Jeg har anskaffet en 1984 Honda XL250R. Denne har kickstart, og det går stort sett bedre å starte den kald enn varm, mens jeg etter kort tids
kjøring har benyttet "springstart" i 3. gear for å få den i gang. Da går det ganske lett.
På thumpertalk fikk en 8bla) følgende svar på spørsmål om hvorfor 4-taktere var vanskelige å kickstarte:
"First of all WELCOME SHIFT23. A four stroke has much higher compresstion which doesn't allow for brisk kick throughs. Its kind of like a ritual that becomes easy if you know what to do. Every four stroke old and new that I have started require that the rider do the following.
1. do regular stuff (turn gas on, choke it Ect)
2. slowly turn kickstarter a couple times until you get a hard resistance, this is when the piston is at top dead center.
3 When the piston is at tdc bring the kickstarter all the way back to the top and give one hell of a mighty kick. Most four strokes will fire right up
..."
Det er automatisk dekompresjon på denne sykkelen. Den har to forgassere, og en sylinder. På forhandler i California fikk jeg rådet om å gi full gass ved varm start. Det fungerte en gang, utenfor butikken (

Andre steder påstås det at forgasser flyter over ved forsøk på å gi full gass ved start.
Det kan virke som at 4.taktere med kickstart trenger individuell behandling, i noen grad. Noen som har peiling på disse syklene?
Det går greit å trillstarte i 3. gear om det er en liten bakke i nærheten. Kompresjonen virker høy, så 2. gear er neppe aktuelt normalt sett..
Har batteriets tilstand betydning ved kickstart eller "trillstart"? Er det sannsynlig at skifte av tennplugg vil kunne hjelpe?
Thanks in advance..