Tråden om vitenskap og forskning om MC
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Tråden om vitenskap og forskning om MC
Jeg tror ikke vi har noen tråd om MC-vitenskap her inn på MCsiden.
Som alt annet så forskes det helt sikkert ganske mye når det gjelder motorsykler. Både når det gjelder teknikk, mekanikk og forskning knyttet til kjøreegenskaper og sikkerhet.
Regner med at det er en og annen bruker her inne som er interessert i denslags, som f.eks. denne. Fortsatt aktuell selv om det er gått noen år siden den ble publisert:
https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... s_2004.pdf
En omfattende og kanskje litt innfløkt artikkel som vi satser på at enkelte brukere her inne kan være interessert i, og kanskje til og med kommentere og komme med supplerende info.
Andre vitenskapsbaserte artikler om MC, og gjerne nyere enn den det er linket til i dette innlegget, er selvfølgelig velkomne.
Som alt annet så forskes det helt sikkert ganske mye når det gjelder motorsykler. Både når det gjelder teknikk, mekanikk og forskning knyttet til kjøreegenskaper og sikkerhet.
Regner med at det er en og annen bruker her inne som er interessert i denslags, som f.eks. denne. Fortsatt aktuell selv om det er gått noen år siden den ble publisert:
https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... s_2004.pdf
En omfattende og kanskje litt innfløkt artikkel som vi satser på at enkelte brukere her inne kan være interessert i, og kanskje til og med kommentere og komme med supplerende info.
Andre vitenskapsbaserte artikler om MC, og gjerne nyere enn den det er linket til i dette innlegget, er selvfølgelig velkomne.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Mer å lese her:
http://www.popsci.com/robots-take-on-racetracks
og
http://www.popsci.com/motorcycle-riding ... ass-humans
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Folk snubler ikke over dørstokken av interesse for denne tråden, men det stopepr meg ikke fra å legge ut denne forskningsrapporten
:
http://tech.jsae.or.jp/ijae/download_pd ... o=20144193

Riding a Motorcycle Affects Cognitive Functions of Healthy Adults
- A preliminary controlled study -
Rapporten i sin helhet kan leses her: - A preliminary controlled study -
http://tech.jsae.or.jp/ijae/download_pd ... o=20144193
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Om tank slapping
Et par artikler om tank slapping/wobbling. Skumle greier for de som har opplevd det...:
https://www.timeshighereducation.com/ne ... 34.article
https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... wobble.pdf
https://www.timeshighereducation.com/ne ... 34.article
https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... wobble.pdf
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Wobble & tankslapping
Mer om wobbling og tankslapping:
Godt filmet og ser rimelig skummelt ut...
Har ikke opplevd dette på egen sykkel annet enn den min Suzuki 1100 GSX-EF, '85 mod. som jeg var eier av i 1991 sesongen.
Godt filmet og ser rimelig skummelt ut...

Har ikke opplevd dette på egen sykkel annet enn den min Suzuki 1100 GSX-EF, '85 mod. som jeg var eier av i 1991 sesongen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Hører kanskje egentlig ikke til her, men 2 hjul er 2 hjul. Selvbalanserende motorsykkelbil
Ser ikke bort ifra at noe sånt kan bli å finne på scootere også for de som egentlig ikke liker å kjøre. Men blir sikkert dyrt.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Den ultimate drøftelsen av hvordan motorsykler oppfører seg, den er å finne i Cossalters bok Motorcycle dynamics.
Det er ikke tilstrekkelig med matematikk fra videregående for å forstå hva som skjer når vi gasser, svinger og bremser.
[TaSK]
Det er ikke tilstrekkelig med matematikk fra videregående for å forstå hva som skjer når vi gasser, svinger og bremser.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Nei - mange av oss er nok flinkere til å lese enn til å skrive, men husk at sider som denne er det som gjør et forum interessant. Keep up the good workAJ skrev:Folk snubler ikke over dørstokken av interesse for denne tråden, men det stopper meg ikke fra å legge ut denne forskningsrapporten...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Fullt kjøreutstyr - en risiko i god sommervarme?
Tenker denne videoen passer bra i denne tråden og som en viktig påminnelse nå når ny sesong er i gang.
Her gjøres det laboratorieforsøk på såvel testperson som kjøreutstyr.
Noe å tenke på både når det gjelder bruk av kjøreutstyr når det er skikkelig varmt og hva forskjellig kjøreutstyr tåler av kritiske situasjoner hvor utstyret er ment å skulle gi god beskyttelse til fører og passasjer...:
Mer om kjøreutstyr / ATGATT (All The Gear All The Time) i denne tråden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=34136#p34136
Her gjøres det laboratorieforsøk på såvel testperson som kjøreutstyr.
Noe å tenke på både når det gjelder bruk av kjøreutstyr når det er skikkelig varmt og hva forskjellig kjøreutstyr tåler av kritiske situasjoner hvor utstyret er ment å skulle gi god beskyttelse til fører og passasjer...:
Mer om kjøreutstyr / ATGATT (All The Gear All The Time) i denne tråden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=34136#p34136
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Ser ut som det blir mange som må kjøpe seg nye kjøreklær, det selges mye dritt som ikke holder mål og vi blir lurt.
Flott info.
Baffin
Flott info.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Hm. Meget interessant. men jeg vet det har fra tid til annen vært slike "Progonser" hvor en får vite hvor mange MC ulykker det er registrert det året. Men om det er sååå langt til bake er jeg usikker på. Dog er dette interessant hvis det finnes.
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Jevnlig motorsykkelkjøring kan bedre visse kognitive ferdigheter.
I artikkelen under står bla at:
"...Over the course of a couple of months, those riders used a motorcycle for their daily commute and in other everyday situations while Dr Kawashima and his team studied how their brains and mental health changed.
The upshot was that the use of motorcycles in everyday life improved cognitive faculties, particularly those that relate to memory and spatial reasoning capacity. An added benefit? Participants revealed on questionnaires they filled out at the end of the study that their stress levels had been reduced and their mental state changed for the better. ..."
http://crasstalk.com/2012/02/riding-a-m ... st-sexier/
I artikkelen under står bla at:
"...Over the course of a couple of months, those riders used a motorcycle for their daily commute and in other everyday situations while Dr Kawashima and his team studied how their brains and mental health changed.
The upshot was that the use of motorcycles in everyday life improved cognitive faculties, particularly those that relate to memory and spatial reasoning capacity. An added benefit? Participants revealed on questionnaires they filled out at the end of the study that their stress levels had been reduced and their mental state changed for the better. ..."
http://crasstalk.com/2012/02/riding-a-m ... st-sexier/
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
I 2010 (det jeg fant tall på dødsulykker på motorsykkel og bil på), så var sto motorsykkel for 12.5% av alle dødsulykker. Hvis man da tar gjennomsnittligkjørelengde, og hvor mange færre kjørte kilometer det er for motorsykler i forhold til bil, så kan man vel finne det ut. Men 26 ganger vil nok stemme, om ikke enda større for Norge.PoseFant skrev:http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles
Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Interessante artikler i denne tråden. Alltid noe nytt å lære. :)