xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av xyvind »

TOH skrev:Fin sykkel ja :thumleft for å ikke nevne motoren :prf
Regner med at du koser deg på tur. Var det slik at sykkelen er innkjørt?
Fin ja, og den går som hakka møkk. Er ingen ende på draget i den sykkelen her. Fy flate som den går. Sykkelen er innkjørt og hatt service rett før levering. Den hadde gått 1100km.
Bjerknez skrev:Ta deg gjerne en tur mot Fredrikstad, hvis du føler for det, så tar vi en kaffe på brygga like ved MC parkeringen :thumleft
Er hjemme igjen nå. Drar snart på Øyafestivalen og blir der til seint. Er ikke kjørbar før i morgen igjen jeg da. Kanskje. :-)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av Fjeldern »

Vurderer sterkt en Tracer selv! Da spesielt i den rødfargen! Ser Yamaha forhandleren på Furunes har en inne, ellers er det vel heller få som har den på lager virker det som. Skulle gjerne ha fått testkjørt den før jeg eventuelt kjøper også, men dårlig med demodager hos Yamaha forhandlere fremover så vidt jeg vet.

Hvordan er sykkelen å kjøre? Sett flere har klaga på fronten på den, men at det gikk ann å gjøre noen innstillinger med fremdemperen for å få det bedre. Har også hørt den kanskje burde tunes litt for at den ikke skal være så "brå" på gassen, eller noe i den duren. Men har vel kanskje mye å si på hva man er vant med, og sin egen vekt ol også, hvordan problemer det byr på.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av kjellv »

Fjeldern skrev:Vurderer sterkt en Tracer selv! Da spesielt i den rødfargen! Ser Yamaha forhandleren på Furunes har en inne, ellers er det vel heller få som har den på lager virker det som. Skulle gjerne ha fått testkjørt den før jeg eventuelt kjøper også, men dårlig med demodager hos Yamaha forhandlere fremover så vidt jeg vet.

Hvordan er sykkelen å kjøre? Sett flere har klaga på fronten på den, men at det gikk ann å gjøre noen innstillinger med fremdemperen for å få det bedre. Har også hørt den kanskje burde tunes litt for at den ikke skal være så "brå" på gassen, eller noe i den duren. Men har vel kanskje mye å si på hva man er vant med, og sin egen vekt ol også, hvordan problemer det byr på.
Tracer et utsolgt fra Yamaha for lenge siden, kun noen få igjen ute hos enkelte forhandlere. Nye kommer inn igjen som 2016 modeller etter nyttår. Sesongen for demodager er nok også over, ettersom det største salget for lengst er over for i år. Demodager er nok for det meste er forsommerfenomen.

Selvfølgelig er det justeringsmuligheter på demperne. Både fjærforspenn og hardhet på dempere.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av xyvind »

Fjeldern skrev:Vurderer sterkt en Tracer selv! Da spesielt i den rødfargen! Ser Yamaha forhandleren på Furunes har en inne, ellers er det vel heller få som har den på lager virker det som. Skulle gjerne ha fått testkjørt den før jeg eventuelt kjøper også, men dårlig med demodager hos Yamaha forhandlere fremover så vidt jeg vet.

Hvordan er sykkelen å kjøre? Sett flere har klaga på fronten på den, men at det gikk ann å gjøre noen innstillinger med fremdemperen for å få det bedre. Har også hørt den kanskje burde tunes litt for at den ikke skal være så "brå" på gassen, eller noe i den duren. Men har vel kanskje mye å si på hva man er vant med, og sin egen vekt ol også, hvordan problemer det byr på.
Tror ikke forhandlerne får tak i særlig flere denne sesongen nei, men det er jo bare å høre med de. Evt. bestille en, også dukker det nok opp en åpning :thumleft

Jeg har ikke fått kjørt så veldig mye, så jeg kan ikke uttale meg utrolig detaljert om kjøreegenskapene enda. Jeg reagerte også på at fronten føltes veldig myk da jeg prøvekjørte. Da gikk jeg fra en ganske stiv, liten sykkel og rett på Traceren. Så det var nok mye av grunnen til at den føltes så myk. Etter å ha kjørt Traceren noen dager nå (bare småkjøring så langt) synes jeg ikke det lenger. Den føles kanskje noe myk bak med passasjer, men det tror jeg kan justeres. Har ikke sett på bakdemperen enda. Det der med brå på gassen skjønner jeg ikke noe av. Jeg har nå fått justert vekk så å si all slakke på gassrulla, slik som jeg liker å ha den, og den er silkemyk på gassen. Jeg irriterte meg over kenguru-atferd på Hondaen jeg nylig solgte. Hvis man slapp opp gassen og bremset på motor for så å gi litt gass igjen så rykket og nappet det i begge retninger. På Traceren er det ikke antydning, ved sammenligning av de to. Jeg kjørte nettopp en tur med passasjer og hadde sykkelen i B-mode hele tiden. Da er gassen mye mer finjustert og du må gi mer på rulla for at noe skal skje. Perfekt når man kjører med passasjer, fant jeg ut. Til vanlig har jeg den i Standard-mode og den er mer enn nok leken som det er der. I A-mode synes jeg den blir litt VEL hissig på gassen.

Førsteinntrykket så langt er meget bra. Det er så mye motor der, og jeg føler jeg har sykt god oversikt og kontroll. Sitter høyt, sykkelen føles utrolig lett, og den legger seg lett ned i svingene. Noe som faktisk er litt skummelt (for førerkortet) er at man ikke føler farten på Traceren. Uten at jeg ser på speedometeret hele tiden så kjører jeg mye fortere enn på de to forrige syklene jeg har eid. Det kan være pga. at den skjermer mye mer for vinden, og at jeg hadde blitt veldig vant med den nakne Hondaen og luftmotstanden på den. Så jeg må passe på hele tiden, og det føles som jeg kjører rundt i sakte film noen ganger. Sykkelen bare VIL akselerere.

Så er det vindskjermen da. Den gjør en sykt god jobb, i kombinasjon med kåpa, eller halvkåpa, på den måten at man får veldig lite luft på overkroppen og armene, og ingenting på beina. Men lufta treffer sånn ca. på haka på hjelmen og det vibrerer noe helt utrolig. Jeg fikk tid til en liten time på lørdag morgen, hvor det ble litt E6/E18 på vei hjem igjen, og jeg følte etter noen minutter et sterkt ubehag pga. vibrasjonene i hjelmen og hodet. Og da jeg kom hjem følte jeg meg litt bilsyk nesten. Dagsformen var det ikke noe å si på hverken før eller etter kjøreturen, så det må ha vært pga. den lave frekvensen vibrasjonene beveger seg i. Vanskelig å beskrive. Får i tillegg skikkelig øresus og blir nesten litt døv etter en tur i høy fart. Så øreplugger er helt nødvendig.
Vindskjermen skal byttes, men jeg vet ikke om jeg orker å stresse sånn med det. Vindskjermen kan justeres i 3 høyder, og så langt er det den laveste som funker best. Tror nok jeg kommer til å sette på en mye mindre vindskjerm, da min teori om at mer luft mot hjelmen er bra. Luft som ikke er forvrengt av vindskjermen før den treffer meg.

Tror jeg har lagt ut bilde tidligere, men jeg liker denne fra MRA. Tror også de kan dette med aerodynamikk. Hvis det ikke blir bra går det jo an å prøve med en sånn liten spoiler på toppen. Synes ikke de er så dumme.

Bilde

Bilde

Bilde

Det blir definitivt ikke kjøpt noe stor eller større vindskjerm. Har ikke trua på det, pluss at det ser jo helt krise ut! :lol

Toven

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av Toven »

Gjør det bra på utseende med en annen vindskjerm, og forhåpentligvis turbulensen :prf

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av Fjeldern »

Løsning på fronten som flere youtube videoer prater om hørte jeg om på denne videoen her: https://youtu.be/8Si6naaDNxk" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her var det med "snatchy on low revs" som noen videoer også pratet om, og litt om tuning av motorsykkel generelt: https://youtu.be/eEepr8bO0jQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Er vel ikke så ille i B modus, men var vel mest i de to andre modusene, sånn som jeg skjønte det ihvertfall

Men blir nok å prøve å forhøre seg hos forhandlere, hvordan det er med Traceren, og det å få tak i den. Hadde jo gått greit om en fikk tak i den tidlig neste år også, men er en sykkel som frister mye, i forhold til andre lignende sykler i nogen lunde samme prisklasse.
Lest og sett mye om den, og virker som en ekstremt morsom sykkel ihvertfall!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av AJ »

xyvind skrev:
Det blir definitivt ikke kjøpt noe stor eller større vindskjerm. Har ikke trua på det, pluss at det ser jo helt krise ut! :lol
Flott sykkel, denne Tracer'n :thumleft !

Ad. vindskjerm.
Min erfaring med sykler som Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050 SE, Moto Guzzi Stelvio 8V og den jeg har nå, KTM 1290 Super Adventure, er at lav vindskjerm er det som faktisk virker best.
Bedre med med noe redusert vindskjerming samtidig som med at den vinden som treffer gjør det på en jevn og så turbulensfri måte aller helst i brysthøyde.
Det er det nok ikke alltid like lett å få til på disse adv-syklene pga. for stor avstand mellom fører (brysthøyden) og toppen på vindskjermen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av Sopranoo »

Er helt sikkert bedre med lav vindskjerm. Har en liten vindskjerm på min, vinden treffer brystet perfekt! veldig lite turbelens runt hjelmen. Hvordan var det å sitte 2 på tracern? Hade det fungert å sitte 2 på den på lenger tur? :scratch

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer VIDEO!]

Legg inn av xyvind »

Fjeldern skrev:Løsning på fronten som flere youtube videoer prater om hørte jeg om på denne videoen her: https://youtu.be/8Si6naaDNxk" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her var det med "snatchy on low revs" som noen videoer også pratet om, og litt om tuning av motorsykkel generelt: https://youtu.be/eEepr8bO0jQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Er vel ikke så ille i B modus, men var vel mest i de to andre modusene, sånn som jeg skjønte det ihvertfall

Men blir nok å prøve å forhøre seg hos forhandlere, hvordan det er med Traceren, og det å få tak i den. Hadde jo gått greit om en fikk tak i den tidlig neste år også, men er en sykkel som frister mye, i forhold til andre lignende sykler i nogen lunde samme prisklasse.
Lest og sett mye om den, og virker som en ekstremt morsom sykkel ihvertfall!
Takk for link til videoer. Den første har jeg sett et par ganger tidligere :thumleft Men den om tuning skal jeg sette meg ned og se når jeg har god tid. Kan ikke si annet enn at jeg er meeeget fornøyd med sykkelen totalt sett.
AJ skrev:]
Flott sykkel, denne Tracer'n :thumleft !

Ad. vindskjerm.
Min erfaring med sykler som Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050 SE, Moto Guzzi Stelvio 8V og den jeg har nå, KTM 1290 Super Adventure, er at lav vindskjerm er det som faktisk virker best.
Bedre med med noe redusert vindskjerming samtidig som med at den vinden som treffer gjør det på en jevn og så turbulensfri måte aller helst i brysthøyde.
Det er det nok ikke alltid like lett å få til på disse adv-syklene pga. for stor avstand mellom fører (brysthøyden) og toppen på vindskjermen.
Det er dette jeg også tenker. Var ute på en tur nå og oppdaget at vindskjermen stod på det høyeste nivået. Jeg trodde den stod på det laveste, men da stod den helt oppe på lørdag også, da jeg synes det var sykt ubehagelig. Jeg satte den helt ned nå og det kommer mer luft direkte på hjelmen. I kombinasjon med ørepropper er det absolutt overkommelig nå. Men jeg blir å sette på en mindre en snart ja.
Sopranoo skrev: Hvordan var det å sitte 2 på tracern? Hade det fungert å sitte 2 på den på lenger tur? :scratch
Det funka selvfølgelig veldig bra å kjøre med passasjer. Det er god plass til begge to. Føttene kolliderer ikke på fothvilerne og man har mulighet til å sette seg litt fram eller bak. Salen er to-delt, så man har hvert sitt sete. Det er også to veldig gode håndtak til passasjeren, som falt veldig i smak på turen i går. Jeg mener man kan dra på lange turer med passasjer på en Tracer, så lenge passasjeren vet hva han/hun går til. Det finnes helt sikkert større, bedre og mer komfortabelt. Jeg har bare vært passasjer én gang (bakpå Bjerknez sin S1000R), og jeg ble sykt sliten etter en halvtime. Tror aldri jeg kommer til å sitte på med noen igjen, hoho.. :lol
Hørte fra forhandleren at to av hans kunder hadde vært på lange turer med Tracer og kona bakpå, og det hadde vært suksess. Dette er nok veldig relativt og individuelt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23393
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Bjerknez »

Haha, min sykkel er nok ikke laget for at to skal sitte godt på den, selv om det er et sete der :lol
Å fy faen som jeg lo for meg selv når jeg kjente du sprella rundt bak på den sykkelen! :lol :lol

Men litt må man lide for å få sykkelen sin i tide, hehe.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Fjeldern »

Interessant det der med tuning. Jeg er fadder på fagskolen her i år, så har ikke fått tid til å høre om det er muligheter for å prøvekjøre traceren i Hamar området enda, men virker som det ikke er mye negativt å si om sykkelen altså!

Følger med litt her fremover tenker jeg. Ekstra moro å lese litt om en sykkel som det fort kan hende jeg ender opp med

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

At den er snatchy på lavt turtall kan jeg ikke si meg enig i. Det er bare min erfaring så langt. Den er mer smooth enn den Honda CB650F som jeg hadde, for den var veldig kenguru på lavt turtall, hvis man lå på motorbremsen og ga litt gass igjen. Men så klart, hvis man skal drive med flisespikking så finner man mye rart med de fleste sykler. Gassen på Traceren er helt super!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23393
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev:At den er snatchy på lavt turtall kan jeg ikke si meg enig i. Det er bare min erfaring så langt. Den er mer smooth enn den Honda CB650F som jeg hadde, for den var veldig kenguru på lavt turtall, hvis man lå på motorbremsen og ga litt gass igjen. Men så klart, hvis man skal drive med flisespikking så finner man mye rart med de fleste sykler. Gassen på Traceren er helt super!
Jeg er enig med deg. gassen på Hondaen du hadde synes jeg nesten var på grensen til ubrukelig. Sikkert en vanesak, men jeg ble vertfall ikke venn med den de 20 minuttene vi kjørte. Rett og slett litt slitsomt. Gassen på Traceren har jeg ikke noe vondt og si om. Har ikke lagt merke til noe negativt der.

Når det er sagt så er det Street Triplen som går av med seieren av de syklene jeg har kjørt når det kommer til smooth gassrulle. Med god margin også... :mk

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:
xyvind skrev:At den er snatchy på lavt turtall kan jeg ikke si meg enig i. Det er bare min erfaring så langt. Den er mer smooth enn den Honda CB650F som jeg hadde, for den var veldig kenguru på lavt turtall, hvis man lå på motorbremsen og ga litt gass igjen. Men så klart, hvis man skal drive med flisespikking så finner man mye rart med de fleste sykler. Gassen på Traceren er helt super!
Jeg er enig med deg. gassen på Hondaen du hadde synes jeg nesten var på grensen til ubrukelig. Sikkert en vanesak, men jeg ble vertfall ikke venn med den de 20 minuttene vi kjørte. Rett og slett litt slitsomt. Gassen på Traceren har jeg ikke noe vondt og si om. Har ikke lagt merke til noe negativt der.

Når det er sagt så er det Street Triplen som går av med seieren av de syklene jeg har kjørt når det kommer til smooth gassrulle. Med god margin også... :mk
Har du hatt en Street Triple? :scratch

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23393
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev:
Bjerknez skrev:
xyvind skrev:At den er snatchy på lavt turtall kan jeg ikke si meg enig i. Det er bare min erfaring så langt. Den er mer smooth enn den Honda CB650F som jeg hadde, for den var veldig kenguru på lavt turtall, hvis man lå på motorbremsen og ga litt gass igjen. Men så klart, hvis man skal drive med flisespikking så finner man mye rart med de fleste sykler. Gassen på Traceren er helt super!
Jeg er enig med deg. gassen på Hondaen du hadde synes jeg nesten var på grensen til ubrukelig. Sikkert en vanesak, men jeg ble vertfall ikke venn med den de 20 minuttene vi kjørte. Rett og slett litt slitsomt. Gassen på Traceren har jeg ikke noe vondt og si om. Har ikke lagt merke til noe negativt der.

Når det er sagt så er det Street Triplen som går av med seieren av de syklene jeg har kjørt når det kommer til smooth gassrulle. Med god margin også... :mk
Har du hatt en Street Triple? :scratch
Haha... ja :lol
Har jeg ikke nevnt det altså? :lol

Låst