Diskusjoner fra andre tråder

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
LordShaft skrev:
simpson skrev:270 km/t holder ikke på en rr sykkel?
På bane kan dette sette noen begrensninger, det skal jeg være helt enig i... men du kan ikke mene at dette ikke er godt nok til en rr sykkel som blir brukt på gaten? Selv om jeg skulle finne på å ta en tur på bane i løpet av sesongen :-k

Note4
Sier bare at 270 km/t dekk ikke er typegodkjent på min sykkel og mange andre RR sykler og ville ikke valgt dekk som ikke klarer spesifikasjonen som sykkelfabrikanten oppgir.
Men ikke dermed sagt at jeg ligger over 270 km/t hele tiden.
Hvordan forholder forsikringsselskapene seg i en ulykke der sykkelen kjører med feil spek. på dekk?
Vet ikke, og ønsker heller ikke å oppleve det.
Forsikringsselskapene må vel vise til at valget av dekk med feil spec har vært en medvirkende årsak til ulykken, noe de ikke kan.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:@voodoodoo :thumleft

@simpson
Jeg kan ikke annet enn å ta det som at du kødder og får meg bare ikke til å ta siste innlegget ditt seriøst :redface

Note4
Jaja, kødd eller holde fyr i bålet...... :prop:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev:
LordShaft skrev:
simpson skrev:270 km/t holder ikke på en rr sykkel?
På bane kan dette sette noen begrensninger, det skal jeg være helt enig i... men du kan ikke mene at dette ikke er godt nok til en rr sykkel som blir brukt på gaten? Selv om jeg skulle finne på å ta en tur på bane i løpet av sesongen :-k

Note4
Sier bare at 270 km/t dekk ikke er typegodkjent på min sykkel og mange andre RR sykler og ville ikke valgt dekk som ikke klarer spesifikasjonen som sykkelfabrikanten oppgir.
Men ikke dermed sagt at jeg ligger over 270 km/t hele tiden.
Hvordan forholder forsikringsselskapene seg i en ulykke der sykkelen kjører med feil spek. på dekk?
Vet ikke, og ønsker heller ikke å oppleve det.
Forsikringsselskapene må vel vise til at
valget av dekk med feil spec har vært en medvirkende årsak til ulykken, noe de ikke kan.
Tror ikke selskapet trenger å bevise noen ting så lenge du har valgt dekk som ikke sykkelen er godkjent med.
Men som sagt vet jeg ikke.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av ATWindsor »

Jo, sånn er det, selskapene kan ikke bare si at du har gjort noe galt så er de fristilt fra alt ansvar, det man har gjort må ha en sammenheng med årsaken til ulykken. Feks kan de ikke si "du har ikke typegodkjent eksosanlegg, du får ingen utbetaling"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av kjellv »

Jeg tror faktisk at Simpson er inne på noe her, i hvertfall har han et poeng hver og en bør tenke nøye gjennom.
I enkelte forsikringsoppgjør havner sakene i retten, gjerne i mange runder i flere rettsinstanser. For jurister er dette det enkleste de kan henge seg opp i, og antakelig noe de kan komme langt med.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Bosted: Der øst møter vest.

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Hansien »

Det må uansett kunne bevises at feil hastighetsindeks er medvirkende eller årsak til ulykken. Noe som neppe er tilfelle om man er innenfor Norges fartsgrensen når uhellet skjedde.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok det er andre årsaker enn dekket i seg selv som er årsaken til en ulyke når man ligger i over 270km/t.

i så høye hastigheter så er det nok en million andre faktorer som spiller inn med tanke på risiko for ulykke enn at dekket kollapser. Man får en sinnsyk straff uansett, uavhengig om det er grunnet overskridelse av dekkets fabrikktall eller egen dumhet. Er vel nærmest det samme hva årsaken er i slike sammenhenger. Altså hvis en ulykke oppstår i hastigheter vi snakker om her.

