Første sykkel - cruiser/custom

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Kjørte med Rukka gore tex-dress. Måtte ha skikkelig regntøy utenpå som fungerte fint. Dressen alene er ikke bra nok når det høljer ned. Var uansett hender som var krise. Gore tex kan man si mye om, men det er ikke alltid det funker like bra. Foretrekker heller noe overtrekk. Dette er erfaringen min fra generell teltovernatting også. Flere lag! Andre tips enn gore-tex?

Været er generelt ikke noe problem, men jeg drar neppe såpass langt i et slikt vær igjen. Ikke fikk jeg sett noe særlig heller, bortsett fra Hardangerbrua. Den var flott for en ingeniør å se - samme med de påfølgende tunnelene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av norse900 »

Bruker BMW sin GULE overtrekksdress for lengre turer (for å slippe å vaske kjøreklærne etter laaaang-turer i drittvær). Hadde andre kjøreklær før med membran-greier, men det membran-styret syntes jeg var noe herk. Overtrekksdress funker fint det!

Selv har jeg testa Rukka-klærne mine i SKIKKELIG drittvær, og de holder tett som F...!
Kanskje du burde sende dem en melding og få sjekka det ut??? Såvidt jeg husker, så er det heftig garanti på de klærne...(?) :scratch
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Det er selvfølgelig en mulighet, men regnovertrekk funker bra så det fortsetter jeg med. Kroppen er ikke noe generelt problem.

Forsalg til hansker og votter er mer interessant.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av gorbys »

Vel, eg kan anbefale halvarssons goretex hansker. Mine har aldri blitt blaute uansett kor mykje det har regna

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

gorbys skrev:Vel, eg kan anbefale halvarssons goretex hansker. Mine har aldri blitt blaute uansett kor mykje det har regna
Skal gi goretex-hansker et forsøk. Fant også et par overtrekkvotter på motoin som ikke kostet allverden og med en ny skinnjakke var valget enkelt.

Swingarm saddle bag virker noe vanskeligere. Har funnet noe fra Willie og Max, men disse har fått en del dårlig anmeldelser på Amazon tror jeg. Noen som har tips?

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Plutselig startet ikke min nye sykkel.

Høres ut som tenningen virker. Lager sånn "tikkelyd" når jeg forsøker å starte. Mistenkte at batteriet er litt gåent, men det er lys etc. når man vrir om tenninga. Kanskje ikke nok spenning?

Har satt batteriet til lading og den står og blinker på test som vist på bildet. Betyr dette at den ikke klarer å lade til mer enn ca. halvfullt? Laderen er en optimate 4. Trenger jeg nytt batteri? I så fall hvilke alternativer har jeg til batteri?

https://goo.gl/photos/eun5XkCrVa6TWLoy7" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23351
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Bjerknez »

har du lest manualen?
http://www.accumate.co.uk/Optimate%204%20Instructions" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kjører en test syklus for å teste batteriet ditt. Jeg ville koblet den til og latt den stått noen timer. Denne laderen skal reparere, lade og vedlikeholde batteriet ditt, men syklusen tar nok litt tid, så jeg ville smurt meg med tolmodighet :thumleft

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Takk for svar.

Den har stått noen timer. Fortsatt det samme. Virker som om batteriet ikke fungerer som det skal basert på teksten under (fra manualen):
3. If the red LED #7 alone, or the yellow #6 and red LED #7 indicate together, a significant problem exists. The red / yellow+red LEDs
(or yellow LED alone for a sealed battery) mean that after being charged the battery’s voltage is not being sustained or that despite
recovery attempts the battery was irrecoverable.
This may be due to a defect in the battery itself, such as a short-circuited cell or
total sulphation, or, in the case of a battery still connected to the electrical system it supports, the red LED #7 may be signalling a
loss of current through deteriorated wiring or a degraded switch or contact, or in-circuit current-consuming accessories. A sudden
load such as vehicle headlights being switched on while the charger is connected can also cause the battery voltage to dip
significantly.

Hvilke alternativer kan jeg bytte ut batteriet med? 12 Volt 10AH eller er det annet enn 10AH som gjelder? Er det noe mer man må tenke på?
Sist redigert av Grohl den 13 jul 2015, 12:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23351
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Bjerknez »

Kan du ikke bare ta med batteriet ditt på feks. Biltema eller til forhandler og spørre om dem har noe som er likt?

En ting er at volt og ampere tallene stemmer overens med nytt batteri, men det må jo passe fysisk på sykkelen også. Men det er kanskje ganske standard størrelse på batterier i den kategorien?

Det skal sies at jeg ikke har veldig peilig på dette, men vil ikke tro at et mc batteri skal være så veldig unikt og spesielt å få tak i...?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av LordShaft »

Et MC batteri med høyt cold crank nummer kan være litt verre å få tak i. Nå vet jeg ikke hvor mye sykkelen du har krever av start strøm, men dette er noe jeg hadde prioritert framfor billigere eller like dyre batteri med lavt cold crank nummer.

Note4

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av 45316 »

Har målt batteriet med multimeter? Sjekket at dødknappen ikke er på? Fort gjort å komme borti den uten at man merker det.

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Dødknapp er et ukjent begrep for meg? Skal skaffe meg et multimeter å sjekke.

Cold crank er enda mer ukjent. Sykkelen er en vn900 custom 2008. Vet ikke hvor mye startstrøm den må ha. Som dere ser er jeg evneveik hva gjelder motoriserte kjøretøy, men prøver å få det til.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av kjellv »

Tror der er riktig å starte med det enkle før man mistenker plutselig defekt batteri.
Sikkerhetsbryteren, dødmannsknappen på høyre styre, den skal være på. Sjekk den først.
Sikkerhetsbryteren på parkeringsstøtten er det neste du sjekker. Sykkelen starter ikke med støtten nede, uten at girkassen står i fri (grønn N i instrumentet)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Bryteren var på - helt natta er det ikke her :P :p (tror jeg). Om den ikke er på mener jeg å huske at det heller ikke kommer noen lyd fra tennpluggene (eller hva nå enn som lager tikkelyd når man trykker på startknappen). Fri sto den selvfølgelig i da jeg forsøkte.

Kjøpte et biltemabatteri i sta. Her er resultatet da den var ferdig testet:
https://goo.gl/photos/Bcfe4UE4vXia9HYNA" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er bildet fra ferdig testet Yuasabatteri:
https://goo.gl/photos/P9Xym9MFWya3GP7XA" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan en slik lader ta feil?

Konklusjonen kommer forhåpentligvis i kveld når jeg får testet dem begge i sykkelen igjen.

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Da starter sykkelen med biltemabatteriet. Forsøkte det gamle på nytt først etter å ha ladet det noen runer først. Sykkelen knegget litt før det døde hen. Med det nye batteriet startet sykkelen som den skal. Målte 11,1V på yuasaen.

EDIT:
Kan jeg anta med målt spenning at batteriet er gåent. Skal vel ligge på 12,78V ved 100 lading og ca. 12,0V med 25% igjen?
Sist redigert av Grohl den 14 jul 2015, 10:32, redigert 1 gang totalt.

Svar