1 Tann ned på CBR 1100XX
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
1 Tann ned på CBR 1100XX
Noen med erfaring på om dreving av en cbr1100xx 1998 modell ? tenkte å dreve ned 1 tann foran for å få litt mer
ork når jeg lesser opp med koffert sett og passasjer , noen som har utregningen på toppfart med denne drevingen?
ork når jeg lesser opp med koffert sett og passasjer , noen som har utregningen på toppfart med denne drevingen?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ja, har du 16 foran, og 47 tenner bak, og reduserer til 15 foran, skal farten reduseres med 6.3 % for et bestemt turtall (større enn 0) i følge denne kalkulatoren: http://www.sprocketcalculator.com/ .
1/16 = 6.25 % dvs tilnærmet lik 6.3 %.
1/16 = 6.25 % dvs tilnærmet lik 6.3 %.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet.Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Trur svarene våre utfyller hverandre godt, da teori og praksis er 2 forskjellige tinggsx750_80 skrev:Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet.Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ikke prøvd toppfart men det nærmer seg vel 300 tenker jeg det er en far som jeg ikke kommer til å kjøre noe særlig i men blir det greit og ikke ubehagelig turtall ved 100-150 så holder det og en toppfart på kansje 260? poenget er at den skal brukes til touring og med mye bagasje , ønsker også at den har litt mer gass respons ved lavere klatre fart ved fjell kjøring også uten at det blir for høyt ved vanlig motor vei kjøring
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Det høres fornuftig ut , jeg kommer eller aldri til å kjøre i max toppfart , eller i veldig høy fart , takk for utfyllende svar :-)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ingen årsaknordan skrev:Det høres fornuftig ut , jeg kommer eller aldri til å kjøre i max toppfart , eller i veldig høy fart , takk for utfyllende svar :-)





Et bilde av min gamle Triumph: [img]http://bildr.no/thumb/V3BNMUFC.jpeg[/img]
(klikk for større bilde)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Kjellrf skrev:Trur svarene våre utfyller hverandre godt, da teori og praksis er 2 forskjellige tinggsx750_80 skrev:Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet.Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)

“In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not.”
-anonymous
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Da XX'en kom i 97, klarte den 284 km/t i virkelig hastighet i Motorrad. De testet den mot den gamle kongen ZZR1100, som bare klarte 283...biker7 skrev:Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Begge klarte over 300 på "glädjesmätaren", som svenskene sier.
Sist redigert av Kjellrf den 09 jan 2016, 21:22, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
...også kom ZZR1200, ZX12R og ZZR1400...mens Honda hakke gjort en dritt!!
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Hadde en ZX 11 D1 ('93) selv, "rett etter krigen", men mistenker at noen av de tidligere C-modellene hadde brattere effektkurve.Kjellrf skrev:Da XX'en kom i 97, klarte den 284 km/t i virkelig hastighet i Motorrad. De testet den mot den gamle kongen ZZR1100, som bare klarte 283...biker7 skrev:Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Jeg husker at en ZX 11 C-type jeg prøvde spant på TØRR asfalt, ved gasspådrag i 50-60 km/t i 1.gear. Den (og sjåføren) var antakelig for fortung til at den gikk opp på bakhjulet.
Artig, når man er ung og i vekst. Første og siste gangen det skjedde for min del, antakelig..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Brukerne av forumet er vist blitt så gammel og satt at de ikke gidder reagere lenger på en såpass hard kritikk av Honda..hehe..ikke ment til deg Nordan spesielt..men var ment som en kick til å få litt god gammel diskusjon her inne...hah!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!