Forbrems som ligger på
Forbrems som ligger på
Noen bremseeksperter her?
Har skiftet klosser, luftet og gjort ren kalipere og stempler (GRUNDIG) foran på min K9 GSXR 750, men like forbannad, ligger klossene litt på. Hjulet snurrer en halv runde, før det stopper.
Stemplene er gullende rene og jeg har smurt opp med bremsevæske. Det er ikke mulig å få det renere, uten å bytte stempler og foringer.
Likevel, føles stemplene trege og krever litt kraft for i klemmes tilbake. De beveger seg jevnt og fint og alle stemplene på begge sider oppfører seg helt likt.
Det blir ikke varmgang ved kjøring, men jeg merker jo at det er ørlitegrann motstand når jeg ruller sakte i fri ved parkering o.l.
Jeg har også renset skiver og sjekket at de "flyter" som de skal. Skivene er originale. Det er ikke for mye væske i beholderen.
Sykkelen har gått 7000 km. bare.
Spørsmålet er om jeg bare skal ignorere det?
Fastslå at det er sånn Tokico kaliperne er (den flunke nye GSX650FA som jeg nettop solgte, var akkurat på samme måte)?
Levere kaliperne til overhaling?
Er dette noe alle irriterer seg over og bytter til Brembo før man klikker helt?
Annet?
Har skiftet klosser, luftet og gjort ren kalipere og stempler (GRUNDIG) foran på min K9 GSXR 750, men like forbannad, ligger klossene litt på. Hjulet snurrer en halv runde, før det stopper.
Stemplene er gullende rene og jeg har smurt opp med bremsevæske. Det er ikke mulig å få det renere, uten å bytte stempler og foringer.
Likevel, føles stemplene trege og krever litt kraft for i klemmes tilbake. De beveger seg jevnt og fint og alle stemplene på begge sider oppfører seg helt likt.
Det blir ikke varmgang ved kjøring, men jeg merker jo at det er ørlitegrann motstand når jeg ruller sakte i fri ved parkering o.l.
Jeg har også renset skiver og sjekket at de "flyter" som de skal. Skivene er originale. Det er ikke for mye væske i beholderen.
Sykkelen har gått 7000 km. bare.
Spørsmålet er om jeg bare skal ignorere det?
Fastslå at det er sånn Tokico kaliperne er (den flunke nye GSX650FA som jeg nettop solgte, var akkurat på samme måte)?
Levere kaliperne til overhaling?
Er dette noe alle irriterer seg over og bytter til Brembo før man klikker helt?
Annet?
Re: Forbrems som ligger på
Hvis det ikke blir varmgang under kjøring så tar ikke bremsene opp noe energi heller, dvs at de ikke ligger på.
La det være sånn og ikke skru i stykker noe som virker.
La det være sånn og ikke skru i stykker noe som virker.
Re: Forbrems som ligger på
EnigVoksen skrev:Hvis det ikke blir varmgang under kjøring så tar ikke bremsene opp noe energi heller, dvs at de ikke ligger på.
La det være sånn og ikke skru i stykker noe som virker.
Re: Forbrems som ligger på
Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. Og som Voksen sier, er det ikke varmgang der så er det ingenting å bekymre seg for.Voksen skrev:Hvis det ikke blir varmgang under kjøring så tar ikke bremsene opp noe energi heller, dvs at de ikke ligger på.
.
Hvis bremseskiva og bremsene er glovarme (altså LANGT varmere enn de skal være etter en normal oppbremsing... IKKE ta direkte på bremsene etter en normal oppdremsing heller... Kjenn litt unna med hånden....) så kan det faktisk være gummi innlegget i bremse slangen som er synderen... Hadde dette problemet på en Chrysler engang, der bremsevæsken (mulig det var brukt feil bremsevæske før jeg kjøpte bilen..) hadde fått gummien til å svelle og den slapp derfor igjennom olje når jeg bremset, men klossene/stemplene har ingen tilsvarende kraft som dytter de tilbake og de ble derfor liggende mer eller mindre på... Jeg skrudde da av bremseslangen (etter å ha gitt stempler, skiver, og klosser samme behandling som deg uten å finne et eneste problem med dem...) og forsøkte å blåse trykkluft (10 bars trykk) gjennom bremseslangen og når det ikke gikk var det liten tvil hvor feilen lå...... Så det kan være noe å sjekke om problemet vedvarer...
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Forbrems som ligger på
Hvis du snurrer hjulet en halv runde, hvorpå det da kun på den siden henger er det jo skiven din som er litt skjev. Klossene skal ligge helt innpå, men ikke gi motstand.
Hvis det ikke blir varmgang og du ikke merker det hadde jeg forsøkt å glemme det.
Hvis det ikke blir varmgang og du ikke merker det hadde jeg forsøkt å glemme det.
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Re: Forbrems som ligger på
Henger på begge sider og akkurat like mye.
Hvis jeg bender litt på skivene, så får jeg nok klaring til at hjulet snurrer fritt, men da må jo bremsehendelen pumpes et par ganger, før bremsene tar tak igjen. Det er, med andre ord, ekstremt små marginer før bremsene er helt OK. Tipper jeg smører meg med tålmodighet og ser hva som skjer, når de nye klossene har fått noen mil til våren.
Takk for innspill.
Hvis jeg bender litt på skivene, så får jeg nok klaring til at hjulet snurrer fritt, men da må jo bremsehendelen pumpes et par ganger, før bremsene tar tak igjen. Det er, med andre ord, ekstremt små marginer før bremsene er helt OK. Tipper jeg smører meg med tålmodighet og ser hva som skjer, når de nye klossene har fått noen mil til våren.
Takk for innspill.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Forbrems som ligger på
Kan være bremsepumpa som ikke slipper opp alt trykk når du bremser. Fikk det problemet en gang på en sykkel hvor pinnen som gikk fra hendelen og inn i pumpa, stod feil vei. Den var nesten like brei i begge ender...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Forbrems som ligger på
Hmmm, kikket på det nå, men ser bare et hull som må passe med pinnen på pumpa og ingen andre deler som kan stå feil.
BRemsene ligger like mye på, med hendelen avmontert, så det er nok ikke det som er problemet. Dro pinnen på pumpa forsiktig ut, og det lettet heller ikke på trykket.
Dette legger jeg på is nå tror jeg og vurderer nye bremseslanger til våren.
BRemsene ligger like mye på, med hendelen avmontert, så det er nok ikke det som er problemet. Dro pinnen på pumpa forsiktig ut, og det lettet heller ikke på trykket.
Dette legger jeg på is nå tror jeg og vurderer nye bremseslanger til våren.
Re: Forbrems som ligger på
Hadde samme problem på min på sensommeren i år, bare at der hang de på så det ble varmgang.
På min var det O-ringene i kaliperen som hadde svellet sånn at stemplene ikke gikk ordentlig tilbake. Skiftet disse, polerte stemplene med autosol, og problemet forsvant helt :-)
Husk på at selv om sykkelen din bare har gått 7 000km, så er den jo straks syv år gammel. Ikke uvanlig at sykler som brukes lite får problemer med O-ringer som sveller osv...
På min var det O-ringene i kaliperen som hadde svellet sånn at stemplene ikke gikk ordentlig tilbake. Skiftet disse, polerte stemplene med autosol, og problemet forsvant helt :-)
Husk på at selv om sykkelen din bare har gått 7 000km, så er den jo straks syv år gammel. Ikke uvanlig at sykler som brukes lite får problemer med O-ringer som sveller osv...
Re: Forbrems som ligger på
vim: Du lager deg bare ekstra arbeid med dette. Du skrev jo at GSX650FA hadde likedan bremser. Kan det tenkes at bremsene bare er sånn?
Som spidair skrev så er det ingen kraft som skyver stemplene tilbake igjen og derfor er det tight mellom klosser og skiver når bremsene ikke er i bruk.
Sånn er det bare. Det kan finnes mange årsaker til at bremser ikke virker som de skal, men er det nødvending å plukke sykkelen i biter for å eliminere bort alt sånn "just in case"?
Det er jo det å kjøre MC som er tingen.
Som spidair skrev så er det ingen kraft som skyver stemplene tilbake igjen og derfor er det tight mellom klosser og skiver når bremsene ikke er i bruk.
Sånn er det bare. Det kan finnes mange årsaker til at bremser ikke virker som de skal, men er det nødvending å plukke sykkelen i biter for å eliminere bort alt sånn "just in case"?
Det er jo det å kjøre MC som er tingen.
Re: Forbrems som ligger på
Det har du rett i, men min erfaring er ikke bred nok med antall sykler, til å være skråskker uten å spørre.Voksen skrev:vim: Du lager deg bare ekstra arbeid med dette. Du skrev jo at GSX650FA hadde likedan bremser. Kan det tenkes at bremsene bare er sånn?
Som spidair skrev så er det ingen kraft som skyver stemplene tilbake igjen og derfor er det tight mellom klosser og skiver når bremsene ikke er i bruk.
