Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av DrGreve »

Om man er ombord i en båt i sjøgang, så kan man være i båtens cog og knapt merke slagside. Sitter man derimot i toppen av masta vil slingringen gå på helsa løs. Vinkelen på slagsiden er dog lik over hele skuta.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av jhn »

Jeg synes fremdeles dette: ... "to describe the same turn with the same forward velocity, a motorcycle with a low center of gravity needs to be tilted more than a motorcycle with a higher center of gravity." ... ser litt rart ut. :sk?
Er det noen som kan utdype?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7005
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av Jompa »

Enig med jhn.
Om det var motsatt, at en sykkel med høyt tyngdepunkt måtte legges mere ned ble det riktigere i mine ører.
Hvorfor kjører man ikke f eks roadracing med adv-sykler hvis påstanden stemmer ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av ATWindsor »

Husk at det meg høyt tyngdepunkt baserer seg på en fører som ikke lener seg inn. Med en gang føreren flytter tyngdepunktet innenfor den parallelle linjen til sykkelens vinkel fra kontaktpunktet så vil lavt tyngdepunkt være mest gunstig, se forøvrig tengingen min.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av jhn »

Elolz skrev:Vil ikke en sykkel med høyt tyngdepunkt bli mere tungstyrt og vanskeligere å håndtere i hurtige svingkombinasjoner som sjikaner f.eks? :-k
Ikke i mitt hode ...et høyt cog vil vel gjøre at mc'n lettere faller innover? Kraft × arm vettu.
Newtons 1. lov + gyroeffekten sørger for å rette opp igjen.
:-k .... kaanskje det i det aller første lille mikrosekundet, krever en smule mere kraft for å få sykkelen ut av balanse .... kaanskje :-k

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev: Hvorfor kjører man ikke f eks roadracing med adv-sykler hvis påstanden stemmer ?
Fordi hvor mange grader sykkelen må legges ned i en sving bare er én av mange faktorer i dynamikken. Og langt fra den viktigste.
På rettstrekket er luftmotstanden faktor nummer én, og en liten, lav sykkel går mye, mye raskere enn et ADV-skip med to meter høy front.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av tagesk »

jhn skrev:Er det noen som kan utdype?
Du som liker Newtown i praksis, du burde skaffe deg Cossalters bok :mk

Faktisk - om du sender meg postadressen din i en PM så skal jeg sende deg den så du kan kose deg!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:
jhn skrev:Er det noen som kan utdype?
Du som liker Newtown i praksis, du burde skaffe deg Cossalters bok :mk

Faktisk - om du sender meg postadressen din i en PM så skal jeg sende deg den så du kan kose deg!

[TaSK]
"Liker Newton i praksis" ... tja, kanskje det er det jeg gjør. :-k
Jeg er ikke spesielt interessert i fysikken omkring mc-kjøring, men litt hverdagsfysikk i praksis kan være både nyttig og artig.
Som sjømann dumper man jo også borti noen sammenlignbare problemstillinger.
Har du flere eksemplarer av boken ... eller kan du alt som står der? .... i alle fall, et meget generøst tilbud, om det var seriøst ment ... som jeg helt klart takker ja til.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel

Legg inn av tagesk »

jhn skrev: Har du flere eksemplarer av boken ... eller kan du alt som står der?
He, he, he -- kan alt som står der: Vent til du har sett innholdet :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar