Fuel..
Fuel..
Jeg veit ikke om temaet har vært oppe i øyrådet tidligere her på forumet, men jeg lurer på hva slags bensin folk fyller på syklene sine?
Kjører alle konsekvent på 95, eller er noen så gærne at de tør å fylle 98 på tanken?
Da jeg var nedover i Italia for et par år siden, fantes det også 100+oktan! Skal si det spraket godt i potta innimellom med 100 oktan!
Hvor farlig er dette? Ikke i det hele tatt? MÅ IKKE GJØRES?
Kjør debatt!
(om dette har vært tatt opp tidligere, så ber jeg om forlatelse, og jeg lover å ta den straffen jeg fortjener)
Kjører alle konsekvent på 95, eller er noen så gærne at de tør å fylle 98 på tanken?
Da jeg var nedover i Italia for et par år siden, fantes det også 100+oktan! Skal si det spraket godt i potta innimellom med 100 oktan!
Hvor farlig er dette? Ikke i det hele tatt? MÅ IKKE GJØRES?
Kjør debatt!
(om dette har vært tatt opp tidligere, så ber jeg om forlatelse, og jeg lover å ta den straffen jeg fortjener)
Kan ikke alle bare være venner?
- Bjerknez
- Innlegg: 23391
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fuel..
Jeg skal ikke debattere så mye rundt dette, men jeg kan si at jeg fyller 95 og trives med det. Ser ingen grunn til at jeg skal fylle noe annet egentlig.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Fuel..
Jeg fyller nesten konsekvent 95 oktan.
Før oppstalling lar jeg den gå en tank 98 Ok
En gang fylte jeg diesel, men jeg ombestemte meg raskt
og helte det ut igjen (kan aldrig bestemme seg vettu)
Før oppstalling lar jeg den gå en tank 98 Ok
En gang fylte jeg diesel, men jeg ombestemte meg raskt
og helte det ut igjen (kan aldrig bestemme seg vettu)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Fuel..
Har konsekvent fylt 98 oktan når jeg kan, de siste 2-3 årene (i Norge). Dette pga antatt mindre etanolinnhold, kontra 95 oktan.Newhill skrev:Jeg veit ikke om temaet har vært oppe i øyrådet tidligere her på forumet, men jeg lurer på hva slags bensin folk fyller på syklene sine?
Kjører alle konsekvent på 95, eller er noen så gærne at de tør å fylle 98 på tanken?
Da jeg var nedover i Italia for et par år siden, fantes det også 100+oktan! Skal si det spraket godt i potta innimellom med 100 oktan!
Hvor farlig er dette? Ikke i det hele tatt? MÅ IKKE GJØRES?
Kjør debatt!
(om dette har vært tatt opp tidligere, så ber jeg om forlatelse, og jeg lover å ta den straffen jeg fortjener)
Etanol har en lang rekke uheldige virkninger på motoren, på gamle og nye kjøretøy.
Dette har vært diskutert i en eller flere egne tråder. Later til å være mange bastante oppfatninger, så det anbefales
å sette seg inn i saken og gjøre seg opp en egen mening.
For tiden er jeg i USA, og der er det vel etanol uber alles..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fuel..
Med kompresjonsforholdet 13:1 tror jeg ganske sikkert at 1290'en ikke ville klage om jeg ga den 98 oktan.
Har ikke prøvd enda. Mest fordi det virker som det bli færre og færre 98 pumper rundt omkring...
Har ikke prøvd enda. Mest fordi det virker som det bli færre og færre 98 pumper rundt omkring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Fuel..
Hovedpoenget med høyere oktan er vel at det ikke selvantenner (og skaper "Engine knocking") like lett under høyt trykk i sylinderen om man kjører med høy-kompresjonsstempel og lignende?
Det gir ingen høyere ytelse, men er mer egnet for motorer som er laget for maks ytelse.
Om jeg har skjønt det rett... Googlet opp og ned på dette når jeg snuste rundt på å kjøpe et høy-komp. stempel til sykkelen min blant annet.
Det gir ingen høyere ytelse, men er mer egnet for motorer som er laget for maks ytelse.
Om jeg har skjønt det rett... Googlet opp og ned på dette når jeg snuste rundt på å kjøpe et høy-komp. stempel til sykkelen min blant annet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Fuel..
Etanoltråd: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... lit=etanol" onclick="window.open(this.href);return false;gsx750_80 skrev:Har konsekvent fylt 98 oktan når jeg kan, de siste 2-3 årene (i Norge). Dette pga antatt mindre etanolinnhold, kontra 95 oktan.Newhill skrev:Jeg veit ikke om temaet har vært oppe i øyrådet tidligere her på forumet, men jeg lurer på hva slags bensin folk fyller på syklene sine?
Kjører alle konsekvent på 95, eller er noen så gærne at de tør å fylle 98 på tanken?
Da jeg var nedover i Italia for et par år siden, fantes det også 100+oktan! Skal si det spraket godt i potta innimellom med 100 oktan!
Hvor farlig er dette? Ikke i det hele tatt? MÅ IKKE GJØRES?
Kjør debatt!
(om dette har vært tatt opp tidligere, så ber jeg om forlatelse, og jeg lover å ta den straffen jeg fortjener)
Etanol har en lang rekke uheldige virkninger på motoren, på gamle og nye kjøretøy.
Dette har vært diskutert i en eller flere egne tråder. Later til å være mange bastante oppfatninger, så det anbefales
å sette seg inn i saken og gjøre seg opp en egen mening.
For tiden er jeg i USA, og der er det vel etanol uber alles..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Fuel..
Det skulle man kunne si er korekt ja! Vel, den vil gi høyere ytelse om biken selvantenner/har tenningsbank med lavere oktan.Snikendeugle skrev:Hovedpoenget med høyere oktan er vel at det ikke selvantenner (og skaper "Engine knocking") like lett under høyt trykk i sylinderen om man kjører med høy-kompresjonsstempel og lignende?
Det gir ingen høyere ytelse, men er mer egnet for motorer som er laget for maks ytelse.
Om jeg har skjønt det rett... Googlet opp og ned på dette når jeg snuste rundt på å kjøpe et høy-komp. stempel til sykkelen min blant annet.
Min bike har 13:0 i komp, altså "høykomp". BMW anbefaler 98, men den kan fint kjøres på 95 fordi den har "knock sensor", altså "føler for "tenningsbank/trykkantenning", noe som er svært skadelig i lengden, eller på høye turtall...i verste fall brenner man hull i stemplene.
En motor som som går uten tenningsbank med 95, vil ikke gå bedre med høyere oktan enn det.
Spraking i potta får jeg ingen sammenheng med vedr overgang 95 til høyere oktan!
Re: Fuel..
95 oktan - keep it simple.
Eller man kan bekymre seg om tilsetninger, pris og diverse.
Sykkelen går fortsatt helt fint etter 104K km/7 år, ingen gummislanger har etset bort, ingen rustpartikler eller metallpartikler på bunnpluggen, osv...
Eller man kan bekymre seg om tilsetninger, pris og diverse.
Sykkelen går fortsatt helt fint etter 104K km/7 år, ingen gummislanger har etset bort, ingen rustpartikler eller metallpartikler på bunnpluggen, osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Fuel..
Kommer veldig an på motoren. Men som noen har vært inne på er det enkelte sykler som har bankesensor som justerer tenningen selv. Feks nyere BMW sykler har dette. Så hvis du fyller 95 på de så vil tenningen retarderes slik at man ikke får tenningsbank, men samtidig få noe lavere ytelse. Har man feks. en s1000r, så har man jo nok av krefter uansett. Men om man skal kjøre på bane og få henta ut alt av motoren så bør man fylle 98
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Sted: Porsgrunn
Re: Fuel..
I Kiel selger Aral (rett ved Louis) 102 oktan (!). Fyller der når jeg har mulighet, og synes motoren går helt ypperlig. Så vidt jeg vet inneholder ikke 102 oktan etanol heller. Prisen er ikke svært mye høyere. Som tommeregel har jeg lært at høyere oktan er helt OK. Det er lavere oktan som kan være direkte skadelig for motoren. I Tsjekkia måtte jeg en gang fylle 91 oktan. Da fikk jeg svak tenningsbank. Skyndte meg å fylle opp tanken med 98 med en gang jeg hadde mulighet.
Re: Fuel..
Kjører konsekvent 95 på min sykkel (Triumph Tiger XC), da denne ble konstruert for å kjøre på bensin av relativt laber kvalitet. Kompresjonsratio på denne er 11.1:1.RuneMC skrev:95 oktan - keep it simple.
Eller man kan bekymre seg om tilsetninger, pris og diverse.
Sykkelen går fortsatt helt fint etter 104K km/7 år, ingen gummislanger har etset bort, ingen rustpartikler eller metallpartikler på bunnpluggen, osv...
Da jeg hadde Ducati Multistrada kjørte jeg alltid beste kvalitet i utlandet, siden det er mindre sannsynlighet for etanol i bensinen. Multistradaen (1000 og 1100) var kjent for at tanken ble misformet, og derfor forskjøv seg fra festepunktene ved lengre tids bruk med etanolholdig bensin.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Fuel..
1290 Super Adventure har 13.1:1 i ratio... Er det noen som kan gi en enkel forklaring på hva forskjellen på de forskjellige ratioene er? Mener bmw'en min hadde 12:5 eller noe slikt
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Fuel..
Det viser hvor maks-min volum det er i forbrenningskammeret. Altså ration(volum) mellom når syllinder er helt i toppen av syllinderen og når den er nederst. Som igjen sier hvor høy kompresjonen i motoren er. Høyere kompresjon=mer varme. En av grunnene til at luftavkjølte motorer ikke klarer å gi like høy effekt som vannavkjølte.
Er ikke mitt sterkeste felt, så korriger meg om jeg tar feil.
Er ikke mitt sterkeste felt, så korriger meg om jeg tar feil.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Fuel..
Et praktisk eksempel:
Ducati Hypermotard 821
CC: 821
Kompresjonratio: 12,8:1 (vannavkjølt)
HK: 110
Harley Davidson 883 roadster
CC: 883
Kompresjonsratio: 9:1 (luftavkjølt)
HK: 53
Fort gjort å starte en ny diskusjon på HK vs NM nå, men er bare for å gi en pekepinn på ytelse - samt vise hvorfor kompresjonsratio er viktig.
Ducati Hypermotard 821
CC: 821
Kompresjonratio: 12,8:1 (vannavkjølt)
HK: 110
Harley Davidson 883 roadster
CC: 883
Kompresjonsratio: 9:1 (luftavkjølt)
HK: 53
Fort gjort å starte en ny diskusjon på HK vs NM nå, men er bare for å gi en pekepinn på ytelse - samt vise hvorfor kompresjonsratio er viktig.