Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev: Nei nå står ikke verden til påske .... jeg er helt enig med deg Lordshaft.
Nå gikk det kaldt nedover ryggen på meg :lol :lol Hva skjer??? =; :P :p

Jeg hilser kanskje mye, men jeg syns dette er hyggelig. Jeg hilser også på bilister som stopper for meg, eller viser hensyn eller gjør plass til meg. Jeg hilser på fotgjengere og generelt alle som fortjener en liten påminnelse om at vi deler veien og viser respekt for hverandre. Også hilser jeg konsekvent på alle som kjører 2 hjul. Jada, det vil alltid være plasser eller situasjoner som ikke gir rom for å slippe styret, men da går den an å nikke med hodet (jeg gjør hvertfall det)

Det er uansett en kjempepositiv greie. Å kommer noen bort å spør meg om noe med sykkelen har jeg alltid et smil på lur! Uansett hvor dårlig dag jeg måtte ha!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23153
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

Bare sånn for at ikke jeg skal missforstås:

Jeg nikker pent på hodet eller evt. Hilser på bilister som er behjelpelige i trafikken. Jeg gir en tommel opp hvis jeg ser en kul bil etc. Ja, jeg kom til og med i prat med en mopedist i dag. En voksen mann på 50cc scooter. Men jeg hilser ikke på mopeder langs veien.

Jeg lar jo ikke vær og hilse fordi jeg ønsker å være drittsekk, men fordi jeg ikke annser mopedister som mc folk. I mitt hode så er det halve gleden og kunne hilse på andre mc folk og føle en slags tilhørighet. Denne tilhørigheten mener jeg man må gjøre seg fortjent til på en annen måte enn å tre den kvisete rassen oppå en modifisert gressklipper, og så klart helt uten sikkerhetsutstyr.

Dessuten så har jeg heller ikke noe behov for å komme i prat med 16-åringer sånn til vanlig. Har liksom ikke noe til felles med dem uansett...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Jompa »

Etter å ha lest igjennom det meste av denne tråden er jeg kommet frem til at det som gjør mc-miljøet spesielt,
er at det er et hiearki der hilseritualet ses på som viktig for å understreke respekt og anerkjennelse.
En med liten sykkel skal hilse på en med større.
Om en med HD ikke hilser tilbake, er det tegn på at du ikke er godkjent.
En mopedist skal ikke hilse på en med tung sykkel, litt usikker på hva som gjelder mellom moped/mellomklasse ?
Og møter man ei jente på scooter skal begge hendene være på styret, annet kan misforstås.

Vel, egentlig trur jeg ikke at mc-miljøet bare beztår av hilsing og etpar andre pussige ritualer, som det å klumpe seg sammen på en benk utenfor en bensinstasjon eller å være høyrøstet og brautende på kafeer og veikroer.

Men, kjære landsmenn, disse tingene er det "vanlige" folk legger merke til ved oss.
I tillegg til at vi, meg selv inkludert, gjerne brøler forbi bilene langs veien.
Gjerne når de minst venter det....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23153
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

Elolz skrev:Pleier dere hilse når dere kjører på motorvei med flere felt og det er stor midtrabatt i mellom? Min erfaring er at folk her i området ikke pleier å gjøre det, men i dag var det plutselig et par som gjorde det, og da rakk jeg ikke å hilse tilbake. :sorry Hater når jeg ikke får hilst tilbake. :sk?

Var også en jeg ikke fikk hilst tilbake på i dag da jeg var for opptatt med blondinen på andre siden av veien. :lol Nærmest trafikkfarlige enkelte av de der.. :redface
Nei, jeg unngår og hilse i slike situasjoner, selv om jeg ikke klarer og la vær hvis det er en overivrig hånd på den andre siden av rabatten. Men normalt sett så gjør jeg ikke det.

