Pruting på ny MC?
Pruting på ny MC?
På bil har jeg inntrykk av at man kan få en rabatt på kanskje 5-10% om man pruter, hvordan er det med motorsykler, kan man forvente det samme, eller er det stort sett veil pris?
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24639
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Litt synsing fra min side, men jeg har dårlig er faring med tanke på pruting på helt ny mc fra forhandler. Dog kan man sikkert få litt rabatt på ekstrautstyr og andre tjenester muligens, men selve prisen på motorsykkelen tror jeg er vanskelig å prute på da fortjenesten er ganske liten i forhold til beløpet.
Det ligger også mye jobb i klargjøring etc samt tiden som blir brukt pr kunde pr salg. Alt må jo regnes inn.
Men der de drar inn penger er nok kanskje ettermarkedet med tanke på verkstedbesøk, reparasjoner bestilling av ekstrautstyr samt salg av kjøreklær etc.
En bil er en nødvendighet for de fleste, mens motorsykkel stort sett er en hobby. Det gjør at konkurransen er større i bilindustrien og ofte går en forhandler lenger for å selge en bil for åmer eller mindre sikre seg en kunde en stund fremover.
Vertfall slik jeg tenker om saken...
Det ligger også mye jobb i klargjøring etc samt tiden som blir brukt pr kunde pr salg. Alt må jo regnes inn.
Men der de drar inn penger er nok kanskje ettermarkedet med tanke på verkstedbesøk, reparasjoner bestilling av ekstrautstyr samt salg av kjøreklær etc.
En bil er en nødvendighet for de fleste, mens motorsykkel stort sett er en hobby. Det gjør at konkurransen er større i bilindustrien og ofte går en forhandler lenger for å selge en bil for åmer eller mindre sikre seg en kunde en stund fremover.
Vertfall slik jeg tenker om saken...
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Pruting på ny MC?
Ikke enig med Bjerknez.
Prut i vei, enten kan forhandleren gi litt mere rabatt og tjene litt istedetfor ingenting,
eller ha is i magen og vente på neste kunde som kanskje vil betale høyere pris.
Særlig på slutten av sesongen kan det lønne seg å prute, for det koster en god del å ha en
overligger stående på lager, som kanskje må selges til kraftig redusert pris neste år.
Egen erfaring ?
Næ, pruter nesten aldri.
Prut i vei, enten kan forhandleren gi litt mere rabatt og tjene litt istedetfor ingenting,
eller ha is i magen og vente på neste kunde som kanskje vil betale høyere pris.
Særlig på slutten av sesongen kan det lønne seg å prute, for det koster en god del å ha en
overligger stående på lager, som kanskje må selges til kraftig redusert pris neste år.
Egen erfaring ?
Næ, pruter nesten aldri.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Pruting på ny MC?
Av egen erfaring er det vanskelig å prute i starten av sesongen. Men når juli månad nærmer seg slutten er det lettare å få avslag, eventuellt få med kjøreutstyr, "givi-sett" osv i prisen eller med lite påslag. Det lønner seg å høre litt rundt, veiledande pris er bare akkurat det og tilbud kan man få sjølv i starten av sesongen.
Har man eit godt kundeforhold får man ofte rabatt både på ny-kjøp, service osv.
Har man eit godt kundeforhold får man ofte rabatt både på ny-kjøp, service osv.
1 stk overalt-mc; Suzuki DR 800S Big 1990, desverre noko redusert
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24639
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Jeg sier ikke at man ikke skal prute, men jeg sier at jeg erfarer at man ikke kommer så langt med å prute på sykkelen alene. Altså en fabrikkny sykkel. Ikke en overlogger. Her har man jo litt prutningsmonn muligens.Jompa skrev:Ikke enig med Bjerknez.
Prut i vei, enten kan forhandleren gi litt mere rabatt og tjene litt istedetfor ingenting,
eller ha is i magen og vente på neste kunde som kanskje vil betale høyere pris.
Særlig på slutten av sesongen kan det lønne seg å prute, for det koster en god del å ha en
overligger stående på lager, som kanskje må selges til kraftig redusert pris neste år.
Egen erfaring ?
Næ, pruter nesten aldri.
Det er lov til å prøve seg, for all del og jeg har prøvd meg selv, men det føles litt kleint å prute på noe som man vanskelig kan argumentere prutingen med. Har sykkelen en defekt, eller er en overligger etc. Så er det helt innafor, men ofte tror jeg forhandler slår to fluer i en smekk og gir deg heller halv pris på service eller noe. Da blir kanskje den totale fortjenesten like god da det er mer avanse vedrørende service kostnaden. Tror jeg...
Man pryter jo som oftest ikke i klesbutikker eller på vinmonopolet etc. heller. Hvorfor gjør jeg/vi ikke det?
Jeg er ikke i mot pruting, men generelt sett så mener jeg at grunnen til å prute bør være mer eller mindre berettiget.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Pruting på ny MC?
Enig med resten, det er kanskje mer vanlig og få god pris på utstyr, f.eks. kofferter eller kjøreutstyr, eller/og service. På den måten kan selger "gi" deg det uten avanse, og beholde fortjenesten på sykkelen. Sent i sesongen gir de vel litt mer enn på starten, slik er det vel, de skal jo ha inntekt de også. Selger vel ikke mange sykler på vinteren. God pris på evt. innbytte er jo også en måte å gjøre det på.
Har ikke kjøpt ny på mange år, så vet vel ikke hvordan det er idag.
Har ikke kjøpt ny på mange år, så vet vel ikke hvordan det er idag.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Pruting på ny MC?
Prisfastsettelsen på mc er vel i prinsippet lik den bilimportør og forhandler bruker.
I prisen ligger frakt, registrering, klargjøring, reklamasjonskostnader og innkjøp fra importør.
Pluss endel som forhandleren må ha i fortjeneste for å prøve å dekke egne kostnader som lønn, husleie m.m.
Hvor stor margin mc-forhandlere beregner seg aner jeg ikke, men et helt vanlig prinsipp i all handel
er at fort inn fort ut lønner seg bedre enn å samle på "hyllevarmere".
En sykkel som står utstilt i butikk koster faktisk noen tusenlapper for forhandleren.
I prisen ligger frakt, registrering, klargjøring, reklamasjonskostnader og innkjøp fra importør.
Pluss endel som forhandleren må ha i fortjeneste for å prøve å dekke egne kostnader som lønn, husleie m.m.
Hvor stor margin mc-forhandlere beregner seg aner jeg ikke, men et helt vanlig prinsipp i all handel
er at fort inn fort ut lønner seg bedre enn å samle på "hyllevarmere".
En sykkel som står utstilt i butikk koster faktisk noen tusenlapper for forhandleren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Pruting på ny MC?
De marginene mc-forhandlerne gråter så sårt over at de lever med tror jeg akurat hva jeg vil om
Forrige sykke jeg kjøpte ny, innrømmet forhandler et avslag på 9000 kr kun ved fårespørsel om hva han
kunne senke seg til, uten innbytte
På toppen av det fik jeg 15% på alt utstyr utenom elektronikk.
Dette var Mc-nyhet, årets modell og dessuten helt på starten av sessongen
Ved bytte denne gangen hadde jeg innbyttesykkel, og lot prutingen være
Fullstendig klar over at det bare hadde igjenspeilet seg i innbytteprisen

