Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av LordShaft »

Dette blir litt som med pumpe, vannkjøring og trykktap. Du kan regne ut med alle mulige formler å komme fram til nøyaktig meter vannsøyle i enden.
Men det stemmer aldri i praksis :lol

Teori og praksis er alltid to forskjellige ting :thumleft

Note4

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av ejs »

:mk
gaffelvinkel & etterslep er vel også faktorer..
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av RuneMC »

Bjerknez skrev:
RuneMC skrev:Istedenfor formler kan man tenke seg ytterpunkter - ta tråsykkel, veldig smale dekk og de går rundt svinger så det suser, men ikke mye nedlegg.

I motsatt ende Ducati Diavel med så bredt bakdekk at det måtte spesialfremstilles en ny profil for å gjøre det svingvillig nok (en profil som i prinsippet gir samme effekt som å ha et litt smalere dekk).
Med tanke på sammenligningen med tråsykkel så skriver du "...men ikke mye nedlegg"

Det vil vel si at smale dekk takler mindre nedlegg...? Er det det du mener?

I så fall er det jo nettopp det som stemmer med hva jeg selv tror... ?
Nei, jeg mente at svingen er den samme, begge svinger like bra, men MC'en må lene seg mer - og ergo trenger ikke tråsykkelen lene seg like mye med sine smalere dekk.

Men det blir kanskje for store forskjeller på vektfordeling osv, osv at det kanskje ikke er så godt eksempel likevel... dog kontrastyre en tråsykkel - det kan man si er veldig lett, nok å tenke på å svinge, så har du gjort det -> dvs det er enda mer ubevisst enn på en MC.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av simpson »

ejs skrev::mk
gaffelvinkel & etterslep er vel også faktorer..
Og forsprang......som er ett resultat av gaffelvinkel og gaffellengde.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av Snikkeren »

hakhap skrev:@Lordshaft :-k

BMW S1000RR Wheelbase 1425 mm / 56.1 in
KTM 1290 SA Wheelbase 1560 mm / 61.4 in
Jeg tenker at på grunn av det brede styret, så oppleves 1290 SA'en som mer lettsvingt. Men med samme nedlegget, så vil vel S1000RR'en trenge mindre nedlegg i samme hastighet på grunn av mindre wheelbase (som det heter på god nynorsk). Eller har jeg misforstått noe her?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:
hakhap skrev:@Lordshaft :-k

BMW S1000RR Wheelbase 1425 mm / 56.1 in
KTM 1290 SA Wheelbase 1560 mm / 61.4 in
Jeg tenker at på grunn av det brede styret, så oppleves 1290 SA'en som mer lettsvingt. Men med samme nedlegget, så vil vel S1000RR'en trenge mindre nedlegg i samme hastighet på grunn av mindre wheelbase (som det heter på god nynorsk). Eller har jeg misforstått noe her?
Pga det store forhjulet ditt må du ha mer nedlegg enn en med 17" forhjul.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av Snikkeren »

Ja, det spiller også en rolle.

Men hvis man har to sykler med samme dimensjon på hjulene, så vil vel den med minst wheelbase kreve mindre nedlegg i samme hastighet enn den med større wheelbase?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Dette blir litt som med pumpe, vannkjøring og trykktap. Du kan regne ut med alle mulige formler å komme fram til nøyaktig meter vannsøyle i enden.
Men det stemmer aldri i praksis :lol

Teori og praksis er alltid to forskjellige ting :thumleft

Note4
Uenig. Om teori og praksis ikke stemmer er teorien feil eller mangelfull.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av LordShaft »

Det er forsåvidt en veldig fin måte å si det på. Å da vil jeg konkludere med at teori ofte er mangefull eller direkte feil.
For jeg har flere ganger både som brannmann og snekker vært ute for at teori og praksis strider mot hverandre :thumleft

Note4

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

mekkern skrev:
ATWindsor skrev:
mekkern skrev:Bredere dekk= lavere kurvehastighet(større rullemotstand også), men man har en større kontaktflate og kan gi gass tidligere i utgangen av svingen uten hjulspinn(overføre større motoreffekt).

Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.

Høyere dekk-19"/21" kontra 17" har større omkrets og må også legges mer ned for å svinge like mye da disse "lager større sving" ved samme nedlegg.
Dette merkes godt hvis man sammenligner en tråsykkel med små hjul kontra store.(17" har blitt "standarden" på MC-fordekk ettersom 16" ble for nervøst)
Store og høye hjul gir også mer gyroeffekt og har mer motstand mot endringer -Hvilket gjør dem mer stabile men også mindre "raske" til å begynne svingen.

Mye av dette med dekkbredde er utseendemessig-en 125ccm 4T med 14 hk har ikke det største behovet for et 150 dekk for ikke å spinne ved pådrag ... :sk?
I tiden med GP racing var 125ccm de raskeste i svingene mens 500ccm var de tregeste, mellom 250 og 500 skilte det ofte ikke mer enn 1 sekund på rundetidene.
men de sykkeldekkene på 125ccm hadde ikke funket ut av svingene med 500ccm/180hk+ :P :p
de fleste svinger har jo en radius på 100meter eller mer, disse millimeterene virker høyst teoretiske.
Legg en planke på bakken så kjører du sykkelen oppå planken med senter av dekket 50mm utenfor planken,
Etterpå kan du fortelle meg om det kun har en teoretisk betydning.
Jeg henger ikke helt med her. Er du enig i at cog på sykkel og fører tilsammen sin nedleggsvinkel kun er avhengig av fart og systemets svingradius? Om nei, kan du lage en skisse eller noe i en vanlig sving, med feks 10 meters radius, der du viser hva som skjer, gjerne med krefter inntegnet?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av ATWindsor »

Snakker altså kun om vinkelen som er nødvendig, ikke hvor lettstyrt sykkelen er.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av jhn »

Mekkern sa:
Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.


