Da var jeg endelig i gang med MC-lappen og kjøretimer, etter bestått teoriprøve (yey!) og timesvis med utstyrsgoogling og -handling. Kjøreskolene her låner visst ikke ut kjøreutstyr, så det gikk bort noen uker på det. Tror det skal være mulig å lande lappen før de pakker sammen for året (30. okt.), men det er ingen krise om jeg må vente til neste år. Sesongen er vel snart slutt nå uansett, og det viktigste nå er å lære seg å kjøre.
1. kjøretime:
Værforhold: Opphold, behagelig temperatur (ca. 17C?), overskyet.
Forutsetninger: En kort tur på moped i første gir for 15 år siden. Litt teoretisk forberedelse, masse youtube-videoer og nylig bestått teoriprøve.
Forberedelse 1/2: Litt prat og montering av intercom i hjelm. Kom borti alle knappene, altfor høyt volum, men lot det være.
Forberedelse 2/2: Kjørelærer gikk gjennom en kjapp "daglig kontroll": Spark i dekk for å sjekke lufttrykk. Sjekk bremselys og blinklys (hold hansken foran lysene for å slippe å gå frem og tilbake). Kanskje det var mer som burde kontrolleres, men det har jeg i så fall glemt. Kjørelærer sa noe om hvordan jeg kunne sette meg på som passasjer og hvordan jeg skulle sitte, men jeg la bare all vekt på venstre fotpinne og slengte meg over sykkelen. Så kjørte hun ut av byen til noen små landeveier og stanset der jeg skulle starte kjøringen. Vi gikk over grunnleggende ting som gass, bremser og blinklys.
Kjøring: Første igangsetting gikk overraskende dårlig!

Stansene var også temmelig ustøe. Alt jeg gjorde var ganske ustøtt, egentlig! Og ved oppgiring manglet jeg gasspådrag i det jeg slapp clutchen. Generelt hadde jeg nok en tendens til å være for forsiktig med gassen. Sånn går det når første motoriserte tohjuling man prøver er en 600-er. Burde kanskje ha startet på moped!

Sånn ellers ble jeg ganske overveldet av hele kjøreopplevelsen, og da har jeg en tendens til å ikke få med meg noen ting av det som blir sagt (sorry, kjørelærer). (Det samme skjedde forøvrig da jeg prøvde kontaktlinser for første gang - fikk ikke med meg et eneste ord av det optikeren sa etter at jeg hadde fått linsene på.)
En annen ting, etter første sving (kryss) tenkte jeg: "var det *jeg* som gjorde det der, eller gjorde kjørelæreren noe?". Utrolig lettstyrte greier. Fascinerende.
Konklusjon: Kjøringen gikk litt dårligere enn planlagt. Men fint å ha fått unnagjort første kjøring. Ser for meg at det bare blir bedre. Å gjøre ting man er dårlig på er sjeldent noe særlig kult, men totalt sett var det mer gøy enn stress.
Take aways:
1. Ved giring - gi gass SAMTIDIG som clutch slippes
2. Se opp og fram
3. Slapp av i armer