Hvilke type dekk har du bak?bikerdude73 skrev:Ny lakk, felgstriper og nytt bakdekk![]()
Bikerdude73 Sesongstart :-)
- Haavar
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Bikerdude73. Litt TDM 850 mekking.
- bikerdude73
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Michelin Pilot Road 3 for og matche det som er fremme. 

SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
- Haavar
TDM 850 bakfelg passer rett på min FZX 750. Samme drevholder. navbredde og akseldiameter men annen type skive.bikerdude73 skrev:Michelin Pilot Road 3 for og matche det som er fremme.
Så nå har jeg et 17 bakhjul med Bridgestone BT 16 radialdekk i stede for det orginale 15 "baias" chopper dekk.
Enorm forskjel i kjøreegenskaper.

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Dette går framover og rette veien, 'dudebikerdude73 skrev:Michelin Pilot Road 3 for og matche det som er fremme.

Ser fram til den store glade dagen som kommer da du har lappen i lomma igjen og TDM'en er klar for korte og lange turer

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- bikerdude73
Det vil jeg tro! Kult når folk mekker det til så sykelene blir enda bedre og kjøreHaavar skrev:TDM 850 bakfelg passer rett på min FZX 750. Samme drevholder. navbredde og akseldiameter men annen type skive.bikerdude73 skrev:Michelin Pilot Road 3 for og matche det som er fremme.
Så nå har jeg et 17 bakhjul med Bridgestone BT 16 radialdekk i stede for det orginale 15 "baias" chopper dekk.
Enorm forskjel i kjøreegenskaper.

- bikerdude73
Re: Bikerdude73. Gammelt Ræl.. :-)
I dag har jeg fått gjort litt ærend med hjelp fra privatsjåfør.
Lyspunktet i dag var og kjøpe 4 gamle kameraer fra en kar i den lokale veteranklubben.
500kr for disse var veldig billig syns jeg

Lyspunktet i dag var og kjøpe 4 gamle kameraer fra en kar i den lokale veteranklubben.

500kr for disse var veldig billig syns jeg

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Godhandel på gammelt klenodium
Det bokskameraet midt på bildet er identisk med mitt første. Jeg fikk det av min far da jeg var i 10-årsalderen, han hadde kjøpt det for sine konfirmasjonspenger. Han hadde visst fått den svimlende sum av 180 kroner.
Men jeg tok mye svart-hvitt bilder med det... Fargefilm var for dyrt.
Det var sånn at når du hadde brukt hele filmrullen så måtte du sveive filmen tilbake på rullen. Så måtte du i mørkerom, åpne apparatet og ta ut filmen for å putte den i en svart boks og sette på lokket. Likedan montering av ny film måtte gjøres i stummende mørke. Mye fomling for å få det til..

Det bokskameraet midt på bildet er identisk med mitt første. Jeg fikk det av min far da jeg var i 10-årsalderen, han hadde kjøpt det for sine konfirmasjonspenger. Han hadde visst fått den svimlende sum av 180 kroner.
Men jeg tok mye svart-hvitt bilder med det... Fargefilm var for dyrt.
Det var sånn at når du hadde brukt hele filmrullen så måtte du sveive filmen tilbake på rullen. Så måtte du i mørkerom, åpne apparatet og ta ut filmen for å putte den i en svart boks og sette på lokket. Likedan montering av ny film måtte gjøres i stummende mørke. Mye fomling for å få det til..
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Flere enn meg som har gått i vinterhi?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- bikerdude73
Tja.. Skjer lite her.
Mekker litt på TDM inn i mellom men det er bare småting.
Ellers så prøver jeg meg på litt tre-arbeid med tanke på presanger til Jul.
Søknad ang førerkort er litt utsatt så må vente litt mer men rekker nok sesongstart i februar/mars :-)
Blåser mye og regner en del her så frister lite og være ute. Vestlands Vinter
Mekker litt på TDM inn i mellom men det er bare småting.
Ellers så prøver jeg meg på litt tre-arbeid med tanke på presanger til Jul.
Søknad ang førerkort er litt utsatt så må vente litt mer men rekker nok sesongstart i februar/mars :-)
Blåser mye og regner en del her så frister lite og være ute. Vestlands Vinter

- bikerdude73
Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Da har jeg fått kopiert noen bilder fra småmekking på TDM'en over på PC fra Mobilen.
Fremfelg og bakfelg ser bra ut ferdig påmontert på sykkelen.
Thunderace kalippere er påmontert med nye klosser.
YZF600 Thundercat bremsesylinder er skrudd fast med nye slanger fra UK.
Har ikke luftet bremsene enda men blir nok bra til slutt.
Må og lage feste til bremsevæske beholderen.
Har og montert nye justerbare hendler til clutch og brems
Her er litt bilder. Mye støv pga går i tre-arbeid på "jobb"..

Fremfelg og bakfelg ser bra ut ferdig påmontert på sykkelen.

Thunderace kalippere er påmontert med nye klosser.
YZF600 Thundercat bremsesylinder er skrudd fast med nye slanger fra UK.
Har ikke luftet bremsene enda men blir nok bra til slutt.
Må og lage feste til bremsevæske beholderen.
Har og montert nye justerbare hendler til clutch og brems

Her er litt bilder. Mye støv pga går i tre-arbeid på "jobb"..

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Stilig
!
Særlig forhjulet med rim-tape'en og wave skivene
Blir bra å få denne klassikeren på veien om noen måneder

Særlig forhjulet med rim-tape'en og wave skivene

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- bikerdude73
Ser frem til sesongstart ja. Mulig jeg skifter bakskiva også for og få dem like.AJ skrev:Stilig!
Særlig forhjulet med rim-tape'en og wave skivene![]()
Felgene er så fine nå at resten av sykkelen ser ut som et takras.

- Haavar
Det der ble skikkelig bra!
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Har du kofferter til sykkelen?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- bikerdude73
Jada. Fikk med 3 stk når jeg kjøpte den.Jompa skrev:Har du kofferter til sykkelen?
Mangler låsen på den ene bare.
- bikerdude73
I dag så fikk jeg tappet av olja på TDM'en. Svar som f**n.
Syns og det var litt lite. Når jeg satt den rett opp med depotstøtta bak så var det ikke noe olje i det lille vinduet på siden av motoren.
Lot den stå slik i ca 30 minutter uten at det ble noe mer olje i vinduet.
Vansklig og si hvor mye jeg tappet av men det er nok mindre enn det som skulle være på den.
Satt i nytt filter og ny magnetisk oljeplugg. Biltema olje ble fullt på.. /let the flaming begin..
Hadde ikke nøkkel med så fikk ikke startet den. Dermed så blir den startet og etterfyllt med olje neste år/uke.
Vil kjøre med biltema olje på starten av sesongen for så og skifte over til den oljen jeg egentlig vil ha på den.
Med ny olje og magnetisk oljeplugg så kan jeg høre etter lyder og se etter metall partikler ved neste oljeskift.
Neste nå blir feste av bremsevæske beholder og lufting av bremser.
Syns og det var litt lite. Når jeg satt den rett opp med depotstøtta bak så var det ikke noe olje i det lille vinduet på siden av motoren.
Vansklig og si hvor mye jeg tappet av men det er nok mindre enn det som skulle være på den.
Satt i nytt filter og ny magnetisk oljeplugg. Biltema olje ble fullt på.. /let the flaming begin..

Hadde ikke nøkkel med så fikk ikke startet den. Dermed så blir den startet og etterfyllt med olje neste år/uke.

Vil kjøre med biltema olje på starten av sesongen for så og skifte over til den oljen jeg egentlig vil ha på den.
Med ny olje og magnetisk oljeplugg så kan jeg høre etter lyder og se etter metall partikler ved neste oljeskift.

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Er ikke uvanlig at 850 motorene bruker noe olje.bikerdude73 skrev:I dag så fikk jeg tappet av olja på TDM'en. Svar som f**n.
Vansklig og si hvor mye jeg tappet av men det er nok mindre enn det som skulle være på den. >snip<
900 kubikk motoren i oppfølgeren - TDM 900 - var mer kjent for å være bombesikker sånn sett. Ikkeno' målbart oljeforbruk på den jeg hadde i løpet av de snaue 60K kjørte km jeg hadde den fra den var ny.
Men så kjører jeg inn mine nye MC'er på en litt tøffere måte enn hva instruksjonboken anbefaler...

Oljeforbruk uten at motoren har gått veldig langt, kan svært ofte tilbakeføres til altfor forsiktig innkjøring.
Men når det gjelder TDM 850 motoren er det ikke sikkert om dette gjør noen forskjell. Disse motorene var kjent for å bruke motorolje, mer eller mindre uavhengig av innkjøringsmetode.

- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Re: RE: Re: Bikerdude73. TDM 850 mekking.
Sikker på at det ikke er egen oljetank på den med eget tappepunkt? Det er det på TDM900. Der tømmer du girkassa på venstre side og oljetanken på høyre side.bikerdude73 skrev:I dag så fikk jeg tappet av olja på TDM'en. Svar som f**n.
Satt i nytt filter og ny magnetisk oljeplugg. Biltema olje ble fullt på.. /let the flaming begin..![]()
![]()
Hadde ikke nøkkel med så fikk ikke startet den. Dermed så blir den startet og etterfyllt med olje neste år/uke.![]()
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Jeg fant fram brukermanualen til TDM850, vet ikke om du har den...
Den er for stor til å legges ved som vedlegg her, men du finner den på http://cdn.yamaha-motor.eu/owner-manual ... U4TXE4.PDF
Men her ser jeg at denne er bygget opp slik som TDM900, med egen oljetank som har egen drenering/tapping.
Se side 54 og 55 i denne. Oljetapping fra motor på v. side, og oljetapping fra tank på h.side, bak filterhuset.
Du må altså tappe ut på begge steder, pluss filterhuset for å bytte all olje.
Den er for stor til å legges ved som vedlegg her, men du finner den på http://cdn.yamaha-motor.eu/owner-manual ... U4TXE4.PDF
Men her ser jeg at denne er bygget opp slik som TDM900, med egen oljetank som har egen drenering/tapping.
Se side 54 og 55 i denne. Oljetapping fra motor på v. side, og oljetapping fra tank på h.side, bak filterhuset.
Du må altså tappe ut på begge steder, pluss filterhuset for å bytte all olje.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Stemmer på en prikk
.
TDM motorene har tørrsumpsmøring (egen oljetank) som gjør at oljen fordeles med mest i tanken og minst i bunnpanna (som i utgangspunktet er tørr; derav navnet...), om jeg ikke tar helt feil...
Derfor to tappeplugger.
Finnes også sykler med våtsumpsmøring med to tappeplugger. KTM 1190/1290 er en av dem.

TDM motorene har tørrsumpsmøring (egen oljetank) som gjør at oljen fordeles med mest i tanken og minst i bunnpanna (som i utgangspunktet er tørr; derav navnet...), om jeg ikke tar helt feil...
Derfor to tappeplugger.
Finnes også sykler med våtsumpsmøring med to tappeplugger. KTM 1190/1290 er en av dem.

Viktig å skifte olje på varm motor slik at du får ut mest mulig av urenhetene, samt byttet mest mulig olje da den blir tyntflytene som varm.bikerdude73 skrev: Hadde ikke nøkkel med så fikk ikke startet den. Dermed så blir den startet og etterfyllt med olje neste år/uke.![]()
Fortsett på biltemaolje. Ingen problem det.
- bikerdude73
Jeg visste det var noe spesielt med oljeskift siden jeg tidligere har hatt både TRX 850 og XTZ 750 som har samme motor.
Ble tappet av på begge plassene. Rengjorde godt før det ble skrudd på igjen.
Regner med det går greit
Ble tappet av på begge plassene. Rengjorde godt før det ble skrudd på igjen.
Regner med det går greit

-
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Kjekkt å se att det er folk på haugalandet og! Flyttet til haugesund i sommer og alltid kjekkere å kjøre ilag med andre. Mange kjekke sykkler du har/har hatt. :-)
- bikerdude73
Da er oljenivået på TDM'en greit nok. Men gikk 4 liter olje på den
Har stripset beholderen til bremsevæsken. Har ikke mulighet til og lage en løsning på dette selv.
Så lufter bremsene og får en kamerat til og lage til noe der når jeg er mobil i ca mars.
Bremsevæsken blir og kjøpt inn på Biltema

Har stripset beholderen til bremsevæsken. Har ikke mulighet til og lage en løsning på dette selv.
Så lufter bremsene og får en kamerat til og lage til noe der når jeg er mobil i ca mars.
Bremsevæsken blir og kjøpt inn på Biltema

- bikerdude73
I dag så ble bremsene luftet på TDM'en.
Gikk greit og smertefritt. Godt bremsetrykk.
Nå er det kun kosmetiske ting igjen hvis jeg finner på det en gang i fremtiden.
Sykkelen er støvete men klar for veien ca mars måned.

Gikk greit og smertefritt. Godt bremsetrykk.
Nå er det kun kosmetiske ting igjen hvis jeg finner på det en gang i fremtiden.
Sykkelen er støvete men klar for veien ca mars måned.