Etter 3-4 minutter forsvinner gnisten og motoren stopper.
Tar ein pause 10-15 minutter og gnisten er tilbake i pluggen når man prøver på ny.
Virker som det er varmen som skaper dette.
Er takknemlig for løsningsforslag.
Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
Hei og velkommen til Forumet, jtanger :) :-)
Kan ikke gi deg noe svar på problemet, men det begynner å bli mange brukere her som har peiling på veldig mye.
Så dermed regner jeg med at du fort kan få et fornuftig svar om ikke lenge.
Kan ikke gi deg noe svar på problemet, men det begynner å bli mange brukere her som har peiling på veldig mye.
Så dermed regner jeg med at du fort kan få et fornuftig svar om ikke lenge.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
Sykker'n din er jo en klassiker, så vidt jeg kan skjønne?
Det kommer bilder av den etter hvert, kanskje? Håper det...

Det kommer bilder av den etter hvert, kanskje? Håper det...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
Denne sykkelen har sannsynligvis stift tenningssystem, ikke elektronisk. Har en mistanke om at problemet ligger i at åpningen på stiftene har blitt for liten.
Prøv å justere åpningen på stiftene, eventuelt skifte disse.
Verkstedhåndbok og andre opplysninger finner du her: http://kz400.com/WorkshopManFrameset-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Prøv å justere åpningen på stiftene, eventuelt skifte disse.
Verkstedhåndbok og andre opplysninger finner du her: http://kz400.com/WorkshopManFrameset-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sist redigert av Tvinitla den 01 des 2009, 07:44, redigert 1 gang totalt.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
Kan også være f.eks. sprekker i coilen eller andre varmeutsatte komponenter, men jeg ville ha startet med stiftene og deretter skiftet tennpluggene.Tvinitla skrev:Denne sykkelen har sannsynligvis stift tenningssystem, ikke elektronisk. Har en mistanke om at problemet ligger i at åpningen på stiftene har blitt for liten.
Prøv å justere åpningen på stiftene, eventuelt skifte disse.
Verkstedhåndbok og andre opplysninger finner du her: http://kz400.com/WorkshopManFrameset-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
Hvis det er stifter har du en kondensator også disse kan gi masse rare feil... eller så er det nok coilen... har du stifteløst kan det også være tenningsboksen(cdi) eller giveren..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
Takk for svar og henvisning.
Etter å ha sett bedre etter er dette ein 1981 mod. Den har ikkje stifter. Pluggene er ok. Har montert ein lampe mellom ledning og plugg som viser at det er strømmen som forsvinn.
Lurer på i hvilke av tenningskomponentene det er mest sannsynlig å finne noe galt?
Etter å ha sett bedre etter er dette ein 1981 mod. Den har ikkje stifter. Pluggene er ok. Har montert ein lampe mellom ledning og plugg som viser at det er strømmen som forsvinn.
Lurer på i hvilke av tenningskomponentene det er mest sannsynlig å finne noe galt?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
du kan ikke bruke lampe der....jtanger skrev: Har montert ein lampe mellom ledning og plugg som viser at det er strømmen som forsvinn.
?
prøv med et analogt multimeter(med viser) mellom ledningen inn på coil(kabelsko) og blokka-kjør så starter og se etter utslag,hvis dødt er nok coil ok.
da må du sjekke sensorene inne bak dekslet ved veiva...hvis de er ok er det cdi boksen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
symptomene i 1. innlegg er jo typisk for feil i coil/tennspole.
Den virker normalt i noen minutter, dvs helt til den blir varm, og så kutter den.
Da er det mest sannsynlig brudd i viklingene, men det kan likevel være kontakt når den er kald.
Når så temperaturen øker og ting utvider seg øker avstanden i bruddet og så er det ikke kontakt lenger.
Men så enkelt er det jo ikke:
Tenningsgiveren nede i motoren har jo mest sannsynlig også en spole, og den vil oppføre seg på akkurat samme måte hvis det er brudd i den.
Jeg tipper at det er coilen siden den blir fortest varm, og kjøles ganske raskt igjen. Det er også ganske enkelt å teste med en annen coil.
Tenningsgiveren utvikler lite varme selv, men blir varm med motoren. Derfor vil den virke til motoren blir varm, og så må man vente til motoren blir kald før den starter igjen.
Har hatt slik feil med tenningsgiver selv og fant feilen etter å ha byttet alt annet først](./images/smilies/grrr.gif)
Den virker normalt i noen minutter, dvs helt til den blir varm, og så kutter den.
Da er det mest sannsynlig brudd i viklingene, men det kan likevel være kontakt når den er kald.
Når så temperaturen øker og ting utvider seg øker avstanden i bruddet og så er det ikke kontakt lenger.
Men så enkelt er det jo ikke:
Tenningsgiveren nede i motoren har jo mest sannsynlig også en spole, og den vil oppføre seg på akkurat samme måte hvis det er brudd i den.
Jeg tipper at det er coilen siden den blir fortest varm, og kjøles ganske raskt igjen. Det er også ganske enkelt å teste med en annen coil.
Tenningsgiveren utvikler lite varme selv, men blir varm med motoren. Derfor vil den virke til motoren blir varm, og så må man vente til motoren blir kald før den starter igjen.
Har hatt slik feil med tenningsgiver selv og fant feilen etter å ha byttet alt annet først
](./images/smilies/grrr.gif)
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
Det viser seg at det sannsynligvis er ic igniteren som ikkje virker ordentlig.Dvs den som er mellom pick up coilen og coilen som pluggledningene er festet til.
Har prøvd å få fatt i denne delen men er vannskelig å oppdrive.Vet noen om hvor eg kan henvende meg angående dette?
Har prøvd å få fatt i denne delen men er vannskelig å oppdrive.Vet noen om hvor eg kan henvende meg angående dette?
- VFR-Kristian
- Innlegg: 52
- Registrert: 05 sep 2012, 21:40
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
- Bosted: Bangsund
Re: Tenningsproblem Kawasaki kz400 80 modell
Hei. Ser dette er et eldre innlegg men håper du fortsatt er på forumet. Fant du ut hva feilen var? Jeg har kjøpt med en likens Mc med de samme symptomene.
Mvh
Kristian :)
14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400
Kristian :)
14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400