1 Tann ned på CBR 1100XX

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Bosted: Våler i østfold

1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av nordan »

Noen med erfaring på om dreving av en cbr1100xx 1998 modell ? tenkte å dreve ned 1 tann foran for å få litt mer
ork når jeg lesser opp med koffert sett og passasjer , noen som har utregningen på toppfart med denne drevingen?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

Ja, har du 16 foran, og 47 tenner bak, og reduserer til 15 foran, skal farten reduseres med 6.3 % for et bestemt turtall (større enn 0) i følge denne kalkulatoren: http://www.sprocketcalculator.com/ .
1/16 = 6.25 % dvs tilnærmet lik 6.3 %.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av Kjellrf »

Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.

Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.

Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)
Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av Kjellrf »

gsx750_80 skrev:
Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.

Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)
Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet. ;-)
Trur svarene våre utfyller hverandre godt, da teori og praksis er 2 forskjellige ting ;)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

Hva får du i toppfart uten tannendringa?

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Bosted: Våler i østfold

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av nordan »

Ikke prøvd toppfart men det nærmer seg vel 300 tenker jeg det er en far som jeg ikke kommer til å kjøre noe særlig i men blir det greit og ikke ubehagelig turtall ved 100-150 så holder det og en toppfart på kansje 260? poenget er at den skal brukes til touring og med mye bagasje , ønsker også at den har litt mer gass respons ved lavere klatre fart ved fjell kjøring også uten at det blir for høyt ved vanlig motor vei kjøring

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av biker7 »

Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Bosted: Våler i østfold

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av nordan »

Det høres fornuftig ut , jeg kommer eller aldri til å kjøre i max toppfart , eller i veldig høy fart , takk for utfyllende svar :-)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av biker7 »

nordan skrev:Det høres fornuftig ut , jeg kommer eller aldri til å kjøre i max toppfart , eller i veldig høy fart , takk for utfyllende svar :-)
Ingen årsak :vs Hadde for noen år siden en Triumph Daytona 955, som var ombygd til naken. Denne var ned-drevet en tann forann da jeg kjøpte den. Ved et kjede/drevskift, så kjøpte jeg i tillegg bakdrev med 2 tenner mere . Ble ihvertfall en vellykket kombinasjon på denne, da jeg fikk en mere leken sykkel. Og toppfarten var fortsatt mere enn nok uten kåpe. :biker: En annen ting du evt kan vurdere er å skifte dekkprofil, hvis det lar seg gjøre på bakfelgen din. Hvis du feks. har 180/55 (høyde:99mm) og skifter til 190/50 (høyde:95mm), så vil rulleomkretsen på dekket bli mindre og du vil også da trolig merke en forskjell. Ihvertfall merket faktisk jeg det da jeg gikk motsatt vei på min ZX12R. Gikk fra 200/50(høyde:100mm) som er standard, til 190/55(høyde:104,5mm) Dette for å få en mere lettstyrt sykkel pga. bredde/dekkprofil. Det funket, men i tillegg merket jeg faktisk at jeg hadde "drevet opp" sykkelen ørlite grann. Men ikke mere enn at det ikke gjør noe, for er jo POWER i Ninjan vettu ! ;) :twothumbs: ;)

Et bilde av min gamle Triumph: [img]http://bildr.no/thumb/V3BNMUFC.jpeg[/img]
(klikk for større bilde)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:
gsx750_80 skrev:
Kjellrf skrev:Vanskelig å regne ny toppfart, det kan faktisk hende den blir høyere...
Det kommer an på hvordan effektkurven treffer ved toppfart.

Det som er sikkert, er at du kommer fortere dit :)
Ja, nå ser jeg at jeg ikke svarte på spørsmålet. ;-)
Trur svarene våre utfyller hverandre godt, da teori og praksis er 2 forskjellige ting ;)
;-) Ja, det minte meg om følgende:

“In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not.”


