Nybegynnersykkel for høy fører
Nybegynnersykkel for høy fører
Hei! Er ny her på forumet. Bestod oppkjøring klasse A i dag! Har faktisk ikke tenkt så mye på konkret sykkel før nå når lappen er i boks. Skolesykkelen var en XJ6, og både kjørelærer og sensor mente at denne var i minste laget for meg (ca. 195 cm). Følte også selv at jeg slet med å finne riktig posisjon på sykkelen - det ble veldig unaturlig sammenkrøket på en ukomfortabel måte.
Det jeg lurer på er om det finnes andre sykler i samme klassen som er bedre for høye førere? Ser litt på en GSX650, men ser for meg at denne er i samme kategori som XJ6. Mange vil sikkert anbefale sykler i offroad/touring-kategorien, men jeg har hovedsakelig lyst på en mer "sportslig" sykkel.
Det jeg lurer på er om det finnes andre sykler i samme klassen som er bedre for høye førere? Ser litt på en GSX650, men ser for meg at denne er i samme kategori som XJ6. Mange vil sikkert anbefale sykler i offroad/touring-kategorien, men jeg har hovedsakelig lyst på en mer "sportslig" sykkel.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Heisan Jalla80
!
Velkommen hit til MCsiden.no og gratulerer så mye med lappen sånn helt på tampen av sesongen
.
Detn første sykkelen jeg tenker på med din kroppslengde er Yamaha TDM 900 - en høyreist sykkel med god kjøre- og sittestilling, som også er overraskende sprek i forhold til de det spesifikasjonene tilsier.
Hadde en en slik i fire år og kjøre tett opp mot 60000 km med den uten andre problemer enn at et par fester på sidedekslene vibrerte i stykker.
Ikke helt uvanlig på noen MC-modeller med tosylindrede motorer...
.

Velkommen hit til MCsiden.no og gratulerer så mye med lappen sånn helt på tampen av sesongen

Detn første sykkelen jeg tenker på med din kroppslengde er Yamaha TDM 900 - en høyreist sykkel med god kjøre- og sittestilling, som også er overraskende sprek i forhold til de det spesifikasjonene tilsier.
Hadde en en slik i fire år og kjøre tett opp mot 60000 km med den uten andre problemer enn at et par fester på sidedekslene vibrerte i stykker.
Ikke helt uvanlig på noen MC-modeller med tosylindrede motorer...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Dessverre for deg du er 20 cm lengre enn gjennomsnittsmannen. Det merker du nok hver dag. Må bøye hodet om du skal gjennom ei dør, når du skal inn i en bil, når du skal kjøpe klær osv.
Jeg har en sønn som er 198, så jeg kjenner godt til utfordringene dine!
Dessverre er de fleste motorsykler også bygget for gjennomsnittsmannen. Men heldigvis med noen unntak.
De typiske R-syklene bør du sannsynligvis se helt bort fra. Du vil nok få problemer med den veldig framoverlente sittestillingen, knærne opp på siden av tanken, knevinkelen, og hodet/hjelmen fram foran luftstrømmen over vindskjermen.
Yamaha TDM900 er et meget godt forslag. En allsidig, lettkjørt og svært anvendelig sykkel. Er det Suzuki du ser etter, så kikk litt på VStrom. Litt i samme kategori. Eller Honda Varadero.
Jeg har en sønn som er 198, så jeg kjenner godt til utfordringene dine!
Dessverre er de fleste motorsykler også bygget for gjennomsnittsmannen. Men heldigvis med noen unntak.
De typiske R-syklene bør du sannsynligvis se helt bort fra. Du vil nok få problemer med den veldig framoverlente sittestillingen, knærne opp på siden av tanken, knevinkelen, og hodet/hjelmen fram foran luftstrømmen over vindskjermen.
Yamaha TDM900 er et meget godt forslag. En allsidig, lettkjørt og svært anvendelig sykkel. Er det Suzuki du ser etter, så kikk litt på VStrom. Litt i samme kategori. Eller Honda Varadero.
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
AJ skrev:Heisan Jalla80!
Velkommen hit til MCsiden.no og gratulerer så mye med lappen sånn helt på tampen av sesongen.
Detn første sykkelen jeg tenker på med din kroppslengde er Yamaha TDM 900 - en høyreist sykkel med god kjøre- og sittestilling, som også er overraskende sprek i forhold til de det spesifikasjonene tilsier.
Hadde en en slik i fire år og kjøre tett opp mot 60000 km med den uten andre problemer enn at et par fester på sidedekslene vibrerte i stykker.
Ikke helt uvanlig på noen MC-modeller med tosylindrede motorer....
Takk for tips! Det blir nok en tur innom Bikerstreet Stavanger en av de nærmeste dagene - kanskje de har en TDM til prøvesitting.
Litt kjedelig å investere i sykkel på høsten når det mest sannsynlig betyr å sette den på lagring innen ikke alt for lang tid - selv om sesongen her i distriktet (Stavanger) kan strekkes ganske langt. Kjørelæreren hadde visst kjøretimer året rundt bortsett fra romjulen (da var det for glatt) i fjor.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.
Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.
Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.
[TaSK]
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.
Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.
Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
kjellv skrev:Dessverre for deg du er 20 cm lengre enn gjennomsnittsmannen. Det merker du nok hver dag. Må bøye hodet om du skal gjennom ei dør, når du skal inn i en bil, når du skal kjøpe klær osv.
Jeg har en sønn som er 198, så jeg kjenner godt til utfordringene dine!
Dessverre er de fleste motorsykler også bygget for gjennomsnittsmannen. Men heldigvis med noen unntak.
De typiske R-syklene bør du sannsynligvis se helt bort fra. Du vil nok få problemer med den veldig framoverlente sittestillingen, knærne opp på siden av tanken, knevinkelen, og hodet/hjelmen fram foran luftstrømmen over vindskjermen.
Yamaha TDM900 er et meget godt forslag. En allsidig, lettkjørt og svært anvendelig sykkel. Er det Suzuki du ser etter, så kikk litt på VStrom. Litt i samme kategori. Eller Honda Varadero.
Kjenner meg veldig godt igjen i det. Har f.eks. prøvesittet Mazda MX5 ved flere anledninger (synes det er en veldig bra bil), men det er rett og slett ikke plass til meg i den.
VStrom kan muligens bli aktuell. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg en litt mer sportslig sykkel, men mulig at v-twin-lyden kan lokke meg over på noe mer fornuftig i forhold til min størrelse.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Ellers passer jo KTM 1190 til høyreiste motorsyklister. Særlig R modellen med salhøyde på 87 cm, om jeg ikke husker feil.
Disse syklene veier heller ikke så mye til å være såpass store.
1200 kubikk og 150 HK er heller ikke å forakte...