Toven

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Toven »

Elolz skrev: Var også en jeg ikke fikk hilst tilbake på i dag da jeg var for opptatt med blondinen på andre siden av veien. :lol Nærmest trafikkfarlige enkelte av de der.. :redface
Mange ganger jeg har holdt på å kjøre i ræven på kjøretøy forran pga det der. Trafikkfarlige altså :[-( :lol

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av DrGreve »

Toven skrev:
Elolz skrev: Var også en jeg ikke fikk hilst tilbake på i dag da jeg var for opptatt med blondinen på andre siden av veien. :lol Nærmest trafikkfarlige enkelte av de der.. :redface
Mange ganger jeg har holdt på å kjøre i ræven på kjøretøy forran pga det der. Trafikkfarlige altså :[-( :lol
På midten av 70-tallet hadde jeg 2 sykler, en Zundapp K100 og en Taifun 175, men husker ikke nå hvilken sykkel jeg kjørte akkurat denne dagen..
Jeg kom kjørende oppover fra byen mot drabantbyen jeg bodde og fremfor meg hadde jeg en sånn skapbil som butikkene brukte å frakte varer rundt i byen med. Denne var rimelig høy, eller i allefall var støtfangeren bak høyt plassert.
I det jeg snudde hodet mot fortauet for å hilse på 2 meget pene jenter, som jeg forøvrig kjente fra før, bremset skapbilen og jeg seilet inn i bakenden. Forhjulet kilte seg fast under støtfangeren og når bilen igjen begynte å kjøre så hang jeg fast. Var sikkert et artig syn når jeg sto på strikeran og hoppet opp og ned på sykkelen for å slippe unna. Jentene sto krokrygget i latter på fortauet :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Gielas »

kalleklovn skrev:Heisann!

Nå etter at jeg begynte med lappen har jeg spurt meg selv spørsmålet flere ganger; Hvorfor er MC-folk så hyggelige mot hverandre?

Etter min svært korte tid som mc-fører har jeg blitt svært overrasket.

Alle vinker og hilser, noe som er utrolig moro. Folk hjelper hverandre på en unik måte, både ved skriving på forum, treff og turer.

Hvordan har det seg at det er slik?

Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Ønsker veldig gjerne en liten diskusjon om emnet/temat da det er ganske så interessant.

Håper folk tar seg noe tid til å skrive hva de tenker om det :-)
Har ikke sett igjennom tråden, men tror noe av greia er at motorsykkelen din [ofte] kan sammenlignes med et kjæledyr, f.eks en hund... :-k
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Jompa »

En av fordelene med mc fremfor hund er at sykkelen holder kjeften når du skrur av tenninga.
Ellers kan den jo skremme små barn og gamle kjerringer, minst like bra som hunden.
Og viktigst, sykkeln røyter ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av jhn »

Gielas skrev:
kalleklovn skrev:Heisann!

Nå etter at jeg begynte med lappen har jeg spurt meg selv spørsmålet flere ganger; Hvorfor er MC-folk så hyggelige mot hverandre?

Etter min svært korte tid som mc-fører har jeg blitt svært overrasket.

Alle vinker og hilser, noe som er utrolig moro. Folk hjelper hverandre på en unik måte, både ved skriving på forum, treff og turer.

Hvordan har det seg at det er slik?

Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Ønsker veldig gjerne en liten diskusjon om emnet/temat da det er ganske så interessant.

Håper folk tar seg noe tid til å skrive hva de tenker om det :-)
Har ikke sett igjennom tråden, men tror noe av greia er at motorsykkelen din [ofte] kan sammenlignes med et kjæledyr, f.eks en hund... :-k
Da har du ikke sett sykkelen min ... holdt jeg på å si, men det har du jo. Men du har ikke sett hunden, heldigvis. En liten naken stygg jævel (grøss)
Takk for sist foresten :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23153
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

...Men du har ikke sett hunden, heldigvis. En liten naken stygg jævel.... (grøss)
Bikkja mi er ikke stygg, men den er et brunstig beist på over 40kg. Han liker ikke hår i maten så den bikkja di hadde passet bra den :lol

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
...Men du har ikke sett hunden, heldigvis. En liten naken stygg jævel.... (grøss)
Bikkja mi er ikke stygg, men den er et brunstig beist på over 40kg. Han liker ikke hår i maten så den bikkja di hadde passet bra den :lol
Jeg nevnte kanskje ikke at styggingen har 2 Rottweilere som bestevenner .... de bryr seg ikke om det er hår i maten.

