Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Hvis ikke serviceintervaller blir fulgt, reimer byttet som anbefalt osv, kan konsekvensene og prisen bli høy.
Følger du anbefalt servicer hos merkeverksted er ikke dette hverken oftere eller dyrere enn på andre merker.
Men hvis folk ikke følger opp vedlikeholdet, vil det muligens skje mer på konsekvenser på en Duc enn på en japse.
Følger du anbefalt servicer hos merkeverksted er ikke dette hverken oftere eller dyrere enn på andre merker.
Men hvis folk ikke følger opp vedlikeholdet, vil det muligens skje mer på konsekvenser på en Duc enn på en japse.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Uansett hva folk skulle mene om Ducati og dens kvalitet så kan ingen ta fra dem at dem lager stilige sykler med rå lyd :-)
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Igjen...det er bevist helt konkret at den Diccen er dyr i drift...står jo svart på hvitt i testen det!
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Det finnes masse av reportasjer, også norske om at BMW er det sykkelmerket med mest feil og mangler.
Men er det en objektiv, nøytral påstand eller er statistikker noe som kan lages/leses nesten som du vil?
Tipper dere som kjører BMW nesten eller aldri har opplevd noen problemer, på lik linje at jeg har aldri de 9 årene jeg har hatt div duccer hatt dyrere eller hyppigere servicebesøk enn med andre sykler/merker.
Den dyreste sykkelen jeg har hatt med tanke på servicekostnader var er 2007 Honda Transalp.
Den krevde 1 til 2 servicer i året.
Min Duc er inne annen hvert år.
Delene er ikke dyrere, timeprisen på verkstedet er tilnærmet det samme.
Eneste som er dyrere på 1098 er dekk og bensinforbruk.
Og ingen av disse kostnadene betyr noe som helst for min del.
Men er det en objektiv, nøytral påstand eller er statistikker noe som kan lages/leses nesten som du vil?
Tipper dere som kjører BMW nesten eller aldri har opplevd noen problemer, på lik linje at jeg har aldri de 9 årene jeg har hatt div duccer hatt dyrere eller hyppigere servicebesøk enn med andre sykler/merker.
Den dyreste sykkelen jeg har hatt med tanke på servicekostnader var er 2007 Honda Transalp.
Den krevde 1 til 2 servicer i året.
Min Duc er inne annen hvert år.
Delene er ikke dyrere, timeprisen på verkstedet er tilnærmet det samme.
Eneste som er dyrere på 1098 er dekk og bensinforbruk.
Og ingen av disse kostnadene betyr noe som helst for min del.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Det er vel ingen (svært få) av oss som kjøper motorsykkel ene og alene basert på disse listene uansett, så og dskutere hvem som har den sykkelen som tilbyr best kvalitet blir jo litt fjernt.
Hvorfor kjøpte jeg BMW'en jeg har i dag? Rett og slett fordi det var mye sykkel for pengene, rimelig forsikring og at den ser veldig bra ut. godt utbygd forhandler nettverk er også litt viktig synes jeg. Så i det hele tatt en god totalpakke.
Hvilken plass min sykkel ligger på i denne kvalitetslisten og statistikker ellers bryr meg svært lite. Det hjelper ikke om HD kommer aldri så langt opp på listen. Det blir nok ingen HD på meg uansett. I mine øyne overprisede gjernhester med harrysymbol. Skal jeg ha en cruiser så skal jeg ha en japse. Men rent utseendemessig liker jeg noen av HD syklene.
Hvorfor kjøpte jeg BMW'en jeg har i dag? Rett og slett fordi det var mye sykkel for pengene, rimelig forsikring og at den ser veldig bra ut. godt utbygd forhandler nettverk er også litt viktig synes jeg. Så i det hele tatt en god totalpakke.
