Tempo Taifun

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Tempo Taifun

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Så bilde av min onkel som hadde en Tempo Taifun 175 modell, men den var lilla. Fantes det lillae versjoner av denne sykkelen, eller må det ha vært noe noen hadde lakkert etterpå?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tempo Taifun

Legg inn av AJ »

ThemotorsykkelGuy skrev:Så bilde av min onkel som hadde en Tempo Taifun 175 modell, men den var lilla. Fantes det lillae versjoner av denne sykkelen, eller må det ha vært noe noen hadde lakkert etterpå?
Har så langt trodd at disse var sorte med noen blanke/forkrommede detaljer.

Artig sykkel, forresten :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Bjørn Tore
Innlegg: 80
Registrert: 04 jan 2012, 11:30
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 05' , Tempo standard
Sted: STRØMMEN

Re: Tempo Taifun

Legg inn av Bjørn Tore »

Hei
Tempo taifun ble vel levert som sort men også I en blå utgave med litt ammet design.
du kan sjekke mer på tempoklubben.no

Bjørn

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tempo Taifun

Legg inn av erik m »

Taifunen var den mest solgte sykkelen på første halvdel av 60-tallet i Norge. Forløpere var bl.a. Tempo Villiers, Tempo CZ og Tempo Swing som hadde Sachsmotor. Taifunen hadde også Sachsmotor, men det var først etter et par "prøveår" på slutten av 50-tallet at Øgland valgte å kalle den Taifun. Da hadde den fått sittebenk og sideskjold. Sportsutgaven var rød og het - rimeligvis - Tempo Sport. Det var en gateversjon av Tempo Cross, som sammen med Jawa CZ var den sterkeste utfordreren til Husqvarna på crossbanene, mens Jawa vant speedway. Sammen med MZ og Jawa CZ dominerte Tempo fullstendig mc-miljøet i to tiår. BSA 650 og Triumph Bonneville var uoppnåelige drømmer for de aller, aller fleste av oss den gangen. Litt utpå 60-tallet kom det en helt ny utgave som på folkemunne ble kalt "Blåtaifun", men da var toget gått for de lette motorsykla, og særlig Honda firfemti tok over markedet. ("Hva faen-en firetakter!?!" sa vi da. Og ble storlig imponert. Helt til vi skjønte at bremseeffekten dessverre for mange ikke på langt nær sto i forhold til aksellerasjon og toppfart.)

https://www.google.no/search?q=tempo+ta ... gEcA&dpr=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar