Forsikringsselskapene må vel vise til at valget av dekk med feil spec har vært en medvirkende årsak til ulykken, noe de ikke kan.simpson skrev:Sier bare at 270 km/t dekk ikke er typegodkjent på min sykkel og mange andre RR sykler og ville ikke valgt dekk som ikke klarer spesifikasjonen som sykkelfabrikanten oppgir.LordShaft skrev:På bane kan dette sette noen begrensninger, det skal jeg være helt enig i... men du kan ikke mene at dette ikke er godt nok til en rr sykkel som blir brukt på gaten? Selv om jeg skulle finne på å ta en tur på bane i løpet av sesongensimpson skrev:270 km/t holder ikke på en rr sykkel?![]()
Note4
Men ikke dermed sagt at jeg ligger over 270 km/t hele tiden.
Hvordan forholder forsikringsselskapene seg i en ulykke der sykkelen kjører med feil spek. på dekk?
Vet ikke, og ønsker heller ikke å oppleve det.
Diskusjoner fra andre tråder
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Jaja, kødd eller holde fyr i bålet......LordShaft skrev:@voodoodoo![]()
@simpson
Jeg kan ikke annet enn å ta det som at du kødder og får meg bare ikke til å ta siste innlegget ditt seriøst![]()
Note4

Re: Diskusjoner fra andre tråder
Tror ikke selskapet trenger å bevise noen ting så lenge du har valgt dekk som ikke sykkelen er godkjent med.ATWindsor skrev:Forsikringsselskapene må vel vise til atsimpson skrev:Sier bare at 270 km/t dekk ikke er typegodkjent på min sykkel og mange andre RR sykler og ville ikke valgt dekk som ikke klarer spesifikasjonen som sykkelfabrikanten oppgir.LordShaft skrev:På bane kan dette sette noen begrensninger, det skal jeg være helt enig i... men du kan ikke mene at dette ikke er godt nok til en rr sykkel som blir brukt på gaten? Selv om jeg skulle finne på å ta en tur på bane i løpet av sesongensimpson skrev:270 km/t holder ikke på en rr sykkel?![]()
Note4
Men ikke dermed sagt at jeg ligger over 270 km/t hele tiden.
Hvordan forholder forsikringsselskapene seg i en ulykke der sykkelen kjører med feil spek. på dekk?
Vet ikke, og ønsker heller ikke å oppleve det.
valget av dekk med feil spec har vært en medvirkende årsak til ulykken, noe de ikke kan.
Men som sagt vet jeg ikke.
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Jo, sånn er det, selskapene kan ikke bare si at du har gjort noe galt så er de fristilt fra alt ansvar, det man har gjort må ha en sammenheng med årsaken til ulykken. Feks kan de ikke si "du har ikke typegodkjent eksosanlegg, du får ingen utbetaling"
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Jeg tror faktisk at Simpson er inne på noe her, i hvertfall har han et poeng hver og en bør tenke nøye gjennom.
I enkelte forsikringsoppgjør havner sakene i retten, gjerne i mange runder i flere rettsinstanser. For jurister er dette det enkleste de kan henge seg opp i, og antakelig noe de kan komme langt med.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
I enkelte forsikringsoppgjør havner sakene i retten, gjerne i mange runder i flere rettsinstanser. For jurister er dette det enkleste de kan henge seg opp i, og antakelig noe de kan komme langt med.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Det må uansett kunne bevises at feil hastighetsindeks er medvirkende eller årsak til ulykken. Noe som neppe er tilfelle om man er innenfor Norges fartsgrensen når uhellet skjedde.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Jeg tror nok det er andre årsaker enn dekket i seg selv som er årsaken til en ulyke når man ligger i over 270km/t.
i så høye hastigheter så er det nok en million andre faktorer som spiller inn med tanke på risiko for ulykke enn at dekket kollapser. Man får en sinnsyk straff uansett, uavhengig om det er grunnet overskridelse av dekkets fabrikktall eller egen dumhet. Er vel nærmest det samme hva årsaken er i slike sammenhenger. Altså hvis en ulykke oppstår i hastigheter vi snakker om her.
En ulykke i slike hastigheter vil vel uansett ende med en ganske sikker død også, men det er jo en annen diskusjon...
Edit: til banekjøring blir det jo noe annet da slike hastigheter sikkert er lov og at man har tegnet forsikring deretter.
i så høye hastigheter så er det nok en million andre faktorer som spiller inn med tanke på risiko for ulykke enn at dekket kollapser. Man får en sinnsyk straff uansett, uavhengig om det er grunnet overskridelse av dekkets fabrikktall eller egen dumhet. Er vel nærmest det samme hva årsaken er i slike sammenhenger. Altså hvis en ulykke oppstår i hastigheter vi snakker om her.
En ulykke i slike hastigheter vil vel uansett ende med en ganske sikker død også, men det er jo en annen diskusjon...
Edit: til banekjøring blir det jo noe annet da slike hastigheter sikkert er lov og at man har tegnet forsikring deretter.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Hehehesimpson skrev: Jaja, kødd eller holde fyr i bålet......

Note4
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Snakket med selskapet mitt nå angående å bruke dekk som ikke sykkelen er typegodkjent med.ATWindsor skrev:Jo, sånn er det, selskapene kan ikke bare si at du har gjort noe galt så er de fristilt fra alt ansvar, det man har gjort må ha en sammenheng med årsaken til ulykken. Feks kan de ikke si "du har ikke typegodkjent eksosanlegg, du får ingen utbetaling"
De svarte, rent generelt er det ikke lov å gjøre forandringer som påvirker yteevne på kjøretøyet.
Ved en eventuell ulykke og kjøretøyet avviker fra original, typegodkjent utgave, vil/kan det medføre forkortning av utbetaling uavhengig av årsak.
Hvis jeg altså kjører av veien, vil jeg får avkortning siden jeg har race anlegg og ECU, selv om det ikke er årsaken til ulykken.
Så jo, de kan faktisk gjøre det Windsor.
Og du kan i tillegg få problemer med politiet for brudd på veitrafikkloven, og toll og avgift for å unndra avgifter ved for mye HK.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Sier ikke at du har feil der Simpson men hvis det best egnet dekket, rent hypotetisk, for norske veier ikke er ett type godkjent dekk, hva gjør en da? Ut ifra en forsikring standpunkt.
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Hvis jeg skulle kjørt på vinteren, er det liten tvil om at knastedekk med pigger er best egnet, men jeg må ha dekk som oppfyller kravene til typegodkjenningen, hvis ikke er det ikke lovlig.hakhap skrev:Sier ikke at du har feil der Simpson men hvis det best egnet dekket, rent hypotetisk, for norske veier ikke er ett type godkjent dekk, hva gjør en da? Ut ifra en forsikring standpunkt.
Så det betyr da rent teoretisk at min sykkel ikke er egnet for vinterkjøring.


- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Michelin sier følgende om PR4
"
IMPORTANT: When tires with speed ratings lower than those supplied to the customer as original equipment are fitted, the speed capability of the vehicle is limited to the maximum speed rating of the tires"
Altså har dekka merking med max270 så er det der begrensning ligger..
Jeg bare lurer på hvor Simpson kjører i over 270???
Det er vel mulig å få det til på raka på Anderstorp men utover det så må vi på flystripe men hvem stripe er egentlig lang nok?Jeg kjører over 270 et par ganger i året på Autobahn men da med slike ST dekk.. Dessuten er det litt vrient å få tak i org hjul til en 03 Hayabusa da de har gått ut av produksjon.. Den ble jo levert med spesialhjul i sin tid...
Jeg kjenner en som er helt sinnsyk i hodet sitt.. En tysker med marklund turbobusa han kjører stadig vekk i over 340(gps målt)med slike ST dekk..
Han kjører forøvrig ganske fresk på ringen også men da med en gammal Cbr1000rr..
"
IMPORTANT: When tires with speed ratings lower than those supplied to the customer as original equipment are fitted, the speed capability of the vehicle is limited to the maximum speed rating of the tires"
Altså har dekka merking med max270 så er det der begrensning ligger..
Jeg bare lurer på hvor Simpson kjører i over 270???
Det er vel mulig å få det til på raka på Anderstorp men utover det så må vi på flystripe men hvem stripe er egentlig lang nok?Jeg kjører over 270 et par ganger i året på Autobahn men da med slike ST dekk.. Dessuten er det litt vrient å få tak i org hjul til en 03 Hayabusa da de har gått ut av produksjon.. Den ble jo levert med spesialhjul i sin tid...
Jeg kjenner en som er helt sinnsyk i hodet sitt.. En tysker med marklund turbobusa han kjører stadig vekk i over 340(gps målt)med slike ST dekk..
Han kjører forøvrig ganske fresk på ringen også men da med en gammal Cbr1000rr..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Diskusjoner fra andre tråder
270 km/t klarer jeg mange plasser jeg, også i Norge, men det er ikke poenget.Voodoodoo skrev:Michelin sier følgende om PR4
"
IMPORTANT: When tires with speed ratings lower than those supplied to the customer as original equipment are fitted, the speed capability of the vehicle is limited to the maximum speed rating of the tires"
Altså har dekka merking med max270 så er det der begrensning ligger..
Jeg bare lurer på hvor Simpson kjører i over 270???
Det er vel mulig å få det til på raka på Anderstorp men utover det så må vi på flystripe men hvem stripe er egentlig lang nok?Jeg kjører over 270 et par ganger i året på Autobahn men da med slike ST dekk.. Dessuten er det litt vrient å få tak i org hjul til en 03 Hayabusa da de har gått ut av produksjon.. Den ble jo levert med spesialhjul i sin tid...
Jeg kjenner en som er helt sinnsyk i hodet sitt.. En tysker med marklund turbobusa han kjører stadig vekk i over 340(gps målt)med slike ST dekk..
Han kjører forøvrig ganske fresk på ringen også men da med en gammal Cbr1000rr..
Saken er at du ikke kan gjøre som du vil, lovlig, med sykkelen.
Det vær seg dekk eller trimming.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Saken er vel den at du kan kjøre med dekk som har lavere hastighetsmerking enn kjøretøyets kapasitet.. Men da er det dekka som er begrensningen ikke kjøretøyet.. Hvis ikke ville det vært veldig vrient å finne fx vinterdekk til bil..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Så sant telefonen ikke lurer meg så finner jeg ingenting under forskrift om bruk, forskrift om godkjenning eller typegodkjenning av kjøretøy hvor det poengteres at sykkelen skal ha dekk som oppfyller hastighetsindeks satt av produsentene. Noen som sitter på pc som tar utfordringen å finne dette på lovdata?
Edit: Jeg fant, jeg fant! Naturligvis fant jeg det etter å ha postet her..
Edit: Jeg fant, jeg fant! Naturligvis fant jeg det etter å ha postet her..
Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Ja det er vel flere her som egentlig skulle ha spist hatten sin da 

- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Nå er vel de fleste ST dekk merket med (W)dvs godkjent for hastighet på 270+ så jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man ikke kan kjøre med ST dekk i høye hastigheter.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Er det noen som har sagt at du ikke kan det da?Voodoodoo skrev:Nå er vel de fleste ST dekk merket med (W)dvs godkjent for hastighet på 270+ så jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man ikke kan kjøre med ST dekk i høye hastigheter.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Får man dekk som har hastighetsindeks på noe høyere enn "270+" ?
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Jøsses måtte han ha ei hel uke på å få det til å slippe.. Klarer som regel å få til slipp med en gang jeg..Epylypzon skrev:Før vi dro nedover til Alpene nå la en av oss om til Pilot Road 4 på en CBR600. Etter noen dagers kjøring (6-7 tror jeg) så begynte de å slippe.
Det var engang en kompis av meg som akkurat hadde fått seg helt nye dekk på Africa Twin-en sin og den slapp helt i første rundkjøring..
Dårlige dekk altså.....
Simpson.. Fikk bare inntrykk av at sykkelen din ikke var godkjent/farlig å kjøre med ST dekk..
Mulig jeg Har tolka helt feil men det var ikke med vilje.... Trur eg.....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Hva er det for et svar?Voodoodoo skrev:Jøsses måtte han ha ei hel uke på å få det til å slippe.. Klarer som regel å få til slipp med en gang jeg..Epylypzon skrev:Før vi dro nedover til Alpene nå la en av oss om til Pilot Road 4 på en CBR600. Etter noen dagers kjøring (6-7 tror jeg) så begynte de å slippe.
Det var engang en kompis av meg som akkurat hadde fått seg helt nye dekk på Africa Twin-en sin og den slapp helt i første rundkjøring..
Dårlige dekk altså.....
Simpson.. Fikk bare inntrykk av at sykkelen din ikke var godkjent/farlig å kjøre med ST dekk..
Mulig jeg Har tolka helt feil men det var ikke med vilje.... Trur eg.....
Ettersom det var en diskusjon om sport vs st dekk her kom jeg med ett innspill om hva han/vi opplevde. Kjørestil / hastighet var noenlunde det samme hver dag.
Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Diskusjoner fra andre tråder
Ymortenolb skrev:Får man dekk som har hastighetsindeks på noe høyere enn "270+" ?
If it ain't broke, I'll break it.