Hvilken plass min sykkel ligger på i denne kvalitetslisten og statistikker ellers bryr meg svært lite. Det hjelper ikke om HD kommer aldri så langt opp på listen. Det blir nok ingen HD på meg uansett. I mine øyne overprisede gjernhester med harrysymbol. Skal jeg ha en cruiser så skal jeg ha en japse. Men rent utseendemessig liker jeg noen av HD syklene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Mener å huske jeg leste for noen måneder siden at KTM 1190 motoren var overraskende lite slitt etter 50K iflg. svenske Motorrad.
Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting...
Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig

Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting...

Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
En ting er hva listene sier, en annen ting er hva som faktisk er fakta ang. serviceintervaller og kostander.Bjerknez skrev:Det er vel ingen (svært få) av oss som kjøper motorsykkel ene og alene basert på disse listene uansett, så og dskutere hvem som har den sykkelen som tilbyr best kvalitet blir jo litt fjernt.
Hvorfor kjøpte jeg BMW'en jeg har i dag? Rett og slett fordi det var mye sykkel for pengene, rimelig forsikring og at den ser veldig bra ut. godt utbygd forhandler nettverk er også litt viktig synes jeg. Så i det hele tatt en god totalpakke.
Hvilken plass min sykkel ligger på i denne kvalitetslisten og statistikker ellers bryr meg svært lite. Det hjelper ikke om HD kommer aldri så langt opp på listen. Det blir nok ingen HD på meg uansett. I mine øyne overprisede gjernhester med harrysymbol. Skal jeg ha en cruiser så skal jeg ha en japse. Men rent utseendemessig liker jeg noen av HD syklene.
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Hvor har du fått hd ryktet fra? :Sgsx750_80 skrev:Første gang jeg så listen ble jeg overrasket, fordi HD tradisjonelt har hatt rykte for ikke å lage pålitelige sykler. Samme rykte har klassiske engelske sykler, og mange av dagens italienske. Ducati er ett eksempel.ZZR-Erling skrev:Og?
Jeg vil tro at flere enn jeg ble overrasket.
P.S.: Noterer meg at Triumph også har flere sykler relativt godt oppe på lista. Så både HD og Triumph er plassert langt bedre enn hva de antakelig ville vært for en del 10år tilbake, sammenliknet med japanske sykler.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Nei, si det.Juicebox skrev:Hvor har du fått hd ryktet fra? :Sgsx750_80 skrev:Første gang jeg så listen ble jeg overrasket, fordi HD tradisjonelt har hatt rykte for ikke å lage pålitelige sykler. Samme rykte har klassiske engelske sykler, og mange av dagens italienske. Ducati er ett eksempel.ZZR-Erling skrev:Og?
Jeg vil tro at flere enn jeg ble overrasket.
P.S.: Noterer meg at Triumph også har flere sykler relativt godt oppe på lista. Så både HD og Triumph er plassert langt bedre enn hva de antakelig ville vært for en del 10år tilbake, sammenliknet med japanske sykler.

Har du et helt annet inntrykk?
Evo-motorene fra midten av 80 tallet (ca), var vel et steg i riktig retning, og kvaliteten har antakelig bedret seg,
siden en HD lenge lå på topp på Motorrads liste..
Etter 50 000 km testene der plukker de motorene i småbiter og måler slitasje på sentrale motorkomponenter.
De registrerer også alle kostnader og "hendelser" undervegs. Likevel burde de antakelig teste flere mc av samme
type, for å få enda bedre statistisk grunnlag for å konkludere. Det er neppe gjennomførbart av bla økonomiske
årsaker.
Inntrykkene mine hva angår kvalitet på sykler oppstår dermed via mange ulike hold, der jeg anser ulike
statistikker som det antakelig mest solide grunnlaget. Hvis flere undersøkelser tyder på at et bestemt merke
sliter med kvaliteten, er det gjerne en del sannhet i det.
Når det er sagt, så kan jo kvaliteten variere en del for samme merke. Honda feks, framheves gjerne som
et kvalitetsmerke, men de hadde feks problemer med V-motorer fra tidlig 80-tall.