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Gielas »

Jompa skrev:Etter å ha lest igjennom det meste av denne tråden er jeg kommet frem til at det som gjør mc-miljøet spesielt,
er at det er et hiearki der hilseritualet ses på som viktig for å understreke respekt og anerkjennelse.
En med liten sykkel skal hilse på en med større.
Om en med HD ikke hilser tilbake, er det tegn på at du ikke er godkjent.
En mopedist skal ikke hilse på en med tung sykkel, litt usikker på hva som gjelder mellom moped/mellomklasse ?
Og møter man ei jente på scooter skal begge hendene være på styret, annet kan misforstås.

Vel, egentlig trur jeg ikke at mc-miljøet bare beztår av hilsing og etpar andre pussige ritualer, som det å klumpe seg sammen på en benk utenfor en bensinstasjon eller å være høyrøstet og brautende på kafeer og veikroer.

Men, kjære landsmenn, disse tingene er det "vanlige" folk legger merke til ved oss.
I tillegg til at vi, meg selv inkludert, gjerne brøler forbi bilene langs veien.
Gjerne når de minst venter det....
:thumleft
Fint formulert Jompa :vs
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23153
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:
...Men du har ikke sett hunden, heldigvis. En liten naken stygg jævel.... (grøss)
Bikkja mi er ikke stygg, men den er et brunstig beist på over 40kg. Han liker ikke hår i maten så den bikkja di hadde passet bra den :lol
Jeg nevnte kanskje ikke at styggingen har 2 Rottweilere som bestevenner .... de bryr seg ikke om det er hår i maten.
Nei, det glemte du å nevne, men i frykt for at denne diskusjonen kan bli veldig lang, så skal jeg ikke dra frem venneflokken til bikkja mi :lol

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av jhn »

Gielas skrev:
Jompa skrev:Etter å ha lest igjennom det meste av denne tråden er jeg kommet frem til at det som gjør mc-miljøet spesielt,
er at det er et hiearki der hilseritualet ses på som viktig for å understreke respekt og anerkjennelse.
En med liten sykkel skal hilse på en med større.
Om en med HD ikke hilser tilbake, er det tegn på at du ikke er godkjent.
En mopedist skal ikke hilse på en med tung sykkel, litt usikker på hva som gjelder mellom moped/mellomklasse ?
Og møter man ei jente på scooter skal begge hendene være på styret, annet kan misforstås.

Vel, egentlig trur jeg ikke at mc-miljøet bare beztår av hilsing og etpar andre pussige ritualer, som det å klumpe seg sammen på en benk utenfor en bensinstasjon eller å være høyrøstet og brautende på kafeer og veikroer.

Men, kjære landsmenn, disse tingene er det "vanlige" folk legger merke til ved oss.
I tillegg til at vi, meg selv inkludert, gjerne brøler forbi bilene langs veien.
Gjerne når de minst venter det....
:thumleft
Fint formulert Jompa :vs
Ja, Jompa har ordet i sin makt.

Flere har jo nevnt at det å hilse på folk er en hyggelig ting å gjøre, og det er jeg enig i ... men hvor hyggelig er det egentlig ... hvor hyggelig er VI når hilsingen er så forutbestemt. Vi forplikter oss til å hilse på alle mc'r i det øyeblikket vi kjøper MC.
Men HD'r er valgfritt å hilse på.
Det blir så mye dilldall og regler at man bør vel ha en huskeliste klistret på tanken.
Man vil jo ikke drite seg ut heller ved å hilse på noen som ikke har gjort seg fortjent til et "hei"

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg hilser på det meste, men jeg er ikke alltid først å hilse på mopeder. Men hilser de, så hilser jeg tilbake. Jeg hilser til og med på HD'er og Goldwinger.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar