Tempo Taifun
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Tempo Taifun
Så bilde av min onkel som hadde en Tempo Taifun 175 modell, men den var lilla. Fantes det lillae versjoner av denne sykkelen, eller må det ha vært noe noen hadde lakkert etterpå?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39751
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tempo Taifun
Har så langt trodd at disse var sorte med noen blanke/forkrommede detaljer.ThemotorsykkelGuy skrev:Så bilde av min onkel som hadde en Tempo Taifun 175 modell, men den var lilla. Fantes det lillae versjoner av denne sykkelen, eller må det ha vært noe noen hadde lakkert etterpå?
Artig sykkel, forresten :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 80
- Registrert: 04 jan 2012, 11:30
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 05' , Tempo standard
- Bosted: STRØMMEN
Re: Tempo Taifun
Hei
Tempo taifun ble vel levert som sort men også I en blå utgave med litt ammet design.
du kan sjekke mer på tempoklubben.no
Bjørn
Tempo taifun ble vel levert som sort men også I en blå utgave med litt ammet design.
du kan sjekke mer på tempoklubben.no
Bjørn
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Tempo Taifun
Taifunen var den mest solgte sykkelen på første halvdel av 60-tallet i Norge. Forløpere var bl.a. Tempo Villiers, Tempo CZ og Tempo Swing som hadde Sachsmotor. Taifunen hadde også Sachsmotor, men det var først etter et par "prøveår" på slutten av 50-tallet at Øgland valgte å kalle den Taifun. Da hadde den fått sittebenk og sideskjold. Sportsutgaven var rød og het - rimeligvis - Tempo Sport. Det var en gateversjon av Tempo Cross, som sammen med Jawa CZ var den sterkeste utfordreren til Husqvarna på crossbanene, mens Jawa vant speedway. Sammen med MZ og Jawa CZ dominerte Tempo fullstendig mc-miljøet i to tiår. BSA 650 og Triumph Bonneville var uoppnåelige drømmer for de aller, aller fleste av oss den gangen. Litt utpå 60-tallet kom det en helt ny utgave som på folkemunne ble kalt "Blåtaifun", men da var toget gått for de lette motorsykla, og særlig Honda firfemti tok over markedet. ("Hva faen-en firetakter!?!" sa vi da. Og ble storlig imponert. Helt til vi skjønte at bremseeffekten dessverre for mange ikke på langt nær sto i forhold til aksellerasjon og toppfart.)
https://www.google.no/search?q=tempo+ta ... gEcA&dpr=1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.no/search?q=tempo+ta ... gEcA&dpr=1" onclick="window.open(this.href);return false;