ATWindsor sa:
Jeg henger ikke helt med her. Er du enig i at cog på sykkel og fører tilsammen sin nedleggsvinkel kun er avhengig av fart og systemets svingradius? Om nei, kan du lage en skisse eller noe i en vanlig sving, med feks 10 meters radius, der du viser hva som skjer, gjerne med krefter inntegnet?
Så sa han:
Snakker altså kun om vinkelen som er nødvendig, ikke hvor lettstyrt sykkelen er.

Vil ikke vinkelen mellom veien og massesenteret vil være den samme (samme fart og radius) ?... sykkelens nedleggsvinkel er ikke det samme, den endres etter hvor mye sideveis man flytter kontaktpunkt og massesenter

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av mekkern »

Å lage en skisse i "paint" som er det eneste jeg har på denne PC`n og skulle fremstille dette grafisk med alle faktorer(cog/forskjøvet cog ,forskjellige høyder på cog ,dekkbredder/dekk diameter, hastigheter og radier) tror jeg blir mye arbeid.
men hvis en tar utgangspunkt i denne-Figur 1a
http://www.tonyfoale.com/Articles/Balance/BALANCE.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
vil du se at hvis du monterer et dekk som er dobbelt så breit vil du måtte legge sykkelen mer over for å opprettholde balanse da kontaktflaten flyttes lengre til venstre.

Edit: for mer intresserte:
http://www.quora.com/What-is-the-relati ... motorcycle

http://www.stevemunden.com/leanangle.html
Sist redigert av mekkern den 24 jul 2015, 15:35, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av ATWindsor »

OK, nå skjønner jeg hva du mener, man må kompensere for at cog på sykkelen ikke er "rett over" kontaktpunktet . Men hva om man lener seg inn?

Da Vil Jo Cog flytte seg mer når sykkelens cog er lavere?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:OK, nå skjønner jeg hva du mener, man må kompensere for at cog på sykkelen ikke er "rett over" kontaktpunktet . Men hva om man lener seg inn?

Da Vil Jo Cog flytte seg mer når sykkelens cog er lavere?
:-k :-k ja, det vil kanskje det. Har sykkelen veldig lav cog, kreves det at man flytter mere vekt oppe en kort distanse, eller flytter lite vekt en lengere distanse
God stabilitet.
Om du lener deg veldig mye, kan sykkelen stå loddrett gjennom svingen.
Den "virkelige" cog vil da ligge et sted mellom huet ditt og kontanktpunktet ... i lufta, ved siden av sykkelen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av LordShaft »

Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?

Note4

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av mekkern »

LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?

Note4
Massekreftene virker jo likedan selv om man ikke får "lent" kjøretøyet for å kompensere.
Se de 2 nedre linkene jeg redigerte inn for flere vinklinger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?

Note4
:-k :scratch :-k ah, du tenker på akrobaten i sidevognracing?
Ja, han er jo et levende massesenter som skal forhindre nedlegg

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av mekkern »

jhn skrev:
LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?

Note4
:-k :scratch :-k ah, du tenker på akrobaten i sidevognracing?
Ja, han er jo et levende massesenter som skal forhindre nedlegg
Ja -hindre nedlegg feil vei... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?

Note4
:-k :scratch :-k ah, du tenker på akrobaten i sidevognracing?
Ja, han er jo et levende massesenter som skal forhindre nedlegg
Ja -hindre nedlegg feil vei... :lol
Nedlegg er nedlegg ... sjøl har jeg lagt den ned i alle himmelretninger

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av Kjellrf »

Min praksiserfaring stemmer bra med teorien, en sykkel med breiere dekk, krever større nedleggsvinkel.

Merket faktisk det godt dengang jeg gikk over fra VF1000F2 med 110 foran og 150 bak, til CBR1000F-90 med 120 foran og 170 bak. I tillegg var nok den CBR'en i utgangspunktet bygd for smalere dekk (87 CBR hadde samme bredde som jeg brukte på VF1000F2), så styregeometrien blei langt fra optimal.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av simpson »

Setter du på ett 170 dekk på en felg som er laget for 150 dekk får du feil profil på dekket.
Det blir presset sammen og det blir høyere enn det skal være og av helt logiske grunner må du legge sykkelen mer ned.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av jhn »

For oss som ikke ser logikken ... kan du si noen ord om sammenhengen mellom for høy profil og nedleggsvinkel?
Jeg tror ikke diameteren har betydning for nedleggsvinkel

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av simpson »

Jeg mistenker at du utmerket forstår hva som menes, men du er en kverulant av rang.
Når et bredt dekk blir satt på en smal felg, blir dekket høyere på midten og får feil profil på dekkbanen og dette vil påvirke svingegenskapene.
Motsatt skjer når du setter ett for smalt dekk på en bred felg, dekket blir strekt og flatet ut og dekkbanen for en for flat profil.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av Jompa »

Nedleggsvinkelen bestemmes av kurven og farta gjennom den.
Og om man bruker lean-in eller lean-out. Ingenting annet.
Det er sentrifugalkrafta som bestemmer hvor mye sykkelen må legges ned enten det er en scooter med trillebårhjul eller en sykkel med store hjul, smale hjul eller breie hjul.
Skulle gjerne vist til noe som beviser det, men vil ikke punktere tråden.......

Dekkbredde og profil påvirker anleggsflata mot underlaget og kjøreegenskapene, men vinkeln er upåvirka av dekkene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar