Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
jtanger
Motorsykkelen din: kawasaki kz400 80

Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell

Legg inn av jtanger »

Etter 3-4 minutter forsvinner gnisten og motoren stopper.
Tar ein pause 10-15 minutter og gnisten er tilbake i pluggen når man prøver på ny.
Virker som det er varmen som skaper dette.
Er takknemlig for løsningsforslag.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til Forumet, jtanger :) :-)

Kan ikke gi deg noe svar på problemet, men det begynner å bli mange brukere her som har peiling på veldig mye.
Så dermed regner jeg med at du fort kan få et fornuftig svar om ikke lenge. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Sykker'n din er jo en klassiker, så vidt jeg kan skjønne? :knegg

Det kommer bilder av den etter hvert, kanskje? Håper det... :janikk

Brukeravatar
Tvinitla
Motorsykkelen din: BMW R1150RT

Legg inn av Tvinitla »

Denne sykkelen har sannsynligvis stift tenningssystem, ikke elektronisk. Har en mistanke om at problemet ligger i at åpningen på stiftene har blitt for liten.
Prøv å justere åpningen på stiftene, eventuelt skifte disse.

Verkstedhåndbok og andre opplysninger finner du her: http://kz400.com/WorkshopManFrameset-5.html" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft
Sist redigert av Tvinitla den 01 des 2009, 07:44, redigert 1 gang totalt.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
Tvinitla
Motorsykkelen din: BMW R1150RT

Legg inn av Tvinitla »

Tvinitla skrev:Denne sykkelen har sannsynligvis stift tenningssystem, ikke elektronisk. Har en mistanke om at problemet ligger i at åpningen på stiftene har blitt for liten.
Prøv å justere åpningen på stiftene, eventuelt skifte disse.

Verkstedhåndbok og andre opplysninger finner du her: http://kz400.com/WorkshopManFrameset-5.html" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft
Kan også være f.eks. sprekker i coilen eller andre varmeutsatte komponenter, men jeg ville ha startet med stiftene og deretter skiftet tennpluggene.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Hvis det er stifter har du en kondensator også disse kan gi masse rare feil... eller så er det nok coilen... har du stifteløst kan det også være tenningsboksen(cdi) eller giveren..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jtanger

Legg inn av jtanger »

Takk for svar og henvisning.
Etter å ha sett bedre etter er dette ein 1981 mod. Den har ikkje stifter. Pluggene er ok. Har montert ein lampe mellom ledning og plugg som viser at det er strømmen som forsvinn.
Lurer på i hvilke av tenningskomponentene det er mest sannsynlig å finne noe galt?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

jtanger skrev: Har montert ein lampe mellom ledning og plugg som viser at det er strømmen som forsvinn.
?
du kan ikke bruke lampe der....
prøv med et analogt multimeter(med viser) mellom ledningen inn på coil(kabelsko) og blokka-kjør så starter og se etter utslag,hvis dødt er nok coil ok.
da må du sjekke sensorene inne bak dekslet ved veiva...hvis de er ok er det cdi boksen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

symptomene i 1. innlegg er jo typisk for feil i coil/tennspole.
Den virker normalt i noen minutter, dvs helt til den blir varm, og så kutter den.
Da er det mest sannsynlig brudd i viklingene, men det kan likevel være kontakt når den er kald.
Når så temperaturen øker og ting utvider seg øker avstanden i bruddet og så er det ikke kontakt lenger.

Men så enkelt er det jo ikke:
Tenningsgiveren nede i motoren har jo mest sannsynlig også en spole, og den vil oppføre seg på akkurat samme måte hvis det er brudd i den.

Jeg tipper at det er coilen siden den blir fortest varm, og kjøles ganske raskt igjen. Det er også ganske enkelt å teste med en annen coil.
Tenningsgiveren utvikler lite varme selv, men blir varm med motoren. Derfor vil den virke til motoren blir varm, og så må man vente til motoren blir kald før den starter igjen.
Har hatt slik feil med tenningsgiver selv og fant feilen etter å ha byttet alt annet først ](*,)

jtanger

Legg inn av jtanger »

Det viser seg at det sannsynligvis er ic igniteren som ikkje virker ordentlig.Dvs den som er mellom pick up coilen og coilen som pluggledningene er festet til.
Har prøvd å få fatt i denne delen men er vannskelig å oppdrive.Vet noen om hvor eg kan henvende meg angående dette?

Brukeravatar
VFR-Kristian
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei. Ser dette er et eldre innlegg men håper du fortsatt er på forumet. Fant du ut hva feilen var? Jeg har kjøpt med en likens Mc med de samme symptomene.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Svar