Fett for stempel i caliper

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Toven

Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Tenkte å få bytta bremseklosser snart, og lurer på dette med fett/olje for stemplene.

Hos Biltema er det vel to varianter jeg finner, hvem bør brukes? :scratch

Bremsecaliperfett (Står ingenting om den er silikonbasert)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000034132/

Bremsesylinderfett (Silikonbasert)
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000017184/

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Jompa »

Stemplene trenger ikke mere smøring enn de får fra bremsevæska.
Kaliperne trenger litt og bare litt fett på glideboltene, hvis du har flytende kalipere.
Faste kalipere og flytende skiver, null smøring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Syntes jeg ser folk smøre på med noe fett etter rengjøring på youtube, når de trykker stemplene inn og ut :P :p
Nå ble jeg jo usikker men det er vel flytende skiver og fast kaliper..

Bilde

Men jeg trenger altså bare rengjøre stempler og presse de inn og ut noen ganger, og montere det sammen igjen? Ingen smøring av noen deler?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Jompa »

Du gjør sikkert ikke noe galt, men det er unødvendig å smøre stemplene.
Hvis caliperen ikke kan beveges sideveis, og har stempler på både inner og yuttersida, er den fast.
Du har flytende skiver.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Bosted: Bergen

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Lasse Liten »

jo mindre smøring jo bedre, smøreguffe trekker til seg skitt og sånt du ikke vil ha inni mekanismen.
Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.
Fett til tetningsringen rundt stempelet trenger du bare når du bytter stempel og ring, dette brukes for at det skal bli lettere å få inn det nye stempelet og at ringen skal legge seg fint og jevnt rundt det.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av mortenolb »

Han selveste Toven nevnte for meg at såkalt "brake cleaner"-spray man får av diverse fabrikat ikke er bra og tørker ut tetningsringer(?) over tid.. Noen som har erfaring med det?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Kjellrf »

Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.

Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.

Resten av tipsa er bra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Toven

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Ålreit, da blir det bare å rengjøre med noe såpevann og ingen smøring av stemplene.
Har noe gris liggende som jeg tenkte å smøre på de festeboltene/glideboltene og hva enn ellers som kunne trenge det.
2 stempla kaliper forresten, kun èn side med stempler.

mortenolb skrev:Han selveste Toven nevnte for meg at såkalt "brake cleaner"-spray man får av diverse fabrikat ikke er bra og tørker ut tetningsringer(?) over tid.. Noen som har erfaring med det?
Leste dette på diverse forum ihvertfall. Så jeg unngår bruk :P :p

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Bosted: Bergen

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Lasse Liten »

Kjellrf skrev:
Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.

Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.

Resten av tipsa er bra.
Var selvsagt ikke meningen å forårsake korrodering her, min sykkel har stort sett stål så kobberpasta er det jeg bruker. Aliminiumspasta eller monteringspasta ala. KENT 1200 er vel det riktige å bruke på calippere av aliminium. Bøklager dette :)
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av cannon »

Et tips ved bytte av bremseklosser:
Ved bytte av klosser: Åpne bremsevæske-beholder. Skru løs kalipper. Gjør klar en bøtte med varmt zalovann. Fjern klosser og alle løse monteringsdeler. Deler som skal gjenbrukes hives i bøtta. Kalippere senkes i bøtta, ligger der litt (med bremseslange tilkoblet) og skrubbes deretter med tannbørste. Stempler og "innside" av kalipper er viktigst. Trykk deretter alle stempler helt tilbake og vask på nytt. Vask alle løse deler. Tørk av og spray/vask med bremserens (fra BT!). Monter alt sammen igjen uten smøring av noe slag. Ta en side av hjulet av gangen, slik at stempler på motsatt side ikke presses ut.

Pass på at det ikke er etterfyllt for mye bremsevæske, det vil da renne over når stempler dyttes tilbake. Etterfyll evt. væske når nye klosser er "pumpet på plass". Luft gjerne bremser til slutt.

Bremsefeelingen etter dette, og med nye klosser, kan sammenlignes med sesongens første utepils. I tillegg vil stemplene gli lettere, og det blir mindre "sleping" av klosser mot skiver når man ikke bremser.

Denne lille bremseservicen kan med fordel gjøres med en kald pils pr. kalipper :-)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av mortenolb »

Skifta klosser på venstre side, begynte på høyre side, men får ikke dytta ut alle stemplene. Den ene går ut igjen når jeg presser på motsatt side. Jeg gjorde vel antageligvis en feil i å ikke pumpe på bremsen etter den første, så jeg fikk noe av bremsevæska ned der igjen.

Kan jeg bare prøve å få de midtstilt, sette inn de gamle klossene så stempla har noe å presse mot, og pumpe bremsen, og så begynne på nytt med høyre side? :-)å

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av mortenolb »

Jepp, det funka.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Rune75 »

Kjellrf skrev:
Lasse Liten skrev: Pittelitt kobberpasta på gjengene til festeboltene gjør det lettere å få av igjen neste gang.

Man skal IKKE bruke kobberfett på aluminium. Du får en kjemisk reaksjon (spesielt ved fuktighet/saltlake), det tærer på aluminiumen i det lange løp, og boltene kan sette seg.
Bruk monteringspasta isteden.

Resten av tipsa er bra.

Det der er bare en gammel internettskrøne. Det står tilogmed på tuben med kobberfett at den er godt egnet til stålskruer i aluminium.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Geiroe »

Bremsesylinderfett blir bare brukt til å smøre stempel, og tetningsring før man monterer det, når man overhaler kaliper, ikke når man skifter klosser.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Toven

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Notert :prf

Da blirre bare vask og ingen smøring

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Voksen »

Personlig er jeg ikke så glad i kobberpasta fordi at det tørker litt og samler støv.
Har en kompis som bruker kobberpasta på gliderne inni gummimansjettene på bremsekalipterne. Måten han holder kobberpastaen myk på er å bruke en vanlig sprøyte fylt med med rustløser inn i gummimansjettet. På den måten holder han kalipteret lett bevegelig hele tiden da kobberpastaen da blir bløt. Dette er kaliptere som står på bil og utsettes for salt.
Salt er noe dritt for bremsene, men for de aller fleste av oss på MC så er det ikke det store problemet med at bremsene setter seg pga salt.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Lauri »

Du bruker bare silikonbasert pasta på bremseanlegget:

- alltid bremsepasta når du monterer bremsestempelet tilbake i sylinderen (både tettering og stempel smøres med tynt lag)
- gjenger på luftenippel settes inn med tynt lag
- støvbelg(er) smøres inn både utenpå og inni med tynt lag
- bakside av bremseklosser påstrykes tynt lag med bremsepasta
- glidesporet for bremseklosser i bremseklaven (calipperet) gjøres rent for støv og irr. Her kan du også stryke tynt lag med pasta.
- er lakken på siden av bremsekloss slitt bort så stryk på tynt lag med pasta.

Silikonpasta er meget vannavstøtende og holder fukt borte.

Bosch har et eget fettprodukt (ren mineraloljefett) som de anbefaler på bremseanlegget: Bremsefett Bosch Art. nr 41-TO101

Kobberpasta bruker du på eksosanlegget.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av cannon »

Pasta og fett og annet som smøres på bevegelige bremsedeler (bortsett på stempel/sylinder innenfor gummitetning) binder til seg skitt fra veien og ikke minst støv fra bremseklosser som slites. Over tid hemmer dette de små bevegelsene i bremsedelene og bremsene gir dårligere feeling og mere drag i klossene. Min erfaring er at det fungerer best å montere alt tørt. Mellom hver årlig vask/"miniservice" (se tidligere i tråden) på kalippere kan man med fordel bruke bremserens for å få vekk skitten som allikevel bygger seg opp over tid.
På gatesykkel gjør jeg rent skikkelig en gang i året. På RR-sykkel flere ganger ila. sesongen. Rengjøringen blir også mer omfattende hvis man har smurt inn delene ved montering.

Toven

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Byttet ikke klosser siden de ikke var så slitte som det så ut til, så det ble bare litt rensing.

Smurte ikke noe inn med fett av noe slag. Men i denne videon går han nærmest berserk med kobberpasta :P :p

[video]https://www.youtube.com/watch?v=tUyGTvLDrt4[/video]

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Lauri »

Min erfaring er at man må gjøre egen erfaring. Jeg forstår at kjører man på bane med hyppig bruk av bremser og hyppig vedlikehold/rensing så er det best å "kjøre med tørt bremseanlegg".

For en kis som meg som kjører langturer i allskens vær der motorbrems brukes mer enn hånd- og fotbrems - og - bremsevedlikehold er på et minimum (jeg sjekker visuelt tykkelsen på belegget) så er jeg avhengig av at fuktighet holdes på avstand. Vegstøv og bremsestøv er nesten et ikke-tema.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Er selv veldig usikker på dette. Tenkte å ta fra hverandre caliperne foran på sykkelen min for vask og vedlikehold da jeg mistenker at stemplene ikke beveger seg slik de skal. I mitt hode må det jo være lurt å sette inn bevegelige deler med kobberpasta? Tenkte også å bruke silikonspray på caliperne slik som i videoen over da jeg kjører en del i salt på vinteren. Noen tanker om det?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Jompa »

Du trenger ikke å demontere caliperne for å sjekke om stemplene beveger seg.
Ta tak i caliper og skive med fingrene, IKKE skrujern eller annet verktøy, og trykk caliperen mot skiva.
Den skal sige sakte innover.
Har du dobbeltvirkende caliper med stempel/stempler på begge sidene så gjør du det samme motsatt vei også.
Ellers kan du sjekke temperatur på skivene når du har kjørt noen km.
Hvis du brenner fingrene ligger klossene for hardt på.
Bremser er konstruert for å brukes med minimalt av vedlikehold, så hvis de oppfører seg normalt uten vibrasjoner eller varmgang, kan man egentlig bare regne med at de er i orden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Takk for svar Jompa.

Sykkelen min har helt nye klosser og skiver som ikke er montert av meg, og sykkelen har rullet ca 80 mil etter bytte. Det er Brembo monoblock calipere med fire stemler per caliper. Skivene er veldig varme etter kjøring samt at jeg hører en liten ulelyd i det jeg tar løs noen ganger,spesielt i oppoverbakker. Kjenner også at sykkelen lugger litt et lite øyeblikk da, dette skjer bare noen ganger. Den høyre skiva er også noe varmere enn venstre innbiller jeg meg. Tror kanskje det er treghet etter at sykkelen har stått hos en forhandler ett år før jeg kjøpte den.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Jompa »

Varme skiver er tydelig tegn på trege stempler, hvis du da ikke bruker å ta en laaaang oppbremsing hver gang du parkerer.
Demonter, gjør skikkelig rent og skru sammen igjen.
Pass på at klossene kommer skikkelig på plass og vær ekstra obs på evt fjærblekk som skal ligge oppå klossene inne i caliperen.
Det er lett å montere dem feil.
Vær også obss på at hvis du trykker stemplene langt inn, kan bremsevæskebeholderen flomme over.
Bremsevæske tar knekken på all lakk, så om du søler, vask med en gang med mye vann.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Jompa skrev:Varme skiver er tydelig tegn på trege stempler, hvis du da ikke bruker å ta en laaaang oppbremsing hver gang du parkerer.
Demonter, gjør skikkelig rent og skru sammen igjen.
Pass på at klossene kommer skikkelig på plass og vær ekstra obs på evt fjærblekk som skal ligge oppå klossene inne i caliperen.
Det er lett å montere dem feil.
Vær også obss på at hvis du trykker stemplene langt inn, kan bremsevæskebeholderen flomme over.
Bremsevæske tar knekken på all lakk, så om du søler, vask med en gang med mye vann.

Det skal jeg gjøre pronto, takk for hjelpen!

Har skifta både klosser og skiver før, så dette skal nok gå som smurt.

Fortsatt relativt overrasket at mekaniker hosforhandleren ikke kontrollerer kaliperne skikkelig når det blir byttet skiver og klosser :scratch

Svar