Men det stemmer aldri i praksis

Teori og praksis er alltid to forskjellige ting

Note4
Nei, jeg mente at svingen er den samme, begge svinger like bra, men MC'en må lene seg mer - og ergo trenger ikke tråsykkelen lene seg like mye med sine smalere dekk.Bjerknez skrev:Med tanke på sammenligningen med tråsykkel så skriver du "...men ikke mye nedlegg"RuneMC skrev:Istedenfor formler kan man tenke seg ytterpunkter - ta tråsykkel, veldig smale dekk og de går rundt svinger så det suser, men ikke mye nedlegg.
I motsatt ende Ducati Diavel med så bredt bakdekk at det måtte spesialfremstilles en ny profil for å gjøre det svingvillig nok (en profil som i prinsippet gir samme effekt som å ha et litt smalere dekk).
Det vil vel si at smale dekk takler mindre nedlegg...? Er det det du mener?
I så fall er det jo nettopp det som stemmer med hva jeg selv tror... ?
Og forsprang......som er ett resultat av gaffelvinkel og gaffellengde.ejs skrev:![]()
gaffelvinkel & etterslep er vel også faktorer..
Jeg tenker at på grunn av det brede styret, så oppleves 1290 SA'en som mer lettsvingt. Men med samme nedlegget, så vil vel S1000RR'en trenge mindre nedlegg i samme hastighet på grunn av mindre wheelbase (som det heter på god nynorsk). Eller har jeg misforstått noe her?hakhap skrev:@Lordshaft![]()
BMW S1000RR Wheelbase 1425 mm / 56.1 in
KTM 1290 SA Wheelbase 1560 mm / 61.4 in
Pga det store forhjulet ditt må du ha mer nedlegg enn en med 17" forhjul.Snikkeren skrev:Jeg tenker at på grunn av det brede styret, så oppleves 1290 SA'en som mer lettsvingt. Men med samme nedlegget, så vil vel S1000RR'en trenge mindre nedlegg i samme hastighet på grunn av mindre wheelbase (som det heter på god nynorsk). Eller har jeg misforstått noe her?hakhap skrev:@Lordshaft![]()
BMW S1000RR Wheelbase 1425 mm / 56.1 in
KTM 1290 SA Wheelbase 1560 mm / 61.4 in
Uenig. Om teori og praksis ikke stemmer er teorien feil eller mangelfull.LordShaft skrev:Dette blir litt som med pumpe, vannkjøring og trykktap. Du kan regne ut med alle mulige formler å komme fram til nøyaktig meter vannsøyle i enden.
Men det stemmer aldri i praksis
Teori og praksis er alltid to forskjellige ting![]()
Note4
Jeg henger ikke helt med her. Er du enig i at cog på sykkel og fører tilsammen sin nedleggsvinkel kun er avhengig av fart og systemets svingradius? Om nei, kan du lage en skisse eller noe i en vanlig sving, med feks 10 meters radius, der du viser hva som skjer, gjerne med krefter inntegnet?mekkern skrev:Legg en planke på bakken så kjører du sykkelen oppå planken med senter av dekket 50mm utenfor planken,ATWindsor skrev:de fleste svinger har jo en radius på 100meter eller mer, disse millimeterene virker høyst teoretiske.mekkern skrev:Bredere dekk= lavere kurvehastighet(større rullemotstand også), men man har en større kontaktflate og kan gi gass tidligere i utgangen av svingen uten hjulspinn(overføre større motoreffekt).
Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.
Høyere dekk-19"/21" kontra 17" har større omkrets og må også legges mer ned for å svinge like mye da disse "lager større sving" ved samme nedlegg.
Dette merkes godt hvis man sammenligner en tråsykkel med små hjul kontra store.(17" har blitt "standarden" på MC-fordekk ettersom 16" ble for nervøst)
Store og høye hjul gir også mer gyroeffekt og har mer motstand mot endringer -Hvilket gjør dem mer stabile men også mindre "raske" til å begynne svingen.
Mye av dette med dekkbredde er utseendemessig-en 125ccm 4T med 14 hk har ikke det største behovet for et 150 dekk for ikke å spinne ved pådrag ...![]()
I tiden med GP racing var 125ccm de raskeste i svingene mens 500ccm var de tregeste, mellom 250 og 500 skilte det ofte ikke mer enn 1 sekund på rundetidene.
men de sykkeldekkene på 125ccm hadde ikke funket ut av svingene med 500ccm/180hk+![]()
Etterpå kan du fortelle meg om det kun har en teoretisk betydning.
ATWindsor skrev:OK, nå skjønner jeg hva du mener, man må kompensere for at cog på sykkelen ikke er "rett over" kontaktpunktet . Men hva om man lener seg inn?
Da Vil Jo Cog flytte seg mer når sykkelens cog er lavere?
Massekreftene virker jo likedan selv om man ikke får "lent" kjøretøyet for å kompensere.LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4
LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4
Ja -hindre nedlegg feil vei...jhn skrev:LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4![]()
![]()
ah, du tenker på akrobaten i sidevognracing?
Ja, han er jo et levende massesenter som skal forhindre nedlegg
Nedlegg er nedlegg ... sjøl har jeg lagt den ned i alle himmelretningermekkern skrev:Ja -hindre nedlegg feil vei...jhn skrev:LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4![]()
![]()
ah, du tenker på akrobaten i sidevognracing?
Ja, han er jo et levende massesenter som skal forhindre nedlegg