En ulykke i slike hastigheter vil vel uansett ende med en ganske sikker død også, men det er jo en annen diskusjon...

Edit: til banekjøring blir det jo noe annet da slike hastigheter sikkert er lov og at man har tegnet forsikring deretter.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

simpson skrev: Jaja, kødd eller holde fyr i bålet...... :prop:
Hehehe :yahoo


Note4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:Jo, sånn er det, selskapene kan ikke bare si at du har gjort noe galt så er de fristilt fra alt ansvar, det man har gjort må ha en sammenheng med årsaken til ulykken. Feks kan de ikke si "du har ikke typegodkjent eksosanlegg, du får ingen utbetaling"
Snakket med selskapet mitt nå angående å bruke dekk som ikke sykkelen er typegodkjent med.
De svarte, rent generelt er det ikke lov å gjøre forandringer som påvirker yteevne på kjøretøyet.
Ved en eventuell ulykke og kjøretøyet avviker fra original, typegodkjent utgave, vil/kan det medføre forkortning av utbetaling uavhengig av årsak.
Hvis jeg altså kjører av veien, vil jeg får avkortning siden jeg har race anlegg og ECU, selv om det ikke er årsaken til ulykken.
Så jo, de kan faktisk gjøre det Windsor.
Og du kan i tillegg få problemer med politiet for brudd på veitrafikkloven, og toll og avgift for å unndra avgifter ved for mye HK.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av hakhap »

Sier ikke at du har feil der Simpson men hvis det best egnet dekket, rent hypotetisk, for norske veier ikke er ett type godkjent dekk, hva gjør en da? Ut ifra en forsikring standpunkt.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

hakhap skrev:Sier ikke at du har feil der Simpson men hvis det best egnet dekket, rent hypotetisk, for norske veier ikke er ett type godkjent dekk, hva gjør en da? Ut ifra en forsikring standpunkt.
Hvis jeg skulle kjørt på vinteren, er det liten tvil om at knastedekk med pigger er best egnet, men jeg må ha dekk som oppfyller kravene til typegodkjenningen, hvis ikke er det ikke lovlig.
Så det betyr da rent teoretisk at min sykkel ikke er egnet for vinterkjøring. :P :p

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Voodoodoo »

Michelin sier følgende om PR4
"
IMPORTANT: When tires with speed ratings lower than those supplied to the customer as original equipment are fitted, the speed capability of the vehicle is limited to the maximum speed rating of the tires"

Altså har dekka merking med max270 så er det der begrensning ligger..

Jeg bare lurer på hvor Simpson kjører i over 270???
Det er vel mulig å få det til på raka på Anderstorp men utover det så må vi på flystripe men hvem stripe er egentlig lang nok?Jeg kjører over 270 et par ganger i året på Autobahn men da med slike ST dekk.. Dessuten er det litt vrient å få tak i org hjul til en 03 Hayabusa da de har gått ut av produksjon.. Den ble jo levert med spesialhjul i sin tid...

Jeg kjenner en som er helt sinnsyk i hodet sitt.. En tysker med marklund turbobusa han kjører stadig vekk i over 340(gps målt)med slike ST dekk..
Han kjører forøvrig ganske fresk på ringen også men da med en gammal Cbr1000rr..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Michelin sier følgende om PR4
"
IMPORTANT: When tires with speed ratings lower than those supplied to the customer as original equipment are fitted, the speed capability of the vehicle is limited to the maximum speed rating of the tires"

Altså har dekka merking med max270 så er det der begrensning ligger..

Jeg bare lurer på hvor Simpson kjører i over 270???
Det er vel mulig å få det til på raka på Anderstorp men utover det så må vi på flystripe men hvem stripe er egentlig lang nok?Jeg kjører over 270 et par ganger i året på Autobahn men da med slike ST dekk.. Dessuten er det litt vrient å få tak i org hjul til en 03 Hayabusa da de har gått ut av produksjon.. Den ble jo levert med spesialhjul i sin tid...

Jeg kjenner en som er helt sinnsyk i hodet sitt.. En tysker med marklund turbobusa han kjører stadig vekk i over 340(gps målt)med slike ST dekk..
Han kjører forøvrig ganske fresk på ringen også men da med en gammal Cbr1000rr..
270 km/t klarer jeg mange plasser jeg, også i Norge, men det er ikke poenget.
Saken er at du ikke kan gjøre som du vil, lovlig, med sykkelen.
Det vær seg dekk eller trimming.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Voodoodoo »

Saken er vel den at du kan kjøre med dekk som har lavere hastighetsmerking enn kjøretøyets kapasitet.. Men da er det dekka som er begrensningen ikke kjøretøyet.. Hvis ikke ville det vært veldig vrient å finne fx vinterdekk til bil..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Bosted: Der øst møter vest.

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Hansien »

Så sant telefonen ikke lurer meg så finner jeg ingenting under forskrift om bruk, forskrift om godkjenning eller typegodkjenning av kjøretøy hvor det poengteres at sykkelen skal ha dekk som oppfyller hastighetsindeks satt av produsentene. Noen som sitter på pc som tar utfordringen å finne dette på lovdata?

Edit: Jeg fant, jeg fant! Naturligvis fant jeg det etter å ha postet her..
Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

Ja det er vel flere her som egentlig skulle ha spist hatten sin da :D

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Voodoodoo »

Nå er vel de fleste ST dekk merket med (W)dvs godkjent for hastighet på 270+ så jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man ikke kan kjøre med ST dekk i høye hastigheter.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Nå er vel de fleste ST dekk merket med (W)dvs godkjent for hastighet på 270+ så jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man ikke kan kjøre med ST dekk i høye hastigheter.
Er det noen som har sagt at du ikke kan det da?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mortenolb »

Får man dekk som har hastighetsindeks på noe høyere enn "270+" ?

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Voodoodoo »

Epylypzon skrev:Før vi dro nedover til Alpene nå la en av oss om til Pilot Road 4 på en CBR600. Etter noen dagers kjøring (6-7 tror jeg) så begynte de å slippe.
Jøsses måtte han ha ei hel uke på å få det til å slippe.. Klarer som regel å få til slipp med en gang jeg..
Det var engang en kompis av meg som akkurat hadde fått seg helt nye dekk på Africa Twin-en sin og den slapp helt i første rundkjøring..
Dårlige dekk altså.....

Simpson.. Fikk bare inntrykk av at sykkelen din ikke var godkjent/farlig å kjøre med ST dekk..
Mulig jeg Har tolka helt feil men det var ikke med vilje.... Trur eg.....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Epylypzon »

Voodoodoo skrev:
Epylypzon skrev:Før vi dro nedover til Alpene nå la en av oss om til Pilot Road 4 på en CBR600. Etter noen dagers kjøring (6-7 tror jeg) så begynte de å slippe.
Jøsses måtte han ha ei hel uke på å få det til å slippe.. Klarer som regel å få til slipp med en gang jeg..
Det var engang en kompis av meg som akkurat hadde fått seg helt nye dekk på Africa Twin-en sin og den slapp helt i første rundkjøring..
Dårlige dekk altså.....

Simpson.. Fikk bare inntrykk av at sykkelen din ikke var godkjent/farlig å kjøre med ST dekk..
Mulig jeg Har tolka helt feil men det var ikke med vilje.... Trur eg.....
Hva er det for et svar?
Ettersom det var en diskusjon om sport vs st dekk her kom jeg med ett innspill om hva han/vi opplevde. Kjørestil / hastighet var noenlunde det samme hver dag.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av ejs »

mortenolb skrev:Får man dekk som har hastighetsindeks på noe høyere enn "270+" ?
Y
If it ain't broke, I'll break it.

Svar