Snikendeugle skrev:Hovedpoenget med høyere oktan er vel at det ikke selvantenner (og skaper "Engine knocking") like lett under høyt trykk i sylinderen om man kjører med høy-kompresjonsstempel og lignende?
Det gir ingen høyere ytelse, men er mer egnet for motorer som er laget for maks ytelse.
Om jeg har skjønt det rett... Googlet opp og ned på dette når jeg snuste rundt på å kjøpe et høy-komp. stempel til sykkelen min blant annet.
Det skulle man kunne si er korekt ja! Vel, den vil gi høyere ytelse om biken selvantenner/har tenningsbank med lavere oktan.
Min bike har 13:0 i komp, altså "høykomp". BMW anbefaler 98, men den kan fint kjøres på 95 fordi den har "knock sensor", altså "føler for "tenningsbank/trykkantenning", noe som er svært skadelig i lengden, eller på høye turtall...i verste fall brenner man hull i stemplene.
En motor som som går uten tenningsbank med 95, vil ikke gå bedre med høyere oktan enn det.
Spraking i potta får jeg ingen sammenheng med vedr overgang 95 til høyere oktan!