducati Multistrada som et sportslig alternativ i Adv. klassen. Da vil jeg nevne at KTM 1290 SA'en er vel så sterk som Ducatien. Og tro meg, etter 3 dager på ACR kan jeg skrive under på at den er temmelig sportslig av seg den og.
Derimot har jeg vært på langtur med den. Med passasjer og full oppakning. Uten at sykkelen lar seg affisere av denslags. KaTie M kjører lar seg ikke distrahere av slikt...

Kreftene er tilstede uansett og okkesom under alle forhold helt uavhengig av disse tingene.
Eneste begrensning er førerens vilje til å våge og ikke minst passasjerens vilje til å være med på "kjøret"...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Du har nok rett i det SnikkerenSnikkeren skrev:@Bjerknez: Ser du ved flere anledninger trekker frem Ducati Multistrada som et sportslig alternativ i Adv. klassen. Da vil jeg nevne at KTM 1290 SA'en er vel så sterk som Ducatien. Og tro meg, etter 3 dager på ACR kan jeg skrive under på at den er temmelig sportslig av seg den og.

Glemte av å nevne denne

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Takker for gode innspill. Hjerte ligger vel litt i streetfighter området. Og er det en bom så er det vel bare å selge den...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Da må jeg jo nevne KTM 1290 Super Duke. Råere streetfighter skal du leite lenge etter. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Ok - Jeg skal ta en titt på KTMSnikkeren skrev:Da må jeg jo nevne KTM 1290 Super Duke. Råere streetfighter skal du leite lenge etter.

Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Burde ikk en Yamaha Mt-09 Tracer være en forholdsvis ultimat sykkel for din bruk? Ganske good looking etter min smak, ny modell som får prima score i det meste. Ikke den beste i noen som helst kategori, men scorer generellt bra på alt. Motoren skal jo tydligtvis være fantastisk.
Dessuten synes jeg prisen er helt crazygood.
Dessuten synes jeg prisen er helt crazygood.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Praise!Zadnez skrev:de fleste sykler i samme segment er omtrent like gode sykler, gå etter hjertet først, så leser du deg litt opp og ser om det fremdeles er noe for deg, så bare kjøper du![]()

Det er meningsløst å gå etter andres synsinger om hvilken de liker best.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 36
- Registrert: 10 nov 2014, 15:09
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Hva med Suzuki GSX1000S?
Det er en sykkel som jeg vurderer sterkt å handle, men savner å hørre meninger(testing) fra bike osv.
Det er en sykkel som jeg vurderer sterkt å handle, men savner å hørre meninger(testing) fra bike osv.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Den har sportslige egenskaper. Uten tvil, men den ser ikke sportslig ut for fem flate øreBjerknez skrev:Du har nok rett i det SnikkerenSnikkeren skrev:@Bjerknez: Ser du ved flere anledninger trekker frem Ducati Multistrada som et sportslig alternativ i Adv. klassen. Da vil jeg nevne at KTM 1290 SA'en er vel så sterk som Ducatien. Og tro meg, etter 3 dager på ACR kan jeg skrive under på at den er temmelig sportslig av seg den og.![]()
Glemte av å nevne denne

Der kommer ktm og gs til bmw til kort. De kan kjøre fletta av de fleste R sykler, men ser ut som store godstog

Note4
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Tror også at mt09 tracer kan være en slags gyllen middelvei her!
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
I utgangspunktet ikke noen dårlig sykkel dette og jeg vurderte den jo selv, men den blir jo utkonkurrert så det holder av Multistrada på det meste. Bortsett fra pris da, men jeg tror Lordy'en har til salt i grøtenmortenolb skrev:Tror også at mt09 tracer kan være en slags gyllen middelvei her!

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Men så er det jo ikke Lordylord som spør om tips herBjerknez skrev:I utgangspunktet ikke noen dårlig sykkel dette og jeg vurderte den jo selv, men den blir jo utkonkurrert så det holder av Multistrada på det meste. Bortsett fra pris da, men jeg tror Lordy'en har til salt i grøtenmortenolb skrev:Tror også at mt09 tracer kan være en slags gyllen middelvei her!

