Husker ikke i farten om vi har en slik tråd her på MCsiden.no, om nyheter og oppdateringer på MC-modeller som allerede har eksistert noen år.
Så da lager jeg likesågodt en slik tråd.
Passer bra siden den åpenbart populære Yamaha FJR 1300 endelig får seks-trinns girkasse på 2016 modellen. Pluss noen andre oppdateringer.
Selv synes jeg det har vært rart at Yamaha har holdt på fem-trinns girkasse på denne modellen i de 15 årene den har vært i produksjon.
Med seks trinn begynner til og meg jeg å bli nysgjerrig på FJR'en... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Her er pressemeldingen som kom i går for de som liker å lese nynorsk... (Engelsk)
229.900,- for FJR1300A sier prislista, altså før avgiftene antakelig kommer til å stige med et par tusen ved nyttår. I år har A-utgaven ikke sidekofferter som standard.
258.900,- for AE (elektroniske dempere), og 267.900,- for AS (clutchfri og e-dempere)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
ZZR-Erling skrev:Når du skriver elektroniske dempere, hva menes da? Adaptive, eller statiske?
Litt upresist ja, ser den. Jeg burde skrevet elektronisk justering.
Klippet fra brosjyren til FJR1300AE 2014 : Det avanserte fjæringssystemet fra Yamaha er utformet for at føreren skal kunne variere ytelsen med å tilpasse seg både underlaget og vekten. Et utvalg av fire hovedinnstillinger og tre demperinnstillinger betyr at føreren kan være trygg på at Yamaha FJR1300AE gir det beste oppsettet og den beste kjørekvaliteteten.
Samme system brukes også på XT1200ZE Super Tènèrè som kom i fjor.
Bjerknez skrev:Er denne FJR'en direkte sammenlignbar med 1400cc sportstoureren til Kawa?
De er to ulike biker, det er sikkert. En FJR er mye mer laidbac..mer oppreist, tyngre, mindre sporty, dauer av oppover i registeret... I forhold da..ZZR'N er mao mer sporty og villere. Begge er svært gode, i to forskjellige segment, sport/turer versus turer.
Bjerknez skrev:Er denne FJR'en direkte sammenlignbar med 1400cc sportstoureren til Kawa?
De er to ulike biker, det er sikkert. En FJR er mye mer laidbac..mer oppreist, tyngre, mindre sporty, dauer av oppover i registeret... I forhold da..ZZR'N er mao mer sporty og villere. Begge er svært gode, i to forskjellige segment, sport/turer versus turer.
Bjerknez skrev:Er denne FJR'en direkte sammenlignbar med 1400cc sportstoureren til Kawa?
De er to ulike biker, det er sikkert. En FJR er mye mer laidbac..mer oppreist, tyngre, mindre sporty, dauer av oppover i registeret... I forhold da..ZZR'N er mao mer sporty og villere. Begge er svært gode, i to forskjellige segment, sport/turer versus turer.
Kanskje han mente GTR 1400... (?)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
Bjerknez skrev:Er denne FJR'en direkte sammenlignbar med 1400cc sportstoureren til Kawa?
De er to ulike biker, det er sikkert. En FJR er mye mer laidbac..mer oppreist, tyngre, mindre sporty, dauer av oppover i registeret... I forhold da..ZZR'N er mao mer sporty og villere. Begge er svært gode, i to forskjellige segment, sport/turer versus turer.
Kanskje han mente GTR 1400... (?)
Ja, da har man jo to biker i samme kategori. Og de er vel egentlig ikke lett å skille, men jeg tror kanskje jeg hadde gått for FJR'en, etter det jeg har lest. Måtte prøvd først.
mxman skrev:Noen som vet pris på Mt-10 ? vil den ta over for mt 09 eller er den bare i tillegg ?
Kommer i tillegg.
Alt annet vil overraske meg.
Men kjellv, som jobber med Yamaha vet mer om dette enn det jeg gjør...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
mxman skrev:Noen som vet pris på Mt-10 ? vil den ta over for mt 09 eller er den bare i tillegg ?
Kommer i tillegg.
Alt annet vil overraske meg.
Men kjellv, som jobber med Yamaha vet mer om dette enn det jeg gjør...
Prisen vil ikke være klar før i Januar fikk jeg oppgitt i forrige uke. Yamaha Norge håper den smyger seg under 200k, men dette er ennå usikkert.
Antas leveringsklar i månedsskiftet mai/juni
Nei, den tar ikke over for storsuksessen MT-09! Dette er en ny og svært forskjellig sykkel som vil finne sitt eget marked.