JEG tror du vil angre...

Bjerknez skrev:Jeg kjørte for litt siden en Yamaha R6 og selv om denne har rundt 120 HK'er så synes jeg dem er plassert helt på feil sted. Til vanlig kjøring virker den litt undermotorisert. Man må virkelig opp i turtall før det skjer noe. Men helt ærlig ble jeg også litt skuffet der, selv om det på ingen måte gikk dårlig.
JEG tror du vil angre...
Dette er vel Bjerknes litt uenig i.Alle detaljer på R6 er rettet mot optimale svingegenskaper, og å få fører og maskin til å operere mest mulig som en enhet. Chassiset gjør styringen sylskarp og ultraresponsiv, og justerbare forgafler gir den optimale racingytelsen.
Artig diskusjon...thewiz skrev:Tatt fra Yamaha siden:
Dette er vel Bjerknes litt uenig i.Alle detaljer på R6 er rettet mot optimale svingegenskaper, og å få fører og maskin til å operere mest mulig som en enhet. Chassiset gjør styringen sylskarp og ultraresponsiv, og justerbare forgafler gir den optimale racingytelsen.
Det kan faktisk være en interessant diskusjon. R sykler er faktisk mer tungstyrte enn oppreste sykler, nettopp fordi R sykler ikke egentlig har et "styre" men clipons rett på dempere.
Men er vel en grunn til at man ser R sykler på bane og ikke touringsykler.
Jeg ser hvor du vil hen, og er delvis enig med deg, men jeg tror ikke dekkene har SÅ mye å si med tanke på hvordan jeg opplevde sykkelen din.thewiz skrev: Jeg tror kanskje derfor sykkelen føltes tung når du kjørte den Bjerknes. Husker når jeg kjørte sportstouringen min med nye dekk, som også har clipons, ikke styre føltes denne veldig svingvillig, denne hadde gode dekk i forhold til R6-en.
Ja, for meg virker det slik. Nå har jeg ikke kjørt oppreist sykkel på bane, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan dette oppleves. Men etter å snakket med flere på Rudskogen som kjører f.eks Street Triple sier de at sykkelen er ustabil i høye hastigheter og den "lette" styringen er faktiskt negativt på bane.Bjerknez skrev: Men som du sier, i høyere hastigheter virker den kanskje "tryggere"?