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Det var da som pokker!
Er i feriemodus, så hodet fungerer ikke optimalt for tiden

Er i feriemodus, så hodet fungerer ikke optimalt for tiden

- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Nok en som ber om innspill på valg av tung MC
Som alltid er det mange rare meningen og velmente råd fra flere hold.
Men her kommer fasit:
Glem de dyreste og råeste 1200+ ccm syklene uansett sjanger.
Det er masse å velge mellom i mellomskiktet, og jeg vil anbefale noe i 650-800klassen. SÅ kan du lære deg å kjøre MC før du skaffer deg det råeste av det råe.
Mine anbefalinger befatter seg på "mye for penga" og ikke på hva som er råest. En nybegynner vil aldri være den råeste MCfører uansett, og det er mannen oppå som setter begrensningene i vanlig kjøring på offenlig vei i Norge:
"Mye for penga":
Triumph Tiger 800- kommer i to utgaver der XCx er mer offroadorientert med 21/18 eikehjul, MEGET gode dempere, cruisecontroll og diverse "rider modes"
Så har du XRx som er mer gateorientert med 19/17 hjul, støpte felger, litt enklere demping og samme elektronikk. Nydelig motor og gearkasse har begge to, gode bagasjemuligheter og grei å ha passasjer på. Den "river ikke skinnet av pølsa" med passasjer, men det vil neppe passasjeren at du skal prøve på heller
I mine øyne gir XRx litt av begge deler fra street/adventuresegmentet
Triumph Street Triple R: en nydelig liten lykkepille, selv er jeg 180cm og storkoste meg på min Street 3. Den er vel ennå "beseiret" i sammenligningstester i mellomklassen. Utrolig trivelig motor med et jevnt register, lettkjørt og fin.
Suzuki Vstrom 1000 (siste utgaven) er også en fin sykkel, en bekjent har en slik, og han er storfornøyd, lettkjørt og sterk nok, samt muligheter for bagasje og passasjerkomforten er godkjent.
Prioriter "krefter i bunn" på sykkelen, å ha hundreognils hk i 9000rpm er meningsløst langs veien.
Lykke til med valget
Men her kommer fasit:


Glem de dyreste og råeste 1200+ ccm syklene uansett sjanger.
Det er masse å velge mellom i mellomskiktet, og jeg vil anbefale noe i 650-800klassen. SÅ kan du lære deg å kjøre MC før du skaffer deg det råeste av det råe.
Mine anbefalinger befatter seg på "mye for penga" og ikke på hva som er råest. En nybegynner vil aldri være den råeste MCfører uansett, og det er mannen oppå som setter begrensningene i vanlig kjøring på offenlig vei i Norge:
"Mye for penga":
Triumph Tiger 800- kommer i to utgaver der XCx er mer offroadorientert med 21/18 eikehjul, MEGET gode dempere, cruisecontroll og diverse "rider modes"
Så har du XRx som er mer gateorientert med 19/17 hjul, støpte felger, litt enklere demping og samme elektronikk. Nydelig motor og gearkasse har begge to, gode bagasjemuligheter og grei å ha passasjer på. Den "river ikke skinnet av pølsa" med passasjer, men det vil neppe passasjeren at du skal prøve på heller

Triumph Street Triple R: en nydelig liten lykkepille, selv er jeg 180cm og storkoste meg på min Street 3. Den er vel ennå "beseiret" i sammenligningstester i mellomklassen. Utrolig trivelig motor med et jevnt register, lettkjørt og fin.
Suzuki Vstrom 1000 (siste utgaven) er også en fin sykkel, en bekjent har en slik, og han er storfornøyd, lettkjørt og sterk nok, samt muligheter for bagasje og passasjerkomforten er godkjent.
Prioriter "krefter i bunn" på sykkelen, å ha hundreognils hk i 9000rpm er meningsløst langs veien.
Lykke til med valget

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;