1 Tann ned på CBR 1100XX
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
1 Tann ned på CBR 1100XX
Noen med erfaring på om dreving av en cbr1100xx 1998 modell ? tenkte å dreve ned 1 tann foran for å få litt mer
ork når jeg lesser opp med koffert sett og passasjer , noen som har utregningen på toppfart med denne drevingen?
ork når jeg lesser opp med koffert sett og passasjer , noen som har utregningen på toppfart med denne drevingen?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ja, har du 16 foran, og 47 tenner bak, og reduserer til 15 foran, skal farten reduseres med 6.3 % for et bestemt turtall (større enn 0) i følge denne kalkulatoren: http://www.sprocketcalculator.com/ .
1/16 = 6.25 % dvs tilnærmet lik 6.3 %.
1/16 = 6.25 % dvs tilnærmet lik 6.3 %.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet.Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Trur svarene våre utfyller hverandre godt, da teori og praksis er 2 forskjellige tinggsx750_80 skrev:Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet.Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ikke prøvd toppfart men det nærmer seg vel 300 tenker jeg det er en far som jeg ikke kommer til å kjøre noe særlig i men blir det greit og ikke ubehagelig turtall ved 100-150 så holder det og en toppfart på kansje 260? poenget er at den skal brukes til touring og med mye bagasje , ønsker også at den har litt mer gass respons ved lavere klatre fart ved fjell kjøring også uten at det blir for høyt ved vanlig motor vei kjøring
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Det høres fornuftig ut , jeg kommer eller aldri til å kjøre i max toppfart , eller i veldig høy fart , takk for utfyllende svar :-)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ingen årsaknordan skrev:Det høres fornuftig ut , jeg kommer eller aldri til å kjøre i max toppfart , eller i veldig høy fart , takk for utfyllende svar :-)





Et bilde av min gamle Triumph: [img]http://bildr.no/thumb/V3BNMUFC.jpeg[/img]
(klikk for større bilde)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Kjellrf skrev:Trur svarene våre utfyller hverandre godt, da teori og praksis er 2 forskjellige tinggsx750_80 skrev:Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet.Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.
Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)

“In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not.”
-anonymous
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Da XX'en kom i 97, klarte den 284 km/t i virkelig hastighet i Motorrad. De testet den mot den gamle kongen ZZR1100, som bare klarte 283...biker7 skrev:Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Begge klarte over 300 på "glädjesmätaren", som svenskene sier.
Sist redigert av Kjellrf den 09 jan 2016, 21:22, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
...også kom ZZR1200, ZX12R og ZZR1400...mens Honda hakke gjort en dritt!!
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Hadde en ZX 11 D1 ('93) selv, "rett etter krigen", men mistenker at noen av de tidligere C-modellene hadde brattere effektkurve.Kjellrf skrev:Da XX'en kom i 97, klarte den 284 km/t i virkelig hastighet i Motorrad. De testet den mot den gamle kongen ZZR1100, som bare klarte 283...biker7 skrev:Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Jeg husker at en ZX 11 C-type jeg prøvde spant på TØRR asfalt, ved gasspådrag i 50-60 km/t i 1.gear. Den (og sjåføren) var antakelig for fortung til at den gikk opp på bakhjulet.
Artig, når man er ung og i vekst. Første og siste gangen det skjedde for min del, antakelig..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Brukerne av forumet er vist blitt så gammel og satt at de ikke gidder reagere lenger på en såpass hard kritikk av Honda..hehe..ikke ment til deg Nordan spesielt..men var ment som en kick til å få litt god gammel diskusjon her inne...hah!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Tja. Sport Rider oppgir å ha kjørt 1/4 mile med CBR1000RR på 9.67 sek, men ZZR1400 på 9.68.ZZR-Erling skrev:Brukerne av forumet er vist blitt så gammel og satt at de ikke gidder reagere lenger på en såpass hard kritikk av Honda..hehe..ikke ment til deg Nordan spesielt..men var ment som en kick til å få litt god gammel diskusjon her inne...hah!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!
Topphastighet for CBR1000RR: 181.2 mph, og for ZZR1400 184.5 mph, eller 291.6 og 296.9 km/t
Ducati Desmosedici: 188.2 mph
Suzuki Hayabusa 1300: 189.6 mph ( 305 .1 km/t)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Egentlig viste jo Sportrider hvor enormt rask ZX14R er!!
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Gårsdagens sportssykkel er ofte dagens sportstourer..ZZR-Erling skrev:10000RR er ingen sport/turer i muskelklassen.
Når det gjelder akselerasjon er ZZR1400 heller ikke suveren. Flere sykler enn de jeg nevnte klarer 1/4 mile
på under 10 sek.
Faktisk blir den slått av andre sykler BÅDE på akselerasjon og toppfart, i følge Sport Rider sine tester.
En fin sykkel er det uansett, synes jeg.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Sport Rider, testresultater: http://www.sportrider.com/tech/sportbik ... ce-numbers
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Enig med at Honda har helt blitt langt etter i utviklingen veldig rart at ikke Honda 1000RR har fått stantard ABS tidligere eller ikke Traction kontroll er standard =skuffende , dem sluttet også å lage cbr1100xx blackbird for mange år siden uten å komme med noe tilsvarende , nei tommel ned for Honda , jeg er stor tilhenger av Honda men blir bare skuffet over hva dem leverer , da tenker jeg ikke på Honda sin topp modell som ingen dødelige har råd til , har som sakt en cbr 1100xx Blackbird og en cbr 929RR som brukes mest på bane kjøring en fantastisk sykkel på bane for å skryte litt :-) Tror neste sykkel enten blir BMW S1000RR eller vis jeg har råd til forsikringen en Ducati 1098 eller 1198 , fine bane sykler med lyd og sjel
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Du kan da ikke mene at CBR1000RR er en sport/turer??gsx750_80 skrev:Gårsdagens sportssykkel er ofte dagens sportstourer..ZZR-Erling skrev:10000RR er ingen sport/turer i muskelklassen.
Når det gjelder akselerasjon er ZZR1400 heller ikke suveren. Flere sykler enn de jeg nevnte klarer 1/4 mile
på under 10 sek.
Faktisk blir den slått av andre sykler BÅDE på akselerasjon og toppfart, i følge Sport Rider sine tester.
En fin sykkel er det uansett, synes jeg.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Det jeg mente var at zzr-segmentet, som du kalte det, ikke har vært entydig kategorisert. Overganger mellom kategoriene er flytende, og varierer dessuten over tid.
En del sykler som i starten kalles sportssykler blir innimellom kalt sportstourere feks, når tiden løper fra dem og nyere sykler overtar herredømmet som raskest eller med høyest toppfart.
Forskjellene i ytelse er ofte marginale, og jeg kan ikke se at det er grunnlag for å si at Kawasaki dominerer, enten man klassifiserer etter det diffuse "zzr segmentet" eller ei. Det indikerer tallmaterialet fra Sport Rider.
En del sykler som i starten kalles sportssykler blir innimellom kalt sportstourere feks, når tiden løper fra dem og nyere sykler overtar herredømmet som raskest eller med høyest toppfart.
Forskjellene i ytelse er ofte marginale, og jeg kan ikke se at det er grunnlag for å si at Kawasaki dominerer, enten man klassifiserer etter det diffuse "zzr segmentet" eller ei. Det indikerer tallmaterialet fra Sport Rider.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Jeg spør igjen: mener du at CBR1000RR er en sportsturer i samme kategori som ZZR1400?gsx750_80 skrev:Det jeg mente var at zzr-segmentet, som du kalte det, ikke har vært entydig kategorisert. Overganger mellom kategoriene er flytende, og varierer dessuten over tid.
En del sykler som i starten kalles sportssykler blir innimellom kalt sportstourere feks, når tiden løper fra dem og nyere sykler overtar herredømmet som raskest eller med høyest toppfart.
Forskjellene i ytelse er ofte marginale, og jeg kan ikke se at det er grunnlag for å si at Kawasaki dominerer, enten man klassifiserer etter det diffuse "zzr segmentet" eller ei. Det indikerer tallmaterialet fra Sport Rider.
Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX
Ducati har vel ikkje topfarts sperre og Busan som du viser til er 99mod og altso uten sperre som den fekk i 2000. Kan altids finne bedre og verre 1/4mil tester av alle sykklane. Dei må helst vere på samme bane,samme fører og samme tid skal en få en mest mulig reel samenligning. Korleis tok dei tida på 1/4mila? Er det meir nøyaktig metode dei bruker i dag en i 2010? Ser en bike.no så oppga dei 0-100 på 2.6sek for xx1100, den betviler eg litte pågsx750_80 skrev:Tja. Sport Rider oppgir å ha kjørt 1/4 mile med CBR1000RR på 9.67 sek, men ZZR1400 på 9.68.ZZR-Erling skrev:Brukerne av forumet er vist blitt så gammel og satt at de ikke gidder reagere lenger på en såpass hard kritikk av Honda..hehe..ikke ment til deg Nordan spesielt..men var ment som en kick til å få litt god gammel diskusjon her inne...hah!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!
Topphastighet for CBR1000RR: 181.2 mph, og for ZZR1400 184.5 mph, eller 291.6 og 296.9 km/t
Ducati Desmosedici: 188.2 mph
Suzuki Hayabusa 1300: 189.6 mph ( 305 .1 km/t)