Kamaksler mm på feks VF 1100 C fikk dårlig smøring pga bla svakt dimensjonerte oljetilføringskanaler, om jeg ikke
husker feil. Dette ble i noen grad dekket av garanti, og reparasjoner utført hos merkeverksted.
Når det først er snakk om statistikker, her er en annen, fra USA:
http://www.consumerreports.org/cro/news ... /index.htm
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Det er vel rimelig å anta at svenskene baserte seg på den tyske testen, som kan finnes her:AJ skrev:Mener å huske jeg leste for noen måneder siden at KTM 1190 motoren var overraskende lite slitt etter 50K iflg. svenske Motorrad.
Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting...![]()
Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig![]()
http://www.motorradonline.de/dauertest/ ... anz/653324
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Det har du helt sikkert rett i.gsx750_80 skrev:Det er vel rimelig å anta at svenskene baserte seg på den tyske testen, som kan finnes her:AJ skrev:Mener å huske jeg leste for noen måneder siden at KTM 1190 motoren var overraskende lite slitt etter 50K iflg. svenske Motorrad.
Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting...![]()
Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig![]()
http://www.motorradonline.de/dauertest/ ... anz/653324
Synd tysk ikke er min sterkeste side...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
PS: Mulig man må betale for å få tilgang til hele artikkelen. Det ser ut til å være mulig her:gsx750_80 skrev:Det er vel rimelig å anta at svenskene baserte seg på den tyske testen, som kan finnes her:AJ skrev:Mener å huske jeg leste for noen måneder siden at KTM 1190 motoren var overraskende lite slitt etter 50K iflg. svenske Motorrad.
Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting...![]()
Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig![]()
http://www.motorradonline.de/dauertest/ ... anz/653324
http://www.motorradonline.de/dauertest/ ... attachment
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
Det er hele kamkonstruksjonen inkludert tilførselsrør som er problemet. Svært høyt trykk mellom kam og vippearmer stiller høye krav til oljetype/styrke. Veit om VF1000FE som har gått 130000 på originale kammer og rør, uten problemer. Antagelig er innføringen av oljer som er tilpasset for bruk med katalysator, en medvirkende årsak.gsx750_80 skrev: Honda feks, framheves gjerne som
et kvalitetsmerke, men de hadde feks problemer med V-motorer fra tidlig 80-tall.
Kamaksler mm på feks VF 1100 C fikk dårlig smøring pga bla svakt dimensjonerte oljetilføringskanaler, om jeg ikke
husker feil. Dette ble i noen grad dekket av garanti, og reparasjoner utført hos merkeverksted.
Tåler ikke (lav) tomgang på kald motor, ei heller olje med lavt sinkinnhold. Sykler som blei kjørt hardt, hadde ofte ikke problemer, mens de som lot sykkelen stå på tomgang et par minutter før de kjørte avgårde, fikk mye lettere problemer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
K1300GT var jo en misserabel sak i den testen. Cluchavari... Ny motor osv osv..hah! Allikevel kjører jeg K1300S, omtrent samme motor, og er temmelig sikker på at den vil gå laaaangt uten slike problemer. Så, en slik test er egentlig nødvendigvis ikke midt i Gauskurven
.. Normalfordelingskurven, men den viser hva som skjedde med akkurat det eksemplaret. Jeg vet at mye er endret på senere utgaver, og vet at mange av de motorene er gått langt uten problemer. Den testen der ville ikke holdt som ett statistisk grunnlag.

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad
AJ skrev:Mener å huske jeg leste for noen måneder siden at KTM 1190 motoren var overraskende lite slitt etter 50K iflg. svenske Motorrad.
Har gjort et halvhjertet søk på nettet for å se om jeg fant igjen artikkelen, men fant ingenting...![]()
Men er fortsatt sikker på at jeg husker riktig![]()


