Pruting på ny MC?
Pruting på ny MC?
På bil har jeg inntrykk av at man kan få en rabatt på kanskje 5-10% om man pruter, hvordan er det med motorsykler, kan man forvente det samme, eller er det stort sett veil pris?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Litt synsing fra min side, men jeg har dårlig er faring med tanke på pruting på helt ny mc fra forhandler. Dog kan man sikkert få litt rabatt på ekstrautstyr og andre tjenester muligens, men selve prisen på motorsykkelen tror jeg er vanskelig å prute på da fortjenesten er ganske liten i forhold til beløpet.
Det ligger også mye jobb i klargjøring etc samt tiden som blir brukt pr kunde pr salg. Alt må jo regnes inn.
Men der de drar inn penger er nok kanskje ettermarkedet med tanke på verkstedbesøk, reparasjoner bestilling av ekstrautstyr samt salg av kjøreklær etc.
En bil er en nødvendighet for de fleste, mens motorsykkel stort sett er en hobby. Det gjør at konkurransen er større i bilindustrien og ofte går en forhandler lenger for å selge en bil for åmer eller mindre sikre seg en kunde en stund fremover.
Vertfall slik jeg tenker om saken...
Det ligger også mye jobb i klargjøring etc samt tiden som blir brukt pr kunde pr salg. Alt må jo regnes inn.
Men der de drar inn penger er nok kanskje ettermarkedet med tanke på verkstedbesøk, reparasjoner bestilling av ekstrautstyr samt salg av kjøreklær etc.
En bil er en nødvendighet for de fleste, mens motorsykkel stort sett er en hobby. Det gjør at konkurransen er større i bilindustrien og ofte går en forhandler lenger for å selge en bil for åmer eller mindre sikre seg en kunde en stund fremover.
Vertfall slik jeg tenker om saken...
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Pruting på ny MC?
Ikke enig med Bjerknez.
Prut i vei, enten kan forhandleren gi litt mere rabatt og tjene litt istedetfor ingenting,
eller ha is i magen og vente på neste kunde som kanskje vil betale høyere pris.
Særlig på slutten av sesongen kan det lønne seg å prute, for det koster en god del å ha en
overligger stående på lager, som kanskje må selges til kraftig redusert pris neste år.
Egen erfaring ?
Næ, pruter nesten aldri.
Prut i vei, enten kan forhandleren gi litt mere rabatt og tjene litt istedetfor ingenting,
eller ha is i magen og vente på neste kunde som kanskje vil betale høyere pris.
Særlig på slutten av sesongen kan det lønne seg å prute, for det koster en god del å ha en
overligger stående på lager, som kanskje må selges til kraftig redusert pris neste år.
Egen erfaring ?
Næ, pruter nesten aldri.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Pruting på ny MC?
Av egen erfaring er det vanskelig å prute i starten av sesongen. Men når juli månad nærmer seg slutten er det lettare å få avslag, eventuellt få med kjøreutstyr, "givi-sett" osv i prisen eller med lite påslag. Det lønner seg å høre litt rundt, veiledande pris er bare akkurat det og tilbud kan man få sjølv i starten av sesongen.
Har man eit godt kundeforhold får man ofte rabatt både på ny-kjøp, service osv.
Har man eit godt kundeforhold får man ofte rabatt både på ny-kjøp, service osv.
1 stk overalt-mc; Suzuki DR 800S Big 1990, desverre noko redusert
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Jeg sier ikke at man ikke skal prute, men jeg sier at jeg erfarer at man ikke kommer så langt med å prute på sykkelen alene. Altså en fabrikkny sykkel. Ikke en overlogger. Her har man jo litt prutningsmonn muligens.Jompa skrev:Ikke enig med Bjerknez.
Prut i vei, enten kan forhandleren gi litt mere rabatt og tjene litt istedetfor ingenting,
eller ha is i magen og vente på neste kunde som kanskje vil betale høyere pris.
Særlig på slutten av sesongen kan det lønne seg å prute, for det koster en god del å ha en
overligger stående på lager, som kanskje må selges til kraftig redusert pris neste år.
Egen erfaring ?
Næ, pruter nesten aldri.
Det er lov til å prøve seg, for all del og jeg har prøvd meg selv, men det føles litt kleint å prute på noe som man vanskelig kan argumentere prutingen med. Har sykkelen en defekt, eller er en overligger etc. Så er det helt innafor, men ofte tror jeg forhandler slår to fluer i en smekk og gir deg heller halv pris på service eller noe. Da blir kanskje den totale fortjenesten like god da det er mer avanse vedrørende service kostnaden. Tror jeg...
Man pryter jo som oftest ikke i klesbutikker eller på vinmonopolet etc. heller. Hvorfor gjør jeg/vi ikke det?
Jeg er ikke i mot pruting, men generelt sett så mener jeg at grunnen til å prute bør være mer eller mindre berettiget.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Pruting på ny MC?
Enig med resten, det er kanskje mer vanlig og få god pris på utstyr, f.eks. kofferter eller kjøreutstyr, eller/og service. På den måten kan selger "gi" deg det uten avanse, og beholde fortjenesten på sykkelen. Sent i sesongen gir de vel litt mer enn på starten, slik er det vel, de skal jo ha inntekt de også. Selger vel ikke mange sykler på vinteren. God pris på evt. innbytte er jo også en måte å gjøre det på.
Har ikke kjøpt ny på mange år, så vet vel ikke hvordan det er idag.
Har ikke kjøpt ny på mange år, så vet vel ikke hvordan det er idag.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Pruting på ny MC?
Prisfastsettelsen på mc er vel i prinsippet lik den bilimportør og forhandler bruker.
I prisen ligger frakt, registrering, klargjøring, reklamasjonskostnader og innkjøp fra importør.
Pluss endel som forhandleren må ha i fortjeneste for å prøve å dekke egne kostnader som lønn, husleie m.m.
Hvor stor margin mc-forhandlere beregner seg aner jeg ikke, men et helt vanlig prinsipp i all handel
er at fort inn fort ut lønner seg bedre enn å samle på "hyllevarmere".
En sykkel som står utstilt i butikk koster faktisk noen tusenlapper for forhandleren.
I prisen ligger frakt, registrering, klargjøring, reklamasjonskostnader og innkjøp fra importør.
Pluss endel som forhandleren må ha i fortjeneste for å prøve å dekke egne kostnader som lønn, husleie m.m.
Hvor stor margin mc-forhandlere beregner seg aner jeg ikke, men et helt vanlig prinsipp i all handel
er at fort inn fort ut lønner seg bedre enn å samle på "hyllevarmere".
En sykkel som står utstilt i butikk koster faktisk noen tusenlapper for forhandleren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Pruting på ny MC?
De marginene mc-forhandlerne gråter så sårt over at de lever med tror jeg akurat hva jeg vil om
Forrige sykke jeg kjøpte ny, innrømmet forhandler et avslag på 9000 kr kun ved fårespørsel om hva han
kunne senke seg til, uten innbytte
På toppen av det fik jeg 15% på alt utstyr utenom elektronikk.
Dette var Mc-nyhet, årets modell og dessuten helt på starten av sessongen
Ved bytte denne gangen hadde jeg innbyttesykkel, og lot prutingen være
Fullstendig klar over at det bare hadde igjenspeilet seg i innbytteprisen

Forrige sykke jeg kjøpte ny, innrømmet forhandler et avslag på 9000 kr kun ved fårespørsel om hva han
kunne senke seg til, uten innbytte

På toppen av det fik jeg 15% på alt utstyr utenom elektronikk.
Dette var Mc-nyhet, årets modell og dessuten helt på starten av sessongen

Ved bytte denne gangen hadde jeg innbyttesykkel, og lot prutingen være

Fullstendig klar over at det bare hadde igjenspeilet seg i innbytteprisen

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Pruting på ny MC?
Som flere har nevnt over her, så tror jeg det største prutemonnet ligger på ting som utstyr, service, vinterlagring etc.
Egentlig samme erfaring jeg har på bilpruting. Var mest å hente på utstyr/tillegg.
Egentlig samme erfaring jeg har på bilpruting. Var mest å hente på utstyr/tillegg.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Pruting på ny MC?
Jeg har ikke evnen til å prute, så aldri prøvd 

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Har ikke evnen? Er noe i veien med deg gutt? Når noen forespeiler deg en pris. Spør du fint, er det beste prisen du kan gi meg?
Note4
Note4
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Pruting på ny MC?
Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe 

Re: Pruting på ny MC?
Personlig synes jeg pruting er en uting jeg også, men det betyr ikke at jeg ikke gjør det om det er mulig.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Jeg skjønner ikke hvorfor slike ting oppfattes som frekt? Spør en på en hyggelig måte er vel ikke dette noe mer frekt enn noe annet
Men jeg er fullstendig innforstått med at vi ikke har noe kultur for pruting i Norge. Å derfor kan føles uvant.
Når jeg sjekker inn på hotell i Norge spør jeg alltid i resepsjonen om hva er den beste prisen du kan gi meg uten å miste jobben.
Skal jeg handle sykkel spør jeg alltid om dette er beste prisen han kan gi. Jeg skal jo tross alt legge igjen noen kroner der, samt ta en del servicer osv. Å en får jo hvertfall ingen ting hvis en ikke spør
Note4

Men jeg er fullstendig innforstått med at vi ikke har noe kultur for pruting i Norge. Å derfor kan føles uvant.
Når jeg sjekker inn på hotell i Norge spør jeg alltid i resepsjonen om hva er den beste prisen du kan gi meg uten å miste jobben.
Skal jeg handle sykkel spør jeg alltid om dette er beste prisen han kan gi. Jeg skal jo tross alt legge igjen noen kroner der, samt ta en del servicer osv. Å en får jo hvertfall ingen ting hvis en ikke spør

Note4
Re: Pruting på ny MC?
Synes ikke pruting er frekt, jeg er bare prinsipielt imot, fordi det tar tid, gjør det vanskeligere å sammenlikne priser og det er en forskjellbehandling, som må tas inn på at man selger til andre for en høyere pris, eller større påslag i utgangspunktet. Mye bedre med fast rabatt for alle om man kjøper for en viss sum eller liknende. Heldigvis er det lite som er prutbart i borge.