-anonymous
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av Kjellrf »

biker7 skrev:Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Da XX'en kom i 97, klarte den 284 km/t i virkelig hastighet i Motorrad. De testet den mot den gamle kongen ZZR1100, som bare klarte 283...

Begge klarte over 300 på "glädjesmätaren", som svenskene sier.
Sist redigert av Kjellrf den 09 jan 2016, 21:22, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

...også kom ZZR1200, ZX12R og ZZR1400...mens Honda hakke gjort en dritt!!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:
biker7 skrev:Sjekk denne: http://www.gearingcommander.com/
Her får du svar på det meste. Men fant bare 99mod-07mod der.. Disse har 17 forann, 45 bak. Jeg satte inn 16 forann, og da vil (teoretisk) toppfart bli 278,6 km/t mot 296 km/t med 17 tenner. Da disse syklene ikke klarer så mye som 296km/t orginalt (Virkelig hastighet, ikke speedometerfart !), så trur jeg ikke du vil miste noe særlig i toppfart jeg. Så jeg ville evt. prøvd en tann ned forann først. Og hvis du da evt. vil endre mere, så kan du gå OPP 2 tenner bak i tillegg (toppfart: 266,7 km/t) :-)
Da XX'en kom i 97, klarte den 284 km/t i virkelig hastighet i Motorrad. De testet den mot den gamle kongen ZZR1100, som bare klarte 283...
Hadde en ZX 11 D1 ('93) selv, "rett etter krigen", men mistenker at noen av de tidligere C-modellene hadde brattere effektkurve.
Jeg husker at en ZX 11 C-type jeg prøvde spant på TØRR asfalt, ved gasspådrag i 50-60 km/t i 1.gear. Den (og sjåføren) var antakelig for fortung til at den gikk opp på bakhjulet.
Artig, når man er ung og i vekst. Første og siste gangen det skjedde for min del, antakelig..
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

Brukerne av forumet er vist blitt så gammel og satt at de ikke gidder reagere lenger på en såpass hard kritikk av Honda..hehe..ikke ment til deg Nordan spesielt..men var ment som en kick til å få litt god gammel diskusjon her inne...hah!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev:Brukerne av forumet er vist blitt så gammel og satt at de ikke gidder reagere lenger på en såpass hard kritikk av Honda..hehe..ikke ment til deg Nordan spesielt..men var ment som en kick til å få litt god gammel diskusjon her inne...hah!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!
Tja. Sport Rider oppgir å ha kjørt 1/4 mile med CBR1000RR på 9.67 sek, men ZZR1400 på 9.68.

Topphastighet for CBR1000RR: 181.2 mph, og for ZZR1400 184.5 mph, eller 291.6 og 296.9 km/t

Ducati Desmosedici: 188.2 mph

Suzuki Hayabusa 1300: 189.6 mph ( 305 .1 km/t)
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

10000RR er ingen sport/turer i muskelklassen.

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

Egentlig viste jo Sportrider hvor enormt rask ZX14R er!!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev:10000RR er ingen sport/turer i muskelklassen.
Gårsdagens sportssykkel er ofte dagens sportstourer..

Når det gjelder akselerasjon er ZZR1400 heller ikke suveren. Flere sykler enn de jeg nevnte klarer 1/4 mile
på under 10 sek.
Faktisk blir den slått av andre sykler BÅDE på akselerasjon og toppfart, i følge Sport Rider sine tester.
En fin sykkel er det uansett, synes jeg.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

mvh

-gsx750_80

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Bosted: Våler i østfold

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av nordan »

Enig med at Honda har helt blitt langt etter i utviklingen veldig rart at ikke Honda 1000RR har fått stantard ABS tidligere eller ikke Traction kontroll er standard =skuffende , dem sluttet også å lage cbr1100xx blackbird for mange år siden uten å komme med noe tilsvarende , nei tommel ned for Honda , jeg er stor tilhenger av Honda men blir bare skuffet over hva dem leverer , da tenker jeg ikke på Honda sin topp modell som ingen dødelige har råd til , har som sakt en cbr 1100xx Blackbird og en cbr 929RR som brukes mest på bane kjøring en fantastisk sykkel på bane for å skryte litt :-) Tror neste sykkel enten blir BMW S1000RR eller vis jeg har råd til forsikringen en Ducati 1098 eller 1198 , fine bane sykler med lyd og sjel

