Forberedelse: Diskusjon om hvorvidt tekstil/skinnbuksa mi kom til å være vanntett eller ikke. Jeg hadde tro på den, kjørelæreren ikke. Gjennomførte daglig kontroll: Lufttrykk fremme og bak. Kjørelys fremme og bak. Bremselys hånd- og fotbrems. Sitat kjørelærer: "Da kan det være lurt å bruke bremsen i stedet for clutchen."

Værforhold: Pøsregn, etterfulgt av regn. 13 grader og lett bris.
Kjøring: I dag kjørte jeg fra start, uten å begynne med en "ride of shame", altså sitte bakpå ut fra kjøreskolen. Boyaah!

Fikk eksperimentert litt med styrekommando/kontrastyring. Det var risky å komme seg skikkelig rundt rundkjøringene uten, altså bare ved å lene sykkelen. Så styrekommando er selvsagt the way to go.
Kjøregårdsøvelsene var egentlig ganske morsomme i forhold til å snigle seg rundt i trafikken. Det vi øvde på var
- Nødbrems, fra 40 km/t og 50 km/t. Jeg var litt usikker på veggrepet mtp regnet, men ABS-en hadde vel reddet meg uansett. Ble etterhvert relativt bra og stabilt, og jeg kunne etterhvert stoppe helt opp før jeg måtte ned med beina. Må huske å holdet blikket oppe, forankre, og å bremse med alle fire fingrene. Bakbrems ble ikke nevnt i denne sammenheng i det hele tatt. Bremser man optimalt så er det vel ingen vekt på bakhjulet, så kanskje den ikke trenger å brukes.
- 180 graders venstresving, ca 25 km/t. Enkelt i forhold til neste punkt. :) Styrekontroll, jevn gass og blikk.
- Krypkjøring: Helt klart den vanskeligste av øvelsene, og er det som står på planen for neste time. Jeg ble etterhvert noe bedre til å kontrollere gass og clutch. I begynnelsen hadde jeg en tendens til å jukse ved å slure med clutchen uten samtidig å gi gass. Dette var "juks", "feil teknikk" og "ikke krypekjøring"! Kjørelæreren påstod dessuten at motoren har en stabiliserende gyroeffekt på høyere turtall. Er det riktig, eller prøver hun å lure meg til å gjøre ting riktig?

Fikk en smakebit av motorsykkelprivilegiene på vei hjem da vi sneik oss forbi en hel rekke med biler i rushtrafikken. Ganske praktisk!

Ellers driver jeg fremdeles og fomler med blinklyset.. Jeg blinker ikke alltid når man burde, og klarte for eksempel å tute på en fotgjenger i et gangfelt ved et uhell.. litt flaut. Kanskje snart på tide å slutte med det.

Og kjørelæreren hadde rett når det gjaldt kjørebuksa mi. Den ble gjennomvåt etter 20 minutter, og jeg kunne vri boxeren da jeg kom hjem. Ikke noe særlig, for å si det mildt. Men nå i ettertid tror jeg kanskje jeg dreit meg ut ved å ta ut det vanntettet laget! Ikke spesielt smart, men hvis det er tilfellet så er buksa iallfall ikke så ubrukelig som jeg trodde.