Disse syklene veier heller ikke så mye til å være såpass store.
1200 kubikk og 150 HK er heller ikke å forakte...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Motorkarakteristikken på disse tosylindrede enten det er V eller paralelltwin er ganske annerledes enn en rekkefirer.Jalla80 skrev:kjellv skrev:Dessverre for deg du er 20 cm lengre enn gjennomsnittsmannen. Det merker du nok hver dag. Må bøye hodet om du skal gjennom ei dør, når du skal inn i en bil, når du skal kjøpe klær osv.
Jeg har en sønn som er 198, så jeg kjenner godt til utfordringene dine!
Dessverre er de fleste motorsykler også bygget for gjennomsnittsmannen. Men heldigvis med noen unntak.
De typiske R-syklene bør du sannsynligvis se helt bort fra. Du vil nok få problemer med den veldig framoverlente sittestillingen, knærne opp på siden av tanken, knevinkelen, og hodet/hjelmen fram foran luftstrømmen over vindskjermen.
Yamaha TDM900 er et meget godt forslag. En allsidig, lettkjørt og svært anvendelig sykkel. Er det Suzuki du ser etter, så kikk litt på VStrom. Litt i samme kategori. Eller Honda Varadero.
Kjenner meg veldig godt igjen i det. Har f.eks. prøvesittet Mazda MX5 ved flere anledninger (synes det er en veldig bra bil), men det er rett og slett ikke plass til meg i den.
VStrom kan muligens bli aktuell. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg en litt mer sportslig sykkel, men mulig at v-twin-lyden kan lokke meg over på noe mer fornuftig i forhold til min størrelse.
XJ6en du kjørte opp med har 76 hk, men krefter har den ikke før du har kommet 2/3 opp på turtelleren. På TDMen har du krefter hele veien, og den trives best på rundt 3000 rpm. (jeg hadde en slik som første sykkel selv i 3 år)
Sykkelen er ellers regnet for problemfri. Det er ingen kjente feil og svakheter på den, den bare virker

Re: Nybegynnersykkel for høy fører
En R1150GS vil jeg nok uansett ikke starte med. Men lurer også litt på kubikk vs. nybegynnernivå. Det man leser ang. nybegynnersykler dreier seg jo ofte om kubikk. Jeg spøkte litt til kjørelæreren om at jeg burde hoppe rett på en Goldwing, og fikk til svar at det ikke nødvendigvis var så dumt (ikke at jeg har planer om å kjøpe Goldwing).tagesk skrev:Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.
Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.
Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.
[TaSK]
-
- Innlegg: 114
- Registrert: 19 jul 2011, 23:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
- Bosted: Kolbotn
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Jeg er 183 og gikk rett på en 1200 GS som min første sykkel.tagesk skrev:Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.
Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.
Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.
[TaSK]
Den ble byttet i sommer - etter 50.000 kilometer uten en feil - i en ny 1200 GSA denne gang.
Ikke noe å være redd for.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Det er gjerne slik at man kanskje øker litt i volum hver gang man handler sykkel. Ikke gjør slik som Bjerknez her inne, han startet på 1300cc. Når han skulle bytte sykkel så måtte han nesten bytte seg nedover, og derfor kjøpte han en 600 som han hadde noen måneder før han kunne begynne å klatre seg opp igjen til noe skikkelig hissig på 1000 ccJalla80 skrev:En R1150GS vil jeg nok uansett ikke starte med. Men lurer også litt på kubikk vs. nybegynnernivå. Det man leser ang. nybegynnersykler dreier seg jo ofte om kubikk. Jeg spøkte litt til kjørelæreren om at jeg burde hoppe rett på en Goldwing, og fikk til svar at det ikke nødvendigvis var så dumt (ikke at jeg har planer om å kjøpe Goldwing).tagesk skrev:Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.
Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.
Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.
[TaSK]

Start gjerne med noe som ikke er alt for stort og tungt. Vent kanskje med literssykkel til du har kjørt en stund. TDMen har 86hk, og duger fint til nesten alt du ber den om. Den er riktignok ingen terrengsykkel, til det er den for lav under girkassa.
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Gratulerer med lappen
Jeg har dessverre ingen tips til mc, men på http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kan du sjekke ut omtrent hvordan sittestillingen blir på forskjellige sykler avhengig av høyde på fører.
Kanskje det kan hjelpe deg i letingen etter sykkel :-)

Jeg har dessverre ingen tips til mc, men på http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kan du sjekke ut omtrent hvordan sittestillingen blir på forskjellige sykler avhengig av høyde på fører.
Kanskje det kan hjelpe deg i letingen etter sykkel :-)
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Har ingen ambisjoner om offroadkjøring. Kjøring på grusveg på langkjøringen var "offroad" nok for meg :-) Men TDM er absolutt aktuelt, finn.no er i den andre nettleserfanen her nå.kjellv skrev:Det er gjerne slik at man kanskje øker litt i volum hver gang man handler sykkel. Ikke gjør slik som Bjerknez her inne, han startet på 1300cc. Når han skulle bytte sykkel så måtte han nesten bytte seg nedover, og derfor kjøpte han en 600 som han hadde noen måneder før han kunne begynne å klatre seg opp igjen til noe skikkelig hissig på 1000 ccJalla80 skrev:En R1150GS vil jeg nok uansett ikke starte med. Men lurer også litt på kubikk vs. nybegynnernivå. Det man leser ang. nybegynnersykler dreier seg jo ofte om kubikk. Jeg spøkte litt til kjørelæreren om at jeg burde hoppe rett på en Goldwing, og fikk til svar at det ikke nødvendigvis var så dumt (ikke at jeg har planer om å kjøpe Goldwing).tagesk skrev:Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.
Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.
Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.
[TaSK]![]()
Start gjerne med noe som ikke er alt for stort og tungt. Vent kanskje med literssykkel til du har kjørt en stund. TDMen har 86hk, og duger fint til nesten alt du ber den om. Den er riktignok ingen terrengsykkel, til det er den for lav under girkassa.
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Genialt! Takk for tipset! Siden viser jo veldig tydelig hvor malplassert jeg ser ut på en XJ6.Fsva skrev:Gratulerer med lappen![]()
Jeg har dessverre ingen tips til mc, men på http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kan du sjekke ut omtrent hvordan sittestillingen blir på forskjellige sykler avhengig av høyde på fører.
Kanskje det kan hjelpe deg i letingen etter sykkel :-)
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nybegynnersykkel for høy fører
Hei. Jeg kommer til å legge ut min Ducati Hypermotard 1100S 2008 modell for salg i morgen i Stavanger, så du er velkommen til å se på den. Jeg selger da jeg skal ha meg en adventure-sykkel for de store ekspedisjoner :-) Ducatien er veldig romslig i sittestillingen for meg på 185cm med dårlig rygg, og knær, samt at den har vanvittig med punch og morrofaktor. Ideelt så ville jeg beholde den som sykkel nummer to, men økonomien tillater ikke det desverre....