Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte for litt siden en Yamaha R6 og selv om denne har rundt 120 HK'er så synes jeg dem er plassert helt på feil sted. Til vanlig kjøring virker den litt undermotorisert. Man må virkelig opp i turtall før det skjer noe. Men helt ærlig ble jeg også litt skuffet der, selv om det på ingen måte gikk dårlig.

JEG tror du vil angre... :redface
Sist redigert av Bjerknez den 05 nov 2015, 09:41, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Innleggene i denne tråden er flyttet fra en annen tråd av undertegnede :)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av thewiz »

Trodde det var snakk om R sykler her ved første øyekast.

Det er ingen sykler som heter CBR1000R. Den du refererer til heter CB1000R. CBR1000RR er R versjonen. :prop:

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av Zadnez »

ingen sykler er sjelløse om du selv liker dem, ikke en gang BMW :prf

forøvrig skjønner jeg ikke at dere synes Honda er kjedelig saker... CBRen er i hvertfall en av de kuleste syklene jeg vet om
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av thewiz »

Bjerknez skrev:Jeg kjørte for litt siden en Yamaha R6 og selv om denne har rundt 120 HK'er så synes jeg dem er plassert helt på feil sted. Til vanlig kjøring virker den litt undermotorisert. Man må virkelig opp i turtall før det skjer noe. Men helt ærlig ble jeg også litt skuffet der, selv om det på ingen måte gikk dårlig.

JEG tror du vil angre... :redface

R6 er en banesykkel med skilt. De har ikke designet den for veien i det hele tatt. Men ja, 600 er ikke på noen måte skremmende egentlig. 1000 derimot, spesielt da R sykler med 180-190hk, da kjenner man det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av kjellv »

Blir litt spennende å se om R6 er tilbake i programmet til 2016. Har ikke blitt solgt i Norge siden 2014, men er nå lagt inn igjen på hjemmesiden til Yamaha. Jeg har tolket det slik at den er med igjen, men er fortsatt litt spent.
http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... zf-r6.aspx

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av thewiz »

Tatt fra Yamaha siden:
Alle detaljer på R6 er rettet mot optimale svingegenskaper, og å få fører og maskin til å operere mest mulig som en enhet. Chassiset gjør styringen sylskarp og ultraresponsiv, og justerbare forgafler gir den optimale racingytelsen.
Dette er vel Bjerknes litt uenig i.

Det kan faktisk være en interessant diskusjon. R sykler er faktisk mer tungstyrte enn oppreste sykler, nettopp fordi R sykler ikke egentlig har et "styre" men clipons rett på dempere.

Men er vel en grunn til at man ser R sykler på bane og ikke touringsykler.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:Tatt fra Yamaha siden:
Alle detaljer på R6 er rettet mot optimale svingegenskaper, og å få fører og maskin til å operere mest mulig som en enhet. Chassiset gjør styringen sylskarp og ultraresponsiv, og justerbare forgafler gir den optimale racingytelsen.
Dette er vel Bjerknes litt uenig i.

Det kan faktisk være en interessant diskusjon. R sykler er faktisk mer tungstyrte enn oppreste sykler, nettopp fordi R sykler ikke egentlig har et "styre" men clipons rett på dempere.

Men er vel en grunn til at man ser R sykler på bane og ikke touringsykler.
Artig diskusjon... :knegg

Jeg har aldri kjørt racing så skal ikke uttale meg om det og hvordan en R-sykkel fungerer på bane. Det må også tas i betrakning at R6'en jeg kjørte nettopp var thewiz sin og den var jo ikke helt ny heller.

I store/høyere hastigheter så har nok den lille kåpen en fordel hvis man kroker seg sammen og klarer kunstykket å gjemme huet sitt bak denne. R6'en til thewiz var vertfall langt mer tungstyrt og virket mer "upresis" enn min S1000R. Følte jeg måtte jobbe langt mer for å få R6'en med meg i svingene. Kan være at det bare var uvant, men thewiz sa jo selv at min var mer lettstyrt også...

Så langt så har jeg vertfall ikke akkurat blitt bitt av R-sykkel basillen, selv om sitteposisjonen overrasket meg veldig. Trodde nesten ikke at jeg klarte og kjøre den i hele tatt, men jeg satt faktisk helt greit.

Er det bare meg som føler at en R6 (eller evt. en annen R-sykkel) er tungstyrt i forhold til sine mer oppreiste venner?

Edit:
Kanskje vi burde starte en egen tråd for dette og ikke ødelegge Kalleklovn sin...
Men sitter på iPaden nå så gidder ikke å knote med det. Skal flytte evt. Poster over i ny tråd i morgen hvis det blir noe liv og røre her :knegg

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av thewiz »

En sykkel med ordentlig styre er helt klart mer svingvillig i normale hastigheter, hvordan det er når man bikker sykkelen ned i sving i 140km/t vet jeg ikke noe om dessverre. På R sykkel føles dette veldig kontrollert og trygt. Kanskje det er nettopp dette som gjør at R sykler egner seg godt til banekjøring. Det er snakk om høye hastigheter, og at sykkelen er "tung" på styret kan være en fordel når hastigheten er høy.

Av egen erfaring har jeg ikke følt at R6-en har vært slitsomt å kjøre aktivt med, selv om den virker tyngre i svinger enn oppreiste sykler.

Ønsker å legge til at dekkene på R6-en var gamle og utslitte, på nye sportsdekk med veldig buet profil føles den annerledes. Man tipper lett inn i sving når man ikke har gamle dekk med flatpunkt.

Jeg tror kanskje derfor sykkelen føltes tung når du kjørte den Bjerknes. Husker når jeg kjørte sportstouringen min med nye dekk, som også har clipons, ikke styre føltes denne veldig svingvillig, denne hadde gode dekk i forhold til R6-en.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev: Jeg tror kanskje derfor sykkelen føltes tung når du kjørte den Bjerknes. Husker når jeg kjørte sportstouringen min med nye dekk, som også har clipons, ikke styre føltes denne veldig svingvillig, denne hadde gode dekk i forhold til R6-en.
Jeg ser hvor du vil hen, og er delvis enig med deg, men jeg tror ikke dekkene har SÅ mye å si med tanke på hvordan jeg opplevde sykkelen din.

Det er som sagt helt sikkert en vanesak, men jeg opplevde den generelt som tung å svinge med. Føtes bare veldig rart å svine med en sykkel hvor styret henger rett på gaffelen.

Jeg har jo byttet noen dekk på mine sykler og gått fra flatkjørt til klin nye og forskjellen er ikke så stor som jeg erfarte av denne prøvekjøringen.

Men som du sier, i høyere hastigheter virker den kanskje "tryggere"?

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av 929rr »

Liten komentar fra sidelinja:
Sykler med clipons montert lavt- en må litt ned på ved/sidenav tanken får og få skyvet vinkelrett mellom albu og styre, blir altså litt føelse av tungstyrt når en sitter rett opp og ned, når en kjører litt mer aktivt flikkes de lett fram og tilbake.
Pga rr syklenes geometri er de mer lettstyrte en toringsykler, Gaffelvinkel, forsprang. Det at touringsykler virker mer lettstyrte er en liten ilusjon, de funker bedre vis en sitter rett opp og ned, rr syklene må en jobbe litt mer med kropsposisjon.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av Zadnez »

Jeg kjørte for en stund siden en s1000rr og det er ingen tvil om at i vanlige hastigheter er den vesentlig mer tungstyrt enn min sykkel, men er helt sikker på at thewiz har rett i sine påstander. Det er stor forskjell på å race rundt en bane i 200+ og det vi mener med aktiv kjøring:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av 929rr »

Neida Zandnez, du bare tror det :vs Din s1000r har samme geometri som s1000rr i fronten 23.9 grader. Mange rr sykler har litt mer agresiv front en s1000rr.
Det at du syns den er mer lettsvingt kommer i all hovedsak at når en ikke kjører veldig aktivt får du et mer direkte push på styre, og at styre antaglivis er litt bredere også, ( Mer utveksling)
Sitter en slik det er ment en skal sitte på rr-sykler, er det ingen ting i oppsettet som skulle tilsi at de er mer tungstyrt en touringsykler med slappere geometri.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av gorbys »

Man kjørte nå superbike før i verden med skikkelig styre uten at det gikk åt skogen, så tror ikke de bytta til clipons for å gjøre sykkelen mer tungstyrt men heller det at det blir lettere å krøke seg sammen, ergo får man føttene opp, større nedleggsvinkel og bedre aerodynamikk. Jo lavere clipons desto lavere må albuene plasseres for å få en noenlunde grei input så da oppleves nok en sykkel med styre noe lettere å flikke fra side til side.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykke

Legg inn av thewiz »

Bjerknez skrev: Men som du sier, i høyere hastigheter virker den kanskje "tryggere"?
Ja, for meg virker det slik. Nå har jeg ikke kjørt oppreist sykkel på bane, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan dette oppleves. Men etter å snakket med flere på Rudskogen som kjører f.eks Street Triple sier de at sykkelen er ustabil i høye hastigheter og den "lette" styringen er faktiskt negativt på bane.

Det er en grunn til at MotoGP består av hardcore R sykler, og jeg tenker at grunnen er pga stabilitet i høye hastigheter, perfekt chassie for sving og minimalt med vindmotsand grunnet sittestilling.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av KawaJens »

Å kjøre en sykkel der en ikke må "jobbe" litt i svinger er for meg gørr kjedelig.

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Bosted: Våler i østfold

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av nordan »

Har selv en Honda cbr1100xx og 900RR begge disse er fantastiske å kjøre selv i svinger , har kjørt begge på Rudskogen banen og begge er kan brukes der , men bruker nå min 1100xx på tur kjøring da den er mye tyngre en 900RR , 900RR er også helt ok på vanlig vei sitter veldig bra og er ikke så aggressiv som en skulle tro eller ikke tung styrt

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Bjerknez »

nordan skrev:Har selv en Honda cbr1100xx og 900RR begge disse er fantastiske å kjøre selv i svinger , har kjørt begge på Rudskogen banen og begge er kan brukes der , men bruker nå min 1100xx på tur kjøring da den er mye tyngre en 900RR , 900RR er også helt ok på vanlig vei sitter veldig bra og er ikke så aggressiv som en skulle tro eller ikke tung styrt
Kommer vel kanskje litt ann på hva man er vant til?

Sammenlignet med de syklene jeg har hatt (Street Triple R og BMW S1000R) så virket vertfall R6 særdeles tungstyrt i forhold.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av 45316 »

Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Kjellrf »

Motorrad testet en ZXR750 på bane, først original, og deretter med såkalt superbike-styre (dvs vanlig, lavt rørstyre for oppreist sittestilling, som blei brukt for 35 år siden... ).
I svingene hadde de større hastighet når man satt mer oppreist, mens i original, var den raskest på rettstrekkene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.
Jada, jeg ser den :thumleft
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.

Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene... :roll

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.
Jada, jeg ser den :thumleft
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.

Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene... :roll

Du sier du tar poenget, også uttaler du en total skivebom? :P
den er ikke mer tungstyrt, du må bare sitte annerledes enn du tar utgangspunkt i fra en oppreist sykkel :P

Nå er det jo en godt kjent sak at 600 R-sykkel er veldig jag å kjøre på vei. På bane, derimot, så er det mer på sin plass. Du burde heller prøve en 1000cc R-sykkel på vei, der har du de kreftene du trenger. Også burde du prøve en GSX-R, sittestillinga der er mykje bedre enn på R6(synes jeg). Såklart bare for moroskyld, jeg er godt inneforstått med at du ikke har tenkt deg noen R-sykkel! :vs

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev:
45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.
Jada, jeg ser den :thumleft
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.

Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene... :roll
Ditt grunnlag for å påstå at en R sykkel bare er for å imponere konfirmantene er totalt på bærtur.
Du har kjørt en moped av en R sykkel, og det gjør at du konkluderer for en hel sykkelklasse.
Jeg har kjørt Honda 6oo Hornet. Den er en "streetfighter" og går som den dass, så derfor avskriver jeg alle andre streetfightere som søppel. BATSA.
Det finne folk som tror at en streetfighter er en R sykkel med oppreist kjørestilling.
At de har bedre kjøreegenskaper, går bedre, ja det folk som til og med tror at Adventursykler har bedre asfaltegenskaper enn R sykler.
R sykler har best asfaltegenskaper av alle sykkeltyper, de har mest effekt, det ypperste av demper og bremsekomponenter, de er mye lettere en andre sykler.
De knuser alt av sykler når det gjelder å kjøre fortest på asfalt.
Du har ikke peiling på hva du prater om eller på er nær å ha den erfaringen du trenger for å prate som du gjør.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av Zadnez »

simpson skrev:
Bjerknez skrev:
45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.
Jada, jeg ser den :thumleft
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.

Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene... :roll
Ditt grunnlag for å påstå at en R sykkel bare er for å imponere konfirmantene er totalt på bærtur.
Du har kjørt en moped av en R sykkel, og det gjør at du konkluderer for en hel sykkelklasse.
Jeg har kjørt Honda 6oo Hornet. Den er en "streetfighter" og går som den dass, så derfor avskriver jeg alle andre streetfightere som søppel. BATSA.
Det finne folk som tror at en streetfighter er en R sykkel med oppreist kjørestilling.
At de har bedre kjøreegenskaper, går bedre, ja det folk som til og med tror at Adventursykler har bedre asfaltegenskaper enn R sykler.
R sykler har best asfaltegenskaper av alle sykkeltyper, de har mest effekt, det ypperste av demper og bremsekomponenter, de er mye lettere en andre sykler.
De knuser alt av sykler når det gjelder å kjøre fortest på asfalt.
Du har ikke peiling på hva du prater om eller på er nær å ha den erfaringen du trenger for å prate som du gjør.
Han sier "JEG MENER" ... det må han vel få lov til uten at du æresskjeller han???
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av simpson »

Zadnez skrev:
simpson skrev:
Bjerknez skrev:
45316 skrev:Som 929rr sier har vinkelen du dytter styre mye og si. Du må 90 grader på. På en sportssykkel må du veldig lavt for å få riktig vinkel. Prøv å dytt noe bortover et gulv med å presse rett ned, det funker dårlig. Hvis man derimot dytter parallelt med gulvet går det mye lettere.
Jada, jeg ser den :thumleft
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.

Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene... :roll
Ditt grunnlag for å påstå at en R sykkel bare er for å imponere konfirmantene er totalt på bærtur.
Du har kjørt en moped av en R sykkel, og det gjør at du konkluderer for en hel sykkelklasse.
Jeg har kjørt Honda 6oo Hornet. Den er en "streetfighter" og går som den dass, så derfor avskriver jeg alle andre streetfightere som søppel. BATSA.
Det finne folk som tror at en streetfighter er en R sykkel med oppreist kjørestilling.
At de har bedre kjøreegenskaper, går bedre, ja det folk som til og med tror at Adventursykler har bedre asfaltegenskaper enn R sykler.
R sykler har best asfaltegenskaper av alle sykkeltyper, de har mest effekt, det ypperste av demper og bremsekomponenter, de er mye lettere en andre sykler.
De knuser alt av sykler når det gjelder å kjøre fortest på asfalt.
Du har ikke peiling på hva du prater om eller på er nær å ha den erfaringen du trenger for å prate som du gjør.
Han sier "JEG MENER" ... det må han vel få lov til uten at du æresskjeller han???
Han sier, sitat:Jada, jeg ser den :thumleft
Men det forandrer ikke det faktum at den er mer tungstyrt til vanlig kjøring. Jeg synes som nevnt heller ikke motoren var så voldsomt spenstig. Egentlig en motorkarakteristikk som er litt slitsom og som krever mye giring.

Alt i alt, så ser jeg faktisk ikke poenget med en R-sykkel i det hele tatt til vanlig bruk. Annet enn å imponere konfirmantene... :roll, sitat slutt.
Han mener ikke en dritt, men ser.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er R-sykkel så lettstyrt som man skal ha det til?

Legg inn av cannon »

"Lettsvingt" har vel lite med hvor hardt man ska trykke på styret. Dette har med hvorvidt sykkelen tar turn-in, hvordan man får den med gjennom svingen og hvordan man treffer utganger. Og dette kan vel strengt tatt bare vurderes under like forhold og med relativt høy fart. En r6 kan sikkert vurderes som "tungstyrt" på landeveien, men jeg vil påstå at den har svingegenskaper som slår det aller meste når svingegenskaper blir utfordret. Og det er dette den er bygd for. Andre moderne r-sykkler har stort sett de samme egenskapene.

Svar