Bikerdude73 Sesongstart :-)
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Sted: Karmøy
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
I dag så fikk jeg tappet av olja på TDM'en. Svar som f**n.
Syns og det var litt lite. Når jeg satt den rett opp med depotstøtta bak så var det ikke noe olje i det lille vinduet på siden av motoren.
Lot den stå slik i ca 30 minutter uten at det ble noe mer olje i vinduet.
Vansklig og si hvor mye jeg tappet av men det er nok mindre enn det som skulle være på den.
Satt i nytt filter og ny magnetisk oljeplugg. Biltema olje ble fullt på.. /let the flaming begin..
Hadde ikke nøkkel med så fikk ikke startet den. Dermed så blir den startet og etterfyllt med olje neste år/uke.
Vil kjøre med biltema olje på starten av sesongen for så og skifte over til den oljen jeg egentlig vil ha på den.
Med ny olje og magnetisk oljeplugg så kan jeg høre etter lyder og se etter metall partikler ved neste oljeskift.
Neste nå blir feste av bremsevæske beholder og lufting av bremser.
Syns og det var litt lite. Når jeg satt den rett opp med depotstøtta bak så var det ikke noe olje i det lille vinduet på siden av motoren.
Lot den stå slik i ca 30 minutter uten at det ble noe mer olje i vinduet.
Vansklig og si hvor mye jeg tappet av men det er nok mindre enn det som skulle være på den.
Satt i nytt filter og ny magnetisk oljeplugg. Biltema olje ble fullt på.. /let the flaming begin..
Hadde ikke nøkkel med så fikk ikke startet den. Dermed så blir den startet og etterfyllt med olje neste år/uke.
Vil kjøre med biltema olje på starten av sesongen for så og skifte over til den oljen jeg egentlig vil ha på den.
Med ny olje og magnetisk oljeplugg så kan jeg høre etter lyder og se etter metall partikler ved neste oljeskift.
Neste nå blir feste av bremsevæske beholder og lufting av bremser.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Er ikke uvanlig at 850 motorene bruker noe olje.bikerdude73 skrev:I dag så fikk jeg tappet av olja på TDM'en. Svar som f**n.
Syns og det var litt lite. Når jeg satt den rett opp med depotstøtta bak så var det ikke noe olje i det lille vinduet på siden av motoren.
Lot den stå slik i ca 30 minutter uten at det ble noe mer olje i vinduet.
Vansklig og si hvor mye jeg tappet av men det er nok mindre enn det som skulle være på den. >snip<
900 kubikk motoren i oppfølgeren - TDM 900 - var mer kjent for å være bombesikker sånn sett. Ikkeno' målbart oljeforbruk på den jeg hadde i løpet av de snaue 60K kjørte km jeg hadde den fra den var ny.
Men så kjører jeg inn mine nye MC'er på en litt tøffere måte enn hva instruksjonboken anbefaler... .
Oljeforbruk uten at motoren har gått veldig langt, kan svært ofte tilbakeføres til altfor forsiktig innkjøring.
Men når det gjelder TDM 850 motoren er det ikke sikkert om dette gjør noen forskjell. Disse motorene var kjent for å bruke motorolje, mer eller mindre uavhengig av innkjøringsmetode.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6982
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: RE: Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Sikker på at det ikke er egen oljetank på den med eget tappepunkt? Det er det på TDM900. Der tømmer du girkassa på venstre side og oljetanken på høyre side.bikerdude73 skrev:I dag så fikk jeg tappet av olja på TDM'en. Svar som f**n.
Syns og det var litt lite. Når jeg satt den rett opp med depotstøtta bak så var det ikke noe olje i det lille vinduet på siden av motoren.
Lot den stå slik i ca 30 minutter uten at det ble noe mer olje i vinduet.
Vansklig og si hvor mye jeg tappet av men det er nok mindre enn det som skulle være på den.
Satt i nytt filter og ny magnetisk oljeplugg. Biltema olje ble fullt på.. /let the flaming begin..
Hadde ikke nøkkel med så fikk ikke startet den. Dermed så blir den startet og etterfyllt med olje neste år/uke.
Vil kjøre med biltema olje på starten av sesongen for så og skifte over til den oljen jeg egentlig vil ha på den.
Med ny olje og magnetisk oljeplugg så kan jeg høre etter lyder og se etter metall partikler ved neste oljeskift.
Neste nå blir feste av bremsevæske beholder og lufting av bremser.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6982
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Jeg fant fram brukermanualen til TDM850, vet ikke om du har den...
Den er for stor til å legges ved som vedlegg her, men du finner den på http://cdn.yamaha-motor.eu/owner-manual ... U4TXE4.PDF
Men her ser jeg at denne er bygget opp slik som TDM900, med egen oljetank som har egen drenering/tapping.
Se side 54 og 55 i denne. Oljetapping fra motor på v. side, og oljetapping fra tank på h.side, bak filterhuset.
Du må altså tappe ut på begge steder, pluss filterhuset for å bytte all olje.
Den er for stor til å legges ved som vedlegg her, men du finner den på http://cdn.yamaha-motor.eu/owner-manual ... U4TXE4.PDF
Men her ser jeg at denne er bygget opp slik som TDM900, med egen oljetank som har egen drenering/tapping.
Se side 54 og 55 i denne. Oljetapping fra motor på v. side, og oljetapping fra tank på h.side, bak filterhuset.
Du må altså tappe ut på begge steder, pluss filterhuset for å bytte all olje.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Stemmer på en prikk .
TDM motorene har tørrsumpsmøring (egen oljetank) som gjør at oljen fordeles med mest i tanken og minst i bunnpanna (som i utgangspunktet er tørr; derav navnet...), om jeg ikke tar helt feil...
Derfor to tappeplugger.
Finnes også sykler med våtsumpsmøring med to tappeplugger. KTM 1190/1290 er en av dem.
TDM motorene har tørrsumpsmøring (egen oljetank) som gjør at oljen fordeles med mest i tanken og minst i bunnpanna (som i utgangspunktet er tørr; derav navnet...), om jeg ikke tar helt feil...
Derfor to tappeplugger.
Finnes også sykler med våtsumpsmøring med to tappeplugger. KTM 1190/1290 er en av dem.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Viktig å skifte olje på varm motor slik at du får ut mest mulig av urenhetene, samt byttet mest mulig olje da den blir tyntflytene som varm.bikerdude73 skrev: Hadde ikke nøkkel med så fikk ikke startet den. Dermed så blir den startet og etterfyllt med olje neste år/uke.
Vil kjøre med biltema olje på starten av sesongen for så og skifte over til den oljen jeg egentlig vil ha på den.
Med ny olje og magnetisk oljeplugg så kan jeg høre etter lyder og se etter metall partikler ved neste oljeskift.
Fortsett på biltemaolje. Ingen problem det.
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Sted: Karmøy
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Jeg visste det var noe spesielt med oljeskift siden jeg tidligere har hatt både TRX 850 og XTZ 750 som har samme motor.
Ble tappet av på begge plassene. Rengjorde godt før det ble skrudd på igjen.
Regner med det går greit
Ble tappet av på begge plassene. Rengjorde godt før det ble skrudd på igjen.
Regner med det går greit
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Kjekkt å se att det er folk på haugalandet og! Flyttet til haugesund i sommer og alltid kjekkere å kjøre ilag med andre. Mange kjekke sykkler du har/har hatt. :-)
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Sted: Karmøy
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Da er oljenivået på TDM'en greit nok. Men gikk 4 liter olje på den
Har stripset beholderen til bremsevæsken. Har ikke mulighet til og lage en løsning på dette selv.
Så lufter bremsene og får en kamerat til og lage til noe der når jeg er mobil i ca mars.
Bremsevæsken blir og kjøpt inn på Biltema
Har stripset beholderen til bremsevæsken. Har ikke mulighet til og lage en løsning på dette selv.
Så lufter bremsene og får en kamerat til og lage til noe der når jeg er mobil i ca mars.
Bremsevæsken blir og kjøpt inn på Biltema
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Sted: Karmøy
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
I dag så ble bremsene luftet på TDM'en.
Gikk greit og smertefritt. Godt bremsetrykk.
Nå er det kun kosmetiske ting igjen hvis jeg finner på det en gang i fremtiden.
Sykkelen er støvete men klar for veien ca mars måned.
Gikk greit og smertefritt. Godt bremsetrykk.
Nå er det kun kosmetiske ting igjen hvis jeg finner på det en gang i fremtiden.
Sykkelen er støvete men klar for veien ca mars måned.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Ser bra ut! Litt av en garasje :-P
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Flott eksemplar av den klassiske 850'en det der .
Husker enda overraskelsen i MC-verdenen var da denne ble lansert på begynnelsen av 90-tallet.
Var selv veldig fascinert av sykkelen da den så dagens lys.
Så gikk det 14 år og jeg ble selv eier av oppfølgeren, en TDM 900 som jeg hadde i fire år og kjørte tett innpå 60K med.
Om jeg var fornøyd? Å jada !
Synes fortsatt TDM 900 er en skikkelig fin sykkel.
Husker enda overraskelsen i MC-verdenen var da denne ble lansert på begynnelsen av 90-tallet.
Var selv veldig fascinert av sykkelen da den så dagens lys.
Så gikk det 14 år og jeg ble selv eier av oppfølgeren, en TDM 900 som jeg hadde i fire år og kjørte tett innpå 60K med.
Om jeg var fornøyd? Å jada !
Synes fortsatt TDM 900 er en skikkelig fin sykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Sted: Karmøy
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
TDM klar til våren thats nice dude
For livets glade gutter går solen aldri ned.
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Sted: Karmøy
Re: Bikerdude73. Man Cave..
Hengte i dag opp en del skilt som jeg har hatt liggende. Kjøpt gjennom ebay
Tok bare 1.5 år i nytt/brukt hus før jeg hang noe på veggen. Juhu!
Ser bra ut syns jeg men må nok henge opp mer. Kanskje en langbue i tre som jeg har liggende
Tok bare 1.5 år i nytt/brukt hus før jeg hang noe på veggen. Juhu!
Ser bra ut syns jeg men må nok henge opp mer. Kanskje en langbue i tre som jeg har liggende
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
Re: Bikerdude73. Man Cave..
Lenge siden jeg var her inne sist, godt å se at du enda holder koken!bikerdude73 skrev:Førerkortet vil nok bli mitt igjen rett over nyttår :-)
Skulle du finne på å ta turen nordover i sommer så rop ut!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.