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

gsx750_80 skrev:
ZZR-Erling skrev:10000RR er ingen sport/turer i muskelklassen.
Gårsdagens sportssykkel er ofte dagens sportstourer..

Når det gjelder akselerasjon er ZZR1400 heller ikke suveren. Flere sykler enn de jeg nevnte klarer 1/4 mile
på under 10 sek.
Faktisk blir den slått av andre sykler BÅDE på akselerasjon og toppfart, i følge Sport Rider sine tester.
En fin sykkel er det uansett, synes jeg.
Du kan da ikke mene at CBR1000RR er en sport/turer??

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av gsx750_80 »

Det jeg mente var at zzr-segmentet, som du kalte det, ikke har vært entydig kategorisert. Overganger mellom kategoriene er flytende, og varierer dessuten over tid.

En del sykler som i starten kalles sportssykler blir innimellom kalt sportstourere feks, når tiden løper fra dem og nyere sykler overtar herredømmet som raskest eller med høyest toppfart.

Forskjellene i ytelse er ofte marginale, og jeg kan ikke se at det er grunnlag for å si at Kawasaki dominerer, enten man klassifiserer etter det diffuse "zzr segmentet" eller ei. Det indikerer tallmaterialet fra Sport Rider.
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av ZZR-Erling »

gsx750_80 skrev:Det jeg mente var at zzr-segmentet, som du kalte det, ikke har vært entydig kategorisert. Overganger mellom kategoriene er flytende, og varierer dessuten over tid.

En del sykler som i starten kalles sportssykler blir innimellom kalt sportstourere feks, når tiden løper fra dem og nyere sykler overtar herredømmet som raskest eller med høyest toppfart.

Forskjellene i ytelse er ofte marginale, og jeg kan ikke se at det er grunnlag for å si at Kawasaki dominerer, enten man klassifiserer etter det diffuse "zzr segmentet" eller ei. Det indikerer tallmaterialet fra Sport Rider.
Jeg spør igjen: mener du at CBR1000RR er en sportsturer i samme kategori som ZZR1400?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: 1 Tann ned på CBR 1100XX

Legg inn av KawaJens »

gsx750_80 skrev:
ZZR-Erling skrev:Brukerne av forumet er vist blitt så gammel og satt at de ikke gidder reagere lenger på en såpass hard kritikk av Honda..hehe..ikke ment til deg Nordan spesielt..men var ment som en kick til å få litt god gammel diskusjon her inne...hah!
Da får jeg bare konkludere Kawa knuser Honda fullstendig i ZZR-segmentet!!! hehe!
Tja. Sport Rider oppgir å ha kjørt 1/4 mile med CBR1000RR på 9.67 sek, men ZZR1400 på 9.68.

Topphastighet for CBR1000RR: 181.2 mph, og for ZZR1400 184.5 mph, eller 291.6 og 296.9 km/t

Ducati Desmosedici: 188.2 mph

Suzuki Hayabusa 1300: 189.6 mph ( 305 .1 km/t)
Ducati har vel ikkje topfarts sperre og Busan som du viser til er 99mod og altso uten sperre som den fekk i 2000. Kan altids finne bedre og verre 1/4mil tester av alle sykklane. Dei må helst vere på samme bane,samme fører og samme tid skal en få en mest mulig reel samenligning. Korleis tok dei tida på 1/4mila? Er det meir nøyaktig metode dei bruker i dag en i 2010? Ser en bike.no så oppga dei 0-100 på 2.6sek for xx1100, den betviler eg litte på

Svar