Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Om man er ombord i en båt i sjøgang, så kan man være i båtens cog og knapt merke slagside. Sitter man derimot i toppen av masta vil slingringen gå på helsa løs. Vinkelen på slagsiden er dog lik over hele skuta.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Jeg synes fremdeles dette: ... "to describe the same turn with the same forward velocity, a motorcycle with a low center of gravity needs to be tilted more than a motorcycle with a higher center of gravity." ... ser litt rart ut.
Er det noen som kan utdype?

Er det noen som kan utdype?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Enig med jhn.
Om det var motsatt, at en sykkel med høyt tyngdepunkt måtte legges mere ned ble det riktigere i mine ører.
Hvorfor kjører man ikke f eks roadracing med adv-sykler hvis påstanden stemmer ?
Om det var motsatt, at en sykkel med høyt tyngdepunkt måtte legges mere ned ble det riktigere i mine ører.
Hvorfor kjører man ikke f eks roadracing med adv-sykler hvis påstanden stemmer ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Husk at det meg høyt tyngdepunkt baserer seg på en fører som ikke lener seg inn. Med en gang føreren flytter tyngdepunktet innenfor den parallelle linjen til sykkelens vinkel fra kontaktpunktet så vil lavt tyngdepunkt være mest gunstig, se forøvrig tengingen min.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Ikke i mitt hode ...et høyt cog vil vel gjøre at mc'n lettere faller innover? Kraft × arm vettu.Elolz skrev:Vil ikke en sykkel med høyt tyngdepunkt bli mere tungstyrt og vanskeligere å håndtere i hurtige svingkombinasjoner som sjikaner f.eks?
Newtons 1. lov + gyroeffekten sørger for å rette opp igjen.


- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Fordi hvor mange grader sykkelen må legges ned i en sving bare er én av mange faktorer i dynamikken. Og langt fra den viktigste.Jompa skrev: Hvorfor kjører man ikke f eks roadracing med adv-sykler hvis påstanden stemmer ?
På rettstrekket er luftmotstanden faktor nummer én, og en liten, lav sykkel går mye, mye raskere enn et ADV-skip med to meter høy front.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Du som liker Newtown i praksis, du burde skaffe deg Cossalters bokjhn skrev:Er det noen som kan utdype?

Faktisk - om du sender meg postadressen din i en PM så skal jeg sende deg den så du kan kose deg!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
"Liker Newton i praksis" ... tja, kanskje det er det jeg gjør.tagesk skrev:Du som liker Newtown i praksis, du burde skaffe deg Cossalters bokjhn skrev:Er det noen som kan utdype?![]()
Faktisk - om du sender meg postadressen din i en PM så skal jeg sende deg den så du kan kose deg!
[TaSK]

Jeg er ikke spesielt interessert i fysikken omkring mc-kjøring, men litt hverdagsfysikk i praksis kan være både nyttig og artig.
Som sjømann dumper man jo også borti noen sammenlignbare problemstillinger.
Har du flere eksemplarer av boken ... eller kan du alt som står der? .... i alle fall, et meget generøst tilbud, om det var seriøst ment ... som jeg helt klart takker ja til.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
He, he, he -- kan alt som står der: Vent til du har sett innholdet :-)jhn skrev: Har du flere eksemplarer av boken ... eller kan du alt som står der?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)