Forrige sykke jeg kjøpte ny, innrømmet forhandler et avslag på 9000 kr kun ved fårespørsel om hva han
kunne senke seg til, uten innbytte

På toppen av det fik jeg 15% på alt utstyr utenom elektronikk.
Dette var Mc-nyhet, årets modell og dessuten helt på starten av sessongen

Ved bytte denne gangen hadde jeg innbyttesykkel, og lot prutingen være

Fullstendig klar over at det bare hadde igjenspeilet seg i innbytteprisen

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Pruting på ny MC?
Som flere har nevnt over her, så tror jeg det største prutemonnet ligger på ting som utstyr, service, vinterlagring etc.
Egentlig samme erfaring jeg har på bilpruting. Var mest å hente på utstyr/tillegg.
Egentlig samme erfaring jeg har på bilpruting. Var mest å hente på utstyr/tillegg.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Pruting på ny MC?
Jeg har ikke evnen til å prute, så aldri prøvd 

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Har ikke evnen? Er noe i veien med deg gutt? Når noen forespeiler deg en pris. Spør du fint, er det beste prisen du kan gi meg?
Note4
Note4
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Pruting på ny MC?
Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe 

Re: Pruting på ny MC?
Personlig synes jeg pruting er en uting jeg også, men det betyr ikke at jeg ikke gjør det om det er mulig.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Jeg skjønner ikke hvorfor slike ting oppfattes som frekt? Spør en på en hyggelig måte er vel ikke dette noe mer frekt enn noe annet
Men jeg er fullstendig innforstått med at vi ikke har noe kultur for pruting i Norge. Å derfor kan føles uvant.
Når jeg sjekker inn på hotell i Norge spør jeg alltid i resepsjonen om hva er den beste prisen du kan gi meg uten å miste jobben.
Skal jeg handle sykkel spør jeg alltid om dette er beste prisen han kan gi. Jeg skal jo tross alt legge igjen noen kroner der, samt ta en del servicer osv. Å en får jo hvertfall ingen ting hvis en ikke spør
Note4

Men jeg er fullstendig innforstått med at vi ikke har noe kultur for pruting i Norge. Å derfor kan føles uvant.
Når jeg sjekker inn på hotell i Norge spør jeg alltid i resepsjonen om hva er den beste prisen du kan gi meg uten å miste jobben.
Skal jeg handle sykkel spør jeg alltid om dette er beste prisen han kan gi. Jeg skal jo tross alt legge igjen noen kroner der, samt ta en del servicer osv. Å en får jo hvertfall ingen ting hvis en ikke spør

Note4
Re: Pruting på ny MC?
Synes ikke pruting er frekt, jeg er bare prinsipielt imot, fordi det tar tid, gjør det vanskeligere å sammenlikne priser og det er en forskjellbehandling, som må tas inn på at man selger til andre for en høyere pris, eller større påslag i utgangspunktet. Mye bedre med fast rabatt for alle om man kjøper for en viss sum eller liknende. Heldigvis er det lite som er prutbart i borge.
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Bosted: Hokksund
Re: Pruting på ny MC?
Pruting er ikke frekt. Jeg har vært mange stede i verden og det forventes pruting. Når det gjelder ny MC har ikke jeg erfaring om pruting, men brukt er helt noe annet. Da jeg kjøpte min Guzzi for en måned siden fikk jeg slått av 4,500 på prisen ved pruting. Jeg vet at selgere av brukt MC legge til ca. 8-10.000 på salgs pris, i hvert fall de har gjort det med en annen MC jeg solgt. Jeg prute over alt t.o.m. Dressmann og ved kjøp av flere artikler prute jeg til noen gratis sokker.mortenolb skrev:Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe
Gordon
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Det er nok feil å si at vi "legger på" 8-10000 på salgsprisen på brukte sykler. Det er heller slik at vi ikke tar inn et bruktobjekt i innbytte uten at vi ser for oss f.eks ca 10% fortjeneste på den. For oss er det også markedsprisen som bestemmer prislappen som for alle andre som kjøper og selger i dette markedet.Gordon skrev:Pruting er ikke frekt. Jeg har vært mange stede i verden og det forventes pruting. Når det gjelder ny MC har ikke jeg erfaring om pruting, men brukt er helt noe annet. Da jeg kjøpte min Guzzi for en måned siden fikk jeg slått av 4,500 på prisen ved pruting. Jeg vet at selgere av brukt MC legge til ca. 8-10.000 på salgs pris, i hvert fall de har gjort det med en annen MC jeg solgt. Jeg prute over alt t.o.m. Dressmann og ved kjøp av flere artikler prute jeg til noen gratis sokker.mortenolb skrev:Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe
Gordon
Det blir helt feil å komme inn til en forhandler med slike tall i hodet, og se for seg at forhandlerens fortjeneste kan være et "prutningsmonn".
Det er i hvert fall helt sikkert at ingen forhandlere kjøper og selger sykler gratis. Tjener vi ikke penger på de, hvorfor skulle vi gjøre det da?
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Bosted: Hokksund
Re: Pruting på ny MC?
kjellv skrev:Det er nok feil å si at vi "legger på" 8-10000 på salgsprisen på brukte sykler. Det er heller slik at vi ikke tar inn et bruktobjekt i innbytte uten at vi ser for oss f.eks ca 10% fortjeneste på den. For oss er det også markedsprisen som bestemmer prislappen som for alle andre som kjøper og selger i dette markedet.Gordon skrev:Pruting er ikke frekt. Jeg har vært mange stede i verden og det forventes pruting. Når det gjelder ny MC har ikke jeg erfaring om pruting, men brukt er helt noe annet. Da jeg kjøpte min Guzzi for en måned siden fikk jeg slått av 4,500 på prisen ved pruting. Jeg vet at selgere av brukt MC legge til ca. 8-10.000 på salgs pris, i hvert fall de har gjort det med en annen MC jeg solgt. Jeg prute over alt t.o.m. Dressmann og ved kjøp av flere artikler prute jeg til noen gratis sokker.mortenolb skrev:Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe
Gordon
Det blir helt feil å komme inn til en forhandler med slike tall i hodet, og se for seg at forhandlerens fortjeneste kan være et "prutningsmonn".
Det er i hvert fall helt sikkert at ingen forhandlere kjøper og selger sykler gratis. Tjener vi ikke penger på de, hvorfor skulle vi gjøre det da?
Well, I beg to differ. Jeg solgt min Triumph Speed Triple til en kjent MC forhandler i Akershus i 2011 for 35.000. Maskinen var annonsert til salgs i butikken for 43.000. Det er ikke noe pris som jeg har diktet opp, jeg ble faktisk overasket at salgs pris var såpass høy. Triple'n ble solgt, men til hvilken pris vet ikke jeg, og er på vegen i Sarpsborg området.
Gordon
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Bosted: Hokksund
Re: Pruting på ny MC?
Men som det fremkommer i dette tråd, ikke alle prute og det kan hender at maskinen gikk for 43.000, ikke vet jeg. Jeg bare si at kr 8.000 var lagt til prisen, etter jeg solgt MCen. Og hvis det ene forhandler gjør det, kanskje andre gjør det også.Elolz skrev:Forhandleren må jo selvsagt legge ut sykkelen til en høyere pris enn de tror sykkelen blir solgt for og er verdt, akkurat som vi privatpersoner gjør, fordi en VET at en kjøper kommer til å prute. Hvis de la sykkelen ut til 43.000kr, så sier dette meg at de egentlig vil ha 40.000kr for sykkelen, og de vil ha litt prutingsmonn. Alle som kjøper en brukt mc i dag forventer å få prutet ned prisen litt. 5.000kr i fortjeneste er ikke mer enn de må ha da de må gi reklamasjonsrett og gjerne ta en sjekk av sykkelen etc.
Gordon
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Pruting på ny MC?
Det er ikke sikkert at de fleste pruter på bruktsykkel, det gjelder vel litt av det samme, med å få med utstyr. De vet de betaler mer hos en forhandler, og det er de villig til å betale, for å få reklamasjonsretten. Er du villig til å si fra deg den retten mot et avslag i prisen?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Pruting på ny MC?
Skal man bygge et land som Hellas, så må man ha påslag.
Lompelurt sier man i "Dagligvaren", billig pølser og dyre lomper, ingen som reagerer
Lure kunden til den er fornøyd er ikke lett, men et must i disse internett tider
Lompelurt sier man i "Dagligvaren", billig pølser og dyre lomper, ingen som reagerer

Lure kunden til den er fornøyd er ikke lett, men et must i disse internett tider

-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Pruting på ny MC?
På ny bil har man med firmarabatt gjerne 5-7 prosent på bilprisen, altså eksklusiv avgifter. Skulle jeg kjøpt ny mc ville jeg forventet tilsvarende men jeg er nok en ganske krevende kunde.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24639
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Saken er vel den at firmaer ofte kjøper flere biler i slengen og firmaer pleier vel ofte også og ha evt. bilene de kjøper på service samme sted da firmaer ikke gidder og ringe rundt til halve norge for å finne det billigste verkstedet. For firmaer er god kundeservice og kjapp levering av tjenester langt viktigere enn om servicen koster pluss/minus 1000-lappen...tror jeg...Reodor Felgen skrev:På ny bil har man med firmarabatt gjerne 5-7 prosent på bilprisen, altså eksklusiv avgifter. Skulle jeg kjøpt ny mc ville jeg forventet tilsvarende men jeg er nok en ganske krevende kunde.
Kommer man som privatperson og skal kjøpe en motorsykkel så ser jeg at prutningsgrunnlaget blir noe tynnere. Men kjøp fire sykler, så skal du nok se at kanskje også du får prosenter. Eller..?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Pruting på ny MC?
Igjen er det markedet som bestemmer.Reodor Felgen skrev:På ny bil har man med firmarabatt gjerne 5-7 prosent på bilprisen, altså eksklusiv avgifter. Skulle jeg kjøpt ny mc ville jeg forventet tilsvarende men jeg er nok en ganske krevende kunde.
I 2015 har nysalget gått helt til himmels.vi har sett salgstall og registreringsstatistikker som ingen i bransjen klarte å forutse. Resultatene ble som vi vet store leveringsproblemer, spesielt for nye modeller.
Hva du kan få til av prisavslag er nok mye avhengig av hvilken sykkel du kjøper, og leveranse situasjonen. Skulle du kjøpt en ny Yamaha hos meg, så ville du kanskje se at f.eks den nye MT-09 Tracer hadde blitt solgt til veil + klargjøring/omk, eller ikke solgt til deg i det hele tatt. Hadde jeg klart å skaffe den, hadde jeg garantert fått solgt den til listepris. Om ikke til deg, så til andre. Som selger hadde jeg ikke slått et pulsslag ekstra i frykt for at handel til deg var i ferd med å glippe. Den sykkelen hadde blitt solgt! Var du heller interessert i sykler som har vært noen år på markedet er situasjonen annerledes. En 2015 FZ8 for eksempel er på lager hos Yamaha for omgående levering til forhandler.Disse har ikke hatt den samme interessen som de nye modellene, og det ville kanskje være lettere å få til litt ekstra rundt kjøpet.
Men et annet moment gjelder for disse. Det ligger noen 1-2 år gamle pene sykler på finn med lav km og høy pris. Dette er sykler som det ble betalt høy avgift på, og som eier ønsker å få mest mulig igjen av. Disse syklene er med på å hjelpe til og holde prisen oppe på den nye. Ingen vits i å senke prisen på en ny sykkel når det ligger nyere brukte ute til nesten samme pris.
Re: Pruting på ny MC?
Han tenker antakelig på rabatt til ansatte i firmaet som kjøper bilen privat, vårt firma har ihvertfall en avtale som gjør at vi får slike rabatter som privatpersoner.Bjerknez skrev:Saken er vel den at firmaer ofte kjøper flere biler i slengen og firmaer pleier vel ofte også og ha evt. bilene de kjøper på service samme sted da firmaer ikke gidder og ringe rundt til halve norge for å finne det billigste verkstedet. For firmaer er god kundeservice og kjapp levering av tjenester langt viktigere enn om servicen koster pluss/minus 1000-lappen...tror jeg...Reodor Felgen skrev:På ny bil har man med firmarabatt gjerne 5-7 prosent på bilprisen, altså eksklusiv avgifter. Skulle jeg kjøpt ny mc ville jeg forventet tilsvarende men jeg er nok en ganske krevende kunde.
Kommer man som privatperson og skal kjøpe en motorsykkel så ser jeg at prutningsgrunnlaget blir noe tynnere. Men kjøp fire sykler, så skal du nok se at kanskje også du får prosenter. Eller..?