Diskusjoner fra andre tråder

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

For ikke å grise til bloggen til en uskyldig stakkar, kan vi fortsette diskusjonen her tenker jeg :thumleft
thewiz skrev:
LordShaft skrev:Øøøhh? Hva er det du sier nå?
Her er det ikke snakk om å sverge til noe sport Touring dekk, men å sverge til best mulig grep til det du skal bruke sykkelen til.
Å som du sier, det er veldig enkelt å komme med noen riktige valg utifra hva de fleste bruker sykkelen sin. Når det kommer til ren banekjøring er saken noe annerledes ja. Det har aldri vært sagt noe annet. Men at du stiller spm til våres råd pga din egen uvitenhet vil jeg ikke ha noe av.
Jeg prøver å presisere det en gang til... trackdays dekk kan ha 200 i grep. Men på vei får du ikke dekkene opp i temperatur så du får utnyttet dette grepet. Så du har dårligere grep med slike dekk uansett hvor tørt det er.
Bruker sykkelen konsekvent bare til bane er det masse gode dekk jeg ville anbefalt, men da mer bassert på kjørestil.
På vei, da blir det bare helt tåpelig å gå for noe sportslig en et sport dekk... men hør for guds skyld, ikke hør på folk med mange års erfaring.

Det som imponerer meg i stadig større grad er hvor bastant noen blir på sine valg etter å fått seg en tur eller to på bane :-k blir en så jævlig god å kjøre, dyktig og erfaren av slikt altså? Hmm

Note4
Har du drukket eller? Ser du ikke hva jeg skrev over? Du kan ikke komme med råd når du ikke vet hvordan føreren bruker sykkelen sin. Dette bør du vite hvis du har et snev av kunnskap om dekk. Man kan ikke bare anbefale dekk uten å vite hva føreren faktisk gjør med sykkelen.

Man har ikke dårlig grep med et sportsdekk selv om man kjører på vei. Jeg har kjørt med sportsdekk på alle mine sykler og aldri opplevd dekkslipp, så det er jo feil? Ja, du har nok helt rett Lordshaft, det er helt TÅPELIG å kjøre med sportsdekk på veien. :roll Lurer på hvorfor det blir laget i det hele tatt.
Jeg hadde nok tatt en pils eller to, men vil ikke si jeg var direkte påvirket av alkohol nei. Nå ser jeg også at moderator har tatt vekk noe av teksten som jeg ikke fikk med meg. Men jeg anntar at dette var direkte personanngrep eller lignende. :thumleft

Skal du anbefale dekk, deler du inn i TRE katogorier! BANE - VEI - GRUS
herfra kan du anbefale noen sikre vinnere i hvert segment uten å bomme veldig. Har du som sjåfør noen spesielle krav eller spesiell måte å kjøre på. Ja da kan ett dekk være bedre enn et annet. Men begge to vil gjøre en veldig god jobb for deg (det var et eksempel)

Men du, thewiz som har hatt lappen i 2 år. Etter hva jeg kan huske, tok du lappen i 2013. Hvor mange sett med dekk har du rukket å slite ut på denne tiden? Hvor mange km har du kjørt totalt. Siden du nevner alle dine sykler å at du aldri har opplevd dekkslipp ? :-k

En annen ting du kanskje kan tenke litt på. Tror du Metzeler, Pirelli, eller Michelin lager dekkene sine ene alene med nordiske forhold i tankene?
Å med de uttalelsene du kommer med, som er på barnehage nivå. Har DU noe som helst greie på dekk siden du hevder så bombastisk at jeg ikke har det?

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mammut89 »

hvilke(t) dekk er det konkret snakk om ? "sportsdekk" kan være mye
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av jhn »

På dette ... "Man har ikke dårlig grep med et sportsdekk selv om man kjører på vei. Jeg har kjørt med sportsdekk på alle mine sykler og aldri opplevd dekkslipp, så det er jo feil? Ja, du har nok helt rett Lordshaft, det er helt TÅPELIG å kjøre med sportsdekk på veien. :roll Lurer på hvorfor det blir laget i det hele tatt" ... tror jeg du vil møte motstand. :mk

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mammut89 »

synes ikke det utsagnet er hårreisende eller noe jeg trenger å blande meg inn i hehe ..så da melder jeg meg ut av diskusjonen inntil videre
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Troe ingen av oss her inne har nok kunnskaper til å anbefale ut fra egne preferanser når det kommer til dekk på R-sykler.
Det å ha sykler med hester er ikke nok til å uttake seg. Å har en ikke vært i nærheten av en bane tviler jeg sterkt på at en har kunnet presset dekkene i særlig grad.

Den kategoriseringen med tre Bane-veg-grus blir for vag for sportssykler. Bare bane kan jo deles i slicks, mønstrede dekk med og uten behov for dekkvarmere. Dekkene som ikke krever dekkvarmere dekker derfor deler av banekategorien og litt av veg delen. Men disse bør ikke brukes i regn og tidlig på våren. Kostnadene blit også høyere med disse dekkene.
Å da har man ikke begynt å nevne dekk som S20, pilot power 3 , etc som jeg trodde man kategoriserte som hypersport.

Å jeg har fortsatt til gode å høre en fagmann si at jeg skal sette på sportstouring dekk på min 1000R. Derfor er jeg enig med TheWiz om at LordShaft burde vurdere sine anvefalinger når det kommer til dette segmentet. Jeg har sett folk med naturtalent når det kommer til kjøring. Plutselig har du anbefalt sportstouringdekk til en 18åring som kjører på et helt annet nivå enn deg og går på tryne fordi du skal leke cowboy på nett.

Tror det hele kan sumeres opp med at folk bør lytte til fagfolk som er interessert i dekk og ikke på skrivelystne gutter på nett som kanskje lett kan bli litt høye på seg selv bak en dataskjerm
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av thewiz »

LordShaft skrev: Jeg hadde nok tatt en pils eller to, men vil ikke si jeg var direkte påvirket av alkohol nei. Nå ser jeg også at moderator har tatt vekk noe av teksten som jeg ikke fikk med meg. Men jeg anntar at dette var direkte personanngrep eller lignende. :thumleft

Skal du anbefale dekk, deler du inn i TRE katogorier! BANE - VEI - GRUS
herfra kan du anbefale noen sikre vinnere i hvert segment uten å bomme veldig. Har du som sjåfør noen spesielle krav eller spesiell måte å kjøre på. Ja da kan ett dekk være bedre enn et annet. Men begge to vil gjøre en veldig god jobb for deg (det var et eksempel)

Men du, thewiz som har hatt lappen i 2 år. Etter hva jeg kan huske, tok du lappen i 2013. Hvor mange sett med dekk har du rukket å slite ut på denne tiden? Hvor mange km har du kjørt totalt. Siden du nevner alle dine sykler å at du aldri har opplevd dekkslipp ? :-k

En annen ting du kanskje kan tenke litt på. Tror du Metzeler, Pirelli, eller Michelin lager dekkene sine ene alene med nordiske forhold i tankene?
Å med de uttalelsene du kommer med, som er på barnehage nivå. Har DU noe som helst greie på dekk siden du hevder så bombastisk at jeg ikke har det?
Ja, vi kan godt ta dette i egen tråd.

Poenget med innlegget mitt var at du er så bestemt på hva som er riktig og hva som bare er vås. Jeg vil få frem at førerens bruk av motorsykkelen har mye å si når man velger dekk. En direkte anbefaleing av ST dekk uten å vite noe om førerens behov blir jo feil.

Jeg har aldri sagt jeg er noe ekspert og kommer sjeldent med anbefalinger av dekk. Nettopp fordi jeg ikke har god nok innsikt i dette enda, og kan kun svare fra egne erfaringer. Men siden du spør, jeg har hatt 4 forskjellige dekk på mine sykler opp gjennom. Mine synspunkter kommer også fra venners erfaringer av ulike typer dekk.
Jeg skal ikke skryte på meg mange kilometer, men jeg mener at man ikke trenger å slite ut et dekk helt for å få et innblikk i hvordan det oppfører seg i ulike værforhold og situasjoner.

Jeg forstår at du skal prøve å "belære" meg i dette nå, på måten du skriver på, men alt du kommer med tar jeg med en klype salt. De værste folkene å ta tips / anbefalinger fra er bastante personer. Du virker ikke som du er åpen for andre synspunkter.

For å ta et eksempel, du spør meg hvor lenge jeg har kjørt, hvor mye erfaring jeg har fra ditten datten. Mine meninger blir i dine øyne helt irrelevante fordi jeg har for lite erfaring. Greit nok. Men som i den opprinnelige tråden skrev du også helt av meningene til en forhandler som har årevis med erfaring innen dekkbransjen. Hvorfor? Fordi du har jo sittet i timesvis å lest opp og ned om dette på nettet. Jeg velger å tro at mennesker som jobber med dette daglig har mer erfaring, og bør lyttes til.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

La oss bare nok en gang pressisere, så det ikke blir misforstått... Å kjøre en liter sykkel på bane, krever for best mulig grep helt andre dekk enn på gata/vei. Er vi enig så langt?