Sånn er det bare. Det kan finnes mange årsaker til at bremser ikke virker som de skal, men er det nødvending å plukke sykkelen i biter for å eliminere bort alt sånn "just in case"?
Det er jo det å kjøre MC som er tingen.
Og så tenker jeg at 7 år gamle slanger uansett kanskje har godt av å byttes - særlig når nye ser bedre ut... :)
Re: Forbrems som ligger på
7 år gamle slanger er nye i forhold til mye annet. På bilene varer ofte slanger bilens levetid som kan være over 20 år. De slangene får oppleve salt og grus i store mengder, noe MCèr normalt ikke ferdes i. Hvis vi skulle bytte bremseslangene hvert 7.år så hadde slangeindustrien fått mye mer å gjøre.
Skjønner at du liker å ha det på stell, men det er ikke alltid ting blir bedre av å skrues på.
Skjønner at du liker å ha det på stell, men det er ikke alltid ting blir bedre av å skrues på.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Forbrems som ligger på
Helt enig med voksen. Og hvis TS er i tvil om slangene: prøv å lufte bremser, og bytt bremsevæske. Da får du testet flyt gjennom slangene samtidig som du gjør en relevant Service jobb. For meg høres dette helt normalt ut.
Re: Forbrems som ligger på
Jeg hadde fra før skiftet klosser, skiftet bremsevæske, luftet bremser, vasket skiver, renset kaliper og stempel og smurt opp alt.
Har i tillegg tatt opp alt og dobbeltsjekket enda en gang.
I kveld har jeg atter en gang plukket f**nskapet fra hverandre, brukt store mengder sterkt og glovarmt såpevann (håper ingen pensjonister nå prøver å krysse plassen utenfor garasjen på glatte sko!), pusset skivene med smergelpapir, vasket og sprayrenset skivene, tatt ut klossene og pusset/vasket disse med bremserens, fjernet metallplatene som var på baksiden av klossene, smurt på kobberpasta istedet, vært nøye på å presse stemplene helt inn før montering, sørget for å ha lokket løst på væskebeholderen for å unngå undertrykk i beholderen, og montert det hele velsmurt og fint.
Og jaggu!
Nå ruller hjulet i hvert fall tre-fire runder uten alt for stor anstrengelse og jeg sier meg endelig fornyd!
Ikke godt å si hva som gjorde størst utslag, men løst er løst.
Har i tillegg tatt opp alt og dobbeltsjekket enda en gang.
I kveld har jeg atter en gang plukket f**nskapet fra hverandre, brukt store mengder sterkt og glovarmt såpevann (håper ingen pensjonister nå prøver å krysse plassen utenfor garasjen på glatte sko!), pusset skivene med smergelpapir, vasket og sprayrenset skivene, tatt ut klossene og pusset/vasket disse med bremserens, fjernet metallplatene som var på baksiden av klossene, smurt på kobberpasta istedet, vært nøye på å presse stemplene helt inn før montering, sørget for å ha lokket løst på væskebeholderen for å unngå undertrykk i beholderen, og montert det hele velsmurt og fint.
Og jaggu!
Nå ruller hjulet i hvert fall tre-fire runder uten alt for stor anstrengelse og jeg sier meg endelig fornyd!
Ikke godt å si hva som gjorde størst utslag, men løst er løst.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Forbrems som ligger på
Vel, stålomspunnede bremseslanger gir mye bedre følelse på hendelen enn gummislanger, spesielt i forhold til noen år gamle slanger.vim skrev: Og så tenker jeg at 7 år gamle slanger uansett kanskje har godt av å byttes - særlig når nye ser bedre ut... :)
Har du gummislanger, virker de som ei blære, det tar litt lengre tid (vi snakker hundredeler, kanskje tidels sekunder på eldre slanger)før du har full bremseeffekt.
Men det værste er nok når du slipper opp bremsene igjen, da tar det også lengre tid før bremsene slipper.
Ett eksempel: du kjører i 100 km/t i en slakk sving, låser forhjulet og slipper derfor opp igjen. Hvis du har en fordrøyning på 1/10 sekund pga gamle gummislanger, betyr det at forhjulet har sklidd 3 meter ekstra uten kontroll før hjulet begynner å trille igjen.
Det kan være forskjellen på trynings eller ikke.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Forbrems som ligger på
Dette er kanonfeil!Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. .......

Bremseklave eller caliper er enkel i sin oppbygging uavhengig av om den står på bil eller motorsykkel. Den består av en bremsesylinder, et stempel, en tettering og en støvbelg. På eldre motorsykler var det en støvbelg ála de du finner på biler mens på nyere er det en tette-o-ring. Støvbelgen/o-ringen har kun en funksjon: å hindre fukt og støv å trenge inn og ned til tetteringen.
Tetteringen er viktig der den ligger i sitt spor i sylinderveggen. Tetteringen er sirkulær, men avviker fra en o-ring ved at dens vegger ut, inn, opp, ned er flat. Stempelet ligger tett-tett mot tetteringen. Når du bremser så øver du et væsketrykk og en væskeforflytning mot stempelet. Stempelet beveger seg ut OG VRIR samtidig ørlite på tetteringen. Tetteringen har nå en vridning og griper hardt fast omkring stempelet. Når væsketrykket opphører så VRIR tetteringen seg tilbake til utgangsposisjonen. I denne bevegelsen tar tetteringen stempelet tilbake og dyttekraft mot bremseklossene opphører. Hjulet ruller fritt.
Korrekt svar er at det er tetteringens returbevegelse, som trekke bremsestempelet de nødvendige millimetre.
Hverken bremseskive (begrepet flytende skiver gir grobunn til misforståelse) eller bremseklosser har noen funksjon i denne operasjonen.
Mulig årsak
- til trådstarters problem kan være at ved montering av bremsestempelet så kom tetteringen i klemme.
Trådstarter skrev ikke hva han brukte som glidemiddel mellom stempel og tettering ved montering. Bremsevæske i seg selv er ikke et godt glidemiddel. Vi som er bremsekonger bruker bremsepasta (gjerne Biltemas i små hvite tuber) og smører tetteringen inn med dette. Du skal, ved monteringen, kunne lett presse stempelet på plass med tommeltottene. Bremsepastaen skvises bort fra tetteringen når du dytter.

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Forbrems som ligger på
FantastiskLauri skrev:Dette er kanonfeil!Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. .......![]()
Bremseklave eller caliper er enkel i sin oppbygging uavhengig av om den står på bil eller motorsykkel. Den består av en bremsesylinder, et stempel, en tettering og en støvbelg. På eldre motorsykler var det en støvbelg ála de du finner på biler mens på nyere er det en tette-o-ring. Støvbelgen/o-ringen har kun en funksjon: å hindre fukt og støv å trenge inn og ned til tetteringen.
Tetteringen er viktig der den ligger i sitt spor i sylinderveggen. Tetteringen er sirkulær, men avviker fra en o-ring ved at dens vegger ut, inn, opp, ned er flat. Stempelet ligger tett-tett mot tetteringen. Når du bremser så øver du et væsketrykk og en væskeforflytning mot stempelet. Stempelet beveger seg ut OG VRIR samtidig ørlite på tetteringen. Tetteringen har nå en vridning og griper hardt fast omkring stempelet. Når væsketrykket opphører så VRIR tetteringen seg tilbake til utgangsposisjonen. I denne bevegelsen tar tetteringen stempelet tilbake og dyttekraft mot bremseklossene opphører. Hjulet ruller fritt.
Korrekt svar er at det er tetteringens returbevegelse, som trekke bremsestempelet de nødvendige millimetre.
Hverken bremseskive (begrepet flytende skiver gir grobunn til misforståelse) eller bremseklosser har noen funksjon i denne operasjonen.
Mulig årsak
- til trådstarters problem kan være at ved montering av bremsestempelet så kom tetteringen i klemme.
Trådstarter skrev ikke hva han brukte som glidemiddel mellom stempel og tettering ved montering. Bremsevæske i seg selv er ikke et godt glidemiddel. Vi som er bremsekonger bruker bremsepasta (gjerne Biltemas i små hvite tuber) og smører tetteringen inn med dette. Du skal, ved monteringen, kunne lett presse stempelet på plass med tommeltottene. Bremsepastaen skvises bort fra tetteringen når du dytter.
dette var dagens voksenopplæring.

KjellV
Re: Forbrems som ligger på
Se det du - det var et klart svar ja. Takk for det!
Jeg brukte bare bremsevæske som "glidemiddel" på selve stempelet og, selv om stempelreturen nå fungerer akseptabelt, så er det ikke snakk om at jeg klarer å presse stemplene LETT med tommel. Får vel se om det ikke blir å pille hele kaliperen(e) fra hverandre og smøre opp tetteringer/stempler til våren.
Sykkelen hadde gått 4000 km. fra 2009 til 2015, så det har kanskje "stått seg tørt"...
Jeg brukte bare bremsevæske som "glidemiddel" på selve stempelet og, selv om stempelreturen nå fungerer akseptabelt, så er det ikke snakk om at jeg klarer å presse stemplene LETT med tommel. Får vel se om det ikke blir å pille hele kaliperen(e) fra hverandre og smøre opp tetteringer/stempler til våren.
Sykkelen hadde gått 4000 km. fra 2009 til 2015, så det har kanskje "stått seg tørt"...
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Forbrems som ligger på
Lauri skrev:Dette er kanonfeil!Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. .......![]()
Bremseklave eller caliper er enkel i sin oppbygging uavhengig av om den står på bil eller motorsykkel. Den består av en bremsesylinder, et stempel, en tettering og en støvbelg. På eldre motorsykler var det en støvbelg ála de du finner på biler mens på nyere er det en tette-o-ring. Støvbelgen/o-ringen har kun en funksjon: å hindre fukt og støv å trenge inn og ned til tetteringen.
Tetteringen er viktig der den ligger i sitt spor i sylinderveggen. Tetteringen er sirkulær, men avviker fra en o-ring ved at dens vegger ut, inn, opp, ned er flat. Stempelet ligger tett-tett mot tetteringen. Når du bremser så øver du et væsketrykk og en væskeforflytning mot stempelet. Stempelet beveger seg ut OG VRIR samtidig ørlite på tetteringen. Tetteringen har nå en vridning og griper hardt fast omkring stempelet. Når væsketrykket opphører så VRIR tetteringen seg tilbake til utgangsposisjonen. I denne bevegelsen tar tetteringen stempelet tilbake og dyttekraft mot bremseklossene opphører. Hjulet ruller fritt.
Korrekt svar er at det er tetteringens returbevegelse, som trekke bremsestempelet de nødvendige millimetre.
Hverken bremseskive (begrepet flytende skiver gir grobunn til misforståelse) eller bremseklosser har noen funksjon i denne operasjonen.
Mulig årsak
- til trådstarters problem kan være at ved montering av bremsestempelet så kom tetteringen i klemme.
Trådstarter skrev ikke hva han brukte som glidemiddel mellom stempel og tettering ved montering. Bremsevæske i seg selv er ikke et godt glidemiddel. Vi som er bremsekonger bruker bremsepasta (gjerne Biltemas i små hvite tuber) og smører tetteringen inn med dette. Du skal, ved monteringen, kunne lett presse stempelet på plass med tommeltottene. Bremsepastaen skvises bort fra tetteringen når du dytter.
dette var dagens voksenopplæring.

Da ville en fått lengere hendelvandring ettersom klosser / skiver slites
If it ain't broke, I'll break it.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Forbrems som ligger på
Nettopp...!ejs skrev:...Er vel ikke helt riktig at stempel alltid returnerer til utgangspunkt.
Da ville en fått lengere hendelvandring ettersom klosser / skiver slites
- tetningsringen vrir seg bare litt
- hvis stemplet må lengre ut vil tetningsringen la stemplet gli videre ut, og så trekke det litt tilbake
Derfor kan du "pumpe ut" stemplet etter f.eks. bytte av klosser - stemplet går ut og litt tilbake, ut og litt tilbake...
Og motsatt - derfor kan du trykke inn stemplet (med fingrene) når du bytter bremseklosser
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Forbrems som ligger på
Det er riktig (som trinn to) at bremsestempelets vandring avhenger av to forhold:
- den mengde væske som "bremsehendelens stempel forflytter"
- og den motstand stempelet møter fra bremseklossen.
Stempelet forflytter seg ørlite utover hver gang bremsehendelen aktiveres og bremseklossen samtidig slites.
Hadde du hatt Trondheims største stempel i bremsehendelen og ingen bremsekloss og -skive så hadde du pumpet ut stempelet med et jokk (fredagshumor
)
(PS! folkens ... det var ikke meningen å latterliggjøre noen; kun helt folkelig bidra med litt bremsecaliperfacts.)
- den mengde væske som "bremsehendelens stempel forflytter"
- og den motstand stempelet møter fra bremseklossen.
Stempelet forflytter seg ørlite utover hver gang bremsehendelen aktiveres og bremseklossen samtidig slites.
Hadde du hatt Trondheims største stempel i bremsehendelen og ingen bremsekloss og -skive så hadde du pumpet ut stempelet med et jokk (fredagshumor

(PS! folkens ... det var ikke meningen å latterliggjøre noen; kun helt folkelig bidra med litt bremsecaliperfacts.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!