Der kommer sakens kjerne. Det er helt riktig at dere skal bør kjøre med sport eller hypersport dekk når dere skal ligge å presse rundetider på bane. Men til veibruk er dette helt høl i hodet. For du vil ikke klare å oppnå god nok temperatur i slike dekk på vei, som du ville gjort på bane.

Så å anbefale Sport dekk, som pilot power 3 eller pilot road 4 på en R sykkel til en 18 åring som har kjøpt seg R sykkel er LANGT klokere enn å sverge til hypersport dekk som de ikke har sjangs å få temperatur i og vil da være langt dårligere dekk å ha på veien enn på bane.

Det skjer en del kjemi når et dekk ruller mot asfalten. Noen dekk er konstruert for å holde x antall hundre varmesykluser, andre dekk er konstruert for å tåle ett par, etter dette er dekkene BOSS!!! uavhengig av mønster dybde eller kjørte km.

Jeg har heller aldri blitt anbefalt å ha sport touring dekk på r sykkelen min. Men jeg har hatt langt bedre grep, km og følelse av sport touring dekkene enn jeg hadde på sport dekkene mine. Men jeg har jo bare erfaring. Dere har jo bare blitt fortalt dette. Hvordan kan dere gå så hardt ut mot noe som er prøvd at mange 1000 motorsykkelister gjennom mange år, for at dere har blitt fortalt av en racing helt at slikt gjør man bare ikke :-k
Å jeg har fortsatt til gode å høre en fagmann si at jeg skal sette på sportstouring dekk på min 1000R. Derfor er jeg enig med TheWiz om at LordShaft burde vurdere sine anvefalinger når det kommer til dette segmentet. Jeg har sett folk med naturtalent når det kommer til kjøring. Plutselig har du anbefalt sportstouringdekk til en 18åring som kjører på et helt annet nivå enn deg og går på tryne fordi du skal leke cowboy på nett.
Da bør du kanskje få hodet opp av sanden å lytte til mer en bare EN fagman. Du mener at jeg skal vurdere mine anbefalinger. Men du, som kommer med helt motsatt anbefaling har mere rett, for du har blitt fortalt av en racing fyr (fagman) at en skal kjøre hypersport dekk på en 1000ccm R sykkel på gata?. Hva skal en kjøre på en kawa zzr1400 da? Eller en Hayabusa 1300? :-k

Du kjører vel gjerne bedre, og mere på bane enn denne karen også da....
http://www.visordown.com/product-featur ... 18694.html" onclick="window.open(this.href);return false; ta deg tid til å lese hele. Samtidig så kan du se youtube klippet i artikkelen.
Dette er bare ET eksempel. Kom gjerne med eksempel på at jeg er en vott, å har helt feil. Jeg setter pris på sånt :thumleft

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av ATWindsor »

Synes ikke det sier så mye fra eller til at man ikke har fått slipp med banedekk, jeg har ikke fått slipp uten videre med normale veidekk heller.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Snikkeren »

Det å høre på fagfolk som driver med racing blir også litt feil for veibruk. De vet sikkert veldig mye om å kjøre på bane, og om de dekkene som blir brukt der, men det vil ikke si at de vet så veldig mye om ST dekk eller andre veidekk.

For å ta et eksempel. Da jeg kjørte på ACR, så visste ikke de noe særlig om dekkene de hadde tatt med til meg, annet enn at politiet brukte de dekkene. Dekkene det er snakk om er Dunlop TrailSmart.
De regnet også med at jeg kom til å bruke 2 sett med dekk, og det hadde sikkert stemt hvis jeg hadde kjørt på banedekk. Det var folk som kjørte banedekk som byttet flere ganger.

De var veldig interessert i å se hva jeg synes om dekkene, men problemet var at de dekkene som sto på sykkelen (Conti TrailAttack 2) ikke ble utslitt. De holdt alle 3 dagene der oppe, og jeg kunne fint kjørt hjem med de også. Jeg valgte likevel å legge om til Dunlop før siste passet, så slapp jeg å komme hjem og fortelle fruen at jeg straks trenger nye dekk.

Da jeg hadde kjørt siste passet var de interessert i å høre hva jeg synes. Dette var rett og slett fordi de ikke visste noe særlig om dekket.

Kanskje noe å ha i tankene når man hører på de som driver med racing angående dekkanbefalinger?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Lordshaft du er jo håpløs å diskutere med. Du ser jo ikke hva andre skriver eller? Anbefaler da for pokker ikke banedekk til vegbruk din koloms, nå er det tredje gangen jeg skriver dette så nå må du faen meg ta å lese det!!!!
Meeeeeeen, om en kjører bane en gang i uka så ja da hadde jeg satt på dekk som jeg har gjort nå RS10 som er et 50/50 dekk. Funker fint på tørr veg og begrenser meg ikke på bane. Kjører da som en prest i regnvær. Kjører heller ikke retardsykkel stappet med hjelpemidler som fort kan få en til å føke seg som kongen av gata;)

Pilot power 3 er et hypersportdekk for andre eller tredje gang. At du setter det i samme kategori som pilot road sier litt om kunnskapen.

Hva pokker vet du om hvem jeg har snakket med utenom kilden jeg nevnte tidligere?

Å hva pokker vet du om min kjøreerfaring?


Siden du har så mye erfaring og kunnskap synes jeg virkelig du skal komme til rudskogen den 17 og 18 juni og lære oss opp litt? Racing4fun har da et kjempefint opplegg der til 3500.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Snikkeren skrev:Det å høre på fagfolk som driver med racing blir også litt feil for veibruk. De vet sikkert veldig mye om å kjøre på bane, og om de dekkene som blir brukt der, men det vil ikke si at de vet så veldig mye om ST dekk eller andre veidekk.

For å ta et eksempel. Da jeg kjørte på ACR, så visste ikke de noe særlig om dekkene de hadde tatt med til meg, annet enn at politiet brukte de dekkene. Dekkene det er snakk om er Dunlop TrailSmart.
De regnet også med at jeg kom til å bruke 2 sett med dekk, og det hadde sikkert stemt hvis jeg hadde kjørt på banedekk. Det var folk som kjørte banedekk som byttet flere ganger.

De var veldig interessert i å se hva jeg synes om dekkene, men problemet var at de dekkene som sto på sykkelen (Conti TrailAttack 2) ikke ble utslitt. De holdt alle 3 dagene der oppe, og jeg kunne fint kjørt hjem med de også. Jeg valgte likevel å legge om til Dunlop før siste passet, så slapp jeg å komme hjem og fortelle fruen at jeg straks trenger nye dekk.

Da jeg hadde kjørt siste passet var de interessert i å høre hva jeg synes. Dette var rett og slett fordi de ikke visste noe særlig om dekket.

Kanskje noe å ha i tankene når man hører på de som driver med racing angående dekkanbefalinger?
Må ikke glemme at du kjører adventure. De som hadde sercice oppe på acr driver villt gjetta med 90% rene banesykler og spesialisert seg på dette.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Snikkeren »

Ja, men tar man en sving i la oss si 120 med en adventure, eller i 120 med en RR, kreves det ikke da samme veigrep for å holde seg på veien?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

Du mener jeg er håpløs å diskutere med?
Sist jeg snakket med Michelin så definerte de pilot power som sport dekk, men skal dobbeltsjekke det.
Nei pilot power er et gate/banedekk, men jeg vil hevde at det er mere et bane enn et vei dekk, pilot road er et sport Touring dekk, altså et gatedekk men jeg er jo helt ute å sykler her.

Rolig nå pølsen, trekk pusten dypt. Du, velger, du kjører, du tar visse valg basert på dine erfaringer. Men ville du anbefalt en 18 åring på ny R sykkel å kjøre med rs10 dekkene. Hvor han kanskje eller muligens tar seg en tur på bane i løpet av sesongen. Ute noe særlig erfaring :-k

Insinuerer du at jeg er begrenset i hodet for at jeg kjører en sykkel som har traction control og abs? Anser du dette som tilbakestående?

Jeg drar samme konklusjonene om dine kjøreegenskaper som du drar til mine kunnskaper om dekk.
Du kan i samme rennet definere fagmann innen dekk for meg.
For i hele min karriere har jeg blitt anbefalt relativt mye rart av såkalte fagfolk. Du er ikke fagmann innen dekk bare for at du jobber en plass som selger dekk (mener jeg) det blir like dumt som å kalle en som jobber på maxbo fagmann som snekker :-k

Hvis jeg stiller på rudskogen. Må jeg kjøre like tøff sykkel som deg da? Eller kan jeg kjøre med retard sykkelen min? :-k

Note4

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Det var ikke noe nedsettende ment om sykkelen din. Er gammel ktm fan selv og har lyst til å få prøvd meg en slik adv KTM. Det jeg mente er at en kunne ikke forvente at de som var på acr kunne så mye om dekk til din type sykkel når de har spesialisert seg på banesykler.

Anngående det med veigrep så jeg ikke smart nok til å vikle hodet mitt rudt alle faktorene på stående fot.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

:-k :-k

Note4

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Snikkeren »

Det var jo det som var hele poenget mitt. De kan om banesykler, og hva som er bra på bane. Men det vil ikke nødvendigvis si det samme som hva som er bra på vei.

Klart at kjører man på bane 1 gang i uken, og kun på fineværsdager, så kan et bane/veidekk være et greit valg. Men kjører man hovedsaklig på vei, og kanskje på bane 1, 2, 3 eller 4 ganger i sesongen, så vil jeg påstå at et ST dekk er et bedre valg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Haha du så ikke det ene blunketegnet jeg puttet inn?
Nei di er nok ikke retardert pga av valget av sykkel, et ganske greit valg egentlig :thumleft

Å det hadde vært kjempegøy om du kom til rudskogen. Om du skal selge å kjøpe adv så burde du i alle fall bruke sykkelen til det det egentlig er laget for før du selger den. Tipper du ikke selger den om du drar dit. Rå bane, ser ut til å bli fint vær og hørte i dag at arrangøren hadde samme arrangement i fjor hvor alt gikk etter skjema :thumleft
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mekkern »

Hvis man skal kjøre så hardt på norsk vei at man klarer å holde temperaturen så høy at grepet på "hypersportsdekk/banedekk" blir vesentlig bedre enn eksempelvis Angel-gt på en middels tung sykkel, så har ikke føreren førerkort/liv som varer lenge.. :mk
Hva en greier/tør å presse på en bane er avhengig av oppsett/dekk /fører/underlag/temp-ikke slik som etter veien der mange andre faktorer setter begrensning.

En kan presse noen runder på banen før "vanlige" dekk blir overopphetede også-selv om mange fort skylder på dekka når de tryner....
Men noen skikkelige "kombi-dekk"(bane/vei) for våre breddegrader er ikke lett for noen produsenter.

Hilsen en som overlevde 80 tallets introduksjon av R-sykler og datidens dekk, eksempelvis Avon og Bridgestone. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Her kan mange synse så mye en vil, men dette bunner ned i at en må kjøpe Driven Mantis, realtime temp på begge dekkene på skjerm ved dashbordet på sykkelen å kjøre en test.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

KTM950SMR skrev:Her kan mange synse så mye en vil, men dette bunner ned i at en må kjøpe Driven Mantis, realtime temp på begge dekkene på skjerm ved dashbordet på sykkelen å kjøre en test.
Dette trenger vi heldigvis ikke, da der er mange som gjør det for oss, som blant annet motorrad. Når de tester dekk, gjør de det grundig både på bane og på landeveien. De målet temperatur i luften, de måler temperatur i asfalten og dekkene etter forskjellige kriterier. Dette er i mine relativt seriøse og uavhengige aktører som er opptatt av at vi motorsyklister skal få et så ærlig svar som mulig på hvilke dekk som er best til hvilket bruk.
De legger også vekt på forhold som er typisk for oss i de nordiske landene å komme borti.
Å de kommer merkelig nok fram til samme konklusjon og anbefalinger som jeg og en del andre har anbefalt i blant annet dekk tråden her på siden.

Alle meninger er like viktig på et forum som dette, noen ganger vil to gjerne tre selvutnevnte verdensmestere ha helt ulike råd og tips. Men når en anbefaler ting som jeg og store deler av motorsykkel verden er uenig i. Ja da må jeg debatere imot. Så kan de som leser hvertfall være litt kildekritisk å fordype seg enda mere i materien om de ønsker det.

Å det er helt greit å mene at jeg tar feil, men å hevde jeg kommer med direkte farlige råd og jeg må slutte å leke cowboy sier mere om kunnskapen deres enn det gjør om selve påstandene.
Back opp uttalelsene dere med fakta. Da skal jeg heller ta hatten min, takke for meg i diskusjonen å dere skal få kalle meg en idiot. Men inntil det skjer, føler jeg dere taper mere på å slenge med leppa enn dere vinner :thumleft

Note4

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av ATWindsor »

KTM950SMR skrev: Kjører heller ikke retardsykkel stappet med hjelpemidler som fort kan få en til å føke seg som kongen av gata;)
Kjører ikke også motoGP-folka med "retard-sykler" med antispinn?

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Bosted: Bergen

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Lasse Liten »

Her var det jaggu mye gøy å lese!
Denne tråden er vel kanskje et av de beste eksemplene jeg har sett på at skriftlig kommunikasjon er et svært dårlig kommunikasjonsmiddel :) Men nok om det, mange gode argumenter i begge leirer. Jeg har ikke allverden av erfaring, men har lyst å legge til at nå i sommer, da vi var på langtur, var det veldig deilig å ha gode dekk. Kameraten min som kjørte på sportsdekk hadde ikke samme grepet i det hele tatt som meg i krappe svinger på kalde fjelloverganger. Han kjørte med Pirelli Corsa Rosso eller noe i den dur, jeg har Bridgestone BT45. Hver gang vi stoppet kjente vi på dekkene og mine var helt klart mye varmere enn hans dekk. Etter en dag på motorvei kunne vi helt tydelig se at sportsdekkene ikke egner seg for langtur da disse hadde synlig og tydelig slitasje.
For de aller fleste er det normale kanskje èn eneste tur på bane i året, og målet med denne turen er ikke å hente ut potensialet i sykkelen, men å hente ut litt mer av føreren. Da spiller det for min rolle ikke noen rolle om man har sportstourer, sport eller hypersport dekk.
Jeg mener at man skal velge dekk som passer til sitt bruk, hvis det er pendling til og fra jobb om sommeren, litt aktive turer i solnedgangen, en ferietur og en enkeltur på bane, ja da er ikke valget hypersport for å si det sånn..
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av thewiz »

Lasse Liten skrev:
Jeg mener at man skal velge dekk som passer til sitt bruk, hvis det er pendling til og fra jobb om sommeren, litt aktive turer i solnedgangen, en ferietur og en enkeltur på bane, ja da er ikke valget hypersport for å si det sånn..
Det er helt riktig. Det er dette som skal være grunnlaget når man velger dekk. Men man blir fort skutt ned hvis man nevner sportdekk eller hypersportsdekk her på forumet. Det er akkurat som man må tilbringe hver dag på banen for å kunne rettferdigjøre dette. Hvis man er på banen 1 gang i uken og kjører generelt i finværet, ser jeg ingen grunn til å velge et ST dekk, men det er bare meg. Hadde jeg brukt sykkelen til pendling og langturer, da hadde jeg nok gått for et ST dekk som gir meg lang levetid.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

Ja men det er ikke dette du skiver tidligere thewiz. Det har hele tiden blitt nevnt at en bør anbefale dekk etter bruk. Men en skal være veldig forsiktig med å anbefale hypersport dekk på en R sykkel som ikke blir brukt til bakekjøring.

Men du har hardnakket hevdet at jeg er helt tørkerull og ikke har peiling. Så hva er det egentlig du mener? Jeg kan godt klippe og lime litt fra blogge til cbr929 :-k

Din mening er ikke noe mindre verdt en min, men noe ydmykhet er greit å tillegge seg, hvertfall min erfaring.

Note4

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av thewiz »

LordShaft skrev:Ja men det er ikke dette du skiver tidligere thewiz. Det har hele tiden blitt nevnt at en bør anbefale dekk etter bruk. Men en skal være veldig forsiktig med å anbefale hypersport dekk på en R sykkel som ikke blir brukt til bakekjøring.

Men du har hardnakket hevdet at jeg er helt tørkerull og ikke har peiling. Så hva er det egentlig du mener? Jeg kan godt klippe og lime litt fra blogge til cbr929 :-k

Din mening er ikke noe mindre verdt en min, men noe ydmykhet er greit å tillegge seg, hvertfall min erfaring.

Note4

Jeg har ikke skrevet at ST dekk er dårlige? Jeg har skrevet at jeg foretrekker sportsdekk, pga av nettopp litt banekjøring osv. Jeg forstår ikke hvorfor en skal være forsiktige med dette, da av min egen erfaring aldri hatt noen problemer med slike dekk, men for alt jeg vet kan jeg ta feil.

Det er måten du kommer med tips på Lordshaft, ikke tipsene i seg selv. Klipp og lim du, jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe som strider med det jeg sier her.

Ja, kanskje du skal følge ditt eget råd fra tid til annen.

Svar